Kirjoittaja Aihe: 308 - Lämmityslaiteongelma  (Luettu 32852 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

antsu

  • Vieras
Vs: 308 - Lämmityslaiteongelma
« Vastaus #75 : 14.01.2015, 19:13:02 »
Lukasin tossa uutta TM:ää. Totesivat, että koska VAG:n 1,6 diisselissä on rautalohko ja alumiinikansi, käytetään paisuntasäiliössä ioninvaihtosuolapanosta.

Kemiallinen korroosio, josta on kysymys kennojen tukkeutumisen kohdalla, on syytä huomioida.

Eeki1

  • Vieras
Vs: 308 - Lämmityslaiteongelma
« Vastaus #76 : 22.01.2015, 15:15:20 »
Auto: 2008 308 SW 1,6 VTi 120 Premium (n. 75 000 km).

Mites Nemolla mahtoi/mahtaa käydä, korjaantuko kennon vaihdolla?

Meillä kuvauksen mukainen auto ollut n. kuukauden käytössä. Emäntä valittaa, ettei puhalla riittävän lämmintä. Kone kyllä lämpiää. Vaikea arvioida, mikä on normaalia lämpiämistä kun auto ollut meillä niin lyhyen aikaa, mutta ero edellisiin rakkineisiin on kyllä olemassa. Mielestäni jaloille kyllä työntää kuumaa, mutta muista suuttimista tulee tasaisen haaleaa. Miten arvon vti-ihmiset yleisesti, oletteko kokeneet nämä vehkeet lämpimiksi pakkasilla?

Olisiko siis lämppärin kenno tukkiutumassa, vai ominaisuus? Myyjäliike varmaan joutunee tulemaan reiluhkosti vastaan korjauksissa..


No nyt ompi kenno vaihdettu ja lämmintä riittää jopa näillä pakkasilla. Emäntä oli autoa käyttämässä huollossa, joten mitään kommentteja en vanhasta kennosta kuullut.
Kustannuksistakaan en tiedä, kun homma tehtiin myyjäliikkeen piikkiin merkkihuollossa. Kolmisen tuntia olivat töitä tehneet.

Eivätköhän nuo hanavettä laittaneet, joten katsellaan montako vuotta lämpöä riittää.

-irbe-

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 58
Vs: 308 - Lämmityslaiteongelma
« Vastaus #77 : 07.05.2017, 21:44:08 »

-irbe-

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 58
Vs: 308 - Lämmityslaiteongelma
« Vastaus #78 : 27.07.2017, 11:30:27 »
Auto: 2011 308 1,6 VTi.

Terve,

vuosi sitten hankkimaani kärryyn oli viimeksi vaihdettu jäähdytysnesteet vuonna 2011 ja koska sisätiloihin ei mielestäni huuhtelujen jälkeenkään tullut riittävästi lämpöä, (muuta kuin se lehmänhenkäys) päätin laittaa uuden lämmönvaihtimen autoon. Ongelmanahan on aina pääsy kohteeseen. Sama pätee tähän. Eli jäähdytinnesteen tyhjäys ja paineilmalla varmistaen että myös lämmönvaihdin ja webaston letkutkin tyhjenee.

Moottoritilasta imuilmaputkistot poistaen, jolloin päästään lämmönvaihtimen letkuja irrottamaan. Letkut ovat pikakiinnytysmallia ja irtoavat kun puristaa muovisia kiinnityskauluksia yhteen. Sisältä penkit niin taakse kun kiskot antavat myöten ja keskikonsoli pois. (Vaihteensiirtomekanismin muoviset ympärykset ja nahkahärpäke pois, obd-2-plugin peittävä kumisuojus pois ja kyynärnojan alta muovinen säilytyslokero irrottaen.) Näin saadaan keskikonsolia kiinnipitävät ruuvit esille. Sitten vain ruuvit irti ja käsijärru yläasentoon. Vetämällä ja nostamalla hivutetaan massiivinen keskikonsoli irti käsijarrukahvasta.

Seuraavaksi kaasupoljin irrottaen (kolme mutteria ja johdotus) sekä kaasupolkimen vierestä alumiinisten nesteputkien muovinen pidike. Sitten vain kiinnityskaulukset irti niin putket saa nytkytettyä lämmönvaihtimen päästä pois. Näin saadaan mokoma vedettyä pois kehdostaan.

Puhdistin kehdon ja kiskot pölystä ennenkuin liuutin uuden lämmönvaihtimen paikalleen. Sitten vain kamat käänteisesti takaisin paikalleen ja jäähdytinnesteen täyttö. Laitoin syylarinesteeksi apteekin tislattua vettä ja Valvolinen Maxlife punaista litkua.

