Kirjoittaja Aihe: 607 - Moottorin käyntilämpötila (termostaatti) (DT17)  (Luettu 1598 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jopeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
Auto: 2005 607 2,7 V6 HDi (DT17, automaatti, 178 000 km).

Tulipas tuossa viikonloppuna hankittua edellämainitunlainen kulkine tiensä päähän tulleen 406:sen korvaajaksi. On kyllä uskomattoman mukava auto ajella kaikin puolin. Huomasin vaan motarilla, että koneen lämmöt huitelivat koko ajan jossain 70 asteen tienoilla. Kaupunki ajossa saattaa lämmöt nousta lähelle 80 astetta, mutta taas maantielle siirryttäessä lämmöt tippuu seittemänkympin korville. Ulkona noin miinus kaksi astetta. Onko syytä epäillä viallista termostaattia?

jopeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
Vs: 607 - Moottorin käyntilämpötila (termostaatti) (DT17)
« Vastaus #1 : 10.03.2017, 13:53:10 »
Omaan viestiini vastaten: Termostaatti oli tosiaan viallinen ja samalla meni termarikotelokin vaihtoon. Oli kuulemma halki ja vuoti nestettä. Tiedä sitten milloin oli haljennut, kun auto ei missään vaiheessa ilmoittanut jäähdytinnesteen olevan ainakaan vähissä vaikka ajoa oli joka päivä yli 100km, eikä auto jättänyt autotallin lattialle mitään jälkiä. Nyt joka tapauksessa lämmöt nousee sinne mihin pitääkin ja pysyy siellä.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 607 - Moottorin käyntilämpötila (termostaatti) (DT17)
« Vastaus #2 : 10.03.2017, 13:57:28 »
Kiitos ratkaisun ilmoittamisesta. :-)

TEMP_ARKISTOON
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 607 - Moottorin käyntilämpötila (termostaatti) (DT17)
« Vastaus #3 : 10.03.2017, 18:40:45 »
Tuossa tekniikassa termarikotelon hajoaminen on tunnettu tyyppivika. Nyt lienee uusi paremmasta materiaalista?
Audi A4 Tdi Q

jopeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
Vs: 607 - Moottorin käyntilämpötila (termostaatti) (DT17)
« Vastaus #4 : 10.03.2017, 20:06:14 »
Vaikea sanoa onko vahvemmasta materiaalista. Ainakin kotelo piti tilata korjaamolle, että ei ainakaan ollut hyllyssä lojumassa.

ritani

  • Vieras
Vs: 607 - Moottorin käyntilämpötila (termostaatti) (DT17)
« Vastaus #5 : 12.03.2017, 20:27:25 »
Minun ja appiukon 2.7 hdi hajosi molemmissa kyseinen termostaattikotelo noissa kilometreissä. Tarkkaan mitoitettu kun kestää noin 170 000 km ajoa.

jopeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
Vs: 607 - Moottorin käyntilämpötila (termostaatti) (DT17)
« Vastaus #6 : 14.03.2017, 20:21:36 »
Tulipa semmonenki asia huomattua, että tämä v6 diisseli on ilmeisen tarkka käyntilämpötilasta polttoaineen ruutaamisen suhteen. Ajotietokoneen ilmoittama keskikulutus tippui 7,9 litrasta 6,7 litraan satasella. Tuo suurempi kulutus on ennen termarin vaihtoa oleva noin 1000 kilometrin keskiarvo ja pienempi luonnollisesti kunnossa olevalla termarilla ajettu noin reilu parin sadan kilsan matka. Työpaikan ja kodin väliä veivattu käytännössä pelkästään, eikä ajotyyli ole muuttunut millään tavalla, joten mielestäni hyvinkin vertailukelpoiset keskenään.