Tuossa mallissa pitäisi olla säätymätön tehostus, eli järjestelmä on täysin hydraulinen/mekaaninen. Pumppu imee säiliöstä, työntää nesteen ohjausventtiilille (rattiakselin juuressa, ohjausvaihteen kyljessä kiinni), joka ohjaa paineen ratin väännön mukaan joko vasemmalle, oikealle tai ratin ollessa vapaana suoraan takaisin auton keulalla olevan jäähdytinlenkin kautta säiliöön. Käytännössä siis jos vika ei ollut pumpussa, niin ohjausvaihteessa/venttiilissä on jotain häikkää. Menikö vanha pumppu ihan totaalisen rikki, olisiko tuonne venttiiliasetelmaan voinut päätyä metalliroskaa siitä?
Googlen mukaan vika voisi olla juuri venttiiliasetelmassa, alumiiniseen koteloon kuluu urat ja paine karkaa niiden kautta venttiilin ohitse, kunnes tiivisteet lämpenevät ja täyttävät raot enemmän tai vähemmän. Korjaus on valitettavasti uusi ohjausventtiili/-vaihde, riippuen osien saatavuudesta. Ongelmasta löytyy googlella asiaa englanniksi haulla "steering rack morning sickness".
Ja ihan perusteita, jos pumppu on vaihdettu, niin ilmasitteko järjestelmän? Pösön omien ohjeiden mukaan ensin käännellään rattia auto sammuksissa, säiliö täynnä rauhallisesti laidasta toiseen n. 10 kertaa, sen jälkeen auto käyntiin, tyhjäkäynnillä muutama minuutti ja sitten käännellään taas pyöriä pari-kolme kertaa laidasta toiseen. Ja onhan säiliössä nestepinta oikealla tasolla, tarkastetaan auto sammuksissa, pyörät suorassa?