Kirjoittaja Aihe: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet  (Luettu 88156 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 038
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #30 : 06.01.2008, 12:50:31 »
Jo kesäkuussa 2000 käyttöön otetussa SR HDi:ssa oli sumarit vakiona. Jalopuu listoista en muista, eikä niitä onneksi ole nykyisessä 406 Mistralissakaan.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 038
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #31 : 06.01.2008, 15:38:44 »
Sain vahvistuksen eräältä pösöasiantuntijalta:

Lainaus
2001-malliin tuli siis jalopuulistat kojelautaan SR-malleihin (aiemmin vain ST->) ja ST-varusteisiin puolestaan tuli oviin jalopuulistat (aiemmin vain SV).
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

405Gli

  • Vieras
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #32 : 06.01.2008, 18:44:56 »
Lainaus
2001-malliin tuli siis jalopuulistat kojelautaan SR-malleihin (aiemmin vain ST->) ja ST-varusteisiin puolestaan tuli oviin jalopuulistat (aiemmin vain SV).
Meikäläisellä on kyllä edelleen hakusessa nämä 406:den vakiovarusteet.

Katsoin äsken Tekniikan Maailmaa 11/1999, jossa oli vertailussa 406 SR 2.0.
Siinä oli sekä etusumarit, että "jalopuu"listat kojelaudassa.
Ainakaan missään ei lukenut, että ne olisivat olleet lisävaruste ???

Ja noiden sumareiden hyödyllisyyteen liittyen, vaikka niitä ei tulisi käytettyä, on se keula ainakin omasta mielestäni huomattavasti paremman näköinen sumareilla kuin ilman ;D

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 038
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #33 : 06.01.2008, 20:56:20 »
Meikäläisellä on kyllä edelleen hakusessa nämä 406:den vakiovarusteet.

Katsoin äsken Tekniikan Maailmaa 11/1999, jossa oli vertailussa 406 SR 2.0.
Siinä oli sekä etusumarit, että "jalopuu"listat kojelaudassa.
Ainakaan missään ei lukenut, että ne olisivat olleet lisävaruste ???

Ja noiden sumareiden hyödyllisyyteen liittyen, vaikka niitä ei tulisi käytettyä, on se keula ainakin omasta mielestäni huomattavasti paremman näköinen sumareilla kuin ilman ;D

Kyseisen vertailun kuvissa auto oli Peugeot 406 ST 2.0 mutta vertailuautona (hinta, varustetiedot) oli kuitenkin edullisempi 406 SR 2.0. Testissä fyysiesti olevina autoina käytetään yleensä esittelyautoja ja juuri sitä haluttua versiota voi vaikea löytää esittelyautojen rivistöstä. 
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 754
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #34 : 06.01.2008, 21:49:24 »
Farkun ollessa kyseessä, osta 2.2. sport tai 2.0 ST. 2001 mallin hinnat ovat nyt kohdallaan. Toki muukin varustelu passaa, mutta 1.8 on liian pieni moottori kyseiseen laatuautoon. Otsikon mukaisia vikoja löydät HS oikotielta, johon herra Puukka on kerännyt luettelon. Pääosin pitää paikaansa, mutta  alle 100 tkm ajetun kun ostat, niin pienet on viat. Vikaluettelo sisältää alkuajan murheita, joita ei enää 2001 ole. Plyysiverhoilu/puolinahka on makuasia, molemmissa penkin säädöt ok.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Naali

  • Vieras
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #35 : 15.03.2008, 20:59:10 »
Terve!

Kävin koeajamassa tuollaista vm. 2000 406 st automaattia. Kyseinen kärry on hyvin varusteltu ja mukava ajettava. Hintakin on sellainen, että tuolla rahalla on vaikea muuten löytää tuollaista "luksusta".

Kilometrejä auton mittariin oli kertynyt noin 240.000. Auto pelasi koeajolenkillä hienosti ja vaikutti siltä, että autosta on pidetty huolta. Vaihteiston toiminnassa en havainnut ongelmia. Kick-down ja eri "moodit" toimivat hyvin. Myös huoltodokumentaatiota oli tarjolla. Ilmeisesti auto ei ole mikään kiertopalkinto. Rekisteriotteen järjestysnumero 7. Tämä tarkoittaisi siis ehkä kolmea aikaisempaa omistajaa.

