Kirjoittaja Aihe: 607 - Suuntavakauden puute  (Luettu 12058 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 118
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #45 : 10.02.2017, 21:52:42 »
Auton kulkukulma? Eipä noilla mittauseroilla saa autosta tehtyä epäkuntoista.

-0,01 (astetta ja minuuttia)
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 364
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #46 : 10.02.2017, 22:23:19 »
Aurausta voisi pienentää johonkin 12min per puoli. En oo tutkinu 607 mut onnistuu jos haluaa.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 256
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #47 : 10.02.2017, 22:29:18 »
Kunnolliset kumit alle ja kovaa ajoa ?
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 118
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #48 : 11.02.2017, 12:07:24 »
Luulen, että siirryn harkitselu vaiheeseen. Hra J Stahl on oikeassa, tai ainakin minun kokemukseni ovat yhtenevät, tuohon varsin pimppimäiseen ominaisuuteen. Saattaa se tulla esiin muillakin, vaikka ovat nyt sitä mieltä, että heillä ei tuota ongelmaa ole.

Auraus takana ei ollut täysin arvoissa ja saattaisi sitä, tuon 1/5 asteen verran vähentääkkin, mutta oma ajatus on, että sen vaikutus ei ole kovin havaittava ja mikä on se paikka missä tuo säätö onnistuu? En osaa arvioida tuon poikkeaman merkitystä kokonaisuutten.

Merkkihuolto => ei onnistu?
Rengasliike => (valtakunnallinen ja rengasvalmistajan omistama) ei onnistu?

Pitääkö tämä työ tilata erikseen, että tiedän, että sitä ei voi säätää mutta kun siellä säätö on, niin voisitteko tehdä sen mitä tilaan. Ehkä lähestyn tässä asiassa erään rengasliikkeen toimivaa johtoa. Ihan mielenkiinnosta voisin asiaa tiedustella.

Seuraava vaihtoehto lienee tuo Poirotin esittämä,  kunnon renkaat alle ja syöttöä.

Taustalla jatkan tuon säätö mahdollisuuden toteuttamista. Omin pikku kätösin tuokaan ei onnistu. :-\. Alkaa olemaan periaatteen kysymys, ja se tulee varmaan kalliiksi.
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

mixu_71

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 1 396
  • 'Ko itte teköö ni saa semmosen ko siitä tuloo'
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #49 : 11.02.2017, 12:22:59 »
Alustan nelipyöräsuuntaus ja säädöt on oikeasti kokopäivän juttu. Omaa 607:aa käytin Kokkolassa ja n. parissa tunnissa olivat muka mitanneet ja säätäneet. Silti säädetyt arvot eivät olleet niissä rajoissa, missä ne pitäisivät olla. Eikä saanut mitään korjausohjeita jos siellä oli jotakin viallisia osia tai vääntyneitä tukielimiä. Hiukan lähemmäksi tosi pääsivät. Seinäjoella ESS osaa kuulemma homman (ainakin ennen ovat osanneet).

Lainaten itseäni..

Oikeasti sellainen homma, joka ei joka paikassa onnistu. Omaa yritetty merkkihuollossa (n. pari tuntia ja rengasliikkeessäkin arvio työstä n. tunti). Kokonaiskulkusuunta pitää aina lopuksi saada nollaan.
* 605 SV 3.0 + 2x SR 3.0 + SRi, 307 cc Sport -04, 607 Ivoire -02, Citroën C8 -04, 406 coupé V6 -02, 2008 VTi 82 Allure, 106 XR -95,
* Projekti tai varaosa: 405 SRi -90, 205 XR -89 (jääautona), 404 -63 & -70 break, 605 2 x SV & 2 x SLi

Skodisti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 91
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #50 : 11.02.2017, 19:34:18 »
Tuossa olis ohjeistusta säätöhommiin. Pientä laittoa näyttäis olevan, jos yhteisauraus normaalikorkeudella on nyt 10 mm!?  www.autocats.ws/manual/peugeot/607/info/sf/b3bf09k6.htm

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 118
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #51 : 12.02.2017, 00:44:30 »
Paprussa lukee, että H2 143mm => kokonaisauraus 9,6mm ja toleranssin mukaan max saisi olla 8,9mm => 0,7mm ulkona toleransista

Tosin H2 aurauksen toleranssi on paperissa 1,6 enemmän, kuin linkissä. 

H2/H3 toleranssit hiukan ristissä rengasliikkeen dokumentissä (linkkiin verraten), mutta kun eivät ole itse keksineet arvoja? vaan saavat ne järjestelmästään automaattisesti niin en oikein voi reklamoida tuohon vedoten. Näin ainakin oletan.

