Kirjoittaja Aihe: 406 - Polttoainesuodatin (bensiinimoottorit)  (Luettu 1586 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

puuhapete

  • Vieras
406 - Polttoainesuodatin (bensiinimoottorit)
« : 01.10.2012, 19:49:50 »
Auto: 1996 406 2,0 ST.

Huomasin päivällä, että alustassa vasemman takapyörän edessä roikkuu joku suodatin, joka näyttää hyvinkin polttoainesuodattimelta. Näyttäisi roikkuvan letkujensa varassa, joten kysymys kuuluu, että miten sen pitäisi olla kiinni ja missä? Saako kiinni ihan nippareilla?

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 120
Vs: 406 - Polttoainesuodatin (bensiinimoottorit)
« Vastaus #1 : 01.10.2012, 19:52:15 »
Nippusiteillä
406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99

Pugi406

  • Vieras
Vs: 406 - Polttoainesuodatin (bensiinimoottorit)
« Vastaus #2 : 04.10.2012, 22:49:06 »
Suodatin sijaitsee oikealla puolella.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 296
Vs: 406 - Polttoainesuodatin (bensiinimoottorit)
« Vastaus #3 : 17.09.2017, 19:00:26 »
Polttoainesuodatin on auton oikealla puolen takapyörän edessä. Tuo panta on muutaman euron ja pitää paremmin suodattimen paikoillaan. Virtaussuunnan voi tarkastaa säiliön muovissa olevasta kolosta johon suodattimen pään levennys sopii. Toinen tapa on katsoa Servicepoxista. Tuolta selviää että se kulmalla oleva pikaliitin on tankilta tuleva ja suora on meno ja menee moottorille. Eristin tuon suodattimen koska tentulla ajettaessa se jotenkin hyhmää kovalla pakkasella. Tai siis ainakin näin luulen sen olevan. Suodatin oli 17 €.
« Viimeksi muokattu: 17.09.2017, 19:10:29, kirjoittanut PeugeotDriver »

fluxpur

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 151
Vs: 406 - Polttoainesuodatin (bensiinimoottorit)
« Vastaus #4 : 17.09.2017, 20:38:55 »
Jos pumppu on tankissa, ei putkistoon tule alipainetta mikä höyrystää polttoainetta höyrykupliksi joten lämpökään ei muutu suodattimessa. Vai onko pumppu konehuoneessa?

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 296
Vs: 406 - Polttoainesuodatin (bensiinimoottorit)
« Vastaus #5 : 30.09.2017, 21:38:13 »
Se oli se polttoainepumppu mennyt huonoksi. Aloin laturia remppaamaan kun se ei antanut kaikkea tehoa ja tialsin osat niin huomasin että staattorin käämin lanka oli poikki. Ja joutuu nyt pariviikkoa ajelemaan pelkällä huonolla akulla niin ei pumppu kestänyt enää 11V jännitettä ja tyhjää tankkia. Vaihoin pelkän pumpun ja putsasin nuo kaksi karkeasuodatinta ja alkoi löytymään polttoainetta moottorille saakka. Ihmeelistä mustaa mujua tankissa. Aloin sitten kattomaan, että se solenoidi ei toimi siellä keulilla joka hengittää siihen aktiivihiilikanisteriin niin olisko se jotenkin se hiili kautta huono huohotus tuohon lian kertymiseen tankkiin vai sitten se että tankaan aina piripintaan?

