Kirjoittaja Aihe: 607 - Käsijarrun säätäminen  (Luettu 2884 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ilmari100

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 53
607 - Käsijarrun säätäminen
« : 21.07.2013, 14:55:58 »
Auto: 2001 607 2,2 (automaatti).

Pari vuotta sitten siihen laitettiin käsijarrut kuntoon. Nyt nousee käsijarrukahva aivan liian korkealle. Vaikuttaisi siis siltä, että vaijeri on hiukan venähtänyt. Mistä sitä voi kiristää? Onko kiristys alla olevassa haaroittimessa, vai kenties 406:sen kaltainen mutteri kahvassa? Jos se on kahvassa, niin miten sinne pääsisi käsiksi?
Huomasin juuri, että 6 viimeistä ostosta on ollut PSA vehkeitä:
605 -> C5 -> 607
406 -> C4 -> 3008
Ei kai ne ihan huonoja ole voineet olla...

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #1 : 21.07.2013, 15:20:11 »
Taka-akselin haaroittimessa, vasemman puoleisen vaijerin päässä on M6 kierteellinen osuus. Siitä säätyy.

ilmari100

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 53
Vs: 607 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #2 : 21.07.2013, 18:43:56 »
Niin olikin, kiitoksia!

Ei mikään paras paikka. Oli jo aika lailla ruostetta ja sai näyttää paljon teräsharjaa ennen kuin mutteri suostui etenemään. Mutta hyvä tuli loppujen lopuksi ja nyt pysyy auto mäessä paikallaan.  :)
Huomasin juuri, että 6 viimeistä ostosta on ollut PSA vehkeitä:
605 -> C5 -> 607
406 -> C4 -> 3008
Ei kai ne ihan huonoja ole voineet olla...

Moona

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 48
Vs: 607 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #3 : 06.09.2014, 18:21:38 »
Auto: 2001 607 2,2 (EW12J4).

Voiko käsijarrua kiristää jostain? Nyt ei enää pidä vaikka vetää kahvan kattoon asti. Taitaapa samalla mennä uusiksi koko takajarrut, levyt ja palat siis. Aika paljon on jo levyissä ruosteista pintaa, johon ei palat ota... Onko vaikea vaihtaa itse palat ja levyt? Etujarrupaloja olen vaihtanut mutta en ole automekaanikko eli onnistuuko kotona?

rallyedriver

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 166
Vs: 607 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #4 : 06.09.2014, 20:18:14 »
Samalla kun levyt vaihtaa niin kannattaa nuo käsijarrun hilppeet tsekata ja tarvittaessa uusia. Ne tapit mitkä tulee jarrukilvestä läpi niin usein niiden kanssa pitää kikkailla patentit kun kilven reijät ruostunut isommiksi ja ne alk. Peräiset tapit ei niissä pysy vaan lähtee ajan saatossa hilut kävelemään. Muutenhan kaikki menee niinkuin normaalisti.

Onneksi fl mallilla ole enään noita rumpujarruja.   ::)
106 Rallye 1.6 16v ph2 -97
205 XS 1,4 8v -90
607 2,7 HDI -06
Berlingo 1.6 16v  -03
EX: 1x406, 1x106 1x607

Rommitommi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 82
Vs: 607 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #5 : 28.01.2017, 10:07:46 »
Auto: 2003 607 3,0 V6 (4HP20-automaattivaihteisto).

Itsellä käsijarru laahaa ajoittain, joten epäilen, että kilven läpi menevät pultit pettäneet.

Minkä kokoista pulttia tuohon voi lähteä sovittamaan ja onko mitoista hajua? Ruostumattomasta teräksestä ajattelin pultit hankkia. Lähinnä ois kiva tietää, että vois ostaa valmiiksi ennen huomista jarruremppaa, ettei tarvitse sen takia jättää hommaa kesken.
Saab 9-5 2.0T XWD - 10, C5 HDI240 -10, Saab 9-5 2.0TiD - 10, Saab 9-5 Aero - 05

MJ

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 4 780
Vs: 607 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #6 : 28.01.2017, 14:45:30 »
406:een laitoin muistaakseni M6-pultit riittävän isoilla aluslevyillä, jotta kestää. Varaa ainakin kahta kokoa aluslevyjä, jos kilven muotoilu sattuu rajoittamaan suurinta aluslevyn kokoa. Pultin pituutta en muista, mutta jos varaat riittävän pitkät, niin ne on helppo (vain M6) lyhentää asennuksen yhteydessä sopiviksi.

Rommitommi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 82
Vs: 607 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #7 : 29.01.2017, 19:02:07 »
Kiitoksia ohjeista! 

Tänään tuli taakse laitettua uudet levyt, palat ja kengät. Yksi kenkä oli irronnut kiinnityksistään ja käsin kun pyöritteli rengasta niin joka kierroksella kuului metallinen kolina,  jarrulevyt olivat varsinkin sisäpuolelta aivan umpiruosteessa ja pinnasta puuttui paloja jne.. Eli ehkä oli jo rempan aika.

