Kirjoittaja Aihe: 308 - Ei aina käynnisty  (Luettu 16947 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

TC

  • Vieras
Vs: 308 - Ei aina käynnisty
« Vastaus #30 : 22.01.2016, 21:57:13 »
Eli mitä nyt pikaisesti tätä ketjua luin niin ongelmaa on esiintynyt Alluressa ja Activessa, manuaalissa ja automaatissa ja vähän erilaisilla oireilla. Toivottavasti huolto joka vikakoodit luki autostasi, kertoisi jotain. Onhan se mahdollista että kaikki liittyy akun latautumiseen, itsellä vielä sen verran vähän kilometrejä että akku on vielä käytännössä uusi. Joka toisellahan noita käynnistysongelmia tuntui pakkasten alettua töissäkin olevan, akkukaupat täynnä asiakkaita. Ehkä uudet autot oireilee vähän erilailla, riippuu siitä miten on softassa otettu huomioon tämmöiset lähes Siperian olosuhteet.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 308 - Ei aina käynnisty
« Vastaus #31 : 23.01.2016, 06:20:22 »
Kysymys, miten toi avaimeton malli toimii, kun menette autoon niin herääkö mittaristo heri vai vasta auton käynnistymisen jälkeen? Avaimellinen malli nimittäin kelailee mittarin laidasta laitaan, tekeekö avaimeton sen myös, vai lähteekö heti  käyntiin startti nappulan painamisen jälkeen?

Eli toimiiko se näin https://www.youtube.com/watch?v=BTXpUNRk-A0#t=3m20s
Avaimellinen malli https://www.youtube.com/watch?v=2_cs0HPtUXk

Kun vika on päällä niin jääkö auto ihan mykäksi, noin teoriassa sen pitäisi Access ja Active varustetasoilla tarkoittaa sitä etten virta päällä tapahdu mitään.
« Viimeksi muokattu: 23.01.2016, 06:29:16 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Rami308

  • Vieras
Vs: 308 - Ei aina käynnisty
« Vastaus #32 : 23.01.2016, 10:19:26 »
Sain huollosta jo porukkaa kiinni ja kyselin asiasta, mutta heille ei ollut tullut vielä yhtään tälläistä vastaan. Laitoin ihan kokeilun vuoksi akun laturiin ja varaustaso oli todella alhainen. Aika nopeasti akku purkautuu, vaikka onkin uusi, ei varmaan kerkiä latautua lyhyessä ajossa. Harvemmin tulee yli 30 min ajoa putkeen. Nyt on akku täynnä ja seuraillaan tilannetta... ;)

Mielestäni avaimettomassa mallissa mittaristo herää vasta kun käynnistää auton. Näytössä lukee vaan,että jarru pohjaan ja paina nappia...

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 716
Vs: 308 - Ei aina käynnisty
« Vastaus #33 : 23.01.2016, 10:24:33 »
Alle 15km ajolla akku ei lataudu kovalla pakkasella riittävästi. Kannattaisi varmaan asennuttaa akkulaturi. Aina kun auto lämmityksessä, niin lataisi samalla akkua. AGM akku olisi varmaan parempi vaihtoehto alkuperäisen tilalle.
Peugeot 3008 hybrid

TC

  • Vieras
Vs: 308 - Ei aina käynnisty
« Vastaus #34 : 23.01.2016, 10:31:17 »
Kyllä Allure lähtee käyntiin saman tien kun starttinapulaa painaa, jos on kytkin pohjassa. Jos kytkintä ei paina, menee start-napista virrat päälle. En ole varma miten automaatissa, mutta luultavasti pitää olla P-asennossa ja painaa jarrua (tai käsijarru päällä) että käynnistyy, näin ainakin minulla oli toisen merkkisessä automaatissa jossa oli start-nappi.

Akun ylläpitolaturi olisi varmasti fiksu hankinta autoon kuin autoon jos ajo on pääsääntöisesti lyhyttä pätkää.

TC

  • Vieras
Vs: 308 - Ei aina käynnisty
« Vastaus #35 : 23.01.2016, 10:44:12 »
Laitoin ihan kokeilun vuoksi akun laturiin..ja varaustaso oli todella alhainen.

