Kirjoittaja Aihe: 406 - Epätasainen tyhjäkäynti (kaasuläppäkotelon tiiviste)  (Luettu 6244 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vmikkoj

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2001 406 GW 2,2 Sport (EW12J4, 206 000 km).

Muutamana päivänä tyhjäkäynti on soutanut käynnistyksen jälkeen 700 ja 1000 kierroksen väliä ajoittain. Äsken syttyi myös itsediagnostiikan valo ja tyhjäkäynnin soutaminen jatkuu. Konehuoneesta juniori kaasutteli auton seisoessa pihalla. Aina kaasutettaessa kuului äänekäs sähäys tai sihaus tms.

Voisikohan joku vuotaa? Mikähän? Meidän huolto-osaamisemme on vielä niin olematonta, että emme ole ongelman syytä keksineet - saati sitten osanneet korjata. Auto toimii muuten moitteettomasti ajettaessa ja tehotkin ovat tallella. Vikavalo vaan hieman kylmää.

Onko muilla kokemuksia vastaavasta, vai onko paree viedä heti pikahuollon piuhan päähän luettavaksi.

Ratkaisu:

Ei ole tässä moottorissa tyhjäkäyntimoottoria ollenkaan, vaan rikkinäinen kaasuläppäkotelon tiiviste vuosi.

Eka kuvassa on keltaisella väkäsellä merkitty yksi neljästä ruuvista, joiden avaamisen ja kotelon irroittamisen jälkeen selvisi vika. Ennen kuin pääsee kaasuläppäkotelon irroittamaan, pitää purkaa ilmansuodattimet koteloineen ja hanureineen pois tieltä.

Toisessa kuvassa näkyy, miten puolet tiivisteestä oli "irti", eli ilmeisimmin sieltä se imuvuodon aiheuttama sähäys tuli. Kuvassa kotelo ja läppätila putsattuna - oli varsin musta sisältä. Uusi tiiviste kahdella eurolla Automaasta ja uudelleen kokoaminen. Ylimääräiset kihinät loppuivat, tyhjäkäynti tasainen (750 rpm) ja vikavalodisco päättyi siihen.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.


antsu

  • Vieras
Ettei vain olisi ilmavuoto imupuolella, voisin kuvitella että sytyttää vikavalon jos kone vetää liikaa mittaamatonta ilmaa väärästä välistä.

Kyllähän imupuolelta kuuluu terveessäkin autossa "sähäys" kun kaasua nopeasti painaa, mutta ei se tietenkään vielä mitään todista.

vmikkoj

  • Vieras
Ettei vain olisi ilmavuoto imupuolella, voisin kuvitella että sytyttää vikavalon jos kone vetää liikaa mittaamatonta ilmaa väärästä välistä.

Tuollaiselta vika vaikuttaa. Äkäsesti kaasua painamalla kuuluu se aivastus, hitaasti painamalla ylimääräistä "turbomaista" pihinää. Lieneekö tuossa joku "ilmamäärämittari", jonka etupuolella vuoto voisi olla. Ainakin suodattimen ja moottorin välinen paksu hanuriletku on ihan piukassa. Diagnostiikkavalo ei pala jatkuvasti.

vmikkoj

  • Vieras
Jarruspraytä tuossa juniorin kanssa suihkuteltiin. Mistään paikasta ei kierrokset tyhjäkäynnillä nousseet, eli emme ilmavuotoa pystyneet paikallistamaan. Tyhjäkäynnin soutaminen tapahtuu vain kylmällä koneella. Vikavalo lakkasi palamasta. Silti jellona aivastelee jostakin ilmanoton tienoilta. No antaa sähistä - käydään joskus vikakoodi tulkitsemassa ja purkamassa.