Kirjoittaja Aihe: 308 - Ilmankierto  (Luettu 9075 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mosku64

  • Vieras
308 - Ilmankierto
« : 15.12.2008, 10:14:14 »
Liekkö vika kuskissa, koeajoin viikonloppuna 308 sw:n ja ilmiö tuttu sama kuin 307, takalasit huurussa kun pakkasta reilut kymmenen astetta..ilmakierto-ongelmaa?

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 308 - Ilmankierto
« Vastaus #1 : 15.12.2008, 10:18:00 »
Ei ole ikkunoiden huurtumisessa ollut ongelmia. Jos autolla ajettu esim. lämpöisen kelin aikana ja ilmastointi ollut päällä ja sitten jos keli menee pakkaselle, niin ilmastointi ei pakkasella lähde päälle vaan pukkaa kosteutta jonkun aikaa tupaan jolloin ikkunoihin kertyy kyllä kosteutta. Autom. ilmastointi voi tietty puhaltaa liian hiljaisella nopeudella jolloin lasit voi hikeentyä. Mutta paree ilmankierto ja huurteenpoisto 308:ssa on kuin 307:ssa.

« Viimeksi muokattu: 30.12.2008, 11:41:52 kirjoittanut SamiL »
Peugeot 3008 hybrid

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 308 - Ilmankierto
« Vastaus #2 : 02.01.2009, 16:08:36 »
Tulipa huomattua tälläinen ominaisuus manuaali-ilmastoinnissa:

Kyydissä neljä henkilöä. Pakkasta -15 astetta. Kun lämpötila oli säädetty kuumimmalle asennolle, niin sisäilmankierto kytkeytyy osittain päälle automaattisesti (ei huomaa sisäilmankierron merkkivalosta, vaan puhaltimen äänestä).

Sisäilmankierto kytkeytyy kahdella viimeisellä lämpötila-asennolla päälle, toisiksi viimeisellä vähemmän auki ja kuumimmalla asennolla sisäkierto on enemmän auki. Ainakin toisiksi viimeisellä pykälällä sisäilmankiero käy välillä päällä ja pois. Kyseisen toiminnon huomaa ainakin äänestä jos puhallin on isolla nopeudella. Kun lämpötilaa laskee hiukan esim. kolmanneksi kuumimmalle asennolle, niin sisäilmankierto menee ulkoilma asentoon automaattisesti. Tuolla kuumimmalla asennolla alkoi maantieajossa vetää hiukan huuruun takasivulaseja B-pilarin takaa. Kun lämpötilaa laski pari pykälää huurre poistu laseista hetkessä eikä ole väliä mihin on puhallukset suunnattu.

Automaatti-ilmastoinnissa on myös automaattinen sisäilmankierto.

Vinkki: 308:n manuaali-ilmastoinnissa on puhaltimen nopeuksia enemmän kuin viisi. Väliasento löytyy vähän ennen seuraavaa numeroa. Esim. 2, 2,5, 3, 3,5, 4 Oikean kohdan löytää kokeilemalla.
« Viimeksi muokattu: 03.01.2009, 17:47:46 kirjoittanut SamiL »
Peugeot 3008 hybrid

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 308 - Ilmankierto
« Vastaus #3 : 03.01.2009, 11:40:26 »
Manuaali-ilmastoinnissa on lämpötila säädölle pykälät ehkä n.28 napsausta kylmästä kuumaan. Huomaa kun hitaasti kääntää säätö nuppia. En tarkoita niitä sektoreita. http://www.youtube.com/watch?v=lhR46EDuGb4
« Viimeksi muokattu: 03.01.2009, 12:20:49 kirjoittanut SamiL »
Peugeot 3008 hybrid

Premium

  • Vieras
Vs: 308 - Ilmankierto
« Vastaus #4 : 03.01.2009, 15:42:13 »
Manuaali-ilmastoinnissa on lämpötila säädölle pykälät ehkä n.28 napsausta kylmästä kuumaan. Huomaa kun hitaasti kääntää säätö nuppia. En tarkoita niitä sektoreita. http://www.youtube.com/watch?v=lhR46EDuGb4
No niinpä näyttää olevan. Olen joskus itsekin huomannut ilmavirran äänen muuttuvan, kun kääntää lämpötilasäätimen täysin kuumalle, mutta olen kuvitellut sen johtuvan ilmavirran suuntautumisesta tuulilasille. Onhan lämopötilasäätimessä kuuman pään "lopussa" tuulilasipuhallus-symboli.

jmatti

  • Vieras
Vs: 308 - Ilmankierto
« Vastaus #5 : 08.02.2009, 21:13:35 »
308 SW 1.6 hdi:ssä, jossa automaatti-ilmastointi pakkasella ja täydellä porukalla pitää lisätä ilmakiertoa merkittävästi, ettei sivuikkunat huurru. Opelissa oli valinta, jossa puhaltimen nopeuden esiasetusta voi säätää: vaimea, normaali ja voimakas. Ensimmäisillä pakkasilla kun muutti säädöksi voimakas, ei laitteeseen tarvinnut enää koskea. Toimisi hyvin myös 308:ssa?

Milloin automaatti-ilmastointi laittaa sisäilmankierron päälle? Eikö olisi hyvä jos merkkivalo syttyisi samalla?