Miten muuten laitoit laturiin, otitko akun irti? Tuleeko ongelmia 308:ssa jos irrottaa akun joksikin aikaa, mitä nollautuu? Kaiken varalta olisi hyvä tietää jos joutuu tekemään saman... Vielä ei ole ongelmia ollut mutta aika paljon pätkäajoa, ylläpitolaturia harkitsen jos pakkaset vielä jatkuu.

empee

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 97
Vs: 308 - Ei aina käynnisty
« Vastaus #36 : 23.01.2016, 11:27:21 »
Kun vika on päällä niin jääkö auto ihan mykäksi, noin teoriassa sen pitäisi Access ja Active varustetasoilla tarkoittaa sitä etten virta päällä tapahdu mitään.

Kun eilen pysäytyksen jälkeen yritin starttinapista käynnistää, ei tapahtunut mitään. Vain SERVICE tuli näytöön ja sähköisen kasijarrun napissa paloi valo.

En ole varma miten automaatissa, mutta luultavasti pitää olla P-asennossa ja painaa jarrua,  että käynnistyy, näin ainakin minulla oli toisen merkkisessä automaatissa jossa oli start-nappi.

Juuri noin tapahtuu.
NYT: C5 Aircross PT 180 Shine EAT8 A /2020,
Exät: 3008 II PureTech 130 Allure A /2017, Peugeot 308 II 1,2 Puretech 130 A /2014, 308SW Sport THP 156 A /2010 + 17 muuta ranskalaista, 3 saksalaista, 2 japanilaista, 3 Fiatia ja 1 Messerschmitt

Rami308

  • Vieras
Vs: 308 - Ei aina käynnisty
« Vastaus #37 : 23.01.2016, 12:35:33 »
En ottanut akkua irti, plus piuha vähän liikahti niin joutui laittaa päivämäärän ja kellonajan uusiksi.

downtime

  • Vieras
Vs: 308 - Ei aina käynnisty
« Vastaus #38 : 23.01.2016, 13:03:42 »
Auto: 2014 508 RXH 2,0 HDi Hybrid4.

Kokeilkaapa siinä tilanteessa mikäli tuo taas tapahtuu seuraavaa: virrat päälle (eli ei paineta kytkintä/jarrua), vapauttakaa sähköinen käsijarru ja kokeilkaapa sitten startata.

Kuulostaa vähän erikoiselta, mutta omassa autossa vaikkei 308 olekaan, tuo kikka toimi. Teki nimittäin mulla saman pari viikkoa sitten. 300 km ajon jälkeen auto pihaan ja yritin 10 min myöhemmin sillä lähteä liikkeelle. Ei mitään, mittaristoon tuli valot ja service valo syttyi muttei muuta tapahtunutkaan. Vapautin käsijarrun ja auto starttasi tämän jälkeen ihan normaalisti.
Ja mulla siis tuossa ihan normaali avainstartti, ei avaimeton.

Simplicitas

  • Vieras
Vs: 308 - Ei aina käynnisty
« Vastaus #39 : 23.01.2016, 20:21:30 »
Joku kyseli onko autot olleet välillä lampimässä. Itsellä tuo ongelma tullut tosiaan vain kerran ja se tuli nimenomaan lämpimään halliin ajettuani ja siellä 10 min odottelu kun kaveri kävi postissa. Siitä ei lähtenyt. Kyllähän se tosiaan varmaan akkuongelmaa on, itsellä ainakin paljon todella lyhyttä ajoa. Sääli, että nuo lohkolämppäristä haaroitettavat akun lämmittimet maksaa niinkin paljon. Erillinen akkulaturikaan kun ei sitä kylmää akkua -20 asteessa paljoa ehdi 2 tunnissa ladata. Itsellä kun taloyhtiön ajastimen kanssa tuo auton lämmitys.  Akun lämmitys sen sijaan saisi sen heti ottamaan virtaa vastaan.

downtime

  • Vieras
Vs: 308 - Ei aina käynnisty
« Vastaus #40 : 23.01.2016, 21:31:03 »
Minä väitän kyllä että ei ole akkuongelma. Jos olisi niin se economy mode teksti paukahtaisi ruutuun ja nakse kävisi. Nythän ei tapahdu mitään vaan auto on mittarivaloja lukuunottamatta lähes kuollut.

