Kirjoittaja Aihe: 406 - Huohotinongelmia  (Luettu 59359 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 287
Vs: 406 - Huohotinongelmia
« Vastaus #60 : 08.01.2010, 18:55:48 »
Eipä taidettu vaahtoavuutta mitata testissä?

http://tos.pp.fi/koukku/5w-40.pdf

Melkein satavarmasti muistan, että myös vaahtoavuudesta oli taulukko. Kun olen sen jälkeen kiertänyt shellin öljyt tarkoituksella kaukaa.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Huohotinongelmia
« Vastaus #61 : 08.01.2010, 20:00:28 »
Omakin kokemus Helix Ultrasta on että kerää kylmälimaa, mutta veli taas on aina ajanut Shellin öljyillä eikä ole ollut mitään tavallisesta poikkeavia ongelmia huohottimien kanssa.

tane

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 97
Vs: 406 - Huohotinongelmia
« Vastaus #62 : 08.01.2010, 20:03:16 »
Auto: 2000 406 GW 2,0 SR (EW10J4).

Nyt alkaa hermot kiristyä. >:( Tänä aamuna tuli taas, jo kolmannen kerran 2 viikon sisään, öljyt pihalle. Viimeksi tuli tiistaina, jolloin konetila pestiin huollossa ja auto oli sisällä sulamassa torstaihin asti. Torstaina uudet öljyt ja autolla ajeltiinkin noin 20km kaiken toimiessa.

No huh huh! Luulin että mun ex-citikka oli jotenkin erityisen hankala keissi, mutta ihan näin paha tilanne ei ollut minullakaan  :-\

Seuraavan kerran kun sulla on putsattu paikat ja auto on taas valmis matkaan, katso vaikka samana päivänä lyhyehkön ajon jälkeen huohotinputken yläpään sisään näkyykö siellä sköntsää. Mullahan sitä alkoi muodostua hyvinkin pian putsauksen ja öljynvaihdon jälkeen. Samalla voit todeta tuon mun epäilyksen, eli jos siinä putkessa on jyrkempää mutkaa niin alkaako se saostuun siihen mutkaan... Jos siellä sköntsää on niin tässä vaiheessa se on vielä helppo putsata kuntoon itsekkin...

Jotain muuta öljyä kannateis ehkä kokeilla, esim. mobil 5W 50. Citikassa mulla oli Mobil 0W 40, mutta näin jälkeenpäin ajateltuna tuota 5W 50:tä olis kannattanu kokeilla. Ja tämän ketjun alkupäässä taidettiin todeta jotain sellasta, että öljyä ei ehkä kannata laittaa ihan piri pintaan asti, kuulostaa ainakin järkevältä?

Pitää muistaa että se on vain pätkä putkea, kyllä siihen toimiva ratkaisu todennäköisesti löytyy mutta vaatii pelle peloton asennetta tai sitten auto vaihtoon. Miestä tuo ongelma kuitenkin syö, siitä ei ole epäilystäkään...

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 406 - Huohotinongelmia
« Vastaus #63 : 08.01.2010, 20:06:01 »
Jos siellä koneen sisällä on töhnä tavaraa, niin ei siinä öljyn vaihdot auta. Pitää tehdä kunnon koneen sisäpesu.
Peugeot 3008 hybrid

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Huohotinongelmia
« Vastaus #64 : 08.01.2010, 20:10:01 »
Jotenkin tuntuu että tässä ei ole poistettu itse ongelman aiheuttajaa eli sitä vettä sieltä missä se jäätyy. Pelkkä sulattaminen ei auta.

Ensin, kun tai jos se tekee vielä uudelleen tämän kannattaa selvittää mihin se paine kerääntyy jääkö niihin letkuihin vai jääkö jo sinne venttiilikoppaan. huohotinletku irti kopasta ja jos ei huohota niin sitten koppa irti ja ravistamalla tms. muilla keinoilla se lima pois sieltä kopan sisällä olevasta öljynerottajasta. Jos taas letkut tukossa niin sama juttu niille, kunnon ravistusta letkut irrallaan niin sieltä lentää se vesiemulsio pois, ja älä likaa vaatteita kun niitä heiluttelet, on aika keljua mömmöä.

tane

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 97
Vs: 406 - Huohotinongelmia
« Vastaus #65 : 08.01.2010, 20:14:45 »
Kevinc:

Tämmönen asia tuli vielä mieleen asian tiimoilta, että kone kannattais ajaa aina lämpimäksi asti, eli lyhyet ajot, jossa kone ei lämpene kunnolla kovilla pakkasilla, ei ole huohotin ystävällinen tapa. Käykö sulla auto normilämmöillä pakkasilla?

