Kirjoittaja Aihe: 406 - Kytkin  (Luettu 18696 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 797
  • Volvo s80d 2.5 Aut
Vs: 406 - Kytkin
« Vastaus #90 : 18.03.2013, 22:19:41 »
Multa löytyy tuommoinen kiinteä limpura jos tarvetta, levy asetelma ja vauhtipyörä.

hdi2000

  • Vieras
Vs: 406 - Kytkin
« Vastaus #91 : 21.03.2013, 19:22:25 »
AD:n kautta tuli valeon paketti, luk oli paikoillaan oleva. Pitää tarkistaa tuo hinta kuitista, mutta muistelisin koko paketin olleen noin 450e. Sis. kytkin ja vauhtipyörä. Töitähän siinä oli sitten kohtuullisesti.

hdi2000

  • Vieras
Vs: 406 - Kytkin
« Vastaus #92 : 22.03.2013, 12:48:49 »
Eihän se ollutkaan kuin 380 e koko setti.

Bad_Taste

  • Vieras
Vs: 406 - Kytkin
« Vastaus #93 : 15.10.2014, 22:32:44 »
Auto: 2003 406 Coupe 2,2 HDi.

Kytkimen tunnussa ei vielä ääntä, mutta tyhjäkäynnillä kuulostaa vauhtipyörän pitävän jo ääntä: alkaako olla lopun merkit?

Kaiketi alkuperäinen, auto ollut minulla 150tkm->. Kiinteä vauhtipyörä?

purflux

  • Vieras
Vs: 406 - Kytkin
« Vastaus #94 : 16.10.2014, 19:20:03 »
Jos tuon ikäisissä 2,0 hdi:ssä on kaksoismassa vauhtipyörä, niin luulisi isoveljessäkin olevan. Itselläni on 66kw yksöismassasena.

palezu

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: 406 - Kytkin
« Vastaus #95 : 02.10.2017, 00:32:27 »
Auto: 1996 406 1,8 (16-ventt., XU7JP4, 292 000 km).

Tuli tuossa vaihdettua viimein kytkimen hilut kun painelaakeri oli pitänyt viimeiset 2 vuotta melkoista kitinää. Matkamittarissa on 292000km. Kevyen 6h jumpan jälkeen kytkimen osat olivat irti ja painelaakeri olikin kuiva kuin sahara, muuten osat näyttivät yllättävän hyväkuntoisilta. Painelaakeri oli tietysti syönyt jousilevyä hieman mutta ei vielä hälyttävästi.

Tilalle tuli sitten ruuvattua Sachs:in valmistama kytkinsarja. Toinen 6h jumppa ja auto on taas kasassa, mutta mutta. Kytkin tuntuu toimivan hyvin, poljin on huomattavasti pehmeämpi käyttää mitä ennen, mutta vaihteet menevät jäykästi päälle ja pakki niin huonosti että vain rohisee ja pitää voimalla runtata että saa päälle, ellei sammuta moottoria ensin. Elikkä kytkin ei irrota tarpeeksi vaan vaihteisto jää pyörimään. Irrottaa se kuitenkin sen verran ettei auto liiku vaihde päällä kytkin pohjassa. Vaijerin säädössäkään vika tuskin on sillä kytkimen irrotuskohta on polkimen liikkeen puolivälissä, ja vaijeri on muutenkin automaattisäädöllä oleva. Pitääkö sitä kytkinlevyä vain sisäänajaa?

TEMP_ARKISTOON

Jallupoika

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 194
Vs: 406 - Kytkin
« Vastaus #96 : 03.10.2017, 13:27:10 »
Se uusi levy on kai vaan vähän "karhea" vielä pinnaltaan, voi hangata, ajamalla paranee. Sitä ennen pysäytä vaihteisto jollain synkronoidulla vaihteella ennen kuin kytket pakin.
Entiset: 405, 406 GW. Nykyinen: 207 RC

palezu

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: 406 - Kytkin
« Vastaus #97 : 04.10.2017, 01:39:49 »
Ei oikeen muuta vaihtoehtoa jää. Katsotaan miten se asettuu. Tuli kuitenkin punnerrettua se laatikko uudemman kerran irti, jälleen purettua ja tarkastettua kaikki mutta eipä siellä mitään ihmeellistä näkynyt. Pakki tosiaan menee rohisematta päälle kun käyttää ensin nopeasti vitosella.

Tuli jo sen verran tutuksi tuo laatikon irroittelu (toisella kerralla meni jo helposti 2 tuntia vähemmän) että kirjoitanpa tähän operaation kulun kokonaisuudessaan:

Itsellä oli käytettävissä monttu.

Tunkkaa auto ylös ja aseta se pukkien varaan apurungosta. Irrota renkaat. Irrota napamutterit 35mm hylsyllä (Bilteman 450Nm sähköpulttipyssy hoiti homman ilman hien vuodatusta). Tyhjennä vaihteistoöljyt pois.

