Kirjoittaja Aihe: 308 - Automaattivaihteisto nykii  (Luettu 17202 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

antsu

  • Vieras
Vs: 308 - Automaattivaihteisto nykii
« Vastaus #15 : 29.12.2015, 22:18:07 »
Viimeiset laskelmat ovat osoittaneet, että moottorijarrutus syöttö katkaistuna on epätaloudellisempi vaihtoehto kuin vapaalla rullaus. Siksi uudet automaatit osaavat heittää vapaalle kaasupoljin ylhäällä.

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Vs: 308 - Automaattivaihteisto nykii
« Vastaus #16 : 29.12.2015, 22:47:51 »
Enää ei siis haittaa vaikka pitemmänkin pätkän menisi automaatin N-asennossa joka aikaisemmin oli hinauksessa kiellettyä, vai miten se nyt olikaan?

antsu

  • Vieras
Vs: 308 - Automaattivaihteisto nykii
« Vastaus #17 : 30.12.2015, 07:36:36 »
Ei tuo sitä tarkoita, että vipua rassattaisiin. Automaatin idea on, että vaihteisto hoitaa homman käsin koskematta ;)

Uusissa vaihteistoissa on kuulemma öljynkierrostakin huolehdittu, mutta edellyttää vissiin moottorin käyvän. Enpä ole tuota asiaa sen enempää pohtinut, kun olen antanut AUTOMAATTIlaatikon hoitaa hommat sen jälkeen kun olen lähtiessä asettanut vivun D-asentoon.

MacKiipeli

  • Vieras
Vs: 308 - Automaattivaihteisto nykii
« Vastaus #18 : 26.08.2016, 17:06:32 »
Auto: 2016 308 1,2 Puretech 130 Allure Edition.

Täällä uusi 308 jossa sama ilmiö kuin AP:lla. Vaihto kolmosvaihteelle tai sieltä pois on aina enemmän tai vähemmän nykäisevä ja tähän kiinnittää huomiota varsinkin matalilla kierroksilla taajama-ajossa. Erityisen häiritsevä kaksivaiheinen muulinpotku tulee toisinaan laatikon vaihtaessa neloselta alas kolmoselle 45 kmh tienoilla.

Ilmiötä ei ollut koeajokappaleessa, ainakaan häiritseväksi asti. Aika näyttää milloin ehdin viedä huoltoon ja kykenevätkö asiaa korjaamaan.

Harmittava kauneusvirhe muuten soivassa pelissä.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Vs: 308 - Automaattivaihteisto nykii
« Vastaus #19 : 26.08.2016, 18:13:50 »
Käy vaihteiston ohjelmisto päivityksessä.
Mulle päivitettiin samaan laatikkoon softa pariviikkoa sitten ja muuttui ihan erilaiseksi, nykäisi poistui.
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

rma1

  • Vieras
Vs: 308 - Automaattivaihteisto nykii
« Vastaus #20 : 26.08.2016, 20:56:07 »
Kuinka uusi softa on?

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Vs: 308 - Automaattivaihteisto nykii
« Vastaus #21 : 26.08.2016, 21:33:32 »
Sitä en muista, mutta ei ollut samaa tarjolla alku keväästä vielä...
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Superrandonneur

  • Vieras
Vs: 308 - Automaattivaihteisto nykii
« Vastaus #22 : 27.08.2016, 10:53:59 »
Tämä Aisinin valmistama vaihteisto oli yksi syy siihen miksi ko. malli kiinnosti ja tuli mieleen (eihän noita "oikeita" ole enää kuin Opel Astraan tarjolla)  - kun juttua luin - että varmaankin moni on huomannut että momentinmuunninvaihteistossa vaihteen vaihto saattaa olla paljonkin pehmeämpi tapahtuma kuin momentinmuuntimen lukon kytkeytyminen, joka poistaa momentinmuuntimelle ominaisen luiston (ja tietysti sen aikasaaman vääntömomentin nousunkin)... Momentinmuuntimen toimintaan voi jossain "how stuff works" -sivulla tutustua tarkemmin ja samalla sen lukkoon ja muihin "perinteisen" automaattivaihteiston toimintoihin.

Meillä tuo lukko tuntuu menevän kylmällä vaihteistolla aika hanakastikin kiinni kun pihasta lähtee, parinkympin nopeudessa jo tuntuu pieni nykäisy. Mutta lämmettyään on pehmeämpi. Tietokoneellahan tuota ohjaillaan ja se lukko ja sen toiminta on siis tärkeä tekijä tasoittaessa manuaalivaihteiseen (ja esim. dsg:n) kulutuseroa. Itse jo vuosia ihmettlein että miksei sinänsä mainio automaattivaihteisto ole saanut osakseen kehitystyötä vaan sen rinnalle on kehitelty kolmiakselista kaksoiskytkinvaihteistoa sun muuta tekelettä...

Tosin täytyy sanoa että se DSG (kun moista kokeilin) oli todella hieno toiminnaltaan ja tuntui melkein yhtä hyvältä kuin hyvä perinteinen automaatti. No se oli öljykylpyisillä kytkimillä varustettu malli... 