Huomioita: uuden lämmönvaihtimen mukana tuli uudet o-renkaat ja ruuvikiristeiset lukituskaulukset. Mielenkiintoista oli havaita että lämmönvaihtimen alkup.tuloletkuun oli ilmestynyt mystisiä viiltoja, joten uusin sen letkun. Samaten Webaston asennuksessa on liike ilmeisesti säästellyt letkun pituudessa, sillä se oli hinkannut itseään automaattilaatikon reunaan ja vuollut letkusta mukavia viipaleita.

Vanhan lämmönvaihtimen putken suussa näkyi puuromaista mössöä, lieneekö tuo tukkinut niitä kanavia vai ei. Sitten vaan talvea odotellen, niin päästään testaamaan joko auto lämpenee myös sisältä. Ohessa muutama kuva projektista.. t: Irfan

HHS

  • Vieras
Vs: 308 - Lämmityslaiteongelma
« Vastaus #79 : 08.11.2018, 15:51:09 »
Auto: 2013 308 1,6 HDi (179 000 km).

Ei puhalla sisälle lämmintä, joten varmaan tämä kennon vaihto tulisi kysymykseen. Olisiko tiedossa Tampereen seudulla tahoa joka tämän saisi kätevästi hoidettua? Ihan merkkiliikkeeseen en viitsisi viedä.

Jos osaa hakee www.autonvaraosat24.fi -palvelusta rekisterinumerolla, niin voiko luottaa että osa varmasti käy autooni? Tätä ketjua lukiessa tulee olo että osan saanti ei ole ihan nopein/varmin mahdollinen.. Vai mistä osa kannattaa tilata?


Jsh84

  • Vieras
Vs: 308 - Lämmityslaiteongelma
« Vastaus #80 : 12.11.2018, 08:56:58 »
Auto: 2011 308 1,6 HDi (DV6, 9HR).

Itsellä oli sama onglema, ettei auton lämmityslaite puhaltanut lämmintä.
Tein eilen lämmityslaitteen kennolle pesun käyttäen kuumaa vettä ja konetiskiainetta. Laitoin porakonepumpulla kiertämään pesunesteen ämpäristä kennon läpi. Helppo homma ja likaa irtosi paljon.
Nyt lämmityslaite puhaltaa jopa kuumaa ilmaa :)

Eli Irben postauksen kuvassa 2 näkyviin putkiin toiseen painetaan pumpulla ämpäristä pesunestettä sisään ja toisesta letkulla takaisin ämpäriin. Välillä vaihdetaan puhdas pesuneste ja lopuksi pelkällä vedellä huuhtelu.
« Viimeksi muokattu: 12.11.2018, 09:08:54 kirjoittanut Jsh84 »

hilex68

  • Vieras
Vs: 308 - Lämmityslaiteongelma
« Vastaus #81 : 09.02.2019, 23:14:57 »
Auto: 2008 308 SW 1,6 HDi (339 000 km).

Tytär vaihto autoa vaan kun mieleinen vaihtari oli halvempi kuin vaihtoauto niin mukaan tuli sit tuommonen ja minusta ihan siisti. Kaikki pelittää mut ei tullut edes isona yllätyksenä kun lämppäri puhalsi semmoista lehmänhönkää. Olin tällä foorumilla tästä jo aikaisemmin lukenut. En tiedä auttaneeko putsaus, mut pitää kokeilla vaikkei kennokaan enää kovin kallis ole kun alle 70 e oli jossain. Ihan halvat oli toistaiseksi loppu. Pitäs vaan jostain löytää motivaatio alkaa vaihtamaan. Takapenkki lähti heti ja maanataina muutoskatsastus pakuksi.

hilex68

  • Vieras
Vs: 308 - Lämmityslaiteongelma
« Vastaus #82 : 11.02.2019, 12:24:38 »
Auto: 2011 308 1,6 HDi (DV6, 9HR).

Itsellä oli sama onglema, ettei auton lämmityslaite puhaltanut lämmintä.
Tein eilen lämmityslaitteen kennolle pesun käyttäen kuumaa vettä ja konetiskiainetta. Laitoin porakonepumpulla kiertämään pesunesteen ämpäristä kennon läpi. Helppo homma ja likaa irtosi paljon.
Nyt lämmityslaite puhaltaa jopa kuumaa ilmaa :)

Eli Irben postauksen kuvassa 2 näkyviin putkiin toiseen painetaan pumpulla ämpäristä pesunestettä sisään ja toisesta letkulla takaisin ämpäriin. Välillä vaihdetaan puhdas pesuneste ja lopuksi pelkällä vedellä huuhtelu.


