Kirjoittaja Aihe: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)  (Luettu 38856 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #75 : 24.04.2016, 09:32:14 »
letkunpätkä niiden ohjurien kohdalle ettei vaijerin kuori hankaudu rikki.

Mulla molemmissa 406:ssa varsinkin oikean takapyörän ohjuri kalvoi vaijerinkuorta oikein kunnolla.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

hartsa72

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 299
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #76 : 24.04.2016, 10:46:06 »
Täytyy viissiin tarkastaa ne lyhyen vaijerit ja miten kuori luistaa siinä vaijerissa vai takerteleeko? En vihti nyt ottaa levyn puolelta irti. Otan mieluummin t- kappaleesta. Minkäslainen nyrkkisääntö tossa etuvaijerissa on, että kuin pitkälle pyöritetään se mutteri siinä kahvan lukituksessa ja aletaan sitten oikea vaijerin säätö takaosasta. Silloin joskus kiristelin käsjarrun luota aikalailla ja halvatun hankalassa paikassa on..
406 2.0 HDI 80kw -04
Ainoa heikkouteni on ääretön nopeuteni..

hartsa72

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 299
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #77 : 24.04.2016, 13:27:00 »
Pistän kaikki vaijerit uusiksi. Etummainenkin vaiheri oli niin jäykkä, että joutu oikein vetään että liikku. Mitäs öljyä sinne voisi tunkea liukasteeksi, ettei turvottele vaijeria ahtaammaksi vai kannattaako tää etummainen laittaa ilman mitään. Takaa on päällimmäinen kerros ainakin kulunut puhki niin vaihdan nekin ja laitan muovista peksiä vahvikkeeksi kannatinlenkkien kohdille.
406 2.0 HDI 80kw -04
Ainoa heikkouteni on ääretön nopeuteni..

hartsa72

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 299
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #78 : 30.04.2016, 17:01:15 »
Nyt pitää hyvin. Kaikki muut uusia paitsi levitin ja käsijarrun kahva ;D 11 naksua nousee kahva ja aika tasaseen pitää. En vihtinyt alkaa enää sääteleen kun niin hyvin toimii. Kahvassa on 18 naksua ennenkuin on tapissa.
406 2.0 HDI 80kw -04
Ainoa heikkouteni on ääretön nopeuteni..

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #79 : 03.08.2019, 19:43:58 »
Tuota, mikä siinä on että kerran vuoteen pitää käsijarru säätää että se ottaa. Pyöriikö se säätö ittekseen auki? En ole ikinä aukaissut rumpua ja en tiedä mitä pitää sisällään. Eihän siinä ole vain automaattisäätö?

