Kirjoittaja Aihe: 406 - Ajovalojen korkeudensäätö muuttuu itsekseen  (Luettu 781 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tim

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 8
Auto: 2003 406 2,0 HDi (80 kW).

Valot soutavat eritahtiin ylös ja alas paitsi ala-asennossa nro 3. Vaihdoin auton kojelaudassa olevan säätimen ja se toimii paremmin kuin entinen, joka tunnisti vain kaksi asentoa: alimman ja sitten ylemmän, joka taas heilui. No, tämä uusi säädin (150 tkm ajetusta romutetusta kolariautosta) tunnistaa joka korkeuden, mutta aika heti (2s) valot alkavat soutaa ylös ja alas ja vielä hieman eri tahtiin, kuten mykkäfilmissä viidakon villi-ihmisellä.  :o ??? ;) Auttaisikohan lamppujen takana olevien säätimien vaihto, mutta kun ne toimivat, mutta toimivat liiankin innokkaasti? Mitä mieltä Hottentotti-kansa on?

TEMP_ARKISTOON



turpo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 30
Vs: 406 - Ajovalojen korkeudensäätö muuttuu itsekseen
« Vastaus #1 : 20.09.2017, 20:39:27 »
  Meillä tekee joskus toinen etuvalo samaa, loppuu kun pikkuisen "heiluttaa" sitä valon korkeudensäätömoottoria. Ei se siis juurikaan heilu suoranaisesti mut silleen nitkuu vähän kiinnityksistään
406 sv 2.0t, Audi a4 3.0tdiq

MJ

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 4 766
Vs: 406 - Ajovalojen korkeudensäätö muuttuu itsekseen
« Vastaus #2 : 21.09.2017, 22:39:14 »
Niissä säätömoottoreissa on laahaimella tehty asennontunnistus. Jos sen kontakti pätkii, alkaa moottori ajaa kohti toista reunaa. Kun tieto jossain eri asennossa löytyy, alkaa moottori taas ajaa asentoa kohti pyydettyä tasoa jne. Eri aikainen heiluminen viittaisi tähän vaihtoehtoon.

Tim

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: 406 - Ajovalojen korkeudensäätö muuttuu itsekseen
« Vastaus #3 : 22.09.2017, 17:51:26 »
Tämä vika alkoi, kun annoin auton seisoa 2 kk. Tuntuu kyllä ihmeelliseltä, miksi kummankin valon säädin olisi mennyt rikki yhtäaikaa. Vai odottakohan sisällä oleva vastausta lamppujen säätimiltä ja kun se rikki oleva ei anna oikeaa arvoa, niin säätäminen jatkuu, jolloin toinen seuraa perässä.

Kyllä kun laittaisi vielä hätävilkut päälle ja kasettimankusta soimaan kunnon diskomusaa, niin olisi kirkonkylän toriparkissa katu- uskottavuutta. Ranskatar toimii muuten kyllä hyvin, mutta liikenteessä vaikuttaa kevytkenkäiseltä, kun rippailee silmää kaikille  vastaantulijoille. ;)

MJ

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 4 766
Vs: 406 - Ajovalojen korkeudensäätö muuttuu itsekseen
« Vastaus #4 : 22.09.2017, 23:30:42 »
Enpä usko, että sisällä oleva säädinrulla odottaa yhtään mitään ulkoa. Säätöpiiri on siellä moottoreiden yhteydessä olevalla piirikortilla, ja ne haluavat vain pyynnön sisältä, ja oman "paikkatietonsa". Voihan vika olla yllättävässäkin paikassa, mutta eri tahtiin liikkuvat valot antaisi vinkkiä paikkatiedon pätkimiseen. Siellä ei tarvitse olla varsinaisesti mitään rikki, se metallilaahain jos ei ota kunnolla kontaktia piirikortilla oleviin vastinpintoihin, niin tieto katkeilee. Avaa ja putsaa ne laahainpinnat (piirikortilta ja laahainjousesta) vaikka spriillä, ja kokeile, auttoiko. Jos ei, niin sitten jatkaa vianhakua.