Irrota jarrusatula liukutapeistaan, satulan kehtoa ja jarrulevyä ei tarvitse irroittaa. Laita satula roikkumaan nippusiteellä jousesta. Löysää iskarin alapään pultti ja hakkaa napa pois iskarista moskalla(tässä vaiheessa helpottaa kun iskarit on jo aiemmilla remppakerroilla irroteltu lukuisia kertoja.. ::)). Sitten irrota iskarin yläpään pultit mutta jätä yksi löysästi kiinni. Nyt saat taitettua navan pois iskarista ja vetoakselin pois navasta. Raidetangon päitä eikä alapalloa tarvitse irroittaa, helppoa ja nopeaa. Toistetaan toiselle puolelle.

Vänkärin puolella vetoakselin irrottamista vastustaa tukilaakeri öljypohjan kupeessa. Sitä pitää kiinni 2 11mm mutteria, suostuttele ne ensin crc:llä ja toholla. Laakeripesän tohottaminen voi myös helpottaa hommaa. Löysää mutterit miltei kokonaan irti(5mm päähän kierteen lopusta), nyt pultit voi painaa sisään ja kääntää 180*. Nyt vetoakselia voi alkaa vasaroida ulos näkyvillä olevasta olakkeesta. Laakerin sovite ei ole tiukka mutta se voi olla hapettunut, tähän auttaa se lämpö ja jonkun verran voi joutua hakkaamaan. Älä kuitenkaan lytistä olaketta sillä muuten se ei mahdu enää reijästä läpi. Kun laakeri irtoaa, varo ettei vetoakseli tipahda vauhdilla ulos ja raavi suojakumeja sekä booripää raavi vaihdelaatikon stefaa rikki(itsellä kävi näin asennusvaiheessa). Kuskin puolen vetoakseli pitäisi lähteä helposti vain vetäisemällä, varo jälleen raapimasta stefaa.

Nyt voidaan ruveta irrottamaan vaihdelaatikkoa. Irrota ilmanputsarikotelo, akkua ei välttämättä tarvitse irroittaa mutta irroita kuitenkin miinusnapa varmuuden vuoksi. Irrota kytkinvaijeri, pakkivalon kytkimen liitin, nopeusmittarin anturin liitin(pääsee käsiksi auton alta) sekä kampiakselin asentotunnistin. Vaihteensiirtomekanismin tangot irtoaa sopivalla lenkkiavaimella varovasti kampeamalla, itse onnistuin repäisemään tangon kumikeskiön irti metallirungosta(liian iso lenkkiavain) ja jouduin liimahommiin. Laatikon pohjasta irroitetaan ohjaustehostimen letku ja vauhtipyörän suojapelti. Tässä vaiheessa laita jokin tuki moottorin öljypohjan alle, itse laitoin tunkin ja puupalikan. Nyt voit löysyttää laatikkoa kiinni pitävät isot pultit, älä kuitenkaan irrota niitä vielä. Mulla oli 3kpl kuusiokolopultteja ja 4kpl 16mm kantaisia pultteja. Merkkaa pulttien järjestys. Sitten irrota laatikon päässä oleva tukikumi. Irrota keskimutteri sekä 2 pienempää ruuvia, sitten ruuvaa irti laatikossa kiinni oleva vaarnapultti. Nyt moottori ja laatikko on tunkin varassa eli tarkkana.

Sitten on virittelyn vuoro, eli laita konetilan päälle jokin lauta, kakkoskakkonen tms. toinen pää kuskin puolen iskarin yläpään kohdalle ja toinen pää jäähdyttimen yläpuolella olevan tukiraudan päälle. Laita toinen lyhyempi rima poikittain laatikon päälle, niin että toinen pää on pitkän riman päällä ja toinen pää sylinterinkannen päällä(tähän voisi keksiä jonkun paremman, tahtoi nimittäin lipsahtaa herkästi pois kannen päältä). Nyt virittele vahva naru laatikon ympäri niin että laatikko jää roikkumaan tästä rimasta. Laatikkoa voi nyt helposti nostella ja asetella laittamalla ohuempia lautoja rimojen alle mikä auttaa takaisin laittamisessa.

Kuskin puolelta irrotetaan vielä sisälokari, sitten voit irrottaa vaihdelaatikkoa kiinni pitävät pultit ja alkaa punnertamaan. Laatikkoa saa myös tuettua apurungon päälle. Laatikon irti vedettyäni pyöritin sitä vielä narun varassa myötäpäivään noin 70* niin että vetoakselien liitoskohta siirtyi moottorin etupuolelle, näin laatikko mahtui riittävän kauas moottorista ja siinä on hyvin tilaa vaihtaa kytkin.

