Kirjoittaja Aihe: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet  (Luettu 88206 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Saarinen

  • Vieras
Lue myös: Käyttökokemukset - 406


Minusta tuli juuri elämäni ensimmäisen Pökötin omistaja. Valinta oli 97 mallin 406 varustettuna 3.0 litraisella V6-koneella. Kilometrejä 92000 ja hinta 14600 €.  On automaattista pyyhintä, ilmastointia ym. krääsää. Koeajo oli semmoinen nautinto, jotta hairahduin tällä isolla myllyllä varustettuun vehkeeseen, vaikka samoilla kilometreillä ja euroilla olisi saanut 2000 mallisen kaksilitraisella. Nyt erehdyin lueskelemaan tämän keskustelufoorumin juttuja V6-koneiden kammottavista huoltohinnoista (esim. jakohihnanvaihtojutut tammikuussa). Tulppien vaihtokin edellyttää kai melkein koneen purkamista... Kertokaahan kaikki V6:n onnelliset ja onnettomat omistajat kokemuksistanne. Onko moottorivalintanne tarjonnut muutakin kuin ajonautintoa ? Saiko tällä valinnalla erityisen kestävän koneen kuten merkkihuollossa kehutaan ? Mites tuo mylly käynnistyy talvella ? Kaikenlaiset kokemukset kiinnostavat.

Anonymous

  • Vieras
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #1 : 21.03.2005, 11:14:24 »
Itse kans hairahdin moiseen V6 farkku pögöttiin ajonautinnon vuoksi tuossa noin pari kuukautta sitten. Ensimmäisinä aamuina sammui pariin otteeseen liikennevaloihin, kun olin ajanut noin kilometrin. En ottanut kantaa vikaa sen paremmin vaan ajattelin että se johtuu vaan auton seisomisesta viikko tolkulla autokaupan pihassa. Kävin poistamassa moottoritiellä karstoja ja se auttoi koska sen jälkeen auto ei sitä enää ole tehnyt.

Mitä muuten tulee, niin eipä voisi autolla ajaminen olla enää paljon nautinnollisempaa kun 3 -litrainen vapari henkii pehmeydellään konehuoneessa. Vääntöä on riittävästi kuten tehoakin liikuttamaan farkkua riittävästi. Itselläni oli ainakin tärkeää että uudessa autossa pitää olla tilaa mutta samalla urheilullisuutta ja nämä kriteerit on pösö täyttänyt mainiosti.

Autollani on nyt ajettu reilut 250tkm ja kävin juuri ostamassa jakohihnan, vesipumpun, kiristimet jne ja laitan ne vaihtoon, koska ilmeisesti autoon ei ole tehty 240tkm kohdalla jakohihnan vaihtoa hihnan kunnosta päätellen.

Mitä on kommentoitu V6 varaosa hinnoista, niin onhan ne hieman 4 -pyttyisiä kovemmat, mutta kyllähän siitä ajonautinnosta maksaa hieman
enemmän :roll:

Kulutuksen osalta on lompakkoa saanut tietenkin availla useammin, kun aikaisemmin oli 1.4 mugeni alla, mutta en pidä sitä silti bensarosvona, koska kulutus pysyy pääkaupunkiseudullakin 12litran nurkilla. Maantiellä se tipahtaa noin 9 litraan.

Kaiken kaikkiaan voin sanoa että näillä ominaisuuksilla ja sillä hinnalla mitä maksoin, niin olen ollut autoon kaikinpuolin tyytyväinen ja voin suositella muillekin lämpimästi vaikkakin penkinlämmittimet eivät näissä vehkeissä ikinä toimi tai tule toimimaan
  :lol:  :lol:  :lol:

Näillä kommenteilla hyvää kevättä kaikille peugeot kuskeille ja turvallisia kilometrejä!  8)

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #2 : 21.03.2005, 13:12:19 »
Lainaus käyttäjältä: "Janne L"
Oliko kaikissa V6 406:ssa 24 tappinen versio?
Nääs kun vielä tuotantovuosina -96-97 oli 605:ssa vielä 12v V6, joka oli ketjukäyttöinen. -97/-98 tuli vasta 24v 200hv moottori.