SEL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 072
Vs: 406 - Ajovalojen korkeudensäätö muuttuu itsekseen
« Vastaus #5 : 23.09.2017, 10:22:43 »
Tehdyt toimenpiteet huomioiden hakisin vikaa jännitesyötön puolelta. Kokeileppa heilauttaa kaikkia sulakkeita eestaas josko olisi kosketusvikaa. Myöskin maadoitukset kannattaa käydä läpi.
Saab 96 -65, Fiat 128 -75, Ford Escort Mexico -74, Toyota Crown dsl. -74, Opel Ascona dsl. -80, Renault 18 -84, Mazda 323 -87, Toyota Carina Farmari -89, Peugeot 605 -91, Peugeot 406 HDi ST GW -00, Peugeot 406 HDi ST GW -01, Peugeot 406 HDi GW Executive Automatic -04, Peugeot 3008 e-HDi 2Tronic 2012.

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 102
Vs: 406 - Ajovalojen korkeudensäätö muuttuu itsekseen
« Vastaus #6 : 23.09.2017, 12:07:51 »
Mutta eihän noita MJ:n toimenpiteitä ole aloittajan kommenttien mukaan vielä kokeiltu. Vain kojelaudan säädin vaihdettu. Lähtisin niistä laahaimista kanssa liikkeelle.
Itsellä kerran teki 406:ssa samaa vispaamista kun meni lasinpesunestettä "vähän" ohi näille säätimille. Siis lisätessä nestettä.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88( Paras autoni tähän mennessä) Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, (jakaa toisiksi parhaan autoni tittelin 508:n kanssa. Oli 7v. itsellä) SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona, 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04 ja
NYT: Transit -07 ja
508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11 (DW10B)

Tim

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: 406 - Ajovalojen korkeudensäätö muuttuu itsekseen
« Vastaus #7 : 13.10.2017, 14:22:47 »
Vaihdoin säätimen ensin kuljettajan puolen lamppuun. Se lähtee pyöräyttämällä vastapäivään irti ja sitten painamalla säätötappi alaspäin. Uusi menee paikoilleen yhtä helposti, kun katsoo sähkölampulla uran paikan mistä säätötangon nuppi asettuu paikoilleen, eli alalaidasta ylös. Tämä vasen lamppu oli se joka heilui oikeaa lamppua edellä ja vika oli sen säätimessä. Vaihdoin kumminkin vielä apukuskin puoleisen säätimen, siinä säätötangon nupin asennusura on yläpuolelta käsin. Sitten vaan pimeässä valojen korkeus kohdalleen niistä valkeista kuusiokoloista. Vasemmassa loppui säätövara, kun lamppu oli säädetty yläasentoon, mutta säätökuusiokolo haki jengan uudelleen, kun laski valot ala-asentoon ja sääti sitten seinää vasten valot samaan korkeuteen. Sitten pystyi nostamaan sisäsäätimestä valot taas ylös. Täytyy vielä säädellä jollain sivutiellä tarkemmin. Kiitoksia neuvoista.
P.S. Nämä säätimet eivät maksa kuin ykköskymppejä.
« Viimeksi muokattu: 13.10.2017, 14:26:47, kirjoittanut Tim »

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 102
Vs: 406 - Ajovalojen korkeudensäätö muuttuu itsekseen
« Vastaus #8 : 13.10.2017, 19:28:22 »
Hienoa kun tämä tuli kuntoon. Joskus sitä selviää helpoimmalla ja vanhemmassa kalustossa halvallakin kun vaan uusii osan/osia, kunhan paikallistaa ensin missä vika suunnilleen voisi olla. Ja täältä Foorumilta löytyy aika hyvin apua siihen.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88( Paras autoni tähän mennessä) Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, (jakaa toisiksi parhaan autoni tittelin 508:n kanssa. Oli 7v. itsellä) SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona, 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04 ja
NYT: Transit -07 ja
508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11 (DW10B)