Kirjoittaja Aihe: 406 - Kytkin  (Luettu 18695 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hannujuhani

  • Vieras
406 - Kytkin
« : 29.06.2006, 12:04:41 »
Moi!

Kuuluuko 406:n kytkimen ottaa kiinni ylempänä kuin muiden autojen vai alkaako kytkin olla loppu? Onko kokemusta, paljonko kytkin kestää? Autolla on ajettu 244 tkm. Kytkin pitää ja toimii muutenkin normaalisti. Se on ehkä vähän äkkinäinen verrattuna esim. Astran kytkimeen. Kytkintähän ei voi tietääkseni säätää?

Terveisin  hannujuhani

MoonMan_

  • Vieras
Vs: 406 - Kytkin
« Vastaus #1 : 29.06.2006, 12:25:17 »
Terve hannujuhani.

Toivottavasti tuo ylhäältä otto ei tarkoita kytkimen loppumista, itselläkin ottaa rikollisen ylhäältä. Mutta siihen oon jo tottunu enkä asiaa sen enempää oo ajatellu.

Kuopion reissulla kun kaveri hyppäs puikkoihin, ei meinannu saada pösöä edes liikkeelle kun kytkin ei kuulemma nappaa. :D

E: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=6715.0

Jaso

  • Vieras
Vs: 406 - Kytkin
« Vastaus #2 : 29.06.2006, 12:41:33 »
Kyllä se ottaa/irrottaa varsin korkealta ja on alussa outo,jos ei ole kokemusta.Noita vikaepäilyjä oli itse kullakin, kun ostin auton pari vuotta sitten,
mutta myyjä vakuutti, että se on ominaisuus, ja kyllä siihen tottuu.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 038
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Kytkin
« Vastaus #3 : 29.06.2006, 13:08:15 »
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=6184.0 kohdassa "alusta, voimansiirto ja jarrut"...
« Viimeksi muokattu: 25.06.2008, 12:52:51, kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

akke

  • Vieras
Vs: 406 - Kytkin
« Vastaus #4 : 29.06.2006, 14:42:35 »
Moi!

Kuuluuko 406:n kytkimen ottaa kiinni ylempänä kuin muiden autojen vai alkaako kytkin olla loppu? Onko kokemusta, paljonko kytkin kestää? Autolla on ajettu 244 tkm.

Ainakin yhdessä hdi66kw:ssa kytkin meni 150tkm jälkeen vaihtoon, kuulemma normaalia. Kytkimen pitävyys on helppo todeta esim. 100km/h vauhdissa 5. vaihteella painamalla kaasu pohjaan. Turboviiveen jälkeen kytkin alkaa luistaa, jos kytkin on rikki.

SEL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 072
Vs: 406 - Kytkin
« Vastaus #5 : 29.06.2006, 14:46:47 »
Ottaa ylhäällä, mutta alkaa olla loppu jos tyhjä liike polkimessa on hävinnyt. Kytkin on automaattisäätöinen joten asialle ei voi mitään, paitsi jos menee vauhtipyörä kuten minulla meni, toimii uusi kytkin aivan eri lailla, ottaa kiinni aluksi vähän liiankin alhaalla, mutta kuulemma paranee kulumisen myötä.
Minulla meni aikoinaan noissa kilometreissä kytkin uusiksi kun levy oli loppuunkulunut.
Varoituksen sana jos alkaa pitää ääntä poljinta painettaessa ja sitten käy äkäiseksi ottamaan kiinni ja puistaa, kannattaa lopettaa ajo, koska saattaa särkeä vaihdelaatikon jos vauhtipyörä hajoaa kunnolla.
Saab 96 -65, Fiat 128 -75, Ford Escort Mexico -74, Toyota Crown dsl. -74, Opel Ascona dsl. -80, Renault 18 -84, Mazda 323 -87, Toyota Carina Farmari -89, Peugeot 605 -91, Peugeot 406 HDi ST GW -00, Peugeot 406 HDi ST GW -01, Peugeot 406 HDi GW Executive Automatic -04, Peugeot 3008 e-HDi 2Tronic 2012.

Honcho

  • Vieras
Vs: 406 - Kytkin
« Vastaus #6 : 29.06.2006, 15:23:52 »
Kumma...mulla on aika laaja alue tossa kytkimessä, esimerkiksi mäkistartit ja muut menevät tosi kivasti kuin vettä vaan. Olisiko tota sitten jo ehditty rempata jossain välissä? Itsellä ollut vasta 3kk tuo 406...