605 malleissa -97 asti. 90 asteen PRV moottori joko ZPJ (170 hv) ja ZPJ4 (200 hv). 97 loppuvuodesta ES9J4 moottori.
406 malleissa alusta alkaen ES9J4 sarjan moottori 190, 194, 207, 211 hv jne.

Wili

  • Vieras
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #3 : 26.05.2005, 09:41:51 »
Omalla ajettu 238tkm. Alustan osia olen vaihtanut, mm. tukitankoja, pyöränlaakeri, jarrulevyt ja -palat, käsijarruvaijerit ja -kengät. Lisäksi vaihdoin kytkimen vioittuneen painelaakerin vuoksi, levy ja asetelma kunnossa, laakeri ei. Samalla kun otin koneen ja laatikon pois, vaihdoin nokka- ja apulaitehihnan, vesipumpun, kiristimet ja ohjaimet.

Pidän kytkin remppaa lukuunottamatta noita korjauksia normaaleina kulumiseen kuuluvina. Koneeseen on tehty takuukorjauksena imusarjan vaihto, muutoin auto ei ole korjaamolla vieraillut.

Koneena on tuo EW10J4, eli se "uudempi" 2.0. Kone on pirteä ja vähä kulutuksinen, kesällä 6-9 l/100km ja talvella 7-10 l/100km. Keskimäärin kesällä 7,5 l/100km ja talvella 8,5 l/100km.

Tuo hinta 12500€ on mielestäni hiukka yläkantissa vaikka autolla on todella vähän ajettu, n.10k€ olisi enempikin kohdallaan, varsinkin jos ostat sen suoraan yksityiseltä.

pasisto

  • Vieras
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #4 : 19.10.2005, 23:40:44 »
Itellä -00 2.0 Gw eikä muita ihmeitä ole ollut kuin vaihteensiirron vaijerit. Meni 3 kk sitten (kuulemma säikeet alkanut purkautua) ja nyt jumanskekale taas sama tuntuma. Sivuilla siirtäessä kepukkaa tuntuu niinkuin keppi vähän "pykisi"...

Ainakin minusta 2.0 on riittävä, jos haluaa mukavamman ottaisin ite uudemman hdi-dieselin enkä 2.2:sta bensakonetta.

Aikamoisen kivireen saa lyödä koukkuun ennenkuin hyytyy. Tossa on kohtuu vääntö vaikkei tehot nyt ehkä huippulukemia olekaan. Sitä paitsi tolla pääsee n. 7,5 kulutuksella satasella vaikka kiihdytän käytännössä aina liikennevaloista sen minkä pääsee...

m.k

  • Vieras
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #5 : 07.11.2005, 19:29:33 »
Itsellä vm.-97 406, 2,0 farkku. Kokoillaan tähän vaikka ihan plussia ja miinuksia...

+tilat
+ajomukavuus ja -ominaisuudet
+mukavuus (jousitusmukavuus, hiljaisuus)
+ulkonäkö (mielipidekysymys tosin tämä)
+vääntävä kone

-ärsyttäviä pikkuvikoja (penkinlämmittimet, tuulilasinpyyhkijät, puhallin, mittaristo... ylipäätään kaikki mikä toimii sähköllä. ei estä käyttöä mutta tympäsee)
-kulutus(ei tällä vanhalla 2,0 koneella VOI päästä alle 8l sataselle missään olosuhteissa...)
-istuimet (edellisessä oli todella hyvät ja jämäkät jakkarat, '89 Kadetti)

Uudistuksessa ulkonäkö muuttuu rumemmaksi, mutta toisaalta tuli samoihin aikoihin uusi 2,0 kone jolla pääsee eroon tuosta kulutusongelmasta. Sisustuskin muuttui, tärkeimpänä ovipahvit. Uudemmissa tuon oven kyynärnojan korkeus sopii muillekin kuin pygmeille. Kiva että huomasivat ettei Keski-Afrikan savannit ollutkaan se päämarkkina-alue, mutta liian myöhään.

