Kirjoittaja Aihe: Partner - Turvatyynyn ohjausyksikön nollaaminen  (Luettu 35067 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jsuoppis

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2000 Partner 1,8 (DW8).

Pikkuisen tuli Partnerilla tömäytettyä ja turvatyyny possahti. Turvatyynyn olen vaihtanut, siitä ratin keskeltä, mutta merkkivalohan tietenkin vilkuttaa yhä. Se pitäisi nyt saada pois häiritsemästä. Merkkiliikeen mielestä tämä olisi vajaan 800 e:n remontti, minusta se on ihan riistohinta.

Turvatyynyn ohjausyksikkö löytyi keskikonsolista, vaihdekepin etupuolelta, kun otti käsijarrun ja vaihdekepin ympärillä olevat muovit pois (neljällä ruuvilla kiinni). Missä vikakoodin voisi resetoida pois häiritsemästä?

Ratkaisu:

Ongelma ratkaistu. Ainakaan Autoliv:n turvatyynyjen modulia ei saa "resetoitua" millään ilveellä. Alan asiantuntijoita kierreltyäni olen päässyt perille laitteiston sielunelämästä. Törmäystilanteessa proseduuri menee siten, että että ihka ensimmäisenä laukeavat turvavyönkiristimet. Jos anturit vielä havaitsevat törmäystilanteen jatkuvan, myös turvatyyny laukeaa. Tämän jälkeen itse ohjainyksiköstä kattkeaa johdin eli sekin on kertakäyttöinen. Jos sen kytkee OBD-lukijaan, niin se antaa virheilmoituksena FFF ja FF0. Kaikki osat pitää vaihtaa. Omaan projektiini keräsin osat Varaosahaun kautta purkuosista:

- Turvatyyny (200 e)
- Turvatyynyn kosketinrulla (50 e)
- Turvavyönkiristimet (75 e/kpl)
- Ohjausyksikkö (100 e)

Eli noin 500 e maksoi koko hoito. Merkkiliikkessähän olisi maksanut 800 e pelkästään ohjausyksikön vaihtamisesta.

Osat on helppo vaihtaa. Turvatyyny on kiinni kahdella ruuvilla, jotka löytyvät ratin takaa. Turvatyynyn kosketinrulla löytyy myös ratin sisältä. Autosta pitää ottaa irti myös käsijarrun ja vaihdekepin ympärillä olevat muoviosat, jotka ovat kiinni muutamalla ruuvilla. Harkittua voimaa käyttäen muoviosat sitten loksahtavat irti paikaltaan. Turvavyönkiristimet ovat tietenkin siinä penkkien vieressä ja niihin pääsee käsiksi penkin alta. Turvatyynymoduuli sijaitsee vaihdekepin edessä ja näkyy siinä heti, kun muoviosat on irrotettu.

Modulin hankintaan käytettynä pitää kiinnittää erityistä huomiota! Sen pitää olla peräisin täsmälleen samanlaisesta laitekonfiguraatiosta kuin mihin se on tarkoitus asentaa. Tulin ensin hankkineeksi modulin, jonka mallimerkki oli täsmälleen sama. mutta se ei toiminut. Lukulaite ilmoitti, että matkustajan turvatyynyä ei löytynyt. Vikaa ei voi resetoida, eikä yksikköä voi ohjelmoida uudestaan edes merkkiliikkeessä. Kannattaa siis tilatessa varmistaa, minkälaisesta autosta purkuosa on peräisin. Berlingo käy siinä missä Partnerikin, kunhan turvatyynyjen ja vyönkiristimien lukumäärät täsmäävät. Kun sain oikean modulin, merkkivalo lakkasi vilkkumasta, eikä sitä tarvinnut erikseen käydä enää resetoimassa missään.

Benkku

  • Vieras
Vs: Partner - Turvatyynyn ohjausyksikön nollaaminen
« Vastaus #1 : 12.12.2012, 21:35:33 »
Mitään fyysistä tai sähköistä vikaa ohjaimessa ei ole, mutta kun se on "tehtävänsä tehnyt", niin se tulisi vaihtaa. "Periaatteessa" turvavarusteiden laukaisuohjain siis kertakäyttöinen, mutta ns. crash datan nollaamalla (sarja eeprom muistissa tietyt tavut) sen saa kuntoon. Minkä valmistajan ohjain ja tyyppi?

jsuoppis

  • Vieras
Vs: Partner - Turvatyynyn ohjausyksikön nollaaminen
« Vastaus #2 : 13.12.2012, 11:59:08 »
Kyseinen malli on 550 74 83 00, Autoliv 96 371 768 80.

Todennäköisesti turvavyön kiristinkin lauennut. Eikö merkkiliikkeessä kerrottu mitä kaikkea on vaihdettava?

Kyllä kerrottiin. Myös asentamani uusi turvatyyny pitäisi heidän mukaansa irrottaa ja asentaa uudelleen (kaksi ruuvia ja yksi johto). Minun tarpeeni kuitenkin kohdistuu vain siihen merkkivaloon nyt. Ulkomailtahan noita resetointipalveluita näyttää löytyvän. Miksei Suomesta?

Autolla on jo ikää ja kilometrejä, mutta se vielä ihan hyvässä kunnossa. Rahallista arvoa ei varmaan ole juuri paria tonnia enempää, mutta käyttöarvoa sitäkin enemmän. Siksi 800 euron remppa meinaa vähän kiristyttää hampaita.

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
Vs: Partner - Turvatyynyn ohjausyksikön nollaaminen
« Vastaus #3 : 15.12.2012, 14:21:30 »
Teknisesti - eikä myöskään taloudellisesti uuden modulin hankinnassa olisi järkeä. Kannattaa lähettää ohjelmoitavaksi, vaikka Englantiin.

http://www.autotronics.co.uk/cscart/peugeot-airbag-module-crash-data-reset-removal-service.html

Toinen:

Peugeot    Partner    550 74 83 00 Autoliv 96 371 768 80 AC
Peugeot    Partner    550 89 72 00 Autoliv 96 386 042 80 AX

Osoitteessa: http://airbagreset.com/
« Viimeksi muokattu: 03.12.2013, 16:26:15 kirjoittanut ToniL »
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

Benkku

  • Vieras
Vs: Partner - Turvatyynyn ohjausyksikön nollaaminen
« Vastaus #4 : 15.01.2013, 12:58:48 »
Ainakaan Autoliv:n turvatyynyjen modulia ei saa "resetoitua" millään ilveellä.

Kyllä saa. Muistipiirin ohjelmointi (poistetaan crash data) ja sulakelangan vaihto. Kyseistä palvelua juurikin nämä moduulien kunnostajat tarjoavat.

http://www.google.fi/search?q=autoliv+crash+data+clear
http://www.airbagreset.com/
« Viimeksi muokattu: 15.01.2013, 13:05:59 kirjoittanut Benkku »