Pökötisti

  • Vieras
Vs: 406 - Kytkin
« Vastaus #7 : 29.06.2006, 20:13:49 »
Moi.
Pösö 406,2L,-99.Kytkin vaihtoon 112tuhatta.
Opetusluvilla opetin tyttöä ajamaan, ja pikkuisen lepuutti jalkaa kytkimellä, vaan ei mitenkään palljon.En usko että siitä johtui.
Remonttireiska sanoi, että aja vaan vaikka vinkuu siihen asti että saadaan remonttiin.Tein työtä käskettyä, tosin en ajanut kuin ehkä 200km, jos sitäkään.
Lähdin himasta viemään korjaamolle, matkaa n.kilometri.Hinaukseen meni, kytkin sippasi pihassa.Ja se mikä pikkuisen, eli noin 200egeä, veettää, oli että ei olisi pitänyt ajaa olleskaan kun vinkuminen alkoi.Nyt meni normaalin 190 egen lisäksi, minkä asetelma ja laakeri maksoi, vielä tuo 200 egeä kun uusi haarukka,  sylinteri ja jotakin muuta tilpehööriä.
Eli jos laakeri alkaa pitämään ääntä, samantien korjaamolle.Oppia ikä kaikki, tosin pikkuisenkallista :-\
Oli ennen ooppeleita, Asconaa ja Vektraa, ja niilläkin opetin opetusluvilla, ei koskaan kytkinongelmaa, vaikka mittarissa molemmissa 250 tuhatta ennen vaihtoa.
Pökötin kytkin pikkuisen "herkempi" normaalisti kuin muissa autoissa, vaan siihen tottuu kyllä.

sam_lap

  • Vieras
Vs: 406 - Kytkin
« Vastaus #8 : 30.06.2006, 01:07:29 »
Omasta pösöstä on vaihdettu kytkin 90 tkm kohdalla huoltokirjan mukaan. Ollut Taksi käytössä Turussa. 406:sen kytkin on kyllä tosi kiva käyttää verrattuna meitin 405:seen, jonka sätkintä saa kaikilla voimilla polkea. Kuulin, että on tosi kallis juttu, jotain tonnin verran jos 406:n koko kytkinpaketti menee vaihtoon?

hannujuhani

  • Vieras
Vs: 406 - Kytkin
« Vastaus #9 : 30.06.2006, 12:06:29 »
Hei!

Sami K:n linkki Pugfanin kirjoittamaan kuvaukseen 406:n vioista ja ominaisuuksista helpotti tuskaa. Kytkin ottaa siis normaalikunnossa ylhäältä kiinni. Siihen ei vain meinaa tottua, kun välillä ajaa muilla autoilla, joissa kytkin ottaa kiinni alempana, mitä pidän normaalina toimintatapana.

hmm74

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 105
Vs: 406 - Kytkin
« Vastaus #10 : 30.06.2006, 13:51:56 »
Mulla ei ole mitään valittamista kytkimen toiminnasta. Autolla ajettu nyt 289000km. Tuskin sitä koskaan vaihdettu on...ilmeisesti nähny maantietä tämä auto.

405:n kytkin on kyl ihan uskomattoman raskas...jos se pitää olla sellanen kuin kaverissa. Hyvä ettei pohje pamahtanu kramppiin kun sillä ajoin  :o
Ford Mondeo

exät: 407 SW 1,6 hdi, vm 05, 252 tkm ja 406 sr gw hdi (66kW), vm. 01, 480 tkm, vectra cdx 2.0i 16v vm. 94 ja 205 xr 1,4 vm. 88

Honcho

  • Vieras
Vs: 406 - Kytkin
« Vastaus #11 : 30.06.2006, 14:31:47 »
Mun pösö on sitten aika outo...ottaa nimittäin vähän pidemmällä alueella, josta henk koht pidänkin...

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Kytkin
« Vastaus #12 : 30.06.2006, 18:34:46 »
Mun pösö on sitten aika outo...ottaa nimittäin vähän pidemmällä alueella, josta henk koht pidänkin...

Kytkimen 'kiinniottaminen' eli poljinliikkeen pituus jonka aikana kytkin ns. irroittaa johtuu/aiheutuu lähinnä paine-asetelman tyypistä (toki myös kytkimen kuluneisuus vaikuttaa tähän -> kuluneempi kytkin yleensä ns. äkäisempi).

Paine-asetelmia siis 'perinteistä' ns. painavaa tyyppiä (l. painelaakeri painaa lautasjousen päitä jotka joko ns. suorilla tai taivutetuilla päillä) sekä ns. vetotyyppiä jossa painelaakeri on kiinnitettynä lautasjouseen ja kytkimen irroitus tapahtuu vetämällä.

Vetotyypin kytkin yleensä toiminnaltaan 'pehmeämpi'.

kara

  • Vieras
Vs: 406 - Kytkin
« Vastaus #13 : 01.07.2006, 21:14:52 »
Allekirjoittaneen ajokin kytkimessä on joutilasta useita senttejä. Käsin tunnustelemalla moottoritilasta vaijeri oli vetelä. Pitäisi varmaan säätää löysät pois, mutta eipä ole monttua käytettävissä. Ehkä pyydän tekemään öljynvaihdon yhteydessä. Kyllä se hyvin irrottaa ja pitää, mutta löysä on kai polkimessa tarpeetonta.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 038
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Kytkin
« Vastaus #14 : 01.07.2006, 22:49:40 »
kaikissa 406:ssa ei sitte ole vaijeria, joissakin on hydraulinen (nestetoiminen). Käsittääkseni vaijerillisissa on automaatti säätö...
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.