Auto itsessään on suurinpiirtein sama. Ajettavuus ja ajomukavuus ehdottomasti huippuluokkaa. Jotkut moittii yliohjaavaa ääritilanne käytöstä, minusta kun se taas on ainut oikea tapa autolle käyttäytyä äääritilanteissa. Myös tilat ovat luokassaan minusta hyvät. Ennemmin pösön takapenkillä istun kuin vastaavan ikäisen Vectran, Primeran, 626:n tai Carinan. Takakontti tuossa neliovisessa ei kyllä ole kelvollinen mihinkään tavarankuljetukseen, mutta tuskin sen on tarkoituskaan.

Ainut negatiivinen seikka on se, että kaikki pienet sähkönippelit todellakin vikaantuu koko ajan. Takalasinpyyhin, valokatkaisija, puhallin, sisävalot, takakontin valo, takavalot, mittaristo, penkinlämmittimet... Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Entisessä autossa ('89 Kadett, ajoin melkein 400.000) oli kaksi vikaa. Puhaltimen katkaisija ja pyyhkimien moottorit piti uusia. Muuten ihan normaalia kulumista jne. mutta ei vikoja. Tässä on oikeastaan koko ajan pientä riesaa, mutta onneksi eivät ajamista estä. En siis mitenkään vierasta pösöä jatkossakaan, mutta kyllä se taitaa Opel olla minua varten. 406 oli aikanaan sopiva vaihtoehto, kun ei Omega kiinnostanut jostakin syystä Opelin valikoimasta ja Vectra oli turhan pieni pösöön verrattuna. Tyytyväisenä siis ajelen, mutta pikkuvikoja haluaisin vähemmän. Eli jos ei pikkuviat haittaa niin pösö on kyllä ehdottomasti oivallinen valinta, erityisesti jos taittaa paljon pitkiä matkoja kuten minä. Äänentoistoa kun vain parantelee niin kyllä on mukava peli. Olisivat tehneet 407:sta enemmän 406:en kaltaisen, niin saattaisi olla toinenkin pösö mulle tulossa...

ippes

  • Vieras
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #6 : 08.11.2005, 11:38:49 »
Lainaus
Takalasinpyyhin, valokatkaisija, puhallin, sisävalot, takakontin valo, takavalot, mittaristo, penkinlämmittimet...


Mikä sinulla tuossa puhaltimessa oli vikana? Puhalsiko vain täysillä?

Itsellä entinen vm. 1996 malli jossa oli seuraavat vian kahden vuoden aikana:

- Puhaltimen transistori meni rikki, puhalsi vain täysillä (maksoi 4€ se uusi transistori)
- Vilkkuviiksi meni rikki, vaihdettiin uuteen (44€,motonet)
- Startti meni rikki (65€, motonet)
- Penkinlämmittimet eivät toimineet
- Ajonesto temppuili, paneelimalli (otin sen pois käytöstä)
- Bensaletku konehuoneeseen (oli murtunut)
- Pakoputki vaihdettiin
- Pari koiranluuta taakse


Nykyinen vm 2000, ajettu 33000km, ei vikoja vielä ole ollut. (kädet ristiin ja koputan puuta)

Miksa

  • Vieras
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #7 : 08.11.2005, 14:11:27 »
Meillä on tommoinen 2.0HDi 406 sedan vm.01. Ajettu on 280tkm. Oli ajettu kun ostettiin 180tkm. Vikoja ollut:

- Käsijarrun kytkin vaihdettu kaksi kertaa
- Ilmastointi korjattu kaksi kertaa
- Välillä radio jumittelee tai jää päälle auton sammutuksen jälkeen
- Pari koiranluuta vaihdettu taakse

Plussaa on vähä kulutuksinen 5,2-5,4l/100km, hyvät tilat, hyvä varustelu(automaatti ilmastointi, neljät sähköikkunat, sumuvalot...),hyvä ajettavuus... Kyllähän sinne takakonttiin minusta tavaraa ihan hyvin mahtuu, mitä nyt tuommoiseen sedaniin voi olettaa tavaraa mahtuvan. Ja penkitkin saa kaadettua jolloin mahtuu vähän enemmänkin.

Timmy

  • Vieras
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #8 : 08.11.2005, 14:24:45 »
Kokemuksia 2.2 sport sedanista vm. 2001.