Perinteiseen suomalaiseen tapaan ja laatuun liittyen mittalaitteesta ei ole mitään mainintaa dokumentissä.
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

Antti3

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 835
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #52 : 12.02.2017, 09:32:35 »
Lainaus
Paprussa lukee, että H2 143mm => kokonaisauraus 9,6mm ja toleranssin mukaan max saisi olla 8,9mm => 0,7mm ulkona toleransista
Onko autosi säädetty viitekorkeuteen H2 takapään suuntausta tehtäessä? Entäpä onko joustoliikkeen mukaisen aurauksen muutos tarkistettu/säädetty korkeudessa H2+50 mm tai H3?

Tuo että paperissa lukee viitekorkeus, on vain ohje missä korossa korin tulisi olla, se ei ole tae siitä että ajoneuvo olisi oikeasti säädetty viitekorkeuteen suuntausta tehtäessä?
Nykyiset: 607 2.2 HDi 04', 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
605 3.0 SV A 95' harrastus
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Pihakoneena: Valmet 803 2wd 83'

EFL605

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 856
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #53 : 12.02.2017, 12:22:44 »
Eihän tuo mittaustulos ole mitenkään toleransseissa, kun tehtaan ohjeen mukaan pyörän auraus 142 mm korkeudessa oltava välillä 1.7-2.7. Kokonaisauraus olisi oltava alle 5.4, jota käytännössä kannattaisi säätää jo reilusti pienemmäksi. Luulisi renkaiden jo kuluvan sisäreunoista, jos kokonaisauraus on lähes 10 mm.
Jos mittalaitteen ohjeessa on tehtaan mitoista poikkeavat arvot, niin tuskin mittaukseen on muutenkaan luottamista. Jos mittausta ei ole tehty ohjeen mukaisesti alasvedettynä, niin eiköhän mittalaitteiden kalibroinneistakin ole luistettu. Kalibrointeja pitäisi tehdä vähän väliä, että mittaukset pysyisivät kuosissaan. Harvassa taitaa olla Suomessa korjaamot, joissa tarkkoja mittauksia osataan/viitsitään tehdä.
Tämän takia olen itse säätänyt auraukset ja varmasti on paremmin arvot kohdallaan kuin peruskorjaamolla.

Antti3

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 835
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #54 : 12.02.2017, 17:06:57 »
Tuossa taka-akselistossa auraus kasvaa lähes lineaarisesti joustoliikkeen funktiona kun jousitusta painetaan kasaan. Tämä taas johtaa siihen että jos auraus säädetään normaalikorkeudessa ja käytetään alasvedetylle korille tarkoitettuja arvoja niin todellinen auraus on aivan liian suuri. Tuo "suuri" auraus alasvedettynä pienenee huomattavasti kun auto on normaalissa ajokorkeudessa, eli tehtaan ohjeilla kannattaa mennä.
Nykyiset: 607 2.2 HDi 04', 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
605 3.0 SV A 95' harrastus
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Pihakoneena: Valmet 803 2wd 83'

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 118
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #55 : 12.02.2017, 18:00:09 »
Kuten aiemmin arvelin, tästä riittää retosteltavaa. Yleensä tässä maassa autoihin ja rakentamiseen liittyvä on laadultaan tuhtaa ja/tai törkeästi ylihinnoiteltua. Surkeinta on, että tietyssä vaiheessa ei edes riittävät resurssit auta, kun osaaminen ja asenne on riittämätätöntä. Melkein kaikissa muissa kaupallisissa bisneksissä kilpailu hoitaa markkinat kuntoon. Öljyn vaihdoilla ja osien vaihdolla pärjää, niin miksi ryhtyisi tälläiseen jumppaan ja nykimiseen? . (Hiukan perusmärinää pohjaksi  :-X)

Ilmeisen epäselviä asioita:
Vastakkain linkin arvot vastaan rengasliikkeen pyöränsuuntauslaitteen arvot
Takakseli ei ole toleransissa kummallakaan arvolla ???
Laitteistosta ei ole mitään mainintaa
Kalibroinnista/tarkkuudesta ei mitään mainintaa (mitataan sentään asteen osia kymmenesosa millejä)eli perus tarkkuus pitäisi olla sadaosia ja kulmasekuntteja tarkempi, jos halutaan että noilla osilla on mitään merkitystä luotettavuuteen. Ylipäätän nämä tulokset eivät ole tälläisenään kovin luotettavia mihinkään suuntaan.

