Kirjoittaja Aihe: 406 - Huohotinongelmia  (Luettu 59368 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 406 - Huohotinongelmia
« Vastaus #15 : 03.01.2009, 16:05:08 »
Oli kuulemma pari tapausta ainakin ilmennyt eilen 3.1.2009 jossa 406:n ew kone oli kilahtanut huohottimen jäätymisen vuoksi. Katsoin tänään yhtä 406:sta 2.0 vm.2000 ja siinä oli uudempi huohotin systeemi ja putkilämmitin.
« Viimeksi muokattu: 03.01.2009, 22:10:25 kirjoittanut SamiL »
Peugeot 3008 hybrid

Skeba

  • Vieras
Vs: 406 - Huohotinongelmia
« Vastaus #16 : 27.01.2009, 23:12:25 »
Lainaus
Kampanjan XYT sisältö.

Imusarja (0361N1), suojatulppa (1336K9), huohotinletku (1192Y4), johtosarja (6558KA) ja nippuside (6981G9).

Ymmärsinkö nyt oikein, että tässä kampanjassa on vaihdettu vastukseton huohotinputki toiseen vastuksettomaan huohotinputkeen, jonka y-haara on sijoitettu vaan paremmin.

Eli jos haluaa sähkövastuksen (2.0 RFR), pitää hankkia itse tuo 1192T7 hintaan 150 €? Kyllähän tuo voisi rauhoittaa mieltä, vaikka on muovinpala, Total ja 25 km siivu maantietä aamuin illoin. Armaflexiä ja nippusiteet on hankittuna.

Vmikkoj pääsi ilmeisesti kampanjakorjauksen piiriin, koska kone on 2.2?
« Viimeksi muokattu: 27.01.2009, 23:28:15 kirjoittanut Skeba »

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Huohotinongelmia
« Vastaus #17 : 28.01.2009, 19:30:28 »
Minulla on muutama vastus jos joku niitä asentelee. Itse en näe suurtakaan tarvetta asentaa moista koska moinen parin sentin mittainen vastus ei estä jäätymistä millään tavalla.

Jallupoika

  • Vieras
Vs: 406 - Huohotinongelmia
« Vastaus #18 : 30.08.2009, 17:12:11 »
Eristä huohotinputki vesijohto eristeellä, sehän on melkein kiinni hyisenkylmässä ilmanputsarissa. Mulla on eristys toiminut jo 3 talvea, ilman lämmitysvastusta.

kilroy

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 343
  • L'herbe est toujours plus verte de l'autre côté.
Vs: 406 - Huohotinongelmia
« Vastaus #19 : 03.09.2009, 18:59:21 »
No nytt on huohotin eristetty  8) löysin vesijohtoliikkestä mielestäni hienon tuotteen Armaflex eristeteippi se on noin 4mm paksua ja 50mm leveätä polyuretaani? teippiä missä on tosi pitävä liima, sillä tuli tiivis ja siisti eristys. rulla on senverran iso että riittää huohottimiin loppuelämäksi. ;D

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 406 - Huohotinongelmia
« Vastaus #20 : 13.09.2009, 09:09:19 »
Ei niitä ongelmia ole ollut 406:n 2 litraisessakaan. Yhtään tapausta en tiedä missä XU10J4R moottorin huohotin olisi jäätynyt. Ei tarkoita etteikö tapauksia olisi mutta harvinaista sen täytyy olla.

On noita jäätynyt ja samat niksit koskevat kuin muissakin: Jos huohottimen lämmitysvastukset ovat rikki, kannentiiviste viallinen, öljyä yli max. merkin. Tuo öljynmäärä on jännä juttu. Varsinkin 1.8 8v moottori -> Mielellään n.5mm alle max. merkin niin eipä juuri ole huohotin ongelmia. Jos öljyä max. tai yli max. merkin, niin jopa voi kerätä vaahtoa putkiin.
Peugeot 3008 hybrid

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Huohotinongelmia
« Vastaus #21 : 13.09.2009, 22:50:46 »
Täyssynteettinen öljy ei ole syyllinen huohottimen tukkeutumiseen eli en sen vuoksi käyttäisi erityisesti talvikäytössä monilta ominaisuuksiltaan huonompia ja halvempia osasynteettisiä öljyjä. Jos syitä tukkeutumiseen haluaa etsiä öljyistä, niin lähinnnä joidenkin tiettyjen öljyjen taipumus "vaahtoutua" muita enemmän voi olla edesauttaa ongelman syntymisessä.