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 296
Vs: 406 - Polttoainesuodatin (bensiinimoottorit)
« Vastaus #6 : 03.10.2017, 09:50:01 »
Kyllä se lopultakin oli tuo pumppu. Laturin väsyminen ja jännitteen tippuminen paljasti diagnostiikan jälkeen liian isoksi kasvaneen pumpun roottorin päittäisvälyksen ja paineen laskun polttoaineputkistossa.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 296
Vs: 406 - Polttoainesuodatin (bensiinimoottorit)
« Vastaus #7 : 09.10.2017, 14:01:10 »
Tuota, joo nyt kun ajelin melkein tyhjäksi ja Ruottisa tankkailin tenttua niin kuulu sellainen voaaah kun tankin korkin aukaisi. Eli se venttiili on kiinni mikä konehuoneessa on jänniteohjattuna auki ajon aikana ja sen perässä on se aktiivihiilikanisteri. Sen takia sinne tankkii nmenee sitä kummalllista tauhkaa, No nyt mtiä mittailin niin se johdin on jonkun karvan varassa kun sinne heikko jännite tulee ja kytkee solenoidiin niin jännite tipahtaa. Mihinkä menee se johdin. Tämä on siis se ECU:n vieressä oleva tai siis se on siinä kotelossa kiinni oleva venttiili. Itse venttiili kyllä toimii. Pitänee irrottaa se välistä väliaikaisesti. Minkälainen homma se olis aukaista se moottorissa oleva johtonippu. Mihin se jotho menee. Voisi ensin tarkastaa sen toisen pään. Oliko kellään oikeaa tietoa tästä? Ja mistä niitä kytkentäkaaviota oikein löytäisi? Onko niitä enää missään? Ja olisko se se moottorin käynninaikainen virta sulakerasialla? Sermmonen löytyy käyttöohjekirjasta. Johtosarja 6549 RQ  maksaa muuten 690 €. Sehän ei ole kallis ollenkaan.
« Viimeksi muokattu: 09.10.2017, 14:28:52, kirjoittanut PeugeotDriver »

MJ

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 4 766
Vs: 406 - Polttoainesuodatin (bensiinimoottorit)
« Vastaus #8 : 09.10.2017, 22:11:44 »
Solenoidiventtiilin toimimattomuus ei aiheuta alipainetta tankkiin, vaan se, että korvausilmaputki lienee saven sisässä, eikä saa ilmaa. Putken pää löytyy repsikan puolelta edestä muovilokarin takaa. Sinne kertyy helposti hienoa hiekkaa sellaiseksi kakuksi, joka estää korvausilman saantia.

Toisekseen, ei sieltä korvausilmapuolelta hirveän helposti mene mitään tankkiin, jollei aktiivihiilikanisteri sitten laske pölyä läpi. Korvausilmaputki menee tankille sieltä etulokarin sisältä katon kautta auton oikealla puolella, kattoverhoilun alla piilossa.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 296
Vs: 406 - Polttoainesuodatin (bensiinimoottorit)
« Vastaus #9 : 10.10.2017, 09:24:55 »
Tuota. Sehän se korvausilmaputki menee katonrajaa pitkin polttoainesäiliölle. Se onkin näemmä niin, että se solenoidi on imusarjaan menevä benshöyryjen talteenottoputki. Miksi niitä pitää ottaa talteen? Eikä se koko homman idea ole polttaa niitä höyryjä moottorissa? Pittääkö se venttiili olla auki vaiko kiinni kun moottori käy? Niin, että missä se on se lopullinen pää. Onko ne lokasuojan sisällä se kanisteri ja letkun pää. Tuota minä juuri epäilen että se kanisteri antaa itessään sitä mustaa mömmöä mitä näkyy noissa polttoainepumpun karkeasuodattimissa ja paperillakin.
« Viimeksi muokattu: 10.10.2017, 09:38:14, kirjoittanut PeugeotDriver »

MJ

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 4 766
Vs: 406 - Polttoainesuodatin (bensiinimoottorit)
« Vastaus #10 : 10.10.2017, 19:14:24 »
Kun korvausilmaputken kautta tulee haihtuneita hiilivetyhöyryjä tankista, myös auton ollessa pysäköity, niiden pääsy ulkoilmaan estetään kaappaamalla ne aktiivihiilisuodattimeen. Suodattimesta lähtee kolme letkua: katon kautta tankille, lyhyt nysä alas lokarin takana (josta korvausilma imetään), ja kolmas solenoidiventtiilin kautta moottorin imupuolelle. Moottori imee sitten ajon aikana solenoidiventtiilin kautta niitä aktiivihiileen sidottuja hiilivetyjä moottoriin poltettavaksi, koska niitä ei saa laskea ulkoilmaan.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 296
Vs: 406 - Polttoainesuodatin (bensiinimoottorit)
« Vastaus #11 : 11.10.2017, 08:58:53 »
Joo. Eli se venttiili pitää olla auki kun moottori käy muutenhan ne hiilivedyt jää sinne kanisteriin pyörimään iäksi. Pyörivät siellä vielä ajon jälkeen pihalla yölläkin siellä aivan sikin sokin ja sitähän ei kukaan halua.
« Viimeksi muokattu: 11.10.2017, 09:10:49, kirjoittanut PeugeotDriver »