Kirjoittaja Aihe: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)  (Luettu 1664 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

pamppu123

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 30
Arkistoitu ohje: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
Aiheeseen liittyvää keskustelua: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
Aiheeseen liittyvää keskustelua: Vaihteistoöljyt - Vaihtoväli ja vaikutus toimintaan (manuaalivaihteistot)



Auto: 2005 607 2,2 (EW12J4).

Mikähän proppu mahtaa olla lisäysproppu? Itse veikkaisin, että alimmainen 16-millinen mutteri. Ihan sillä kyselen, ettei tarvitse turhaan väännellä muttereita auki. Ja koska öljymäärä on 1,85 litraa, niin näyttäisi sopivan. Ensi viikolla vaihdan, tässä etukäteen kyselen.

pele1977

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 249
Vs: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #1 : 24.07.2017, 15:56:23 »
Helpommin saat kun otat moottorin päältä peruutustunnistimen pois ja kaadat öljyt sen kautta sisään.
Peugeot 607 2.2 2006 Titane

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 760
    • http://peugeot505.info
Vs: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #2 : 24.07.2017, 16:52:05 »
Kaikissa vaihteistoissa ei ole täyttö- ja tarkastustulppaa tai sen käyttö on kielletty (jos vaihteisto on kallistettu tietyssä automallissa poikkeavaan kulmaan), jolloin täyttö tapahtuu vaihteiston päällä olevan korvausilma-aukon (huohottimen) kautta.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

pamppu123

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 30
Vs: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #3 : 28.07.2017, 22:15:31 »
Kiitos tiedoista.molemmat hyviä vaihtoehtoja,huohottimen kautta ois ehkä helpoin vaihtaa.

iho9

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 28
Vs: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #4 : 31.07.2017, 12:40:22 »
Auto: 2004 607 2,2 (EW12J4, DAM 9922).

Hello,

jos joku tietää kuinka 607 manuaalissa saa oikean öljytason mitattua tyhjentämättä ja täyttämättä uudelleen, niin kiitollisena otan tiedon vastaan.

pele1977

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 249
Vs: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #5 : 04.08.2017, 15:14:48 »
Juu kertokaa mulle kanssa jos joku tietää. Epäilys on tosin, että ei pysty katsomaan mistään.
Peugeot 607 2.2 2006 Titane

MatiasH

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 50
Vs: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #6 : 04.08.2017, 15:39:02 »
Auto: 2000 607 2,2 (EW12J4).

Olikos tässä niin, että avataan se täyttökorkki, ja jos valuu ulos niin on liikaa? Liian vähäistä määrää tuskin näkee? Eli silloin kun vaihdetaan niin täytetään kunnes alkaa valumaan? Täällä oli aika paljon noita muita täyttöohjeita, tuskin toi 607:n laatikko kovin erilainen on, eli tyhjennysproppu alhaalla ja täyttö siinä hieman sen yläpuolella?

Pitäisi viikonloppuna vaihtaa kun laatikon nopeusanturia vaihtaessa tuli desi ulos, niin samalla vaihtaa koko öljyn. Tuskin on haitaksi. ;D
Käyttikset:
Peugeot 607 2.2 -00, Renault Clio 1.4 -00
 
Projektit:
Renault 11 turbo -88, 11 "turbo" -84, 11 TXE -86, 5 TS -79

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 760
    • http://peugeot505.info
Vs: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #7 : 04.08.2017, 19:26:10 »
607 (1. mallisarja), manuaalivaihteistot
607 (2. mallisarja), manuaalivaihteistot

Riippuu siitä, onko autossasi vanhempi ML5T-vaihteisto (1,85 l) vai uudempi ML5C-vaihteisto (2,1 l). ML5T:n kanssa käytetään täyttö-ja tarkastustulppaa, mutta ML5C:n tapauksessa täyttö tapahtuu kaatamalla oikea määrä öljyä vaihteiston päällä olevan korvausilma-aukon (huohottimen) kautta. Toki myös ML5T:n kanssa voi menetellä kuten uudemmankin kanssa, mutta siinä ei ole vastaavaa huohottimen aukkoa vaihteiston päällä, joten täyttö pitää tehdä peruutusvalokytkimen aukosta.
« Viimeksi muokattu: 04.08.2017, 19:30:11, kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 173
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #8 : 04.08.2017, 21:34:44 »
Auto: 2007 607 2,2 Titane Business (EW12J4, 6-vaihteinen manuaalivaihteisto).

