Kirjoittaja Aihe: 206 - Kansitiivisteen vaihto (DW8)  (Luettu 2384 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

manowartist

  • Vieras
206 - Kansitiivisteen vaihto (DW8)
« : 22.12.2013, 13:58:38 »
Auto: 2000 206 1,9 XRD (DW8, 310 000 km).

Terve,

auto on viime aikoina jättänyt allensa öljyläikkää, jonka olen olettanut johtuvan vuotavasta venttiilikannen tiivisteesta, tarkemmin sanottuna alemmasta, joka tuntuu olevan hieman hankala saada pysymään paikallaan kantta kiristettäessä.

Kuitenkin tässä öljy- ja jäähdytysnesteen tasoja tarkistellessa paisuntasäiliön korkista löytyikin oikein mukava yllätys, eli paksua öljyistä (?) töhnää, jota myöskin näkyi itse paisuntasäiliössä. Moottoriöljyn korkki oli puhdas ja öljykin onneksi näytti puhtaalta, eikä auto savuta, joten öljyn sekaan ei taida ainakaan vielä sekoittua jäähdytysnestettä. Öljyä näyttäisi kuitenkin menevän jäähdytysnesteen sekaan, mikä mielestäni viittaisi vuotavaan kannen tiivisteeseen? Onko olemassa muita paikkoja mistä öljy saattaisi sekoittua jäähdytysnesteeseen?

Kelit ovat mitä ovat, eikä autotallia ole käytettävissä, joten kovin mielellään ei ennen kevättä viitsisi tehdä tuolle asialle mitään. Uskaltaakohan autolla ajaa vielä toistaiseksi, tietenkin öljyä ja nestettä tarkkaillen, parempia kelejä odotellen? Jakohihna, vesipumppu ja roippeet tuli juuri kesällä vaihdettua, joten tuntuisi turhauttavalta taas avata kaikki vain saadakseen vaihdettua yhden tiivisteen. Venttiilivälyksetkin tuli säädettyä samalla ja auto käynnistyy taas pakkasella ilman piuhaa.

Onko kenelläkään kokemusta itse tiivisteen vaihdosta? Oikoteitä onneen? Vai kaiken purku, putsaus ja kokoaminen? Saisiko esim. sylinterikannen irroitettua jättäen pienemmät osat kiinni päälle? Ajatukset ja mietteet ovat tervetulleita.

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 610
Vs: 206 - Kansitiivisteen vaihto (DW8)
« Vastaus #1 : 22.12.2013, 15:04:23 »
Ensimmäisenä tulee mieleen öljynsuodattimen jalassa mahdollisesti oleva vesikierto.

paavojaelvis

  • Vieras
Vs: 206 - Kansitiivisteen vaihto (DW8)
« Vastaus #2 : 22.12.2013, 19:03:13 »
Minkä väristä tuo "öljyinen töhnä" on?  Omassa 405 (XU7) oli nesteen seassa punaruskeaa töhnää, joka oli loppujen lopuksi peräisin termostaatin vahapatruunasta.  Huuhtelin järjestelmän, uusin termostaatin ja jäähdytysnesteen, eikä sen koommin ole näkynyt mitään ylimääräistä 26000 km ajon jälkeen. 

manowartist

  • Vieras
Vs: 206 - Kansitiivisteen vaihto (DW8)
« Vastaus #3 : 23.12.2013, 10:22:53 »
Ensimmäisenä tulee mieleen öljynsuodattimen jalassa mahdollisesti oleva vesikierto.

Tämäkö? (22)



Minkä väristä tuo "öljyinen töhnä" on?  Omassa 405 (XU7) oli nesteen seassa punaruskeaa töhnää, joka oli loppujen lopuksi peräisin termostaatin vahapatruunasta.  Huuhtelin järjestelmän, uusin termostaatin ja jäähdytysnesteen, eikä sen koommin ole näkynyt mitään ylimääräistä 26000 km ajon jälkeen.

Harmaahko väriltään, koostumus kuin vaseliini…

Emäntä ajeli eilen reilu 100km autolla ja paisuntasäiliön korkissa oli taas möhnää, ei tosin yhtä paljon nyt. Jäähdytysnesteen taso onneksi ei muutu mihinkään.