Kirjoittaja Aihe: 406 - Ilmastointi ei toimi (liitin irti)  (Luettu 6082 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Laskos

  • Vieras
406 - Ilmastointi ei toimi (liitin irti)
« : 16.06.2008, 19:33:35 »
Ongelma:

Auto: 1998 406 GW 2,0 ST (227 000 km, 1. mallisarja).

Kaikki sai alkunsa aiheen "406 - Nakuttava ääni kojelaudan alta etumatkustajan jalkatilasta mukaisesta" tilanteesta, joka korjaatui irrottamalla ko. servo. Tässä yhteydessä (ilmeisesti kuitenkin tuosta riippumatta) lakkasi sitten ilmastointi toimimasta. Samalla muuten puhaltimen käyntiääneen tuli mielenkiintoinen "flaf"-ääni, mutta se taitaa olla tarina erikseen...

Ongelma on siis siinä, että kompressori ei lähde pyörimään, kylmäaineet on lastattuna (ohjeen mukaan 800g), paineanturille siihen kuskin puolen ajovalon nurkalle saakka tulee jännitettä mutta ei enää kompressorille saakka. Oletuksena on nyt pidettävä, ettei vuotoja järjestelmässä ole. Mitä siis mahtaa olla siinä paineanturin ja kompressoin välillä (releitä, johtoja, liitoksia, ohjausyksiköitä, ym) ja mistä niitä sieltä konehuoneen/ohjaamon puolelta voisi ko. mallissa löytää?

Koitin etsiä vastausta myös täältä, mutta tuntuu siltä, että täällä käsitellyt ongelmat koskevat vain FL-malleja, siksi harvinainen tuo ilmastointi taitaa noissa vanhemmissa malleissa olla "mukavan" hinnoittelun takia (kuultua: ollut aikoinaan lisävarusteena 12000FIM).

Yhtenä mahdollisuutena on vielä(kin) se, että kylmäainetta on liikaa. Toisaalta taas ongelma ilmeni jo ennen kylmäaineen täyttöä. Onhan toki mahdollista, että ensin oli vajausta ja sitten liikaa => ei toimi.

Ratkaisu:

Ja tähän saatiin onnellinen ratkaisu. Tänään kävi sitten puolituttu autosähkökaveri ja minä luonnollisesti siinä olan takana kuikuilemassa. Aloitettiin ihan sillä, että tuupattiin suoraa sähköä kompuralle ja todettiin sen olevan kunnossa. Tämän jälkeen tsekkailtiin paineanturin liitintä, täältä saatiin kyllä molemmat flektit kytkeytymään täysille mutta hitaalle niitä ei saatu. Tämä tietty ja antoi viitteitä siitä, että ongelmaan ainakin liittyy nuo flektit.

Sitten kokeiltiin erinäisiä temppuja ja taikoja (kuten niiden kolmen flektin releen tsekkaus vaikka ne uusiin oltiinkin jo vaihdettu) joista mikään ei saanut kompuraa heräämään. Myös jäähdytinnestettä lisättiin.

Sitten siirryttiin kabiinin puolelle ja sulakerasian taakse. Sieltä löytyi se paljon (?) puhuttu Bitron rele (mulla keltainen, muilla ollut mm. sininen tai musta) mutta se näytti oikeinkin ehjältä (yllättävää(kö) koska kyljessä lukee "Made in ITALY"!). Sen kanssa puuhailtiin tovi eikä siitä vikaa löydetty. Sen sijaan vieressä oli jokin toinen rele (Cartierin joku harmaa rele, tarkempia tietoja saa jos kiinnostaa) joka oli ottanut siipeensä. Lopulta kuitenkaan tämäkään rele ei vaikuttanut asiaan (tämä tuli ilmi myöhemmin), mutta täytynee vaihtaa silti ehjään. Tietääkö kukaan mikä tuo rele muuten on ja mitä se ohjailee?

