Kannattaa tosiaan ensin yrittää puhdistaa/herkistellä tuota esim. jollain irrotusöljyllä. Ehkä jotain kaasuttimen/turboahtimen/EGR:n puhdistusainettakin uskaltaisi käyttää, kunnei sisäpuolella taida olla kuin metalliosia. Toimintaa voit testata laittamalla irtonaisen osan pakastimeen ja osan lämmetessä tarkkailemalla, kuinka ilmaa lävitseen päästävä aukko osan lämmetessä pienenee levyn liikkuessa sen eteen. Jos syötät osan sähköliittimeen 12 voltin jännitettä, pitäisi sen nopeuttaa aukon sulkeutumista. Kuumailmapuhaltimellakin voinee varovaisesti lämmittää osaa, kunhan ei sulata muoviosia.
Mittaa myös moottorin johtosarjan liittimestä, että lisäilmaventtiilille tulee virtaa (lämmitysvastuksella nopeutetaan venttiilin aukon sulkeutumista).
Jos pitää hankkia uusi osa, niin tuossa aiemmassa viestissäni on Peugeotin osanumero 0345 37 (olettaen, että moottori tosiaan on XU5JA), jota vastaavan Boschin osanumeron voi katsoa joko Boschin luettelosta netistä tai vanhasta osasta itsestään. eBay:stä löytynee Boschin osanumeron perusteella etsittynä uusia ja käytettyjä. Lisäilmaventtiiliä voi myös säätää, mutta ehkä heti ensimmäiseksi ei kannata sekoittaa sitä säätöä alkuperäisestä, sillä sen säätäminen takaisin kohdalleen voi olla haastavaa.
Mutta voi se autosi vika jostain muustakin johtua, lisäilmaventtiili on vain yksi vaihtoehto Tarkista esim. letkut vuotojen varalta.