Eipä noita huohotinongelmia pitäisi juuri esiintyä, kunhan vaihtaa öljyt ajallaan (esim. ennen talvea uudet öljyt) ja muistaa puhdistaa myös letkut vaikka kerran vuodessa tai parissa. Lisäksi letkuja kannattaa uusia, jos niihin on syntynyt ahtaita kohtia (ks. lisätietoa). Tiettyjen kohtien eristäminenkin on toki hyvä ajatus ja se auttaa ehkäisemään tukkeutumista, mutta ei ole välttämätöntä. Huohottimen letkuihin asennettavien lämmitysvastusten auttavaan vaikutukseen en ota kantaa (kai niistä jotain apua on, kun niitä kerran on autoihin asennettu).

Silti kaikista varotoimista huolimatta olosuhteet voivat joskus olla sellaiset, että huohotinletku jäätyy tukkoon...
« Viimeksi muokattu: 13.09.2009, 23:00:20 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Kylmälehto Varma G

  • Vieras
Vs: 406 - Huohotinongelmia
« Vastaus #22 : 22.12.2009, 14:46:55 »
406 2.0 ST, -02, bensa, 84.000 km. Viime viikolla aamukäynnistyksen jälkeen öljyt tulivat ulos mittatikun reiästä.  Pakkasta oli noin 15 astetta ja moottorinlämmitin päällä kolme tuntia.  Arvelin, että huohotinputki on kenties jäätynyt ja otin sen irti.  Kun en ole mikään autojenasentaja, en osannut varmaksi päätellä oliko letkussa jäätä vai ei, mutta puhaltamalla ilma meni helposti läpi. Laitoin osan paikalleen ja lisäsin öljyä eikä ongelmaa näyttänyt enää olevan. 

Mutta tänään taas työpaikalla oli sama peli.  Nyt tutkin autoa lämpimässä ja puhdistin letkun paineilmalla.  Ei siinä tälläkään kerralla ollut merkkejä jäätymisestä.  Kaasuläppäkotelon pää ja ilmanpuhdistajakin olivat siistissä kunnossa.  Eli voikohan tukos olla muualla, vai lieneekö kyseessä jokin moottorivaurio? 

Todettakoon vielä, että moottori alkoi kuluttamaan hieman öljyä 70.000 tietämissä niin, että vuoden vaihtovälillä (kilometrejä 12.000km) lisäystarve on ollut 1 litra.   Viimasuoja on ollut paikallaan ja öljynä syksyllä vaihdettu TB Diamond.  Aikaisemmin olen käyttänyt Mobilia, mutta tuskinpa sillä nyt merkitystä on?

3279

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 515
Vs: 406 - Huohotinongelmia
« Vastaus #23 : 22.12.2009, 14:52:59 »
406 2.0 ST, -02, bensa, 84.000 km.
Todettakoon vielä, että moottori alkoi kuluttamaan hieman öljyä 70.000 tietämissä niin, että vuoden vaihtovälillä (kilometrejä 12.000km) lisäystarve on ollut 1 litra.   Viimasuoja on ollut paikallaan ja öljynä syksyllä vaihdettu TB Diamond.  Aikaisemmin olen käyttänyt Mobilia, mutta tuskinpa sillä nyt merkitystä on?

Litra/12.000 km tarkoittaa, että kone käytännössä ei kuluta öljyä.
Kokeile Mobilia, vaikka ei siihen ole syytä siirtyä öljyn "kulutuksen" takia. Öljyissä on eroja.

Kylmälehto Varma G

  • Vieras
Vs: 406 - Huohotinongelmia
« Vastaus #24 : 22.12.2009, 15:51:15 »
Litran lisäystarve 12.000 km matkalla ei tosiaan ole suuri, mutta arvelin sen silti olevan poikkeuksellista.  Ainakaan vanhaan XU-moottoriin ei tarvinnut öljyä lisäillä, vaikka kilometrejä oli 100 tuhatta enemmän.  Tuolla litralla tarkoitin sitä, että pääsi seuraavaan vaihtoon saakka kun öljymäärämittarissa oli enää yksi pallo jäljellä.