Premium

  • Vieras
Vs: 308 - Ilmankierto
« Vastaus #6 : 09.02.2009, 15:29:24 »
Omassa 308 Vti120-mallissani ikkunoiden huurtumisongelma väheni huomattavasti, kun huomasin  syyn: laakeilta kumimatoilta oli vesi valunut mattojen alle niin että matonalus "lainehti". Kun sain sanomalehtien avulla matonalukset kuivattua lasitkin alkoivat pysyä kirkkaina.
Tulipahan taas todettua että kunnon kaukalomattoja ei korvaa mikään.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 308 - Ilmankierto
« Vastaus #7 : 25.12.2009, 16:54:41 »
Pakkasta -20 astetta, kyydissä 4 hlöä. Ikkunat pysyivät täysin puhtaana huurusta vaikka puhallus oli jalkatilaan ja hyvin vähän tuulilasille asennossa, lämpötila säädetty maksimista 4-5 pykälää kylmemmälle, ettei sisäilmankierto mene autom. päälle, puhallus 3 nopeudella. Täytyy tehdä erillinen katkaisija tuolle sisäilmankiertoläpälle, ettei se mene päälle itsestään kun lämpötila säädetään täysin kuumalle ja tätähän ei sisäilmankierron merkkivalosta huomaa  ;)

Lämmityslaitteesta löytyy myös puolinopeudet. Esim. 3,5 nopeuden saa kun 4 nopeudesta vie vähän taaksepäin. Sama muillakin nopeuksilla.

5008 mallissa näytti olevan omat suulakkeet B pilarissa + nopeudensäätö puhallukselle. Puhallusta voi ohjata autom. ilmastoidussa mallissa myös kuljettaja.
Peugeot 3008 hybrid

Peugeot 307 SW

  • Vieras
Vs: 308 - Ilmankierto
« Vastaus #8 : 25.12.2009, 20:52:28 »
Liekkö vika kuskissa, koeajoin viikonloppuna 308 sw:n ja ilmiö tuttu sama kuin 307, takalasit huurussa kun pakkasta reilut kymmenen astetta..ilmakierto-ongelmaa?

Omassa 307 SW:ssä ei ole ollut ongelmia koskaan tuon huurtumisen kanssa. Autossani automaattinen ilmastointi. Käytän tosin kangasmattoja.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 308 - Ilmankierto
« Vastaus #9 : 25.12.2009, 20:59:00 »
Omassa 307 SW:ssä ei ole ollut ongelmia koskaan tuon huurtumisen kanssa. Autossani automaattinen ilmastointi. Käytän tosin kangasmattoja.

Matkustajia 4 ?
Peugeot 3008 hybrid

Peugeot 307 SW

  • Vieras
Vs: 308 - Ilmankierto
« Vastaus #10 : 25.12.2009, 21:49:40 »
Matkustajia 4 ?

Usein 1-2, mutta viimeisimmällä Lapin reissulla 4 henkeä. Ei ole huurtumista näkynyt. Ainoat kerrat milloin huurretta pukkaa on hetki kun ajan auton sisälle lämpimään (+18) parkkihalliin pakkasesta.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 308 - Ilmankierto
« Vastaus #11 : 31.12.2009, 11:53:14 »
Lämmityslaitteen toisiksi kuumimmalla asenolla sisäilmankierto tekee seuraavanlaista sykliä: raitistailmaa 2 sekunttia ja kierrätystä 5 sekunttia. Kuumimmalla asennolla sisäilmankierrätys on lähes aina päällä joten raitista ilmaa tulee vähän. Eli kuuminta asentoa ei kannata käyttää jos kyydissä yli 2 hlöä.
Peugeot 3008 hybrid

KariH

  • Vieras
Vs: 308 - Ilmankierto
« Vastaus #12 : 01.01.2010, 11:47:37 »
Tosi ärsyttävä ominaisuus kun pakkasta on vähänkin enemmän ja matkustajia vähän enemmän.
Juuri tämän takia pidin enemmän 307:an lämmityslaitteesta. ;) se on pienestä kiinni :)

kahe

  • Vieras
Vs: 308 - Ilmankierto
« Vastaus #13 : 04.01.2010, 14:24:29 »
Omassa automaatti-ilmastoidussa olen huomannut seuraavan ominaisuuden. Kun laittaa automaatilta manuaali asetuksiin ja puhallukset joka suuntaan, niin tämän jälkeen kun ottaa jaloilta puhalluksen pois hönkäsee puhallin kuuluvasti erilailla ja alkaa puhaltamaan ylös selvästi lämpösempää ilmaa. Tämän on nyt huomannut pakkaskeleillä, kun on neljä kyydissä, niin takalasitkin saa pysymään auki ja huurteettomina. Tuota sitten pitää säädellä edestakasin, koska hetken päästä tulee jo tukalan kuuma ylös. Lämpötilaan eikä puhallukseen ei tarvitse koskea.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 308 - Ilmankierto
« Vastaus #14 : 04.01.2010, 16:19:12 »
Omaan autoon laitetaan takuuna katkaisija sisäilmankierron läpälle. Saa halutessaan ominaisuuden päälle/pois.
Peugeot 3008 hybrid