Koska tuo rikkinäinen rele "ohittamallakaan" ei saatu kompuraa käymään, siirryttiin eteenpäin eli vänkärin jalkatilaan. Noin likimain hetimiten kun autosähkäri otti suojaverhjoilun irti kuului "no just" kommentti. No, kuten uskolliset lukijat  muistavat, koko tarina sai alkunsa siitä että sisäilman ottoa ohjaava moottori kytkettiin irti koska se alkoi naksumaan. Kas kun olivat sen työn yhteydessä huollossa ottaneet näemmä vähän muitakin liittimiä irti eivätkä sitten olleet kytkeneet yhtä niistä puhaltimen kyljessä olevista liittimistä takaisin kiinni. Ja selkeästi sen liittimen kautta menee joku ohjausvirta flekteille eivätkä ne lähteneet hitaalle ilman tuota.

No liitin kiinni, kompura pörähti käyntiin ja auto alkoi jäähtymään. Itse vain en tiennyt että itkeäkö vai nauraako...

PS. Jos tosiaan joku tietää sen harmaan kärvähtäneen releen syvimmän olemuksen ja haluaa jakaa tiedon kanssani, niin mieluusti asiasta kuulisin.

Laskos

  • Vieras
Vs: 406 - Ilmastointi ei toimi (liitin irti)
« Vastaus #1 : 17.06.2008, 18:31:35 »
Kytkeytyvätkö jäähdyttimen puhaltimet toimintaan?

Itse asiassa noitakin luin, joskin näin amatöörille meni paikoin vähän yli. Noista kuitenkin viisastuneena ja kysymyksestäsi vaarin ottaneena tein vähän tutkimusta eli molemmat flektit lähtävät täysillä toimimaan kunhan lämmöt ensin nousevat tarpeeksi korkeiksi (> 90C).

Mutta sen sijaan flektit pysyvät hievahtamatta kun A/C nappulaa painaa kojetaulussa. Ja tuohonhan noissa viesteissä viitattiin.

Nyt kun joku vielä osaisi vetää ongelman yhteen ja kertoa mitä korjata... Eli johtuuko nyt ilmastoinnin kompuran käynnistymättömyys jostakin releestä joka löytyy sieltä flektien luota?

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Ilmastointi ei toimi (liitin irti)
« Vastaus #2 : 17.06.2008, 23:57:01 »
Eli johtuuko nyt ilmastoinnin kompuran käynnistymättömyys jostakin releestä joka löytyy sieltä flektien luota?

Mitä suurimmassa määrin mahdollista, että puhaltimien sarjaankytkentä (ts. hitaan pyörintänopeuden) kytkentä ei toimi eli yksi rele (joka aina ensin kytkeytyy) kenties viallinen. Ne kaksi muuta irroittavat sarjakytkennän ja yhdistävät rinnankytkentään = puhaltimien korkea pyörintänopeus.

Laskos

  • Vieras
Vs: 406 - Ilmastointi ei toimi (liitin irti)
« Vastaus #3 : 18.06.2008, 13:19:31 »
Nonni, releet vaihdettu mutta tilanne on edelleen sama, ilmastoinnin kompura pysyy mykkänä eikä flektit lähde pyörimään kun A/C nappia painaa.

Jotain kuitenkin tapahtuu, sillä kun A/C nappia painaa niin moottorin kierrokset pikkuisen pomppaavat ylöspäin antaen vaikutelman että jotakin lähtisi käyntiin, mielenkiintoista. Tämä on siis ollut näin koko ongelman ajan.

Tuli vain nyt mieleen, että kun tuo lähtötilanne oli se, että vänkärin puolen jalkatilasta kaivoin puhaltimen esiin ja irroitinkin sen kokonaan niin onko siellä suunnalla jokin liitin joka vaikuttaa mahdollisesti ilmastoinnin toimintaan? Ts. jos olen jättänyt jonkin liitoksen irti tai kiinnittänyt sen huonosti? Siellä oli ainakin joku semmoinen vaalenpunainen/oranssi pyöreä moninapainen liitin jonka kanssa vähän painiskelin. Mielestäni sen kyllä kiinni sain ja oikein jopa, mutta... Muita ideoita?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Ilmastointi ei toimi (liitin irti)
« Vastaus #4 : 18.06.2008, 14:36:53 »
Mites toi flektien etuvastus? Onko se varmasti ehjä? Siis lähinnä tilanteessa että siellä on vaan yksi flekti.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Ilmastointi ei toimi (liitin irti)
« Vastaus #5 : 18.06.2008, 17:25:48 »
Etuvastuksesta en tiedä, mutta flektejä on kaksi. Eli jos mietteesi on kahden flektin tilanteessa edelleen aiheellinen, niin mistä moinen etuvastus löytyy jotta voisi tutkaista sen kuntoa?

