Kirjoittaja Aihe: 306 - Takajarrupaineensäädin  (Luettu 8098 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

aliasJ

  • Vieras
Vs: 306 - Takajarrupaineensäädin
« Vastaus #15 : 13.03.2015, 21:04:45 »
Alb-säädin ja jarruputkia + nippoja hommattu, sekä jarruputkityökalut. Onko tuossa alb-säätimen vaihdossa tarvetta jarrujen ilmaukselle, vai onko systeemi rakennettu niin, että alb-venttiilin irroitus ei ime ilmaa koko jarrujärjestelmään?

Toinen asia on tuo alb-venttiiliin vaikuttava pitkä tanko, jossa on jousi, kuinka kireällä/löysällä sen tulisi olla kun autossa ei ole kuormaa, eli normaalitilanteessa?

aliasJ

  • Vieras
Vs: 306 - Takajarrupaineensäädin
« Vastaus #16 : 26.03.2015, 20:19:02 »
Alb-venttiili on nyt vaihdettu ja oma hommansa siinä tosiaan onkin. Eniten työtä teettää luonnollisesti ruostuneet jarruputket ja niiden nippojen ja liitosten irroitus niin takajarruputkien väliltä, kuin itse alb-venttiilistäkin. Pari kappaletta putkia jouduin tekemään uusiksi ja muutaman nipan myöskin. Lisäksi alb-venttiilin auton runkoon tuleva "kehikko" on todella ärsyttävästi kiinni pulteilla, joissa on takana normaalit mutterit. Mutterit ovat todella hankalassa paikassa rungossa, toista eli alempaa pääsee juuri ja juuri pitämään kiinni lenkillä samalla kun pulttia avaa, mutta toisen eli ylemmän pultin mutteri on jossain todella piilossa korirakenteessa, enkä löytänyt että mistä sitä pääsee pitämään kiinni. Kuitenkin itse alb-venttiili on kehikossaan kiinni yhdellä isommalla pultilla ja avustavalla ohjuritapilla. Tämän pultin saa auki kehikosta ja ujutettua pois ahtaasta välistä kehikon ja auton rungon välistä, tästä voi sitten alb-venttiilin longottaa irti kehikostaan esim. isoa talttaa apuna käyttäen.

Nyt ilmausvaiheessa on tullut ongelmaa: Aloitin ilmaamisen irroittamalla ABS-boxin liittimen, tämän jälkeen ilmattiin ensin oikea takapyörä (OT), sitten VE. Tämä vaihe, eli puolet jarrupiiristä onnistui hyvin. Seuraavaksi koitettiin ilmata VT, mutta nytpä painetta ei tahdo tulla VT:n jarrusylinterille juuri yhtään, mutta alb-venttiili sen sijaan liikkuu kun jarrua pumppaa? Onko tässä ilmauksessa jotain kikkoja, pitääkö auton peräpään esim. olla kokonaan ylhäällä vai voiko olla yksi nurkka kerrallaan. Tai pitääkö alb-venttiiliä pitää ilmauksen aikana auki tai kiinni, onko sillä vaikutusta? Nyt jarrupaine kulkee jotenkin VT:n ohi piirissä. Vai onko VT:n jarruputkistoon mennyt likaa tms. joka estää jarrupaineen normaalin toiminnan. En kovasta lämmittämisestä ja öljyämisestä huolimatta saanut VT:n jarrusylinterin putkea auki, joten en päässyt katsomaan virtaako jarruneste sille asti normaalisti, siksi kyselen ensin että missä vika voisi olla?