Kirjoittaja Aihe: 406 - Käynnistyy huonosti kylmänä (diesel)  (Luettu 6154 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 610
406 - Käynnistyy huonosti kylmänä (diesel)
« : 16.11.2006, 08:53:31 »
Auto: 406 1,9 TD (XUD9BTF, 300 000 km).

Auto lähtee vähän heikosti kylmänä käyntiin. Ilmavuotoa ei mielestäni ole, hehkut vaihdettu. Roikanpäästä ja webastolla hienosti. Vieteri on muutenkin vähän pidentynyt, myös lämpöisenä. Joskus lähtee ihan heti käyntiin, joskus sahauttaa pidempään. Kylmänä kun lähtee käyntiin, käyntiääni on 1-2 sekuntia aikalailla metallinen, sitten paranee, mutta saattaa vieläkin vähän yskiä. Miten tuossa hoidetaan kylmäkäynnistyksen ennakonsäätöä?

Sellainen ominaisuus tuossa on ollut jo kauemmin, että hehkun valo käyttäytyy vähän miten haluaa. Välillä palaa huomattavasti kauemmin.

taimen

  • Vieras
Vs: 406 - Käynnistyy huonosti kylmänä (diesel)
« Vastaus #1 : 16.11.2006, 09:00:28 »
Mulla oli tismalleen samat ongelmat, roikalla lähti hienosti mutta hehkujenkin vaihdon jälkeen antoi välillä sahauttaa, kunnes eräs aamu saapui etelään -10 pakkaset ja käynnistin kylmänä kokeeksi - tajusin heti vaivalloisesta pyörittämisestä että tästä menee kohta akku! Nyt ei ole ollut mitään ongelmia.

Oletko mitannut hehkutulppien jännitteen? Pitäisi olla rinnankytkennässä jotain 10,0-10,5 jos kaikki tulpat on ok. Tuleeko hehkureleeltä edes jännite/virta tulpille?

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 610
Vs: 406 - Käynnistyy huonosti kylmänä (diesel)
« Vastaus #2 : 16.11.2006, 09:24:35 »
Kyllä sieltä virtaa tulee...mittasin pihtivirtamittarilla, tosin silloin kun vaihdoin hehkut. Täytyy kokeilla vielä uudestaan, jos se hehkuboxi on kokonaan levinnyt.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 147
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Käynnistyy huonosti kylmänä (diesel)
« Vastaus #3 : 16.11.2006, 12:49:45 »
Oletko mitannut hehkutulppien jännitteen? Pitäisi olla rinnankytkennässä jotain 10,0-10,5 jos kaikki tulpat on ok. Tuleeko hehkureleeltä edes jännite/virta tulpille?

Jännite riippu täysin akusta, akun kunnosta jne. Jos jännite on jotain 11 vdc pinnassa se kertoo jotain, samoin jos jännite on luokkaa 12,5 vdc, tai 0 vdc. Mutta edelleen akun jännite pitäisi mitata myös levossa.

« Viimeksi muokattu: 16.11.2006, 20:03:05 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 147
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Käynnistyy huonosti kylmänä (diesel)
« Vastaus #4 : 02.01.2007, 07:31:13 »
Kai siitä on muuten tarkastettu venttiilivälykset?
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

anselmi

  • Vieras
Vs: 406 - Käynnistyy huonosti kylmänä (diesel)
« Vastaus #5 : 02.01.2007, 18:32:00 »
Sellainen ominaisuus tuossa on ollut jo kauemmin, että hehkun valo käyttäytyy vähän miten haluaa. Välillä palaa huomattavasti kauemmin.

Isän Xantia 1,9 TD:ssä oli yhtenä ominaisuutena se että hehkun valo sammui liian aikaisin. Piti odottaa releen napsahdusta niin sitten lähti hyvin käyntiin.

mixu_71

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 1 185
  • Peugeot - ja maisemat muuttuu..
Vs: 406 - Käynnistyy huonosti kylmänä (diesel)
« Vastaus #6 : 03.01.2007, 13:09:39 »
Kokeile onko mitään vaikutusta jos hehkuttaa pari kertaa peräjälkeen ennen käynnistysyritystä..
* 605 x8, 307 cc Sport -04, 607 Ivoire -02, Citroën C8 -04, 406 coupé V6 -02, 106 x2, 405 x2, 404 x2, 205 x2, Expert, Valmet 455
* 15 kaksipyöräistä