Kasaus luonnollisesti päinvastaisessa järjestyksessä. Laatikkoa kiinni laittaessa kannattaa hienosäätää se lankuilla ja moottoria tukevaa tunkkia hieman laskemalla mahdollisimman lähelle moottoria ennen kuin ottaa ja punnertaa loppumatkan käsivoimin. Nimittäin jos laatikko ei kerralla menekään tupaan, se ei saa jäädä roikkumaan ensiöakselista kytkinlevyyn, tämä saattaa vääntää kytkinlevyä.

Muistettava myös kirosanojen riittävä ja oikea käyttötapa.. ::)

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 099
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: 406 - Kytkin
« Vastaus #98 : 04.10.2017, 05:11:45 »
Se uusi levy on kai vaan vähän "karhea" vielä pinnaltaan, voi hangata, ajamalla paranee.
Ei sen kyllä tuollainenj kuulu olla, ei kytkin sisäänajoa kaipaa normaalisti.
Kai levy on laitettu oikeinpäin?
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

palezu

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: 406 - Kytkin
« Vastaus #99 : 04.10.2017, 17:21:29 »
On se oikeinpäin, testasin ettei edes mahdu paikalleen väärinpäin. Ei kyllä pitäisi minustakaan kytkimen vaatia sisäänajoa. Sachsin sivuilta löytyi varsin kattavasti tietoa, yksi syypää tuohon voi olla kiero kytkinlevy eli vipattaa liikaa ja osuu sitten vauhtipyörään/painelevyyn, tämän vipatuksen raja-arvo on niinkin vähän kuin 0.5mm. Tarkistin asiaa laittamalla kytkinlevyn sorviin kiinni ja tukipistettä vasten mittasin rakotulkilla eikä mistään kohti saanut sitä 0.5mm ylittymään, joku 0.2-0.4mm kylläkin. Alkuperäinen valeon kytkinlevy vaikutti rakenteeltaan erilaiselta, siinä keskiö oli "kelluva", niin että vipotusta ei edes pystynyt luotettavasti mittaamaan kun levyn sai sormella tökättyä eri asentoon kun keskiö oli kiinni sorvissa. Paikallaan ollessaan tämä levy sitten kaiketi hakeutuu itsestään keskelle eikä vipota. Uusi sachsin levy taas oli sekin jousitetulla keskiöllä, mutta tämä palautui aina samaan asentoon kun tökkäsi. Olisi tietysti pitänyt ostaa orkkis Valeo.. ::)

Ei ainakaan 50km ajolla ongelma ole havaittavasti helpottunut. On koitettu tahallaan luistatellakin, mutta tuntuu vain pahenevan jos kytkin kuumenee. Välillä tosin vaihteet saattaa mennä helpomminkin päälle mutta välillä taas tekee tiukkaa.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 099
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: 406 - Kytkin
« Vastaus #100 : 04.10.2017, 17:48:42 »
Voiko vaijeri olla jotenkin huonosti eikä painelaakerin liike ole siksi riittävän pitkä, tuntuuko poljin ihan normaalilta?
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

palezu

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: 406 - Kytkin
« Vastaus #101 : 04.10.2017, 20:49:52 »
Vika selvisi, eipä olisi heti arvannutkaan. Eli vaijeri olikin päinvastoin liian kireällä, kytkimen sai irrottamaan kun ei painanut poljinta täysin pohjaan ja vaihteet menevät nätisti päälle. Vähän hämärää kyllä mikä sen sitten kytkimen sisällä aiheuttaa. Veikkaisin että jousilevy kääntyy toiseen suuntaan kupille ja painaa painelevyä takaisinpäin, jos painelaakeri tulee liikaa sisään.

Sain ongelman väliaikaisesti korjattua poistamalla vaijerin päästä muoviholkin irrotinvivun päästä. Onkohan se automaattisäätöinen vaijeri sitten jumissa, voikohan sitä purkaa ja rasvata?

EFL605

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 801
Vs: 406 - Kytkin
« Vastaus #102 : 04.10.2017, 21:24:33 »
Ei se automaattisäätö sitä osaa löysemmälle laittaa, pelkästään kireämmälle. Säädön voi käsittääkseni vapauttaa kytkimenvaihdon jälkeen, jolloin alkaa säätää taas kireämmälle.

palezu

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: 406 - Kytkin
« Vastaus #103 : 06.10.2017, 00:11:51 »
Tuli irrotettua ja purettua se kytkinvaijeri, säätömekanismin sisältävä kotelo lähti vetämällä auki. Olipahan siinäkin taas keksintö, jonkun aikaa siinä pähkin ja tulin siihen tulokseen että säätö vapautuu heti kun kytkinvaijerin irrottaa eikä sitä saa enää siitä löysemmälle. Liekö sitten uusi kytkinpaketti+painelaakeri vähän turhan paksu, vertailin kyllä alkuperäisen ja uuden paineasetelman korkeutta ja näytti olevan lähes millilleen sama. Varmaan taas yksi syy miksi kannattaisi käyttää alkuperäisosia vaikka ei tuossa sassin laadussa kyllä valittamista olekaan, todella pehmeästi toimiva kytkin nyt  :-*.