Kumpi putki on sisäänmeno ja kumpi ulostulo. Miten paljon pitää konehuoneessa purkaa, että pääsee noihin kennoputkiin käsiksi.

Tuomo_N

  • Vieras
Vs: 308 - Lämmityslaiteongelma
« Vastaus #83 : 14.03.2019, 11:00:47 »
Auto: 2009 308 1,6 VTi 120.

Liityin foorumille ilmoittaakseni, että minäkin kuulun nyt kennonvaihtajien klubiin.

Puhalsi vain haaleaa ilmaa, vaikka lämmityslaite oli säädetty täysille. Korjaamolla ehdottivat ensin viimasuojan hankkimista. Täällä aiheesta käytyä keskustelua seuranneena vaihdatin kuitenkin kennon ja nyt lämpöä riittää.

akyttala

  • Vieras
Vs: 308 - Lämmityslaiteongelma
« Vastaus #84 : 07.05.2019, 11:22:56 »
Kumpi putki on sisäänmeno ja kumpi ulostulo. Miten paljon pitää konehuoneessa purkaa, että pääsee noihin kennoputkiin käsiksi.

Tutkimukseni mukaan ylempi on ulostulo, alempi sisäänmeno. Purkaa ei tarvinnut yhtään mitään muuta, kuin letkut irti konetilan puolelta tulipellistä. Letkulähtöön sopii 19mm letku. Itse laskin hanasta lämmintä vettä väärinpäin läpi. Mukana tuli melkoisesti kalkkia jne roskaa. Sen jälkeen valutin tyhjäksi ja laitoin kennoon etikkaa likoamaan pariksi tunniksi ja sitten taas huuhtelu väärinpäin, irtosi lisää likaa. Sitten huuhtelu oikeinpäin, letkut kiinni ja taas tulee kuumaa. Suoritin tämän joskus tammi-helmikuussa tms. ja sen aikaisissa pakkasissa ainakin lämpöä riitti remontin jälkeen.

akyttala

  • Vieras
Vs: 308 - Lämmityslaiteongelma
« Vastaus #85 : 05.11.2019, 17:34:49 »
Muistinkin väärin. Letkujen edestä piti purkaa ilmansuodattimen kotelo, joka on kiinni kahdella ruuvilla ja kahdella kumitapilla. Ruuvit on kotelon sisällä, eli suodatin on poistettava.

Nyt on huuhdottu toisen kerran kenno, kun lämmintä ei tullut enää. Edellisesta kerrasta on se joku 8-9kk. Kennosta tuli taas jumalaton määrä sontaa ulos, kauheita lastuja kalkkia ja lisäksi jotain heinänkorsia tms. sotkua. Tällä kertaa liotusaineena oli "Kalkinpoistaja", joka sisällöltään näyttää olevan sitruunahappoa.

Tunnin verran liottelin kennoa ja sen jälkeen tunnin pumppailin vettä läpi kennon vaihtaen välillä suuntaa. Alussa kennosta ei mennyt läpi yhtään mikään muu kuin paineilma ja sekin huonosti, lopussa vesi lorisi taas läpi pelkästään omalla painollaan. Lämmintä riittää taas.

Samalla vaihdoin pakkasnesteet kokonaan ja liotin muunkin osan jäähdytysjärjestelmästä samaisen sitruunahapon kanssa. Hyvin mustaa paskaa lähti systeemistä sekä jonkin verran kalkkia. Huuhtelin käsittelyn jälkeen koneen 4 kertaa pelkällä vedellä ja sen jälkeen laitoin punaisen pakkasnesteen, niin on samaa tavaraa kuin muissakin autoissa.

Ihan hölmö idea tuo PSA:n oma sinivihreä neste, kun on saman väristä vanhanaikaisen nesteen kanssa eikä paisarissakaan lue, mitä sinne pitäisi pistää. Ilmeisesti kuitenkin PSA sinivihreä G33 on yhteensopivaa punaisen G12 nesteen kanssa, ainakin Citroen-foorumilla näin väitettiin.

Skodisti

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 241
Vs: 308 - Lämmityslaiteongelma
« Vastaus #86 : 11.11.2019, 01:18:54 »
Auto: 2009 308 SW 1,6 VTi 120.

