Kirjoittaja Aihe: 607 - Ei käynnisty (V6)  (Luettu 1406 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

AJH63

  • Vieras
607 - Ei käynnisty (V6)
« : 27.11.2015, 13:58:13 »
Auto: 2004 607 3,0 V6 (automaatti, DAM 9719).

Sammutin auton normaalisti kotona ja huomisaamuna se ei käynnistynytkään, hörähti vähän. Bensaa lisäsin 15 litraa ja pian käynnistyi. Hetken käytätettyäni sammutin ja eipä enää uudestaan lähtenyt. Mittaristoon tulee normaali OK, ei häiriöviestejä,(ainoastaan huollon avain-tunnus, mutta sehän ei merkitse mitään, lähti  nollauksella pois). Ohjaamossa on vahva bensanhaju käynnistys yrityksen jälkeen.

Mikä ihmeen tenä tämä nyt on?  Taka-akunkin latasin, näytti vajaata 9 volttia; ei vaikutusta. Olikohan tyhjäksi ajo pahasta? Bensa-piippauksen jälkeen ajoin vain n. 10 kilometriä, eli bensaakin piti olla.

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
Vs: 607 - Ei käynnisty (V6)
« Vastaus #1 : 27.11.2015, 14:14:14 »
Pyörittääkö käynnistinmoottori? Akun näyttäessä 9 volttia ilman suurempaa kuormitusta tarkoittaa sitä, että akku on syväpurkautunut. Latautuiko siitä huolimatta? Jos akku ei ole kovin kauan ollut täysin purkautuneena, niin ei haittaa.
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

AJH63

  • Vieras
Vs: 607 - Ei käynnisty (V6)
« Vastaus #2 : 27.11.2015, 14:19:39 »
Kyllähän se aika riuskasti pyörittää; käynnistysakku on täyteen varattu - tuo 9 V oli siis taka-akun jännite.  Luin toisaalta jostain kampiakselin tunnistimesta, joka oli likaantunut aiheuttaen samanlaista ja puhdistus oli auttanut. Mutta en edes tiedä, missä sellainen sensori on..:/

AJH63

  • Vieras
Vs: 607 - Ei käynnisty (V6)
« Vastaus #3 : 27.11.2015, 15:37:42 »
Havaitsin auton alta nousevaan bensaputkeen liittyvän "mötikän" , jonka päällä on kuin pyöränventtiili pystyssä; neulaa painettuani bensaa pärskähti. Koetin startata - ja nyt lähti hyrisemään - vaatiko tämä ilmausta, koska paluuputkeahan ei ole? "Battery low" -ilmoituskin tuli. Saa nähdä selviääkö tällä...kasailen.

PL

  • Vieras
Vs: 607 - Ei käynnisty (V6)
« Vastaus #4 : 27.11.2015, 17:03:20 »
Niin etuakkuhan taitaa olla vain käynnistysakku ja pääosaa sähkölaitteista syötetään taka-akulta. Eli jos taka-akku on finaalissa tai liitoksissa vikaa (jännite käynnissä?), niin ongelmia varmasti luvassa. Ei ole kytkentäkaavioita käsillä, mutta jos taka-akku syöttää ECU:a ja jännite 9 volttia, niin sillä jännitteellä ei taida suostua moottoria käynnistämään. Eli taka-akku ja sen johdotukset ensimmäisenä syyniin.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Ei käynnisty (V6)
« Vastaus #5 : 27.11.2015, 17:19:07 »
11V on minimi. Taitaa olla simppeli (ja melko yleinenkin) vika, akku.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

AJH63

  • Vieras
Vs: 607 - Ei käynnisty (V6)
« Vastaus #6 : 27.11.2015, 17:51:23 »
Kyllä, mutta bensaputken ilmaus oli välttämätön - ja helppo tehdä; edellisessä Chrysler Saratogassani (Mitsu 3.0 V6) oli palautusputki tankille, joten ilma katosi "paluupostissa".Tässä painetaan venttiilinneulaa..oppipa taas jotakin.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Ei käynnisty (V6)
« Vastaus #7 : 27.11.2015, 19:19:33 »
On tuossa V6 konstruktiossa painesäätimeltä paluuputki.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -