Kirjoittaja Aihe: 607 - Alapallonivelen irrotus tukivarresta  (Luettu 1188 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

alfa164

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 57
607 - Alapallonivelen irrotus tukivarresta
« : 03.01.2015, 01:00:27 »
Auto: 2001 607 2,2 (EW12J4).

Meinasin tänään irrottaa absin hammaskehät edestä vaihtoa varten. Aiemmin ollut asiasta keskustelua, että pitää irrottaa koiranluu, raidetangonpää, alapallonivel tukivarresta ja napamutteri.

Muuten homma skulasi ok, mutta tuo alapallo ei meinaa sovinnolla irrota tukivarresta, mutteri aukesi kivuttomasti. Ei auttanut perinteiset keinot. Nostin tunkilla suoraan pultin alta, väänsin sorkkiksella ja annoin lekaa sopivasti. Onko tuohon jotain kikka kolmosta? Tarkoitus ehjänä saada irti. Nosturia ei ole käytössä, eli ei pääse alhaalta antamaan lekaa. :)

Mites tuo koko koko tukivarren irrotus, onko paha homma?
Ex kaarat:rellut:clio 1.4.1.8 16v,safrane 2.2,2.5.R25x3.Alfat:gtv 2.0v6tb.166 2.5 sportronic.164ts x3.

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Alapallonivelen irrotus tukivarresta
« Vastaus #1 : 03.01.2015, 01:47:09 »
....Ei auttanut perinteiset keinot....

'Merkillisiä' perinteisiä keinoja. Perinteinen keino on käyttää kartiollisiin niveliin pallonivelen irroitustyökalua. Kyseisellä työkalulla pallonivel irtoaa ehjänä.

Kallituksenvaimentimen välitankoa, ei tarvitse tuossa operaatiossa irroittaa tukivarresta.

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 020
Vs: 607 - Alapallonivelen irrotus tukivarresta
« Vastaus #2 : 03.01.2015, 09:57:32 »
Kaksi lekaa on tosiaan ammattimiesten perinteinen keino eli kartioreiän taakse leka ja toiselle puolelle lyödään moskalla. Irtoaa usein kertalyönnillä.

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Alapallonivelen irrotus tukivarresta
« Vastaus #3 : 03.01.2015, 12:11:18 »
Se on kyllä 'ammattimiesten' keino, eli keino jolla voi helposti aiheuttaa vahinkoa. Kartioliitosta ei ole tarkoitettu lyötäväksi.

alfa164

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 57
Vs: 607 - Alapallonivelen irrotus tukivarresta
« Vastaus #4 : 03.01.2015, 13:59:00 »
'Merkillisiä' perinteisiä keinoja. Perinteinen keino on käyttää kartiollisiin niveliin pallonivelen irroitustyökalua. Kyseisellä työkalulla pallonivel irtoaa ehjänä.

Kallituksenvaimentimen välitankoa, ei tarvitse tuossa operaatiossa irroittaa tukivarresta.

Pistäs benkku motonetin valikoimmasta linkki, joka sopii kyseiseen pösöön. Haarukka löytyykin jo entuudestaan, mutta hyödytön tähän hommaan.
http://www.motonet.fi/fi/kategoria/2833/309569/Ulosvetajat
Ex kaarat:rellut:clio 1.4.1.8 16v,safrane 2.2,2.5.R25x3.Alfat:gtv 2.0v6tb.166 2.5 sportronic.164ts x3.

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 020
Vs: 607 - Alapallonivelen irrotus tukivarresta
« Vastaus #5 : 03.01.2015, 15:34:36 »
Se on kyllä 'ammattimiesten' keino, eli keino jolla voi helposti aiheuttaa vahinkoa. Kartioliitosta ei ole tarkoitettu lyötäväksi.

Olen kuullut paljon hurjemmistakin menetelmistä merkkikorjaamoilla :o Urakoitahan niillä on nopeutettu.

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Alapallonivelen irrotus tukivarresta
« Vastaus #6 : 03.01.2015, 15:50:31 »
Pistäs benkku motonetin valikoimmasta linkki,joka sopii kyseiseen pösöön.

Tällainen, mutten tiedä sopiiko juuri tuon työkalun hahlo, pallonivelen varren/kumin ohitse.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/804058/Pallonivelen-ulosvedin

Tämä todetusti sopii, mutta on laadultaan heikko, ei toki juuri mitään kustannakaan.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/804023/Ulosvetaja-raidetangon-paallepallonivelelle

Sama työkalu euron edullisemmin.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Ulosvedin/Pallonivelen-ulosvedin-191253/

Tuote 191254
« Viimeksi muokattu: 03.01.2015, 15:57:22, kirjoittanut Benkku »

alfa164

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 57
Vs: 607 - Alapallonivelen irrotus tukivarresta
« Vastaus #7 : 03.01.2015, 20:40:35 »
Lähtihän se viimein pamauksen kera :)
Mites muuten vetarit näissä tomaateissa?Irtooko helposti "vahingossa"?
Ex kaarat:rellut:clio 1.4.1.8 16v,safrane 2.2,2.5.R25x3.Alfat:gtv 2.0v6tb.166 2.5 sportronic.164ts x3.

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 477
Vs: 607 - Alapallonivelen irrotus tukivarresta
« Vastaus #8 : 07.01.2015, 17:22:34 »
Vetari tulee ulos laatikosta kuskinpuolelta ihan vetämällä, mutta laatikonpuolella on tiiviste joten nesteet pysyvät sisällä. Pelkääjän puoleisessa vetarissa on tukilaakeri, joka pitää sen paikoillaan. Nyt kun sinulla on vetonivelet käsillä niin ei olisi huono idea raottaa kumia ja vähintään lisätä tuoretta rasvaa niveliin. Ultimate kohtelu on nivelien pesu vanhasta rasvasta kokonaan.