Kirjoittaja Aihe: 306 - Korkeat päästöarvot  (Luettu 6348 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tommyjii

  • Vieras
Vs: 306 - Korkeat päästöarvot
« Vastaus #15 : 14.09.2013, 00:04:49 »
Hmm suurin ongelmanihan ei siis ollut nuo päästöt vaan se että miksi pakokaasua tulee öljyntäyttö aukosta ja mittatikun reiän kautta? Jos siihen kysymykseen joku sattuu selkeän vastauksen tietämään niin olisin kiitollinen vastauksesta! :)

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 306 - Korkeat päästöarvot
« Vastaus #16 : 14.09.2013, 00:50:42 »
Pakokaasua tulee huohotuksen eli kampikammion tuuletuksen takia. Sitä tulee aina jonkin verran, ja jos moottori on kulunut, ohivuotoa palotiloista on enemmän. Mistään kansiviasta tuo ei todennäköisesti kerro, vaan ohivuoto tulee ihan sylinterien ja mäntien väleistä. Mielenkiintoista, että kaasua tulee myös mittatikun putkesta. Useinhan putki yltää öljypohjan lähelle asti, jolloin öljy estää kaasuvuodon sitä kautta. Onkohan tikun putkea lyhennetty joskus talviongelmien takia?

Yksi todennäköinen syy päästömittauksen ongelmaan lienee viallinen happianturi (lambda-anturi).

tommyjii

  • Vieras
Vs: 306 - Korkeat päästöarvot
« Vastaus #17 : 14.09.2013, 01:45:01 »
Kiitos vastauksesta MJ :). En usko että tikun putkea olisi lyhennetty. Itsekin ihmettelen tuota mittatikun putken kautta tulevaa "pakokaasu vuotoa". Huomenna aijon puhdistaa huohotin letkut ja vaihtaa myös uuden lambda-anturin, katsotaan miten käy :O

plagu

  • Vieras
Vs: 306 - Korkeat päästöarvot
« Vastaus #18 : 14.09.2013, 12:24:11 »
Pakosarja voi olla myös halki ennen lammas anturia, sitä ei helpolla huomaa.

tommyjii

  • Vieras
Vs: 306 - Korkeat päästöarvot
« Vastaus #19 : 14.09.2013, 14:58:48 »
Tarkastetaan..

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Korkeat päästöarvot
« Vastaus #20 : 14.09.2013, 16:23:46 »
Mielenkiintoista, että kaasua tulee myös mittatikun putkesta. Useinhan putki yltää öljypohjan lähelle asti, jolloin öljy estää kaasuvuodon sitä kautta. Onkohan tikun putkea lyhennetty joskus talviongelmien takia?

Tikun suojaputkea ei ole lyhennetty, vaan putken kyljessä on kampikammion puolella yksi tai useampikin reikä, jo(i)lla estetään kampikammion mahdollisessa ylipainetilanteessa moottoriöljyn pumppautuminen kankaalle.

tommyjii

  • Vieras
Vs: 306 - Korkeat päästöarvot
« Vastaus #21 : 14.09.2013, 22:30:28 »
Elikkä siis puhdistin tänään kaikki huohotin letkut, olivat jonkun verran tukkoisia ja mönjässä, toimenpide ei kuitenkaan vaikuttanut merkittävästi auton toimintaan.. Eli siis pakokaasua tulee edelleen venttiilikopasta ja öljyn mittatikun reiästä. :O Lambda anturin, tulpat, sekä ilmansuodattimen pääsen vaihtamaan vasta maanantaina ja sitten kokeileen leimalle meneekö päästöistä läpi.. Tänään autoa ropatessani huomasin myös että kaasuläppäkin oli öljyn tuhrima, ei vaikuta sekään kovin "normaalilta".. Auto kuitenkin toimii täysin normaalisti noin muuten..

Aapeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 283
Vs: 306 - Korkeat päästöarvot
« Vastaus #22 : 25.11.2013, 14:53:05 »
Meillä oli vuosi sitten hilkulla saada päästöarvot kohdilleen. Kengittämisellä ja lorauksella E85:sta meni juuri ja juuri läpi. Kesällä vaihdoin nokkahihnan ja huomasin, että jako oli ollut hampaan verran pielessä. Laitoin jaon kohdalle, niin kone kiertää eri tavalla ja päästöistä meni helpolla läpi pari viikkoa sitten.
Citroen Evasion 2.0 turbo CT -99, Citroen Xantia 2.0 16v -99, Kawasaki z650 -83, Tunturi Super Sport -83

meri1234

  • Vieras
Vs: 306 - Korkeat päästöarvot
« Vastaus #23 : 01.06.2015, 01:59:40 »
Auto: 1995 306 1,6 SR (299 000 km).

Eli pösö pomppasi päästöistä, eikä näin ollen tullu leimaa. CO oli sallituissa lukemissa, mutta HC oli 180, kun pitäis olla sen alle 100. Auto on seissyt talven yli, heti pörähti käyntiin ja ajettiin suoraa konttorille. Liekö seisomisella osuutta asiaan?

Nyt tarvittais sitten jonkinlaista vippaskonstia että sais leiman paperiin. Itseä kun ei sitten pätkääkään nuo ympäristö asiat kiinnosta, ainoastaan se että leimaan tuon pirssin sais.. Joten pitäis keksiä mahdollisimman halpa ja helppo keino saada nuo päästöt sallitun rajoihin edes sen katsastuksen ajaksi, ideoita?

eeeno

  • Vieras
Vs: 306 - Korkeat päästöarvot
« Vastaus #24 : 22.06.2015, 14:19:35 »
Milloin viimeksi on tulpat ja/tai sytytyspuola ja puolanjohdot uusittu? Jos ei löydy merkintää, niin ne kannattaa vaihtaa nyt. Jos moottorin ilmansuodatinta ei ole vaihdettu pitkään aikaan, kannattaa se vaihtaa myös.

Öljyt voi myös vaihtaa, varsinkin jos ajettu vain taajama ajoa. Ennen katsastusta kannattaa ajaa moottoritiellä semmonen 30 km ihan normaalisti vitosella. Käsittääkseni bensa auton huudattamisesta ei välttämättä ole mitään hyötyä. Diesel autoissa taas on.