Kirjoittaja Aihe: Expert - Moottorin vikavalo palaa ja käyntinopeus on rajoitettu (HDi)  (Luettu 4444 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

expertti02

  • Vieras
Auto: 2002 Expert 2,0 HDi.

Moottorin vikavalo palaa ja kierrokset rajoittuvat 3200:aan. Toiminta-alue on vain 0-3200 rpm kaasu pohjassakin. Pientä nykimistä ilmenee.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Ilmeisesti autossa on vika, jonka vuoksi moottorin vikavalo palaa ja moottorin käyntinopeus on rajoitettu arvoon n. 3000 rpm. Ongelman selvittäminen kannattaa siis aloittaa vikakoodien lukemisella ja mahdollisten anturitietojen tarkastelulla.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

expertti02

  • Vieras
P0190  koodi löytyi

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

SEL

  • Vieras
Kannattaa aloittaa vaihtamalla common railin paineentunnistin, ei ole vaikea homma. Osia löytyy purkaamoilta varmasti.

Benkku

  • Vieras
Kyseessä on sellainen osa, jota ei kannata purkaamolta hankkia - mielestäni. 'Säästö' saattaa tulla negatiiviseksi, jouduttaessa korjaamaan ko. kohdetta toiseen kertaan.

119 eur...
https://www.rexbo.eu/bosch/sensor-fuel-pressure-281002797?c=102747&at=11227

Jostain muualta vielä hieman tuotakin edullisemmin.
« Viimeksi muokattu: 25.08.2015, 17:38:40 kirjoittanut Benkku »

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 632
Vika saattaa olla paineensäätimessä, vaikka testeri ilmoittaa viasta paineen tunnistimessa. Olisi ollut kiva tietää, millä konstilla vika korjaantui. Omassani Expert 2.0L vika juontui polttoainepumpusta tankissa. Tankin pumppu oli ehtoopuolella, mikä ilmeni siinä, että polttoainesuodattimeen kertyi hieman pientä metallilastua. Kaikki olisi ollut ok, mutta huollossa oli polttoainesuodatin vaihdettu niin, että lastut pääsivät puhdistamattomasta suodatinkupista suodattimen vaihdon yhteydessä paineen säätimeen. Elikä suodatinkuppia ei oltu puhdistettu.

Lopputulos oli se, että lastu paineensäätimessä heitti moottorin vikatilaan ja sammutti koneen moottorijarrutuksessa. Tekohengityksenä sillä kertaa sai vikavalon sammumaan, kun käynnisti useaan kertaan peräkkäin. Vikavalokin sammui, kun ryntäytti konetta muutamia kertoja. Vika pysyi poissa 100-1000km ajan kerrallaan.
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

Benkku

  • Vieras
...huollossa oli polttoainesuodatin vaihdettu niin, että lastut pääsivät puhdistamattomasta suodatinkupista suodattimen vaihdon yhteydessä paineen säätimeen.

Huolimattomaan huoltoon, jossa työkohde tehdään vastoin ohjeita, ei kannata autoaan viedä.

Pahimmillaan mainitsemasi tyyppisestä toiminnasta aiheutuu korkeapainepumpun ja suuttimien vaihtotarve (1500-3000 eur) - asiakkaan piikkiin tietenkin.

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 632
Vaan miten näytät tuon toteen. Tämä oli vain päätelmäni, koska vika paineen säätimessä tuli melkeinpä heti suodattimen vaihdon jälkeen. Voisihan olla, että suodatin olisi pienen metallilastun falskannut läpikin. Näyttökysymys.
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

antsu

  • Vieras
Etukäteen ei myöskään voi tietää onko huoltomiehellä huono vai hyvä päivä.

Olen kokenut, että isoissakin yrityksissä, joilla on laatujärjestelmät ja sertifikaatit, vahinkoja sattuu. Ei se sitten enää auta, että niistä tehdään poikkeamaraportti.