Kirjoittaja Aihe: 308 - Rengaspaineanturit  (Luettu 4961 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 308 - Rengaspaineanturit
« Vastaus #15 : 27.09.2016, 14:39:57 »
1bar ylipaineesta on syytä hälyttääkin, miksi noin isoa ylipainetta yleensä käytetään?

Muistaakseni ton SW mallin takarenkaiden paine tyhjänä olisi 2,4 bar ja maksimi kuormalla 3,4 bar, että sillä se bar voi si vaikka ollakin.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

rma1

  • Vieras
Vs: 308 - Rengaspaineanturit
« Vastaus #16 : 27.09.2016, 21:41:11 »
Muistaakseni ton SW mallin takarenkaiden paine tyhjänä olisi 2,4 bar ja maksimi kuormalla 3,4 bar, että sillä se bar voi si vaikka ollakin.

Eihän siitä mitään ilmoitusta "ylipaineista" pitäisi tulla, jos on muistanut kuitata järjestelmän ilman lisäyksen tai vähennyksen jälkeen kosketusnäytön kautta. Silloinhan järjestelmä tietää,  että paineet ovat "oikein", vaikka olisi isompikin ero jossakin renkaassa. Sitten tietenkin tulee ilmoitus,  jos ei ole tehnyt kuittausta.

Ja edelleen liittyen aiempiin kommentteihin, ei ne rengaspaineet mihinkään nouse jos autoon laitaa vähän tai täyden kuormaa, kyllä sitä ilmaa pitää itse lisätä renkaisiin, ennen kuin painelukemat nousee. Siksihän kuorman lisäyksen yhteydessä pitääkin lisätä ilmaa, ettei rengas mene pilalle ajossa.

Ilman lämpötila vaikuttaa ilmanpaineisiin, ja myös se ovatko renkaat kylmät vai lämpimät, mutta siitä ei nyt ollut kyse.
 

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 308 - Rengaspaineanturit
« Vastaus #17 : 28.09.2016, 06:30:33 »
Lähinnä mun kommentti oli tarkoitettu tuohon että miksi kukaan käyttäisi 1 bar kovempia paineita, no niin no jos ohjekirja suosittaa sellaista. Noi alimmat suositus paineet on tarkoitettu tyhjänä ajamiseen, lähinnä siis mukavuuden kannalta. Meillä kun kuorma vaihtelee paljon niin olen laittanut kompromissi paineet joiden kanssa mukavuus kärsii vähän, mutta toisaalta ei renkaat kulu kummallisen näköiseksi alipaineen takia.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 308 - Rengaspaineanturit
« Vastaus #18 : 28.09.2016, 08:13:24 »
Lainaus
Ja edelleen liittyen aiempiin kommentteihin, ei ne rengaspaineet mihinkään nouse jos autoon laitaa vähän tai täyden kuormaa, kyllä sitä ilmaa pitää itse lisätä renkaisiin, ennen kuin painelukemat nousee. Siksihän kuorman lisäyksen yhteydessä pitääkin lisätä ilmaa, ettei rengas mene pilalle ajossa.

Ideaalikaasun tilanyhtälö on: pV=nRT, eli paine kertaa tilavuus on yhtä kuin ainemäärä kertaa R (on vakio) kertaa lämpötila. Toisinsanoen, jos mikään muu parametri ei muutu, ja auto kuormataan täyteen jolloin rengas painuu enemmän ja samalla myös renkaan tilavuus pienenee niin paine renkaan sisällä nousee. Eihän se ero välttämättä suuri ole, mutta nousee kuitenkin.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

308GT20

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 55
Vs: 308 - Rengaspaineanturit
« Vastaus #19 : 28.09.2016, 18:57:37 »
1bar ylipaineesta on syytä hälyttääkin, miksi noin isoa ylipainetta yleensä käytetään?

Ylipaine luonnollisesti tarkoittaa atmosfääri + 1 bar. Tilanne johtui ruuvista renkaassa.

308

  • Vieras
Vs: 308 - Rengaspaineanturit
« Vastaus #20 : 28.09.2016, 19:07:10 »
Ei rengaspaineet mihinkään muutu, vaikka autoon laitetaan kuormaa.

Miten kommenttisi liittyy varoittimen toimintaan ? Passiivisessa ei käsittääkseni mitata paineita.

Superrandonneur

  • Vieras
Vs: 308 - Rengaspaineanturit
« Vastaus #21 : 09.11.2016, 13:11:25 »
Hmm... Enpä oo koko kesänä rengaspaineita edes tarkistanut (sen huomasin että autolla kun ensi kertaa lähtettiin ajamaan toukokuussa niin se initialisoi). Kesäpyörät kun vaihdoin viime viikolla talvipyöriin  - kesä on 16- ja talvi 15-tuumaiset (profiilit kesä 45, lev225(?) vs. talvi 65, lev 195) ja talvirenkaisiin laitoin pikkuisen enempi 2,6 eteen ja 2,8 taakse (renkaanvaihtaja oli laittanut 2,5 kaikkiin talvipyöriin) niin enhän minä koko initialisointi muistanut ja vaimo kävi jossain parikin reissua eikä mitään huomauttelua paineista. Sitten muistin jutun ja sanoin hänelle että kun menee ensi kerran jonnekin niin initialisoi ne niinkuin pitääkin... Ja niinpä kai sitten tekikin. Tuurilla ehkä sama pyörintänopeuden ero kuin kesäpyörissä? Nuo talvivanteiden kehämitta on ehkä rengasprofiilin suuremman korkeuden takia vähän suurempi kuin kesäpyörissä - vanteen leveyskin vaikuttaa vähän... En muista minkä levyisiä ne onkaan enkä missä se vanha stro:n taulukkokaan olisi - mutta arvailemalla se on ehkä 80mm kehä suurempi talvipyörissä.

Nopeusnäyttötaulun ohi pitäs ajella ja tsekata mittarivirhe. KEsällä käytin +6 km/h vakkarin esiasetuksissa mutta nyt voi olla ettei tarvi kuin +1-2...

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 308 - Rengaspaineanturit
« Vastaus #22 : 17.12.2016, 22:51:10 »
Ai? Meillä on vatkattu pelkän kuljettajan ja täyden henkilö ja tavaroiden välillä,  koskaan ei ole varoittanut.

Eikä edelleen varoittanut lainkaan vaikka takarenkaassa ei ollut ilmaa alapuolella lainkaan, sitten kun vaihtoi etu- ja takarenkaat ristiin niin alkoi kyllä varoittaa vaikka paineet oli säädetty samaksi mitä kuuluukin.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.