Löysin autosta seuraavat puutteet: moottori oli alta hieman kostea vaihdelaatikon puolelta, moottori heilui hieman tyhjäkäynnillä (tukikumit näyttivät hyvältä -> onko pieni heilunta siis ominaisuus?), käsijarru ei pitänyt ja.. no siinäpä se. Muuten kaikki pelasi. Automaatti-ilmastointi, peilit, k-lukko, ajotietokone, jarrut, alusta ei kolissut jne.

Haluasin muilta vastaavan auton omistajilta (ja miksei muiltakin) hieman mielipiteitä hankinnasta. Onko 240tkm liikaa, pitääkö vielä katsoa tarkemmin joitain kohteita ym? Yleensä kokemuksia kyseisestä autosta.

Huomionarvoisena seikkana mainittakoon, että kävin koeajamassa vm. -98 406 st automaattia, jossa ajomäärä oli 397tkm. Myyjä kauppasi autoa 197tkm ajettuna ja uskoin sen ihan hyvin, kunnes huomasin mittariston "ykkösen" olevan vain se ykköstä muistuttava väkänen.. Mutta ilmeisesti tuo automaatti voi kestää varsin pitkälle oikein huollettuna, vai?

Niin ja tuo 397tkm ajettu on vieläkin kaupan Nettiautossa 197tkm ajettuna (Oulu). Toivottavasti kukaan ei mene sihen halpaan, että ostaa auton tarkastamatta oikeita kilometrejä.

pugistix5

  • Vieras
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #36 : 15.03.2008, 22:56:55 »
En pysty vielä sanomaan automaatin kestävyydestä noilla kilometreillä. Olen kyllä kuullut, että ongelmiakin on jollain ollut, esim.työkaverin Lagunassa on ilmeisesti sama AL4-laatikko ja se hajosi siten, että tuli ainakin parin tonnin lasku. Sillä oli ajettu n.140tkm. Omassani on mittarissa vasta 133tkm ja öljyt on lootaan vaihdettu 4v./60tkm välein. Tykkään, ja vaimo tykkää (hän sillä pääasiassa päästelee :-\) niin, että tällä mennään nyt vuosikaudet, ehkä loppuun. Vaihdellaan sitten vaikka niitä laatikoita jos ei öljynvaihdot riitä. Jossain keskusteluissa mainittiin kyllä, että kunhan vaan vaihtaa öljyjä usein, niin ei pitäisi ongelmia tulla. Toivotaan, että riittää. Haulla ei nyt löytynyt tältä foorumilta juttua näistä automaateista.
Onnea auton hankintaan! :)

EDIT: Lisätty välilyönnit.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 677
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #37 : 15.03.2008, 23:33:13 »
Tässä olisi automaatti vinkkejä:

- Yleensä autom. laatikko pelaa hyvin kun vaihtaa öljyn lootaan 40tkm tai kahden vuoden välein kumpi ensin tulee täyteen.

- Uusin softa kannattaa päivittää laatikolle, päivitys kannattaa käydä tarkistuttamassa huollossa. Osa autoista tulee kuntoon pelkällä ohjelmapäivityksellä.

- Magneettiventtiileitä voi joutua joskus uusimaan jos ongelmia tulee. Softa pitää ladata aina kun kaksi ventiiliä vaihdetaan. Venttiilit ohjataan pulssituksella, siksi ovatkin kriittiset ja muutoksia on tehty sekä venttiileihin että ohjelmistoon. Pas- moskaa joka venttiilit jumittaa ei saa päästää loodan päältä kun pimeässä pajassa öljyä sinne pitkällä tratilla kaadatte.

- Silikoneja kannattaa poistaa ecuista yms liittimistä. Autom.loodan liitin on siinä vaihteiston päällä. Puhdistus jarrukliinerillä ja paineilmaa ja lopuksi PowerUpin Stx voiteluspraytä tai vastaavaa. Akunkenkä irti luonnollisesti.

- AL4 ja vanhojen laattikkojen sisuksissa on melko paljon eroja, toinen pelaa täysin hydrauliikan varassa kun uudemmassa ohjataan sähköventtiileillä.

- Öljy tummuu itsessään melko nopeasti-tulee kuulemma pronssiheloista se ei ole vika, lähinnä paha pakan haju kielii kytkinvioista.