Millais tämä 6v manuaali?
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 760
    • http://peugeot505.info
Vs: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #9 : 05.08.2017, 02:34:54 »
6-vaihteisen ML6C-vaihteiston täyttö hoidetaan korvausilma-aukon kautta kuten ML5C:ssäkin, mutta öljymäärä riippuu sekä moottorista (bensiini vai diesel) että siitä, onko vaihteiston kuoren alaosassa rivoitus vai ei.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 760
    • http://peugeot505.info
Vs: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #10 : 05.08.2017, 05:30:38 »
Uusi arkistoitu ohje kuvien kera: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=80524.0
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

MatiasH

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 50
Vs: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #11 : 06.08.2017, 15:44:08 »
Kiitos ohjeesta!

Koitin noita eilen vaihtaa, ja tulin siihen tulokseen että en jaksa räpiköidä. Kuvista käy hyvin ilmi noi täyttöaukot, mutta siihen ohjeeseen olisi hyvä saada tieto miten siihen pääsee käsiksi parhaiten?

Ainakin tuossa vanhemmassa niin ei sitä takimmaista täyttöaukkoa saa auki ilman että on nosturilla. Tai siis saa auki, mutta jos haluaa laittaa sen kiinni, ja nostat auton keulaa että pääset taas alle sitä laittamaan, niin silloinhan ne öölit valuu taas ulos. En tiedä jos renkaan olisi ottanut irti, niin pääsisikö sitä kautta jos irroittaa sisälokarin?

Pelkästään pohjapanssarin irroitus on jo operaatio itsessään, kun tämän ikäisessähän se on epämääräisillä itseporautuvilla kiinni sieltä täältä  ::) ::)
Käyttikset:
Peugeot 607 2.2 -00, Renault Clio 1.4 -00
 
Projektit:
Renault 11 turbo -88, 11 "turbo" -84, 11 TXE -86, 5 TS -79

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 931
Vs: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #12 : 06.08.2017, 22:03:00 »
Matias, ihan vinkkinä:

Turha niitä öljyjä on yrittää työntää tuolta tarkistusaukosta laatikkoon kun se on ihan hanuripaikassa. Paljon helpommalla pääsee kun tuuppaa kaksi litraa öljyä pakkivalon kytkimen aukosta, joka löytyy vaihdelaatikon päältä manuaaliaskeista. Kytkimestä vaan liitin irti ja sitten muistaakseni 24 mm lenkillä kytkin pois. IlmanputsarI vaan pois edestä. Ei sitä tasoa tarvitse tarkastaa, jos lasket kaikki ulos ja sitten laitat sen kaksi litraa takaisin.

Edit: Ota ne Wronicit pois sieltä pohjapanssarista ja hanki uudet orkkiskiinnikkeet tilalle. Ne maksaa sen parikymmentä euroa.
« Viimeksi muokattu: 06.08.2017, 22:09:07, kirjoittanut S_a_m_i »
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

MatiasH

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 50
Vs: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #13 : 06.08.2017, 23:29:56 »
Kiitos vinkistä! Mulla toi liikkuminen on hieman rajoittunutta alkukesän moottoripyöräonnettomuuden jälkeen, joten siksi kaikki lattailla ryömimiset alkaa ottaa päähän hyvin nopeasti...

Kävin äsken irroittamassa ilmafilsun ja kotelon, ja siellä alla oli toi peruutuskytkin, 22 avaimella. Meinasi pyöriä jakarin kanssa, mutta löysin tuon lambda-avaimen joka on kanssa 22, sillä lähti nätisti. Pitää katsoa josko huomenna jaksais kolmannen kerran tuon pohjapanssarin vetää mäkeen, ja sit vaihtaa noi öölit...  8)
Käyttikset:
Peugeot 607 2.2 -00, Renault Clio 1.4 -00
 
Projektit:
Renault 11 turbo -88, 11 "turbo" -84, 11 TXE -86, 5 TS -79

MatiasH

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 50
Vs: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #14 : 06.08.2017, 23:38:17 »
Tässä huomista miettiessä tuli mieleen, tarvitseeko autoa laskea ollenkaan alas tässä tapauksessa?

Eli jos ajan rampeille että saan pohjapanssarin irti, aukaisen pohjatulpan, niin jääko sinne laatikon perukoille öljyä?

Vai pitääkö pohjapanssarin irroituksen jälkeen ajaa pois rampeilta, nostaa auto toiselta puoleta tunkilla, avata tyhjennysproppu, laskea auto alas, antaa valua, sit auto ylös ja proppu kiinni? Sit tietenkin öölit sisään ennenkuin unehtuu :)
Käyttikset:
Peugeot 607 2.2 -00, Renault Clio 1.4 -00
 
Projektit:
Renault 11 turbo -88, 11 "turbo" -84, 11 TXE -86, 5 TS -79