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Käynnistyy huonosti kylmänä (diesel)
« Vastaus #7 : 28.07.2008, 15:40:11 »
Jos moottorin lämpöanturi on sökö ei hehku tiedä kuinka pitkään pitäisi hehkuttaa ja saattaa käyttää lämpimän moottorin hehkutusta vaikka kone ois kylmä. Kannattaa tarkistaa, sen kyllä huomaa siitä että moottorissa ei toimi kylmäkäynti ominaisuus eli kierrosten pitäisi olla kylmänä n. 100rpm suuremmat kuin lämpimänä, edellyttäen että muut aiheeseen liittyvät komponentit on kunnossa.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 147
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Käynnistyy huonosti kylmänä (diesel)
« Vastaus #8 : 29.07.2008, 06:51:46 »
Missäs vaiheessa XUD9 on tullut sähköiset kylmäkäynnin säädöt? Vielä -97 306:ssa oli termostaatti vaijeri säädin. Onko 406 1.9 TD:ssä sähköisesti ohjattu pumppu? Entä koska XUD9 alkoi mitata hehkutus aikaa jäähdytysnesteestä? Ennen hehkureleessä oli lämpötila-anturi, moottorin lämpötilaa ei haisteltu erikseen hehkutusajan säätöä varten.
« Viimeksi muokattu: 09.08.2010, 12:58:30 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Käynnistyy huonosti kylmänä (diesel)
« Vastaus #9 : 29.07.2008, 09:54:32 »
Tietääkseni kaikissa Suomeen tuoduissa 406:ssa on osin sähköisesti ohjattu VE20 pumppu. Ennakon säätö ja hehkutus sekä myös se kylmäkäynti joka vanhoissa oli termostaatilla ja vaijerilla hoidetaan alipaineella ja magneettiventtiilillä. Moottorin ohjausboxi hoitaa myös hehkutuksen ajan määrittelyn. Autossa on myös katalysaattori. 306:ssa nämä sähköiset ominaisuudet tulivat vähän myöhemmin samoin Boxerissa.

406 1,9 td:n moottorikoodi valmistenumerossa on DHX kun 306:ssa se on jotain muuta.

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 610
Vs: 406 - Käynnistyy huonosti kylmänä (diesel)
« Vastaus #10 : 29.07.2008, 10:23:48 »
Vaijerilla on tässä tuo tyhjäkäynnin nosto, mikä lie sekäsikiö, siis tämä on 96 mallin 406. Pumppu on kuitenkin VE20 ja AS3 moottorinohjaussydeemi.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 147
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Käynnistyy huonosti kylmänä (diesel)
« Vastaus #11 : 29.07.2008, 20:26:21 »
Tietääkseni kaikissa Suomeen tuoduissa 406:ssa on osin sähköisesti ohjattu VE20 pumppu. Ennakon säätö ja hehkutus sekä myös se kylmäkäynti joka vanhoissa oli termostaatilla ja vaijerilla hoidetaan alipaineella ja magneettiventtiilillä. Moottorin ohjausboxi hoitaa myös hehkutuksen ajan määrittelyn. Autossa on myös katalysaattori. 306:ssa nämä sähköiset ominaisuudet tulivat vähän myöhemmin samoin Boxerissa.

406 1,9 td:n moottorikoodi valmistenumerossa on DHX kun 306:ssa se on jotain muuta.

Varaosakuvien mukaan näyttäisi riippuvan päästönormista millaiset lelut sieltä pellin alla luuraa. Tosin nuo kuvien EEC xx normit ei sano mulle mitään. EEC 19-5 mallissa näyttäisi olevan sekä vaijeri että joku alipaine keksintö, sähköä pumpussa on mutta ei esim "anturilla" varustettua suutinta. EEC 95 ei kuvien mukaan tuota 306 309 jne. tuttua vaijeri keksintöä enää ole samassa muodossa ja sähköä pumpussakin on enemmän.

Mulla olleessa 306 TD:ssä oli Lucasin pumppu ja aika alkeelliset säätösysteemit, EGR oli täysin on/off tyyppinen.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 751
Vs: 406 - Käynnistyy huonosti kylmänä (diesel)
« Vastaus #12 : 29.07.2008, 22:59:25 »
406 1.9 TD:ssä tietokone hoitaa ennakon ohjauksen, EGR-venttiilin ohjauksen, esi- ja jälkihehkutuksen ohjauksen ja nopeutetun kylmäkäynnin ohjauksen (kylmäkäynti). Ja on siellä vaijeri, joka alipainekalvon ohjaamana siirtää joutokäyntivivun normaalin joutokäynnin asentoon. Alipainetta ohjataan magneettiventtiilillä, jota ohjaa tietokone. Magneettiventtiili on aina vetäneenä normaaliajossa, joten vanhemmissa autoissa se on käyttöiästä johtuen rikki ja moottori on koko ajan kylmäkäyntijoutokäynnillä. Ja pumpun pitäisi olla VP20.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Käynnistyy huonosti kylmänä (diesel)
« Vastaus #13 : 30.07.2008, 18:04:28 »
Kyllä ne käyttää tästäkin pumppu tyypistä VE20 merkintää vaikka periaatteessa on aivan sama kuin VP20 lisättynä sähköisellä ennakon säädöllä. Saaste normeista riippuu tosiaan toi onko sähkö vai ei mutta Suomeen tuotu vain sitä saasteettomampaa versiota jossa siis sähkö mukana.