- Öljynvaihtolaskurin tietenkin nollaatte korjaamon testerillä.
Peugeot 508 & Peugeot 607

ArtoR

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 411
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #38 : 16.03.2008, 09:40:16 »
Muistelin, että käyttäjä "antsu" olisi maininnut, että hänen 406:seensa vaihdelaatikko olisi vaihdettu takuuna. Tuolla jotain aiheesta: http://late.nwps.ws/smf/index.php?topic=16371.msg95630#msg95630
Nykyinen: 308 SW 1,2 PureTech 130 '15
Aiemmin: 406 GW 2,0 ST Executive '04, 406 GW 2,0 ST '02, 406 GW 1,8 SR '98, 405 Break 1,6 GLX '92, 405 1,6 GLi '90   594 tkm

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #39 : 16.03.2008, 14:37:18 »
- Öljy tummuu itsessään melko nopeasti-tulee kuulemma pronssiheloista se ei ole vika.

Tähän kaipaisi todellista faktaa eli mikä on kyseinen mekanismi - ellei se ole pronssihelojen nopeahko kuluma.

Mielestäni kyseessä on ennemminkin öljyn mikrodieselöityminen eli öljy pilaantuu lämpötilan kohotessa paikallisesti jossain kohdin voitelukohdetta liian korkeaksi.

http://late.nwps.ws/smf/index.php?topic=16371.msg95630#msg95630

Naali

  • Vieras
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #40 : 20.03.2008, 21:35:02 »
Perheeseen tuli nyt sitten tuollainen 406 st automatic. Taitaapi olla vuosimallia 2001, kun käyttöönotto on loppuvuodesta 2000. No eipä tuolla niin merkitystä liene. Ajaminen on hauskaa ja vaivatonta, ja voi sitä luxuksen määrää kun vertaa edelliseen 405 GL:ään  :D

Saas nähdä kuinka auto sitten pelittää. Hyvässä kunnossa se ainakin vielä on... sainpa myyjäliikkeen vaihtamaan jakoremmin, vesipumpun, öljyt + suodattimen ja vaihteistoöljyn sekä lisäksi kunnostamaan käsijarrun, ennenkuin tein kaupat. Lisäksi alkuperäisestä myyntihinnasta tultiin alas 500e. Jos tässä ei tarvitse hetkeen huoltaa, niin voi olla että tuli tehtyä ihan hyvät kaupat?

Vanha 405 GL meni kaupaksi n. 3h sen jälkeen kun laitoin ilmoituksen Nettiautoon! Ihmeiden aika ei siis ole ohi. Ajattelin, että tuota saisi olla myymässä vähintään kuukauden päivät, ennenkuin joku kiinnostuu  :)

pugistix5

  • Vieras
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #41 : 20.03.2008, 23:22:21 »
Onnea 406automaatin uudelle omistajalle! Et tule katumaan, hieno ajettava. :)

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 754
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #42 : 21.03.2008, 09:54:10 »
Onnittelut merkissä pysymisen johdosta! Jo 170000 km /10 vuotta 406:lla ajaneena voin kertoa (mittarissa 256000 km), että on hyvä peli.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Gerry

  • Vieras
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #43 : 19.07.2008, 22:17:04 »
Tervehdys Pösöfoorumi!

Uusi naama täällä huutelee, ratsastetaan heti lainatopiksilla  ;D

Olen harkitsemassa Pösö 406:n hankintaa. Vaatimuksia olisi se vanhanmallinen dieselkiuas ja mieluusti ilmastointi. Mitä paikkoja näissä kannattaa ottaa huomioon? Monissa näkee aika kovia ajomääriä monesti... Jopa puolta milliä on monet rullanneet. Pitikö noissa moottoreissa vaihtaa jakopäänhihna?

Tällä hetkellä ajelen wanhalla dieselmersulla mutta 106 oli ensimmäinen autoni, mahtava peli joten Pösö ei pelota  :D

Onko kukaan käynyt esim. katsomassa tätä?

http://www.nettiauto.com/2046562

Varmaanhan noihin saa iskaria ja laakeria ja koiranluuta ja jarrua vaihdella mutta ymmärtääkseni osat eivät hirveän kalliita ole, vielä jos itsellä on mielenkiintoa rassata :)

EDIT: muokkasin linkkiä
« Viimeksi muokattu: 19.07.2008, 22:39:50, kirjoittanut Gerry »

3279

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 744
Vs: 406 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #44 : 20.07.2008, 10:57:55 »
Itselläni on samanlainen, hieman vähemmän ajettu. Tähän mennessä tehty jarruhuoltoja, pyörien laakerit vaihdettu, hammashihnan, öljyn ja suodattimien vaihdot, hehkutulpat, nopeus- ja kierroslukumittarit juotettu, vilkkukytkin vaihdettu. Kori ja moottori ovat tässä autossa umpirautaa, joten eteentulevat korjaukset lienevät kutakuinkin edelläluetellut.