Se vastus on siinä flektin vieressä, tosin taitaa olla vaan yksi flektisessä. Kahdella flektillä kytkentä on erilainen. Oletko ihan varma että molemmat nopeudet toimii, sekä rinnan että sarjaan kytkentä?
« Viimeksi muokattu: 10.08.2010, 11:16:48 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Laskos

  • Vieras
Vs: 406 - Ilmastointi ei toimi (liitin irti)
« Vastaus #6 : 18.06.2008, 17:38:02 »
Ainoa tilanne jonka olen saanut esiin on siis se, että molemmat pyörivät ja kovaa. Tämä tapahtuu siis kun koneen lämmöt nousevat sinne 100 asteen kieppeille. Vain toista flektiä en ole saanut yksikseen pyörimään ja aina kun molemmat käynnistyvät niin täysillä mennään.

Laskos

  • Vieras
Vs: 406 - Ilmastointi ei toimi (liitin irti)
« Vastaus #7 : 18.06.2008, 18:09:27 »
Ainakin vanhemmissa dieseleissä ne molemmat flektit käynnistyi sekä pienellä että isolla nopeudella. Nopeudessa on merkittävä ero.

Joo siis näin varmasti kuuluu ollakin, varsinkin kun ilmastointia käytetään. Oikeastaan se, mitä tässä olen pohdiskellut on että kuuluuko flektien/flektin lähteä pyörimään kun ilmastoinnin kompressori käynnistyy vai kuuluuko ilmastoinnin kompressorin lähteä käyntii kunhan flektit käynnistyvät. Tiedä sitten, onko tuolla varsinaisen vianetsinnän kanssa välttämättä merkitystä.

Mutta nyt kun uudet releet tuolla kuitenkin on, niin uskoisin sen puolen olevan kunnossa joka tapauksessa ja vian löytyvän jostain muualta. Mutta mistä, siinäpä vasta pulma!? (Menipä runolliseksi...)

TVH

  • Vieras
Vs: 406 - Ilmastointi ei toimi (liitin irti)
« Vastaus #8 : 19.06.2008, 18:02:21 »
Ilmastoinnista voi jäädä myös vikakoodeja jotka voi lukea merkkihuollossa tai obd2-lukijalla. Esim. omaan jäi painekatkaisijan vikakoodi kun se ylitäytön vuoksi renkkasi kompuraa päälle-pois muutaman sekunnin välein.

Kierrosten nousu ac-nappia painaessa kuuluu asiaan, napista on lämmönohjausyksikön kautta kytkentä ecu:lle joka nostaa tyhjäkäyntikierroksia heti linjan maadoittuessa vaikka kuorma ei todellisuudessa kasvakaan. Tältä yksiköltä (ei hajuakaan sijainnista) pitäisi olla suora kytkentä sekä kompuran magneettikytkimelle että flektejä ohjaavalle Bitron(?) yksikölle. Olisko sitten johtosarja nirhaantunut poikki jostain.

Laskos

  • Vieras
Vs: 406 - Ilmastointi ei toimi (liitin irti)
« Vastaus #9 : 21.06.2008, 17:28:23 »
Kytkeytyykö magneettikytkin päälle kun annat suoraan virtaa kompressorille?

Täytyy tunnustaa, että tämäkin on kokeilematta, vaikka mielessä on käynyt. Joskin oletus on ihan hyvästä syystä ollut se, että itse kompressori toimii sillä sinne saakka vain ei ole virtaa ikuna tullut.

Stanu

  • Vieras
Vs: 406 - Ilmastointi ei toimi (liitin irti)
« Vastaus #10 : 23.06.2008, 15:38:36 »
Jos  hitaampi puhallinnopeus ei toteudu, kompura kytketään pois. Puhaltimen pitäisi lähteä käyntiin hetki napin painamisesta. Jossain aiemmin Benkku totesi kytkennän ,eli moottorit sarjassa =>hidas, rinnan =>nopea. Niistä kolmen releen kytkennöistä/johtosarjasta on hyvä aloittaa vianhaku...
« Viimeksi muokattu: 23.06.2008, 15:51:00 kirjoittanut Stanu »