Aikaisemmin olen käyttänyt Peugeoteissa aina Mobilia ja sillä tuo "kulutuskin" alkoi ilmenemään.  Mutta minun tilanteessani öljymerkki lienee nyt toisarvoinen kysymys, kun ei oikein tiedä miksi öljyt tulevat moottorista ulos.


JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 876
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - Huohotinongelmia
« Vastaus #25 : 22.12.2009, 21:20:12 »
Ei niitä ongelmia ole ollut 406:n 2 litraisessakaan. Yhtään tapausta en tiedä missä XU10J4R moottorin huohotin olisi jäätynyt. Ei tarkoita etteikö tapauksia olisi mutta harvinaista sen täytyy olla.

Pitää paikkaansa, ei ongelmia ainakaan Valvolinen Max-Life 10W40 semisynteettisellä öljyllä. Kaasuläppä on kerran jäätynyt, kun oli 33 astetta pakkasta ajoreitillä Saariselkä-Ylläs :-).  Taitaapi olla niin, että "patarauta XU10J4R" on paras moottori kautta aikojen, ennenkuin toisin todistetaan  :D
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Skeba

  • Vieras
Vs: 406 - Huohotinongelmia
« Vastaus #26 : 02.01.2010, 19:34:01 »
Kuinka vaarallista tuon pienemmän huohotinletkun (lähtee y-haarasta) jäätyminen on? Kaiken järjen mukaan se jäätyy ensinnä tukkoon kun on niin onnettoman pieni, lisäksi se on kokonaan moottorin etupuolella (viima). Sen lämpöeristäminen on haastavaa kun menee niin ahtaaseen väliin, varsinkin jos on tarkoitus talvisin ottaa putket irti tarkastusta/puhdistusta varten. Kuinka lämmintä ilmaa tuonne huohotusjärjestelmään tulee moottorin käydessä, eli pitääkö lisäeristäminen putkea paremmin lämpimänä, vai eristääkö se moottorista tulevan säteilylämmön avun sulanapitämiseen?
Auto -99 FL 406 2.0 RFR bensa, xyt-kampanjan mukainen huohotinletku, jossa y-haara siirretty keskemmälle (=enemmän ohutta putkea) ja lämmitysvastus poistettu.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 406 - Huohotinongelmia
« Vastaus #27 : 02.01.2010, 20:05:23 »
406 XUssa on kaksi lämmitintä peräkkäin (noin 10 cm pitkiä). Uusinnan yhteydessä eristin ne

Oliko vastukset siis rikki? Sattuuko joku tietämään minkä tehoiset nuo vastukset on XU-moottorissa, tai paljonko niiden resistanssi pitäisi olla kylmänä? Voisi sitten testailla niiden kuntoa. Näppituntumalta ainakin se kaasuläppää lähempänä oleva lämmitin tuntuu lämpiävän jonkin verran. Kyseiset vastukset lienee osanumeroltaan 1192 R1, jos venäläiseen kuvaan on luottamista eli ei.

kilroy

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 343
  • L'herbe est toujours plus verte de l'autre côté.
Vs: 406 - Huohotinongelmia
« Vastaus #28 : 02.01.2010, 21:55:07 »
Auto: 2001 406 Coupe 2,0 (EW).

Miksihän vastus on poistettu takaisikutsukampanjassa? Näin myös omassa autossa. Eristin myös pienen letkun helposti Armaflexteipillä.

Skeba

  • Vieras
Vs: 406 - Huohotinongelmia
« Vastaus #29 : 02.01.2010, 22:08:53 »
Miksihän vastus on poistettu takaisikutsukampanjassa näin myös omassa autossa. ??? :(

Uudessa korvaavassa osassa sitä vastusta ei ole. Siinä käsityksessä minä olen. Mutta tuossa eristämisessä mietin juuri sitä, että eristetäänkö siinä pois myös tuo moottorin lämpövaikutus, vai tuleeko putkeen sisäisesti lämpöä (tarpeeksi). Suluissa siksi, että lämpöä ei ole tarpeeksi, koska nuo öljyjä tuntuvat ulos ruikkivan.