- Mukava varustetaso. Poppikonekin soi ihan kivasti, vain MP3 soitinta kaipaa.
- Tuulilasinpyyhkimien sadetunnistin aivan perseestä (täytynee kokeilla palstalla olleita poisto-ohjeita)
- Mitään sähkövikoja ei ole ollut. Peffagrillitkin toimii.
- Kone vetää ja vääntää ihan mukavasti. Massaa on tosin sen verran, että mikään sportti se ei ole. Maantiekulutus ihan kohtuullinen, jopa alle 7 l, mutta kaupungissa tuntuu hörppivän ihan reilusti. Öljyä ei ole tarvinut lisäillä.
- Koiranluut vaihdettu taakse. Pakoputki ruostui irtipoikki.
- Ajettavuuteen en ole täysin tyytyväinen. Varsinkin kesäkumeilla (Conti Premiumcontact) on varsin uraherkkä ja kaltevalla tiellä kampeaa reilusti. Talvirenkailla (Hakkapeliitta 4) ajettavuus parani selkeästi, mutta ei oikein tyydytä vieläkään. Onkohan jotain väljää alustassa vai ominaisuus? Mutkaisella ja hyväpintaisella tiellä kuitenkin nautinnollinen päästellä menemään. Alustahan on vissiin sama kuin 3,0 l V6 mallissa?

JS

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 505
  • 607 3,0 V6 Titanium (automaatti).
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #9 : 08.11.2005, 15:11:19 »
Ihmettelen kovasti noita sähkövikoja?

Minulla 406 -96:

Ajonestolaitteen panelille uusi piuhasarja (ilmainen töineen)
2X kuljettajan penkinlämmitin. (ilmaisia kumpikin töineen)
Puhaltimen transistori

406 -03:

2X vilkkuviiksi (ilmaisia kumpikin töineen)

Siinäpä ne sähköön liittyvät viat minun 406:ssa.

hsp

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 30
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #10 : 09.11.2005, 13:55:44 »
Mulla on ollut -98 406 ST 2.0 nyt reilun kolme vuotta, 80-190 tkm itse ajettuna.
Vikalistaa / korjauksia:
- penkinlämmittimet pimeänä
- taakse aurauksensäätötangot vaihdettu
- eteen koiranluut vaihdettu
- eteen vänkärin puolelle pyöränlaakeri vaihdettu
- ilman sisäkierronläpän moottori rupesi naksuttelemaan -> johto irti ja ilmanotto raitisilmaasennossa koko ajan
- jarrulevyt ja -palat joka nurkkaan
- transponderi virtalukon ympäriltä vaihdettu
- mittaristosta pari valoa pimeänä
- kaasuläppä jäätää (ja jättää sitten kierrokset päälle), kun ajaa pitkää pätkää -25 ja kylmemmässä

Tuossapa mitä nyt äkkiseltään tuli mieleen.. Tyytyväinen olen ollut!
BMW 520d sport A touring 2011, ex 406 ST GW Executive HDI -04 (ex 406 ST 2.0 -98)

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 823
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #11 : 10.12.2005, 15:18:01 »
406 Facelift. Etuvalojen lasit läpinäkyvät. Aika näyttävän näköinen kokonaisuus...

" New Styling

At the front, the bonnet now has more pronounced contour lines which link to the totally smooth elongated headlights. The rear is characterised by an elegantly curved boot lid and ruby red rear light clusters split horizontally by a body coloured strip.

The estate models inherit the new front identity while retaining its original rear lines, now enhanced with chrome trim on the tailgate.

All 406 models gain new wheel trims or alloy wheel designs.

Inside, a new dashboard houses chrome-encircled dials and a redesigned central façade. A new four-spoke steering wheel, door trims, door pockets and redesigned seats provide greater comfort and convenience.

An integral LCD screen is available for optional on board satellite navigation and the radio and ventilation controls are more practical."

http://www.cwn.org.uk/motoring/peugeot/1999/02/990223-geneva.htm

Kuvassa fl 406 coupén kojelauta mutta kromikoristeita ja nahkaa lukuunottamatta fl-sedanin kojelauta on sama.

Mutta ainahan sisustuksen voi 'tuunata' näyttämään coupén sisustalta...  8)

Takavalot faceliftissä:
itse maalaisin tuon valoja erottavan listan punaiseksi. Tulisi vähän 'kliinimpi' kokonaisuus...

