Terve. Auto on 405 1.6 kaasari. Katsastussetä kehoitti korjaamaan öljyvuodon. Kaipa se kannattaa korjata ihan jo silläkin, että tulee kalliiksi aina lisätä
Niin, vuoto on siis jakopään puolella. Öljyä tippuu ilmeisesti laturin päälle, kun se laturin ratas on märkä ja pyöriessään se heittää öljyä sitten konepeltiä vasten. Öljyä on kertynyt myös siihen moottorin kylkeen, kun siinä on sellainen "kuppimainen" kohta -> öljyvuoto on siis ylhäällä (eiks vaan?).
Olen pähkäillyt, että vaihtoehtoja on kaksi; venttiilikopan tiiviste ja kannentiiviste. Nokka-akselin tiiviste on oletettavasti kondiksessa, koska ei ollut märkää kun vaihdoin jakoremmin. Kyssäri kuuluu siis, että voiko KANNENTIIVISTE vuotaa todellakin öljyä ulospäin
Suurempia oireita ei ainakaan ole ollut. Mitä nyt kulutus vähän korkea ja tyhjäkäynti heijaa. Ja tulpat erivärisiä.
Venakopan tiivistekin näyttää jotenkin syyttömältä -> ei näy tahroja tai mitään, mutta ehkä se kannattaa vaihtaa kun ei varmaan maksa kuin kympin ( + tiivisteliima vissiin kannattaa laittaa väliin?)
Jos joku keksii vielä jotain mahd. vuotopaikkoja, niin antakaa vihjeitä. Ja tottakai: omat kokemukset on aina mukavimpia lukea