Aiheeseen liittyvää keskustelua: 306 - Venttiilikoneiston kannen tiivisteen vaihto (TU)
Ohje käsittelee 1,1-litraista TU1M-moottoria, mutta on sovellettavissa muihinkin 8-venttiilisiin TU-moottoreihin.
106 (1. mallisarja), venttiilikoneiston kansi106 (2. mallisarja), venttiilikoneiston kansi1) Irrota nokka-akselin hihnapyörän suojamuovi ja venttiilikoneiston kannessa kiinni olevat osat kuten sytytysjohtojen pidike ja huohottimen letku.
2) Avaa venttiilikoneiston kannen kaksi kiinnitysmutteria.
3) Nosta venttiilikoneiston kansi tiivisteineen pois sylinterikannen päältä.
4) Irrota loiskelevyn ja venttiilikoneiston kannen välissä olevat kaksi väliholkkia.
5) Nosta loiskelevy pois ja puhdista tiivistepinnat huolellisesti.
6) Puhdista myös venttiilikoneiston kannen sisäpuoli, joka on usein pahoin ruosteessa. Harjaa ainakin irtoruosteet pois teräsharjalla, jotteivät ne pääse kulkeutumaan öljyn sekaan.
7) Asenna loiskelevy ja sen päälle tulevat väliholkit paikoilleen.
8) Valmistaja ei ohjeista käyttämään tiivistemassaa, mutta sen levittäminen maltillisesti sylinterikannen tiivistepinnalle saattaa ehkäistä vääntyneestä venttiilikoneiston kannesta aiheutuvia öljyvuotoja. On kuitenkin varottava, ettei tiivistemassaa käytä niin paljon, että sitä pääsisi kulkeutumaan tukkimaan moottorin öljykanavia. Joskus öljyä voi vuotaa myös venttiilikoneiston kannen ja sen tiivisteen välistä, jolloin tiivistemassa auttaa siinäkin paikassa.
9) Kiinnitä tiiviste venttiilikoneiston kanteen ja asenna kansi tiivisteineen paikalleen.
10) Kiristä venttiilikoneiston kannen kaksi kiinnitysmutteria momenttiin 15 Nm. Ylikiristäminen saattaa vääntää kantta ja aiheuttaa siten öljyvuotoja.
11) Kiinnitä loput irrotetut osat.
Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.
Kuvat ovat autosta 2000 106 1,1 (TU1M+, HDZ, MA5 S, DAM 08262 CA, 23.06.1999).