(Meillä on totuttu kuulostelemaan jenkkien automaatteja ja niiden luistoja ja lukon toimintoja. Rakenneltujakin automaatteja on ollut käytössä pari. Se on hiukan herkkää touhua ja siksi ei pösön pikkunykäykset ole haitanneet vaan mielestämme se on yhdistettynä matalakierroksilla touhuavaan 130thp-moottoriin melko mainio reissuväline. Urheilullisempaan ajoon kierroksilla sopivuus ehkä ei niin mainio mutta näihin nopeuksiin teillä se soveltuu kyllä hyvin. Yllättävän hyvä ohituskiihtyvyys ja vaihteisto/moottori toimii hienosti yhteen.)

peuc5

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: 308 - Automaattivaihteisto nykii
« Vastaus #23 : 12.12.2016, 10:36:07 »
Auto: 2014 308 SW 1,2 Puretech 130 Active (automaatti)

Minulla automaattivaihteisto nykii hieman 3-4-seuduilla, mutta vaikea on verrata, kun ei ole ennen automaattia omistanut. Enemmän kummastuttaa seuraava:

Kun kiihdyttää maantienopeuksiin asti, laatikko vaihtaa kuutoselle vasta kun nopeus on mittarin mukaan yli 80 km/h.  Kun kiihdytyksen pysäyttää, viitosella pystyy ajamaan tasaisesti vaikkapa 73 km/h ja vaihde pysyy viitosena ja käynti kuulostaa sopivalta.
 
Mutta kun kuutonen käy hetkenkin päällä yli 80 km/h nopeuksissa, nopeutta taas laskiessa laatikko vaihtaa viitoselle vasta kun mittarissa on noin 71 km/h. Jos nopeuden laskun pysäyttää vaikkapa 73 km/h, sitten ajella körötellään sitä vauhtia kuutonen päällä ja äänikin kuulostaa jurraukselta. Onko tuo säädettävissä? Eivät  kai liian matalat kierrokset ole edes laatikolle terveellisiä?

Superrandonneur

  • Vieras
Vs: 308 - Automaattivaihteisto nykii
« Vastaus #24 : 12.12.2016, 11:25:38 »
Ei voi sanoa varmaksi mutta jos kerran suurin vääntömomentti on tuollla 1750 kierroksen nurkilla niin todennäköissesti tehtaan porukka on suunnitellut että sitä käytetään mahdollisimman paljon kun nykyään tuo kulutuskin on tärkeä pointti - samalla se vaihteistokin on ajateltu että paineet piisaa ja voitelukin. Itseäkin huvitti kolmipyttyisen jurnutus ylämäissä mutta kieppimittarista saattoi todeta että vetoalueella on ja nopeusmittarista että kiihtyy se kuten nyt tuommoinen tirpana vähän yli 230nm:llä voi... Kun se on hyvin kevyt painoltaan niin luulen että se menee paremmin alkuun kuin moni isompikoneinen - ja sehän se arkikäytössä ratkaiseekin eikä se miten kiihtyy kun on 4000 kellossa ja latta pohjassa. Itte asiassa meillä oli 2,6-litrainen 166hp ja 220nm/4400kierr. ja mitä lie parisataa kiloa raskaampi vanha käyttöauto ja se häviää mielestäni selvästi alun (yläkierrokset eri asia). Tavallaan vain lähdössä pösön "atkinsonin huokaus" tekee pienen viiveen kun se kerää paineita pönttöönsä että eihän se mikään kaupunkiohjus liene (enpä kaupungissa juuri ajele). 

Tavallaan myös se että vaihteisto kierrosten laskiessa vaihtaa pienempää myöhempään kuin kiihdyttäessä on aateltu sekin, moottorijarrutus on pienempi ja mitä isompi paino jalalla kaasupolkimeen niin sitä myöhäisemmät vaihdot, siksi (tai osaksi siksi) se tekee kick-downin kun potkaisee lapikasta lattiaan (ja kaasupoljin on siinä välissä). Mitäs siinä on kierroksia koneessa kutosella 73 km/h tienoolla? Vaihtaa se vähän aiemmin pienempäänkin kun painaa S-knapista... Ja onhan raaserikuskille käsivalintamahdollisuuskin olemassa. :P

