Ongelma:Auto: 2005 206 SW 2,0 GTI (120 000 km).
Terve foorumistit!
Autosta hajosi tienpäällä kytkimen painelaakeri. Kun laakeri alkoi pitämään pysyvästi kovaa "vinkumista", auto sammui ajossa hetkeksi kuin seinään, mutta käynnistyi heti avaimesta uudelleen ja toimi normaalisti-kytkintä lukuunottamatta. Matka jatkui vielä, koska pyrimme pääsemään autolla kotiin asti. Painelaakeri piti hurjaa ääntä, mutta auto toimi siis muuten normaalisti.
Kun painelaakeri sitten ilmeisesti hajosi kappaleiksi -tai ainakin sen ääni muuttui radikaalisti - auto sammui uudelleen kuin seinään. En muista tarkkaan, mutta olen melko varma, ettei mitään vikailmoitusta ilmennyt, vaan auto vain sammui. Tämän jälkeen se ei lähtenyt enää käyntiin, vaikka starttimoottori hyvin konetta pyörittikin. Auto hinattiin sieltä kotipihaan ja hinauksen aikana sain lukea näytöltä mitä erilaisimpia ilmoituksia.
Vaihdoimme autoon uuden kytkimen ja painelaakerin ja eikun auto tulille. Eipä käynnistynyt ei. Läheiselle korjaamolle vikakoodien lukemiseen. Ennen mittausta korjaamon väki arveli, että vika olisi kampiakselin asentotunnistimessa, joka olisi saanut itseensä painelaakerin hajotessa päreiksi. Mittauksessa ei autosta kuitenkaan löytynyt mitään vikaa, tai siis ainakaan mitään vikakoodia ei testeri antanut.
Aiemmin talvella auto kävi kylmänä huonosti ja kovilla pakkasilla ilmoitti muutaman kerran sen "Antipollution fault"-koodin, joka tosin hävisi kun auto lämpeni kunnolla.
Mistä lähtisin vikaa etsimään? Voiko ka-asentotunnistin olla rikki niin, ettei se anna vikakoodia? Nollaantuiko auton boksi jotenkin painelaakerin hajotessa? Täytyyhän painelaakerin hajoamisen ja auton samalla sammumisen liittyä toisiinsa... Tai sitten on kohtuu huono karma tuolla autolla...
Kysymyksessä on perheen ainut auto, joten toivoisin pikaisia ideoita mitä tehdä ja missä vika voisi olla. Merkkikorjaamoon ei ole oikein taloudellisia edellytyksiä, joten tee-se-itse-miehenä tässä mennään... Kiitoksia kovasti paljon neuvoistanne...
Ratkaisu:Otin tänään vanhan anturin irti ja siitä oli lohjennut päästä palanen ja sivultakin pieni pala. Osa "käämistä" oli näkyvissä. Oli siis ihan romuna. Ostin uuden ja laitoin sen paikoilleen ja eikun starttaamaan ja heti käyntiin.
Peugeotin oma anturi asennettu ja auto on toiminut nyt ainakin kolme tuntia. Koolla on siis väliä. Kiitos vinkeistä.