Toistaiseksi hyvin tai parani:
Renkaat ovat nyt tasapainossa
Etuakselin auraus on kohdallaan molemmilla arvoilla, vaikka laitteen sallima on liki kaksinkertainen linkin arvoihin verrattuna
Kulkukulma ei selvästikkään ole aivan pielessä, vaikka sen pitäisi olla 0.
Kyllä autolla ihan tyytyväisenä ajelee, vaikka takarenkaat on vinksin vonksin ja ainakin heikun keikun ;D

Tarkistettavaa
Renkaat ei kulu sisäsyrjistä. Tämän käyn kyllä vielä mittaamassa. Eturenkaat olivat takana viimetalveen asti mutta otetaan mitat kaikista. Ehkä tuo kertoo jotain.
Otan yhteyttä ko. firmaan ja kysäisen hieman toleransseista yms. Lisäksi pyydän kannanottoa tähän säätöasian toteuttamiseen ja sen vaikeuteen. Kysyn saman vielä oikeasta "merkkiliikkeestä" jostain päin suomea tai vaikka useammasta. On henkilökohtainen oletus, että tätä työtä ei tehdä kunnolla missään => joudun kärsimään tästä ominaisuudesta toistaiseksi.
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 138
  • 2x Peugeot, 2x Renault
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #56 : 12.02.2017, 19:45:17 »
Tätä keskustelua sen verran hämilläni lukeneena pitää kommentoida seuraavaa (vaikkei kokemusta juuri 607:sta olekaan):

Meillä on aikojen saatossa tehty 4-6 nelipyöräsuuntausta autoihin, toki kaikista noista ei ole todellisuudessa ole voinut säätää kuin etupään aurauksen. Mutta, aina tämä työ on onnistunut ja autot ovat olleet hyviä ajaa. Esim. 407:ka jonka suuntaus on käsittääkseni hieman samantapainen kuin 607:ssa, ainakin se pitäisi tehdä viitekorkeuteen vedettynä. Tähänkin on tehty viimeisenä nelipyöräsuuntaus ilman, että autoa edes vedettiin alas mutta tästä huolimatta säätö onnistui eikä tuossa edes mennyt kovin kauaa. Saattaa vain sitten olla, että noi kaverit oli niin kovia ammattilaisia (kuten kyllä ovatkin) ja tämän johdosta hommat on aina onnistuneet. Sitä en viitsinyt kysyä ottaako korjaamon kayttämä suuntauslaite jotenkin huomioon nämä asiat ilman auton viitekorkeuteen vetoa. Jokatapauksessa, aina on homma hoitunut, paitsi kerran kun merkkiliikkeessä tarkistivat suuntauksen ja tulivat siihen tulokseen, että pielessä on ja "korjasivat"alustan säädöt pieleen. Tämän jälkeen autosta sitten menivätkin renkaat erikoisnopeaan mutta loppujen lopuksi kompensaatio työstä oli kohdallaan  ;D

Joten seuraavaa
... On henkilökohtainen oletus, että tätä työtä ei tehdä kunnolla missään => joudun kärsimään tästä ominaisuudesta toistaiseksi.
olettamusta en kyllä itse ainakaan allekirjoittaisi, enkä tosin edes ymmärrä miksi alustan säätö nyt niin tekemätön paikka voi olla. Toisaalta ymmärrän kyllä miksi asian kanssa saattaaa hieman turhautua. Toivotaan, että homma ratkeaa :)

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 364
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #57 : 12.02.2017, 23:35:48 »
Ite oon säätäny ilman alasvetoa. Omasta mielestä onnistunut hyvästi. Skodisti voisi kertoa oliko tyytyväinen.

Skodisti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 91
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #58 : 13.02.2017, 00:33:50 »
Kyllä oon ollu tyytyväinen!  :) Kyseessä tosin 406, jossa ei joustoliikkeen mukainen kulmamuutos ole säädettävissä. Hyvin pienetkin kulmavirheet kyllä huomaa maantiellä, jossa on sulia ja jäisiä osuuksia peräjälkeen, kulkukulman muutoksena. Auto ikäänkuin tarjoaa hiuksenhienosti jompaa kumpaa kylkeä alustan mukaan. Mutta nyt ei tälläisiä oireita ole ollut. 607:n kyllä joutuisi vetää alas, että tulee kunnolla. Nehän on nyt voitu ruuvailla ihan sekaisin, ku ei oo tiedetty, miten tehdä.

JS

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 543
  • 607 3,0 V6 Titanium (automaatti).
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #59 : 13.02.2017, 11:03:27 »
2012 käytin oman 607:n nelipyöräsuuntauksessa ja lapussa luki ettei takapään aurausta ole säädetty kun ei voi säätää. No, todellakin voi, tein asiasta reklamaation ja sain rahani pois. En nyt muista liikkeen nimeä, mutta merkkiliike Helsingin alueella.