Niin että en olisi huolissani - viime kesänä tein pikku kokeen, Tampere - Mouhijärven välillä oli erään kerran kymmeniä rekkoja ja niiden joukossa samaa vauhtia reissasi sekalainen määrä henkilöautoja joten tarjoutui mahdollisuus tehdä aika pitkä sarja täyskaasukiihdytyksiä ja hyvin se senkin kesti... Enkä käyttänyt Sporttiasentoa vaihteistossa. Enkä ajanut ylinopeutta ainakaan niin että nopeuksista oisi rikesakkoakaan tainnut tulla, jos nyt oikein muistan...
« Viimeksi muokattu: 12.12.2016, 11:33:47 kirjoittanut Superrandonneur »

peuc5

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: 308 - Automaattivaihteisto nykii
« Vastaus #25 : 12.12.2016, 11:39:22 »
Olisikohan siinä 1300-1400 kierrosta noin 73 km/h seudulla. Vähältä tuo tuntuu käsivaihteiseen tottuneella. Kun kerran automaatin hankkii, saisihan tuo toimia mukavasti ilman nappien painelua...
Auttaakohan tuohon ohjelmiston päivitys?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 308 - Automaattivaihteisto nykii
« Vastaus #26 : 12.12.2016, 11:44:30 »
Jos tohon 2014 malliseen ei ole päivitetty koskaan softaa niin kannattaa se tehdä ekana, huollossa osasivat kertoa että vaihteiston käytös on muuttunut erittäin paljon viimeisellä softa päivityksellä. 2016 mallinen vaihtaa neloselle jo alle 50 km/h, vitoselle 61 km/h jos ei ole jyrkempää mäkeä niin myös pitää sen, kutosella vaihtaa alkuksi jossain 85-87 korvilla, sitten kun kone on lämmin ja vastukset sopivia niin jo 80 km/h nurkilla, ja tiputtaa sen pois vasta jossain 72 km/h nurkilla mikäli ei vain tule vastamäkeä, siinä putoaa 6 -> 5 jo 80 korvilla. Manuaalilla ei ole mitään toivoa päästä 5 ja 6 vaihteilla noin pienillä nopeuksilla. Missä tahansa tilanteessa missä välitys on vastamäen jyrkkyyteen liian iso, vaihtaa laite kyllä pienemmälle, muuten mennään kulutusihmettä etsien. Sport nappi tietty muuttaa tuonkin. Tulee ajettua paljon mutkaista ja mäkistä tie osuutta, siinä automaatti kyllä vaihtaa just niin kuin pitääkin pienemmälle tarvittaessa, ei tule mitään jurnutuksia.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Superrandonneur

  • Vieras
Vs: 308 - Automaattivaihteisto nykii
« Vastaus #27 : 13.12.2016, 11:54:42 »
Onhan se hiukan alakanttiin mutta jos se vetää siitä terveesti niin haitanneeko tuo... Polttoainesäästöä se harrastaa. Joskin toisinaan kun ajaa ilman cruisea niin tulee aatelleeksi että pienessäkin ylämäessä moottori vaatii aika paljon kaasujalan oikomista. Ja että tosi pieniin lukemiin ja vaivattomuuden tuntuun pääsy ehkä vaatisi aiemmin ylämäessä pienempää... Mutta. Ehkä parempi laittaa kruise päälle ja olla tietämätön koko jutusta...

Tietenkin, itellä ollu se tottumus automaatteihin ja matalilla kierroksilla kiertäviin moottoreihin, jossain kesäautossa (v8) oli ylivaihteella ja lukko päällä 80km/h noin 900 kierrosta minuutissa koneessa - veturifiilikset - siihen nähden tuntui ärsyttävältä ajaa talviautolla jonka kutoskone lauloi hirvittävällä melkein kahden ja puolen tonnin kierrrosluvulla, satasessa tais olla kolme tonnia... Eikä turbiinissa lukkoa, edes (tosin kevyt auto ei niin paljon tarvitsekaan, riippuu luulisin turbiinistakin). Silti, moottorin paras alue oli vielä kaukana ja harvoin jos koskaan niillä millään tuli edes suurimman vääntömomentin kierroksia käytettyä.

Kannattaa kysellä mutta ehkei ne huollot välttämättä piittaa tai ole edes selvillä kaikista että enpä yllytä suuriin toiveisiin.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 308 - Automaattivaihteisto nykii
« Vastaus #28 : 13.12.2016, 13:39:10 »
Tossa mun käyttämässä huollossa sattui olemaan yhdellä huoltosedän sukulaisella ensin 2014 mallinen ja sitten 2016 mallinen automaatti, siitä tuo tarkka toimintamuutoksen kuvaus oli peräisin. Perushuoltosetä noista tiedä mitään, silti kannattaa se softa siihen päivittää.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

MacKiipeli

  • Vieras
Vs: 308 - Automaattivaihteisto nykii
« Vastaus #29 : 09.04.2017, 20:47:26 »
Oman vm 2016 kolmenollakasin vaihteiston nykimiseen ei huollossa tullut muutosta. Softa oli uusin, ei vikakoodeja. Nykiminen kolmoselle vaihtaessa ja sieltä pois on siis tämän yksilön ominaisuus.

On kyllä häiritsevä 2->3 nykäisy erityisesti ja korostuu kylmänä. Liittyy jotenkin lukon toimintaan mutta en aio sillä enempää vaivata päätäni. Nyintä vähenee kun on ajettu joitain kymmeniä kilsoja eli laatikko lämmennyt. Ehkäpä tämä tästä rauhoittuu kun kilometrejä ylipäänsä kertyy enemmän.