Ennen faceliftiä:
Peugeot RCZ HDI FAP

Miksa

  • Vieras
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #12 : 19.12.2005, 12:52:54 »
Kannattaa luultavimmin hankkia uudempi mallinen eli vm.2000-->. Paremmat varusteet, parempi turvallisuus ja parempi ajettavuus. Vikoja on ollu tuossa uudemmassa Peugeot 406 2.0HDi (vm.00/01) 100tkm/2v jäljiltä:

- Vilkkuviiksi vaihdettu
- Ilmastointi korjattu kerran
- Käsijarrukytkin korjattu kerran
- Polttoainemittari kalibroitu oikeaan lukemaan
- Ja kytkin korjattu (luisti ja taitanee olla vain tuon HDi koneen vaivoja)

Wili

  • Vieras
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #13 : 19.12.2005, 13:27:07 »
Joko 406:n malleissa on yksilöitä tai sitten se on tarkka pidolle. Meinaan kun omassani ei ole juurikaan ollut muita kuin kulumiseen liittyviä vikoja. Itsellä on 406 ollut nyt kolme vuotta ja kilometrejä olen ajanut 180-255tkm.
Sähkövioista mieleen tulee vain joskus kummittelevat airbag-valot ja moottorin tyhjäkäynnin epätasaisuus, molemmat ilmenneet vain pari-kolme kertaa.
Kulumisvikana voisi pitää kytkimen peinelaakerin kulumista, mutta vikoina en pitäisi muita mitä olen vaihtanut. Näitä on kaikki jarruosat (levyt+palat+kegät+vaijerit) ja pyöränripustukseen liittyvät tangot. Ne kun kuluu kaikissa uudemmissa autoissa joista tehdään (tai yritetään :wink: ) hiljaisia. Pehmeät puslat kun ovat hiljaisia, mutta kuluvat nopeammin. :?
Ja suosittelen todellakin ostamaan fl-version. Sen EW-sarjan bensakoneet on huomattavasti taloudellisempia kuin vanhemmat sarjat. Oma 2.0 kuluttaa 6,5-9 l/100km riippuen olosuhteista. Tavallisesti tankillisen kulutus on n.7,5 l/100km. Ja suorituskykykin on arkiajoon riittävä.  8)

btw. Oma olis myytävänä...  :roll:

m.k

  • Vieras
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #14 : 19.12.2005, 18:59:34 »
2,0 on oikean kokoinen kone tuon kokoiseen ja painoiseen autoon. Jos paljon tulee ajettua isommalla kuormalla tai matkaa niin dieseli voipi olla mukavin vaihtoehto.

Tuo uudempi 2,0 kone, joka tuli suurinpiirtein samaan aikaan faceliftin kanssa, on suhteellisen taloudellinen. Itsellä on '97, ja edes pelkässä maantieajossa en ole alle 8l/100km päässyt. Tuolla uudemmalla koneella varmaan menee seitsemäänkin litraan maantiellä, aika hyvä lukema mielestäni tuon kokoiselle autolle.

Tavaratila tuossa 406:ssa on ehdottomasti luokkansa huippua. Passatissa on aivan avuton ruuma, samoin Vectrassa. Lagunassa (vanhempi malli) hyvin tilaa, mutta kun se näkyy päällepäinkin. Pösö on hyvän näköinen, ja silti luokkansa tilavimpia. Perheautoksi siis aivan ehdoton peli.

Pikkuvikojahan näissä on varmasti kaikissa, jos täysin viattoman pelin haluaa niin oikea valinta on Avensis. Liikkeelle olen kuitenkin omallani päässyt aina, joten en jaksa noihin pikkuvikoihin liikaa takertua. Painavat vaakakupissa lähinnä, kun vaihto on seuraavan kerran ajankohtainen.

Ajettavuus on erityisesti kesäkelillä ehdotonta huippua, talvella ehkäpä volkkarit ja ooppelit ovat aavistuksen jämerämpiä ja siten minusta miellyttävämpiä. Huono ei ole pösökään, ja kesällä ei ole tuon voittanutta. Pitkillä matkoilla aivan mahtava, kulkee suoraan kuin juna ja muutenkin tukeva, mutta silti mukava.

Suosittelen lämpimästi, jos pikkuviat eivät haittaa.