Voiskohan siihen saada viritettyä sellasen sakkakuppi systeemin, eli vedät yläpäästä putken johonkin astiaan jonne sköntsät menee. Sitten toinen alapäästä tuleva letku sinne astian yläpäähän myöskin. Mulla oli tämmöinen suunnitelma oikein piirrettynäkin aikanaan, mutta se jäi lopulta kokonaan kokeilematta... Kuulin työkaverilta just että tämmönen on kuulemma toyotassa käytössä, tosin "sakkakuppi" on vissiin hiukka erilainen...

tane

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 97
Vs: 406 - Huohotinongelmia
« Vastaus #66 : 08.01.2010, 20:17:21 »
Jos siellä koneen sisällä on töhnä tavaraa, niin ei siinä öljyn vaihdot auta. Pitää tehdä kunnon koneen sisäpesu.

Juuri näin! (jos tämä oli vastaus mun äskeiseen mailiin, mutta öljytkin pitää kuiteski vaihtaa ja konekin pestä ja öljynsuodatin vaihtaa ja venttiilikopan tiiviste vaihtaa jos öljyt on sieltä tullu ulos jne).

E: onko muuten tuota pesu juttua tehty edellisen tukkeutumisen jälkeen? Muistan että citikastakin putsattiin vain huohtotinputki Veholla mutta Linnanmaan autohuollossa homma tehtiin kunnolla eli öljytila tms pestiin, öljyt ja öljyn suodatin vaihdettiin sekä pantiin jotain vaahtoamisenestoainetta (Forte muistaakseni, eipä tainnut auttaa mitään muistaakseni).
« Viimeksi muokattu: 08.01.2010, 20:31:04 kirjoittanut tane »

kumpta

  • Vieras
Vs: 406 - Huohotinongelmia
« Vastaus #67 : 08.01.2010, 20:46:21 »
Öljy korkkista jo näkee heti onko vaaraa öljyn ulostuloon! Minusta myös Shellin öljyt aikamoinen riski nelinollakutoselle.

tykkimäki

  • Vieras
Vs: 406 - Huohotinongelmia
« Vastaus #68 : 08.01.2010, 21:33:29 »
405:sessa auttoi, kun eristi huohotinputket sillä harmaalla putkieristeellä. Siirryin käyttämään keltaista helixiä, ja jätin täyssynteettiset lirut kaupan hyllylle.
Loppui huohotinongelmat, ja katosi jostain kumman syystä se valkea vaahto kokonaan öljykorkista...

tth

  • Vieras
Vs: 406 - Huohotinongelmia
« Vastaus #69 : 08.01.2010, 21:48:45 »
Jos taas letkut tukossa niin sama juttu niille, kunnon ravistusta letkut irrallaan niin sieltä lentää se vesiemulsio pois, ja älä likaa vaatteita kun niitä heiluttelet, on aika keljua mömmöä.

Brake cleanerilla tms. vastaavalla aineella on hyvä huuhtoa huohotusletkuista mönjät pois, lähtee kaikki eikä sotke niin pahasti.

kevinc

  • Vieras
Vs: 406 - Huohotinongelmia
« Vastaus #70 : 08.01.2010, 23:36:53 »
Nojoo, nyt taitaa taas toimia!

Otin takimmaisen venttiilikopan irti ja siellähän on joku ihme koteloviritys "täynnä" öljyvaahtoa. Käytännössä se muovisen venttiilikopan pohja on aivan suora ja se kohouma on kotelorakennetta. Pesin sen kotelon raa'alla Lasolilla ja aikamoista kuraahan sieltä pihalle tuli. Itse venttiilikoneistossa oli aivan siistin näköistä, eikä vaahtoa näkynyt. Vähän huonosti suunniteltu tuo kotelo oli, koska sieltä oli oikeasti hankala saada kaikki nesteet pihalle ja paineilmalla piti tuuletella. Tottahan sinne sitten kertyy ajan myötä möhnää. Aivan toimivia öljynerottimia on kyllä yksinkertaisemminkin toteutettu, mutta se ei toki ole yhtään ranskalainen tapa :)

Huohotinletkun katkaisin vahingossa, kun se oli niin haperoa, joten päätin sitten modata sitä. Pistin kirkasta 13mm letkua lähtemään venttiilinkopan liittimestä niin että se lähtee alaspäin ja hengittää ulkoilmaan. Kirkkaasta letkusta näkee hyvin mitä siellä kulkee. Imusarjan liittimet kytkin normaalisti ja tulppasin letkun sen Y-haaran jälkeen. Pitää palauttaa kesällä sitten normaali huohotus ennen katsastusta.

Öljytkin vaihdoin 5W-50 Mobiliin ja suodattimen samalla. Onpahan nyt sekin vaihtoehto poissuljettu, vaikka en uskokaan että Helixissä mitään vikaa on. 200tkm on tullut Shellin (Helix/Rimula Ultra) öljyillä ajettua ongelmitta muissa autoissa. Vanhat öljyt olivat kyllä ihan lyönnissä, eikä ollut yhtään harmaantunutta (vettä). Jäähdytysnesteetkin tarkistin ja ne ovat aivan puhtaat, eikä pinta ole juurikaan laskenut viimeisen 15tkm aikana, mitä auto on meillä ollut, joten en usko kannentiivisteen vikaankaan.