En laittanut pultteja käsijarruun,  kun oli jarrukilvet jopa hyvässä kunnossa ja nyt kun tietää miten homma toimii niin voi vaikka lisätä pultit jos irtoaa taaskin.  Käsijarru tosin jäi kiristämättä niin ei oikein jaksa pitää autoa paikallaan,  mutta laittelee sitten kun jaksaa, nyt iski vähän kiire jo niin hienosäätö jäi tekemättä.  Ensi viikonloppuna sitten...

Toisella puolella oli myös liukutapit vähän kohmeessa,  pitänee ne uusia sitten kun iskee motivaatio. Käsin kun liikutteli niitä hetken,  niin alkoi toimimaan paremmin. 

Elämäni ensimmäistä kertaa vaihdoin käsijarrukengät ja vaikeustasoltaan mielestäni kuuluu sarjaan "helpohko".  Vaikeinta oli jarrukenkien jousien saaminen paikalleen ja umpiruosteessa olevan levyn hakkaaminen irti. 

Ei kuulu enää käsijarrusta rahinoita ja tärinätkin jarrutuksissa lähti, olen tyytyväinen. :)
Saab 9-5 2.0T XWD - 10, C5 HDI240 -10, Saab 9-5 2.0TiD - 10, Saab 9-5 Aero - 05

jopeli

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 46
Vs: 607 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #8 : 01.06.2017, 16:15:28 »
Auto: 2005 607 2,7 V6 HDi (DT17, automaatti).

Käsijarrukahva nousee todella korkealle ja jarru alkaa ottamaan vasta, kun keppi on tapissaan. Saako kahvan liikettä säädettyä jotenkin? Käsjarrumekanismi on takajarrusatuloiden yhteydessä, eli perinteisiä jarrukenkiä ei ole.

Mika607

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 2
Vs: 607 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #9 : 02.06.2017, 12:55:51 »
Säätö käsijarrukahvan alla sisäpuolella, mutta ei varmaankaan auta. Vika löytyy todennäköisesti jarrusatulasta oikea tai vasen, itsellä oli sama vika eikä säätö auttanut.

jopeli

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 46
Vs: 607 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #10 : 03.07.2017, 19:53:18 »
Vänkärin puolella taka jarrupalat oli hitsaantunu kiinni satulaan. Paikat puhtaiksi ja kärkipihdeillä pyöritellen ja samalla painaen jarrumäntä sisään ja uudet palat paikalleen. Nyt käsjarru ei ota enää lainkaan. Mekanismiä vääntäessä mäntä liikkuu ehkä millin tai pari. Jarrupoljinkin on jotenki hervoton. Ensin on muutama sentti lähes tyhjää jonka jälkeen vasta alkaa jarru ottamaan. Jarruttaa hyvin, mutta tuntuu kuitenkin het ku ois ilmaa järjestelmässä. Mitä tein väärin? Voiko olla mahdollista että pyöritin mäntää liian vähän? 

fluxpur

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 152
Vs: 607 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #11 : 03.07.2017, 20:51:06 »
Joskus kun vaihtaa satulaan korjaussarjan, niin jarruihin jää tyhjä alue kun uusi tiiviste ponnistaa takaisinpäin mäntää. Se ponnaus häviää kyllä ajan mittaan ja poljin ottaa normaalisti sitten. Tässä et kuitenkaan kajonnut tiivisteisiin mutta ehkä se pyöritys sisään teki jotain kuitenkin. Myös se vaikuttaa kun uudet palat osuu vanhaan levyyn niin kosketus ei ole asettunut vielä, sekin voi tehdä ylimääräistä välystä.

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 444
Vs: 607 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #12 : 03.07.2017, 22:38:21 »
Menihän jarrupalassa oleva tappi männässä olevaan loveen?

jopeli

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 46
Vs: 607 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #13 : 04.07.2017, 08:16:52 »
Takapaloissa ei ole ainakaan trw jarruissa mitään tappia. Ainoastaan metallinen peitelevy joka tulee männän ja palan väliin.

jopeli

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 46
Vs: 607 - Käsijarrun säätäminen
« Vastaus #14 : 06.07.2017, 09:26:35 »
Täytyy laittaa taakse molemmille puolille uudet levyt ja palat. Alkaa oleen sen verran heikossa hapessa. Onko totta, että jarrupalojen vaihdon jälkeen jarrupoljinta on pumpattava voimakkaast auton käydessä 40 kertaa jonka jälkeen kiskoa käsijarrua muutaman kerran, jotta jarrumännät asettuvat oikeille kohdilleen ja käsjarru alkaa pelaamaan? Ja tuleeko nuo männät ruuvata aluksi niin pohjaan saakka kun vaan menee?