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #80 : 04.08.2019, 11:13:38 »
Se on säädettävä ensin rummuista kohdalleen ja sen jälkeen vasta säädetään alla olevaa säätöä kuten PL ensimmäisessä viestissä kertoo. Kerran kun laittaa kohdalleen, niin säätötarve tulee seuraavan kerran vasta kenkien vaihdossa.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #81 : 04.08.2019, 11:51:38 »
No ei täällä ihan yksinkertaisia olla. Eikait sitä vaijeria tarvi juuri koskaan säätää, muuta ko uuesta. Mutta kysyin siis että mikä siinä on, että joka vuosi joutuu säätämään. Huomasin että siiman ensimmäisellä sivulla on kuva sisältä. Siinä ei ole automaattisäätöä. Se täytyy olla niin, että joko kengät kuluvat joka olis yllättävää tai sitten säätö pyörii auki tärinästä. Tuntuu että ei oikein sekään kun on aika jäykkä pyörittää. Oliko vastavaa ollut muilla. Jarru ottaa tosi hyvin kun tuon säädön säätää. Eihän tämä ole sitä Voortin automaattisäätöä joka säätyy isommaksi ja isommaksi automaattisesti.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 969
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #82 : 04.08.2019, 14:50:58 »
Ei ole automaattisäätöä vaan aika usein joutuuruuvarilla kampeamaan levyn reiästä ratasta joka on kierteellinen. Ratas on jousta vasten joten se ei itsekseen pääse liikkumaan. Kiristyssuunnat on hyvä kirjata muistiin niin pääsee seuraavalla kerralla helpommalla. Rummun sisällä on myös "nivelsarana" joka tekee voiman kengille, se tahtoo ruostua jumiin joten on hyvä avata koko levy ja bodata jouset irti jotta saa nivelsaranan huollettavaksi viilalla ym. ja vaikka tappirasvaa kasauksessa. Muistaakseni levy irtoaa kun ensin ottaa palat pois ja siirtää liu'ut toiseen reunaan, eli satulaa ei tarvitse irrottaa.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #83 : 04.08.2019, 16:21:17 »
No nyt, Tosiaan tämän siiman ensimmäisellä sivulla on kuva josta tosiaa seleviää että se jousi pidättää sitä ratasta. Siski siitä kuuluukin kiristettäessä sellainen suorastaan vieteremäinen ääni. Juuri tuosta levyn takkaa olen pyörittänyt ratasta. Ilmeisesti se on niin että se vain yksinkertaisesti kuluu. Tuokin on hyvä tieto että satulaa ei tarvi irrottaa. Sehän on se jarruputki kinni satulassa suoraan ja käytännössä jarrut pitää ilmata jos satulan otta irti ja jos se sattuu ylipäänsä pyörimään se jarruputki. tai siis se kiristinholkki jarruputken päällä. Joo se on vissiin sitten vain joka vuosi ruuvattava. Kuinka lie pitkä kun olen sen joka vuosi jatkanut ja loppua ei näy. Kaipa se tulee sitten lopulta rummun seinästä ulos.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #84 : 04.08.2019, 22:30:33 »
Mulla on ollut ja on edelleen tuolla käsijarrulla 3 autoa, kaikki olleet vähintään 10v. eikä ole yhteenkään tarvinnut säätää jarruja kuin kerran edellisen omistajan jäljiltä + hihnojen vaihdossa. Ei siellä säätömekanismi kulu mihinkään. Säätö on pysynyt hyvänä kunnes kitkapinnat on irronnut jarruhihnoista (nämäkin kun ovat nykyään niin meltorautaa, että ruostuvat irti). Jarruhihna kun ei kulukaan juuri lainkaan, jos sitä käytetään vain auton paikallapitämiseen.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #85 : 05.08.2019, 06:51:08 »
Mä kanssa vähän ihmettelen noita säätö kommentteja, systeemi kyllä toimi eikä siihen tarvinnut koskea kunhan se oli oikein säädetty. Mikä oli karkeasti, kahva alhaalla säätö niin pitkälle että alkaa ottaa kiinni pyörittäessä, ja pari naksua takas.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

turpo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 34
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #86 : 08.08.2019, 11:04:09 »
       Itse laitoin viime syksynä uudet käsijarruvaijerit ni tuli taas ottava käsijarru (30€). Vanhat oli vaan niin venyneet ja vaijerinsäätö ruostunut jumiin ni siksi ei meinannu kässäri pitää. Käsijarrukenkiä ei ole tarvinnut säätää muulloin kuin silloin kun vaihdoin ne uusiin 8v sitten.
Peugeot 406 sv 2.0t owned since 9/2003, Audi a4 3.0tdi, Volvo v90 cross country

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 969
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #87 : 08.08.2019, 20:21:44 »
Ei vaijerit veny vaan kengät kuluu, ne vaan säädetään ruuvarilla. Mutta jos vaijerit ruostuu jumiin, pakko uusia.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #88 : 08.08.2019, 21:06:05 »
Tossa muutamaa viestiä aikaisemmin just sanottiin ettei ne kengät kulu, syykin kerrottiin. Vaijeri kyllä venyy.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 969
Vs: 406 - Käsijarrun säätäminen (takalevyjarrut)
« Vastaus #89 : 08.08.2019, 22:48:06 »
No voihan vaijerit vähän venyä mutta omassa 406:ssa ei ole tarvinnut perussäätöön koskea vaan levyrummun sisällä oleviin säätöihin koska kengät on kuluneet. Kuluminen johtuu tarvikevaijereista, ne ei palauta kunnolla levittäjää takaisin eli jättää pikkasen laahaamaan ja siksi kengät kuluu. Tästä syystä ei kannata laittaa halpisvaijereita. Nyt on Aten vaijerit ja antaa paremman voiman ja palautuksen. Se levittäjä on kuten sanottu kanssa ongelmallinen kun ruostuu niin herkästi jumiin. Vaikka purkaa pöydällä ja viilaa puhtaaksi, on vain ajan kysymys koska ruostuu uudestaan.