Kävin tuossa 40km lenkin päästämässä -23 pakkasessa ja huohottimesta ei kyllä tule mitään muuta kuin vesihöyryä. Se taitaa olla ihan normaalia? Loppumatkasta tuntui senkin tulo loppuneen, joten eiköhän se loppukin kosteus tullut koneesta pihalle. Pitää nyt jatkossa käydä ajamassa vähän pidempää lenkkiä välillä.

Ainiin, joku tuossa epäili, tuleeko eristettyyn huohottimeen sisäisesti riittävästi lämpöä ja tuon testailun perusteella voin todeta että tulee. Eristämätön kirkas PVC-letku oli aivan lämmin ja pehmeä koko matkalta, vaikka pakkasta oli tosiaan tuo -23. Vesihöyry ei jäätynyt putkeen edes kauempana (30cm) vaan ehti tippua letkun päästä maahan. Saattaa olla että jatkossa muutan tuon huohottimen joka talvi menemään ulkoilmaan. Muutama pisara palamatonta öljyä on kuitenkin parempi kuin kaikki 4 litraa maassa :)



J-PR

  • Vieras
Vs: 406 - Huohotinongelmia
« Vastaus #71 : 09.01.2010, 11:05:02 »
Itsekin leikin huohottimien kanssa joku aikaa sitten (kesäaikaan tosin). Johdin huohotusletkun muovipulloon jonka yläpäähän tein runsaasti reikiä että paine pääsee vapaaseen ilmaan. Pulloon kertyi aika nopeasti vettä, hieman yllätyin sen määrästä. Öljyä pulloon ei kertynyt juuri ollenkaan. Sisälle tulee paikallaan seistessä paha haju, joten parempi olisi sellainen ratkaisu jossa kerääjätankilta johtaisi paluuletkun imusarjaan. Näitä on kaupallisestikin myytävänä esim ebayssa, ks. haulla "oil catch tank".

kevinc

  • Vieras
Vs: 406 - Huohotinongelmia
« Vastaus #72 : 09.01.2010, 12:15:16 »
parempi olisi sellainen ratkaisu jossa kerääjätankilta johtaisi paluuletkun imusarjaan. Näitä on kaupallisestikin myytävänä esim ebayssa, ks. haulla "oil catch tank".

Tuossa EW-koneen alkuperäisessä huohottimessahan on se vika, että se kulkee vaakatasossa ja jopa hieman "ylämäkeen", jolloin tavara helposti jää siihen venttiilikopan lähistölle putkeen. Tuo öljynkeräyssäiliö mahdollistaisi sen, että huohotin kulkisi alaspäin venttiilikopalta ja sitten vasta nousisi ylöspäin imusarjalle. Voisi toimia paremmin siinä tapauksessa jos möhnää alkaa kertyä.

Jatkossa kyllä taidan tarkistaa syksyllä aina tuon huohottimen seudun ja otan venttiilikopan irti puhdistusta varten, jos näkyy möhnää. Ei se ole kuin tunnin homma.

J-PR

  • Vieras
Vs: 406 - Huohotinongelmia
« Vastaus #73 : 09.01.2010, 13:41:35 »
öljynkeräyssäiliö mahdollistaisi sen, että huohotin kulkisi alaspäin venttiilikopalta ja sitten vasta nousisi ylöspäin imusarjalle. Voisi toimia paremmin siinä tapauksessa jos möhnää alkaa kertyä.

Täysin huoleton tuo kerääjäratkaisukaan ei ole, kerääntynyt vesi pitää tyhjentää säännollisesti. Ajossa huohotuskaasut varmaankin sulattavat jään säiliosta joten jos heti ajon jälkeen tyhjentää säilion niin jää ei välttämättä muodostu ongelmaksi.

Dragstereissa käytetyn kaltainen huohotussysteemi olisi aivan "ultimate"-ratkaisu. Siinä pakoputkeen on hitsattu pienihalkaisijainen putkenpätkä viistosti pakoputken pituussuuntaan nähden s.e. menee hieman putken sisäpuolelle. Tähän putkenpätkään liitetään huohotusletku venttiilikopalta. Pakokaasujen virtaus aiheuttaa voimakkaan alipaineen letkuun joka imee huohotuskaasut pakoputkeen. Benkku vinkkasi tästä joskus jossain. Moroson sivuilla on kuvat asennusohjeineen.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 406 - Huohotinongelmia
« Vastaus #74 : 09.01.2010, 14:44:27 »
Kaikissa ei liene enää tätä putkilämmitintä mikä on huono juttu. Putkimallinen huohotinlämmitin. Varaosanumero: 1192 R1, hinta Peugeot liikkeessä 51,00 EUR. Citroen liikkeessä 71,00 EUR. Joku voisi katsoa onko lämmittimen sähköliitin vielä tallella jos ei ole lämmitintä.



« Viimeksi muokattu: 09.01.2010, 14:50:58 kirjoittanut SamiL »
Peugeot 3008 hybrid