Todennäköisesti softavika tuo. auto jotenkin nukahtaa ja ei herää ennenkuin kaikki ohjainlaitteet on menneet syvään uneen. Kokeilkaa tuota käsijarrutemppua, se nähtävästi jotenkin "herättelee" auton ja se starttaa.

empee

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 97
Vs: 308 - Ei aina käynnisty
« Vastaus #41 : 23.01.2016, 21:51:15 »
Kopeloin kyllä sitä käsijarrunappia eilen, mutta vasta sitten, kun ei starttinappia painamalla mitään tapahtunut. Ei auttanut. Ja täältä etelästä taitaa kireät pakkaset jo olla ohi. :-\

Toivotaan, että tehtaalta tulee pian tietoa niistä mun autosta löytyneistä vikakoodeista.
NYT: C5 Aircross PT 180 Shine EAT8 A /2020,
Exät: 3008 II PureTech 130 Allure A /2017, Peugeot 308 II 1,2 Puretech 130 A /2014, 308SW Sport THP 156 A /2010 + 17 muuta ranskalaista, 3 saksalaista, 2 japanilaista, 3 Fiatia ja 1 Messerschmitt

Rohmu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 107
Vs: 308 - Ei aina käynnisty
« Vastaus #42 : 25.01.2016, 12:11:42 »
Minä yritin käynnistää suoraan kytkin pohjassa start-napilla (mittaritaulu oli pimeä), mutta ilmeisesti käsijarrukahvassa oli valo, kun innostuin sitä räpläämään, ja minullakin siis juuri silloin auto "heräsi  henkiin" ja käynnistyi normaalisti, vrt. alla

Auto: 2014 508 RXH 2,0 HDi Hybrid4.

Kokeilkaapa siinä tilanteessa mikäli tuo taas tapahtuu seuraavaa: virrat päälle (eli ei paineta kytkintä/jarrua), vapauttakaa sähköinen käsijarru ja kokeilkaapa sitten startata.

Kuulostaa vähän erikoiselta, mutta omassa autossa vaikkei 308 olekaan, tuo kikka toimi. Teki nimittäin mulla saman pari viikkoa sitten. 300 km ajon jälkeen auto pihaan ja yritin 10 min myöhemmin sillä lähteä liikkeelle. Ei mitään, mittaristoon tuli valot ja service valo syttyi muttei muuta tapahtunutkaan. Vapautin käsijarrun ja auto starttasi tämän jälkeen ihan normaalisti.
Ja mulla siis tuossa ihan normaali avainstartti, ei avaimeton.

Yhteistä tapauksille on sähköinen käsijarru, käynnistystapa on eri. Ja minulla jäi automaattikäsijarrun valo palamaan service-valon kanssa. Jotenkin hämärällä tavalla voi siis tuo käsijarrukin olla mukana tässä ongelmassa. Mielenkiintoista!

Akun lataaminen hävitti ongelman ainakin minulla (latasin akun  paikallaan älylaturilla. Siinä oli mukana kiinteästi akkuun liitettävä  johtosarja, jonka liittimeen laturi on näppärä kytkeä). Akkuongelman puolesta puhuu sekin, että apuvirralla käynnistyy (tosin odottaminenkin kuulemma auttaa, joten vaikea erottaa).

Muuten mikä akkutyyppi Puretech 130 hp 308:ssa on vakiona? Kapasiteetti on minulla 72 Ah, mutta tyyppiä en saanut selville.  Luulin että start/stop autoissa on aina AGM /EFB, mutta miten on? AGM-akut ovat monessa suhteessa ylivertaisia tavallisiin verrattuna latautuvat normaalisti nopeasti, mutta kuulemma kovalla pakkasella ottavat hyvin huonosti latausvirtaa vastaan.  Tämäkin voisi olla yksi selitys, varsinkin kun ko. autossa lataus tapahtuu ns. älykkäästi. ;)

Toeguep

  • Vieras
Vs: 308 - Ei aina käynnisty
« Vastaus #43 : 25.01.2016, 12:50:47 »
Auto: 2015 308 SW 1,6 HDi Active (automaatti).

Ostettuani auton marraskuussa 2015 se ei seuraavana päivänä lähtenyt käyntiin. Kun hinausauto tuli, se käynnistyi taas. Huollossa vika viimein löydettiin: sähköliitin, joka kuulemma oli tehtaalla haljennut paikalleen survottaessa. Akussa ei vikaa. Tämän jälkeen auto on käynnistynyt moitteetta, myös pakkasilla.

Rohmu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 107
Vs: 308 - Ei aina käynnisty
« Vastaus #44 : 01.02.2016, 11:46:37 »
[...]
Muuten mikä akkutyyppi Puretech 130 hp 308:ssa on vakiona?
[...]
 

Vastaan itselleni: Taskulampun avulla näin melkein piilossa akun kannessa kirjaimet "AGM", joten sitä tyyppiä akku siis on, ja kapasiteetti on 70 Ah.