Auto: 2000 306 2,0 HDi.
Periaatteessa vastaanvanlainen tilanne kuin aloittajalla, mutta auto tekee tuota vain silloin tällöin. Jättänyt tämän takia matkalle useamman kerran. Vika esiintyy vain lämpimällä tai puolilämpimällä autolla, seisonta-aika ennen vikaa on ollut lyhimmillään 5 minuuttia ja pisimmillään n. kaksi tuntia. Kylmällä autolla tätä vikaa ei ole esiintynyt. Esiintymistiheys on ollut ehkä kahden viikon välein. Vian ilmestyessä vika on ollut päällä 10 minuutista aina 3 tuntiin.
Vian ollessa päällä startti pyörii mutta auto ei käynnisty, muuten kaikki vaikuttaa aivan normaalilta. Vikatilanteita saattaa yhdistää alle 1/4-viivan alla oleva polttoainetaso, mutta toisaalta vika ei poistu ainakaan välittömästi mikäli autoon tankataan lisää polttoainetta ja toisaalta luulen että tuo on vain sattumaa.
Jostain syystä olen tullut johtopäätökseen että vika liittyisi ajonestoon. Olen vikatilanteessa koittanut toista avaintakin, sillä ei ole ollut merkitystä. Estääkö ajonesto pa-pumpun käynnistymisen?
Tarkempana päättelynä vika voisi olla mielestäni ajoeston "antennissa" eli osassa joka lukee avaimen surun. Avaimet ja niiden sirut lienevät kunnossa koska molemmat avaimet toimivat moitteetta kun vika ei ole päällä.
Onko mitään vinkkiä tuon ajoneston antennin testaamiseen, onko niissä jotain fyysistä vikaa kun ovat olleet rikki? Tai jotain tiettyä paikkaa mistä niiden johdotus saattaisi olla rikki? Autossa ei taida itsessään olla mitään merkkivaloa ajonestolle, toisinkuin sisarmallissa Xsarassa, jossa ajonestovikoihin oli varauduttu jo suunnittelupöydän ääressä.
Vai olenko täysin hakoteillä vian suhteen?
Onko linkkiä obd-lukijaan joka tulisi toimeen ko. auton kanssa, nykyinen lukijani ei suostunut tämän auton kanssa juttelemaan mitään?
Kärry on Lempäälässä jos sillä on merkitystä.