Kirjoittaja Aihe: 406 - Antipollution Fault (jälkikäynti) (HDi)  (Luettu 6768 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

gael

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 406 2,0 HDI 66 kW.

Osa 1:

Eli kun sammuttaa moottorin,esiintyy tuollainen muutaman sekunnin jälkikäynti. Seuraavan kerran kun käynnistää, palaa tuo moottorin vikavalo. Kävin merkkiliikkessä luetuttamassa tuon vikamuistin ja oli siellä ainakin ilmoitus polttoaineen paineesta. Kovin tuntui diagnoosi epävarmalta. Asentaja ehdotti korkeapainepumpun kyljessä olevan anturin vaihtamista. Hinta oli jotain 500 e, joten ei viitsisi ihan kokeilumielessä vaihtaa.

Vikavalon syttyessä tuon jälkikäynnin takia, moottori menee johonkin safemoodiin eikä ota kierroksia kuin vähän reilu parituhatta.

Osa 2:

Vika esiintyi silloin tällöin, mutta nyt tuota vikaa ei saa enää kuitattua pois, eli jotain on tehtävä. Soittelin useampaan merkkihuoltoon ja arviot vian aiheuttajasta olivat tuon aikaisemman anturivian lisäksi seuraavat. Korkeapainepumppu vetelee viimeisiään. Kustannukset vaihtopumppu n. 600 e + työt. Toisessa liikkessä pidettiin todennäköisempänä matalapainepumppua, siis sitä joka on tankissa. Näitä menee kuulemma aika tiheään. Näyttäisi löytyvän purkuosista n 100 eurolla. Vaihtokin saataisi onnistua kotikonstein.

Osa 3:

Matalapainepummppu vaihdettu eikä mitään vaikutusta. Seuraavaksi vaihtoon menee paineensäätöventtiili korkeapainpumpun kyljestä. Nyt kun vika on jatkuvasti päällä kävin luetuttamassa muistin ja vika näyttäisi todellakin olevan tässä ventiilissä.

Ratkaisu:

No niin auto pelaa taas. Vika oli tosiaankin tuossa paineensäätöventiilissä. Hinta merkkiliikkeessä 525 e. Paikallisessa dieselhuoltoliikkeessä n. 300 e.

IceLi

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (jälkikäynti) (HDi)
« Vastaus #1 : 05.09.2006, 22:34:46 »
Ongelma:

Auto: 2002 406 GW 2,0 HDi (80 kW, Bosch).

Mulla on sama juttu vaivannut tänä kesänä. Näyttäisi ilmaantuvan kun ajan pitkään pienillä kierroksilla ja kuumana päivänä. Virta-avaimen kun kääntää offiin moottori ei sammukkaan kuin vasta  käytyään pari sekkaa. Startatessa ilmoittaa "Antipollution Fault" ja kierrokset ei nouse yli 2500:n. Sitten vaan reilusti kenkää sen mitä kulkee ja taas muutaman päivän toimii ok. Nyt kun ilma viileni, vikaa ei oo esiintynyt.

Antipollution Fault se vaan ilmaantuu säännöllisesti. Vein 220tkm:n huoltoon ja mainitsin viasta työn vastaanotossa. Öljyt ja suodattimet vaihdettu sekä runsaasti pissapojan nestettä lisätty. Vikakoodit luettu - ei komponenttivikaa. Ajoin vähän matkaa ja taas AF-ilmoitus. Nyt kuitenkin huomasin, että lämpömittari putosi nollaan, käyntiääni muuttui ja veto huononi. Moottorin sammuttaminen ei auttanut. Kävin konepellin alla nykimässä piuhoja, letkuja ja muuta näkyvää; ja hop vika poistui ja lämpömittarikin oli ok. Taas muutama päivä ajoa ja AF piippas taas.

Sitten tänä aamuna hehkun valo syttyi ja paloi n. viisi sekuntia, ilma +12 C. Onko nyt niin, että tuo lämpömittarin anturi vaikuttaa tuohon hehkuun ja samoin polttoaineen syöttöön, kun prosessori luulee, että on pakkasta ja paljon. Mistä tuon anturin löytää?

Ratkaisu:

Nyt selvisi "Antipollution Fault"-herja. Polttoaineen paineentunnistin sekoilee; ainakin huollon mielestä, kun testerillä tutkittu. Ken tietää, mistäpäin moottoria se löytyisi ja voihan sen itse vaihtaa?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Antipollution Fault (jälkikäynti) (HDi)
« Vastaus #2 : 07.04.2007, 21:48:33 »
...Sitten tänä aamuna hehkun valo syttyi ja paloi n. viisi sekuntia, ilma +12C. Onko nyt niin, että tuo lämpömittarin anturi vaikuttaa tuohon hehkuun ja samoin polttoaineen syöttöön, kun prosessori luulee, että on pakkasta ja paljon. Mistä tuon anturin löytää?

HDi - Tietoa moottoreista

Hehkuntoimintaa vaikuttavat asiat, Kohta 14

jäähdytysnesteen sensorin sijainti, Kohta 10

Nyt selvisi "Antipollution Fault"-herja. Polttoaineen paineentunnistin sekoilee; ainakin huollon mielestä, kun testerillä tutkittu. Ken tietää, mistäpäin moottoria se löytyisi ja voihan sen itse vaihtaa?

Mikäli kyseessä on korkea paine tunnistin niin, edellisen kirjoittamani viestin jälkimmäinen linkki dokumentiin Kohta 13
« Viimeksi muokattu: 20.09.2009, 08:16:31 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (jälkikäynti) (HDi)
« Vastaus #3 : 15.05.2008, 13:24:23 »
Samanlainen oireilu alkoi. Sammuttaessa on jälkikäyntiä ja seuraavassa startissa syttyy vikavalo ja tulee "Antipollution fault". Vikakoodien perusteella tarkemmin "Polttoaineen paineensäätimen vika, pysähdys pyydetty, mutta säädin edelleen aktiivinen". Korkeapainepumpun tunnistin olisi heidän mukaan viallinen, suosittelivat koko pumpun vaihtoa kun sen mukana tulee uusi paineensäädin. Minun tapauksessani ei ole havaittavissa minkäänlaista kierrosten rajoittamista, kone pelaa hyvin vaikka vikavalo on päällä.