Täällä kans kenno vaihdettu pari vuotta sitten ja nyt piti huuhdella talven tehdessä tuloaan. Rakeista sitruunahappoa liotin vajaa 500g vanhaan nesteeseen ja jonkin verran ajelua. Toki testasin etukäteen, kuinka aineet reagoivat keskenään ja ainoastaan pientä sameutta oli visuaalisesti havaittavissa seoksen jäähdyttyä. Alavesiletkusta tyhjäämällä ulos tuli vajaa 3 litraa nestettä eli vajaa puolet järjestelmän tilavuudesta, mikäli löytämäni arvo, noin 6 litraa pitää paikkansa? Huuhtelin järjestelmää täyttämällä ja konetta käyttämällä muutamia kertoja, jonka jälkeen huuhdoin kennon vielä puutarhaletkulla erikseen. Valkoista murua ja lastua prosessin aikana järjestelmästä erkani mutta massaspektrometrin puuttuessa voin vain todeta lastujen näyttäneen kynttiläraasteelta. Tosin eivät kelluneet nesteessä. Viimeiset pari huuhtelua akkuvedellä, jonka jälkeen täyttö halvalla punaiseksi värjätyllä etyleeniglykolilla. Edellinen neste oli jotain 7vuotta/200 000km longlife-kamaa mutta ei nähnyt puoltakaan luvatusta joutuessaan ongelmajätteeksi.

akyttala

  • Vieras
Vs: 308 - Lämmityslaiteongelma
« Vastaus #87 : 29.01.2020, 10:35:49 »
Auto: 2008 308 1,6 VTi (180 000 km).

Lämmöntulo loppui taas syksyllä -> jäähdytysjärjestelmä pesty sitruunahapolla, samalla taas kennon letkut irti ja kennoa liotettu ja huuhdottu molempiin päin, koko systeemiä huuhdeltu vedellä 4krt, kunnes alavesiletkusta tulee avatessa puhdasta vettä  ja uudet nesteet sisälle. Lämpöä tuli hetken aikaan erittäin hyvin, mutta nyt ongelma on muuttunut erilaiseksi. Tyhjäkäynnillä lämpöä ei oikein tule sisään ollenkaan, vaikka moottori on kuuma. Paikallaan kierroksilla lämpöä tulee paremmin, melkein riittävästi, mutta ajaessa vähemmän.

Ylävesiletku on kuuma, joten voiko termari olla kokoajan auki tms? Ajaessakin lämpömittari kyllä osoittaa suoraan ylös, eli 90c mittarin mukaan ja vesiletkut ovat kyllä niin kuumia, että mittari tuskin valehtelee. Muutan auto pelaa ihan normaalisti. Entä vesipumppu, voiko se olla näillä kilometreillä jo tiensä päässä? Käsittääkseni ei ole koskaan vaihdettu.

Jos kenno olisi tukossa, niin luulisi, ettei sieltä tule lämmintä ollenkaan. Lisäksi sitä aiempaa tukkeutuneen kennon ongelmaa, jossa lämmintä tuli autoon toispuoleisesti, ei ole. Tulee siis samaa lehmänhikeä vasemmalle ja oikealle, ikkunaan ja jaloille, ja sitten taas tulee lämpimämpää joka reikelistä, kun paikallaan kierrättää.

Skodisti

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 241
Vs: 308 - Lämmityslaiteongelma
« Vastaus #88 : 29.01.2020, 19:11:56 »
Moottorinohjain käyttää  vesipumppua vain tarpeen vaatiessa. Käytön tarkkoja ehtoja en tiedä. Voisi olla paikallaan ainakin tarkistella toimintaa. Mä oon vaihtanu pumpun paljon vähemmillä kilometreillä nestevuodon vuoksi. En jaksa muistaa, oliko muovinen sìipipyörä, joka myös saattaa luistaa akselilla ja lopettaa toimintansa. Pari havainnollistavaa videota pumpun toiminnasta.
https://m.youtube.com/watch?v=D8XosvSKVpY
https://m.youtube.com/watch?v=ziJZsD36rrY

P308

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
Vs: 308 - Lämmityslaiteongelma
« Vastaus #89 : 19.10.2020, 22:34:27 »
Auto: 2011 308 1,6 e-HDi 112.

En tiedä ovatko tarvikeosat yhtään sen parempia, mutta sen voin todeta, että alkuperäisosa kennolla ei ainakaan tee juuri mitään. Oma auto on 308 vm 2011 112 e-hdi, ja tasan 3 vuotta sitten vaihdoin kennon kun kabiiniin ei saanut enää lämpöä. Nyt sama ongelma, joten kenno menee uudelleen vaihtoon kun itsellä ei ole osaamista purkaa ja huuhdella. Voisi melkein laittaa Peugeotin huolto-ohjelmaan lämppärin kennon vaihdon aina isossa huollossa 60tkm välein.