Auto: 2000 206 1,9 XRD (DW8, 310 000 km).
Terve,
auto on viime aikoina jättänyt allensa öljyläikkää, jonka olen olettanut johtuvan vuotavasta venttiilikannen tiivisteesta, tarkemmin sanottuna alemmasta, joka tuntuu olevan hieman hankala saada pysymään paikallaan kantta kiristettäessä.
Kuitenkin tässä öljy- ja jäähdytysnesteen tasoja tarkistellessa paisuntasäiliön korkista löytyikin oikein mukava yllätys, eli paksua öljyistä (?) töhnää, jota myöskin näkyi itse paisuntasäiliössä. Moottoriöljyn korkki oli puhdas ja öljykin onneksi näytti puhtaalta, eikä auto savuta, joten öljyn sekaan ei taida ainakaan vielä sekoittua jäähdytysnestettä. Öljyä näyttäisi kuitenkin menevän jäähdytysnesteen sekaan, mikä mielestäni viittaisi vuotavaan kannen tiivisteeseen? Onko olemassa muita paikkoja mistä öljy saattaisi sekoittua jäähdytysnesteeseen?
Kelit ovat mitä ovat, eikä autotallia ole käytettävissä, joten kovin mielellään ei ennen kevättä viitsisi tehdä tuolle asialle mitään. Uskaltaakohan autolla ajaa vielä toistaiseksi, tietenkin öljyä ja nestettä tarkkaillen, parempia kelejä odotellen? Jakohihna, vesipumppu ja roippeet tuli juuri kesällä vaihdettua, joten tuntuisi turhauttavalta taas avata kaikki vain saadakseen vaihdettua yhden tiivisteen. Venttiilivälyksetkin tuli säädettyä samalla ja auto käynnistyy taas pakkasella ilman piuhaa.
Onko kenelläkään kokemusta itse tiivisteen vaihdosta? Oikoteitä onneen? Vai kaiken purku, putsaus ja kokoaminen? Saisiko esim. sylinterikannen irroitettua jättäen pienemmät osat kiinni päälle? Ajatukset ja mietteet ovat tervetulleita.