Kirjoittaja Aihe: 605 - Pakoputken poikittaisvaimennin  (Luettu 2191 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mesta

  • Vieras
605 - Pakoputken poikittaisvaimennin
« : 23.08.2006, 16:28:44 »
Vaihdoin Srti malliin Bosalin valmistaman poikittaispöntön 190-933 ja muilta osin se vaikutti olevan ihan ok ja mitoiltaan sopiva mutta hieman askarruttaa se että pääputkestä lähtevä poikittaisputki tulee melkein puoleen väliin pääputkea kun se alkuperäisessä oli hitsattu niin että minkäänlaista kynnystä ei saumassa ollut.

Mitenkähän tuo vaikuttaa pakokaasujen virtauksiin - alkaako ahistaan :) Ja toimiiko tuo poikittaispönttö niinkuin sen on ajateltu toimivan, mikä taas on minulle täysi mysteeri.

Tuo poikittaispönttöhän on tässä turbossa muuten vähän erikoinen, se on ikään kuin 'rinnalla' kun muissa 605 malleissa se on 'sarjassa' eli niissä on erillinen sisäänmeno- ja ulostuloputki.

antsu

  • Vieras
Vs: 605 - Pakoputken poikittaisvaimennin
« Vastaus #1 : 23.08.2006, 19:07:06 »
Se poikittaispönttö on varmaan jotenkin värähtelyjen suhteen resonassissa.  8)

Vaikea sanoa paljonko tuo kaulus vaikuttaa mutta kuristaahan se putkistosta huomattavan suuren osan pois. Kokeilemalla selviää riittäkö loppu pakokaasuille. Täysillähän ei Suomessa juuri koskaan ajeta, joten ei käytännössä ehkä aiheuta haittaa.

Tämä on niitä asioita joiden takia olen lopettanut tarvikeputkien käyttämisen.

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Pakoputken poikittaisvaimennin
« Vastaus #2 : 24.08.2006, 02:29:26 »
Mitenkähän tuo vaikuttaa pakokaasujen virtauksiin - alkaako ahistaan :) 

Ja toimiiko tuo poikittaispönttö niinkuin sen on ajateltu toimivan, mikä taas on minulle täysi mysteeri.

Tuo poikittaispönttöhän on tässä turbossa muuten vähän erikoinen, se on ikään kuin 'rinnalla' kun muissa 605 malleissa se on 'sarjassa' eli niissä on erillinen sisäänmeno- ja ulostuloputki.

Taatusti vaikuttaa resonanssiin ja ehkä jonkinverran täytökseen (ns. negatiivinen pulssi tietyllä kierrosalueella pakotahdin lopussa pakoventtiilillä). Kaasujen virtausta epäsovitus resonaattorin sykekammioon ei juurikaan haittaa.

Toimii (jos asiaa kysytään tarvike-osan valmistajalta) ja 'ei toimi' (jos verrataan alkuperäiseen osaan / mitataan sykettä kampikulman funktiona.) Myös vaimennus kierrosluvulla (ts. syketaajuus jolle pömpeli viritetty) poikkeuksetta huonompi.

Käytännön suorituskyvyssä ei liene kuitenkaan merkittävää eroa. Moinen epäsovitus osoittaa tosin sen ettei kyseisen tarvike-osan valmistaja osaa edes alkuperäisen osan kopiointia.
« Viimeksi muokattu: 24.08.2006, 02:32:54 kirjoittanut Benkku »

epa

  • Vieras
Vs: 605 - Pakoputken poikittaisvaimennin
« Vastaus #3 : 29.08.2006, 18:18:00 »
Tyttären 605 turbossa (yhteinen projekti) on myös Bosal:in pukisto takapönttöä lukuunottamatta. Vuotavan takäpöntön tilalle laitoin 2,5 tuuman putkella olevan rosterisen "sport vaimentimen" kun tyttö 18v halusi vähän murakammat äänet autoonsa - äänet eivät kyllä juuri Bosal:in pöntöstä muuttuneet kuin ehkä hieman matalammaksi. Asennuksen yhteydessä panin merkille ennen takapönttöä olevan mutkan, joka oli taivutettu siten, että putken poikkileikkauksen pinta-ala oli varmaan vain 2/3 osaa pyöreästä. Luulisi tuonkin vaikuttavan virtaukseen jonkin verran, varsinkin kun putki oli sisähalkaisijaltaan vain n. 50mm. Vaikuttaako tuollainen suora (vaimentimesta näkee läpi) takapönttö epäedullisesti virtauksiin? Luulisi toisaalta että ahtimen turbiini sotkisi noita resonansseja joka tapauksessa ja että mahdollisimman vähävastuksinen putkisto olisi ahdetulle moottorille paras.

Mesta

  • Vieras
Vs: 605 - Pakoputken poikittaisvaimennin
« Vastaus #4 : 29.08.2006, 19:23:12 »
Minähän sitten kävin veistelemässä tuon kauluksen pois.  Ei vain silloin ollut sopivia työkaluja kun pöntön hommasin.

Kyllä sillä persdynotuntumalla tuntuisi olevan vaikutusta.  Työmatkalle osuu ylämäkeen lähtevä motarin ramppi ja tuntui että siinä jäi jalkoihin, enää ei jää  :)

Minulla on takimmainen pönttökin näköjään bosal ja äänistä on vaikea sanoa vertausta alkuperäiseen mutta ei se nyt mikään kauhea ole.  Muuten olen kyllä sitä mieltä että tuohon autoon on paras mahdollisimman hiljainen putki.  Äänet ja teinituuningit ei siihen oikein sovi.

Alkuperäisen putken olisin tietysti ostanut mutta kun Automaalla tuntuu olevan sellainen politiikka että varaosien myynti on syntiä  :D
Ei oikein innosta jäädä odottelemaan epämääräistä muutaman viikon toimitusaikaa tehtaalta.  Luulisi että tuonkin kokoisella narikalla olisi varaa pitää jatkuvasti edes yhtä kappaletta keskusvarastossa.  Varsinkin kun tarvikeosakauppiaalta sellainen löytyi suoraan hyllystä.