Kirjoittaja Aihe: 308 - Tehonpuute (VTi 120)  (Luettu 11509 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

martymcfly

  • Vieras
308 - Tehonpuute (VTi 120)
« : 13.12.2011, 15:22:35 »
Auto: 2008 308 1,6 VTi 120 Sport (5-ovinen, 69 000 km).

Olen viime aikoina ajellut hieman enemmänkin vaimon 308:lla, ja huomannut että kierroksien n. 2200 - n. 3400 välillä koneesta tuntuu olevan paras puhti poissa. Kiihdytyksessä pienillä vaihteilla (1-3) se ilmenee siten että auto tuntuu kiihtyvän ihan ok kun kierroksia on alle 2200, mutta siitä eteenpäin kiihtyminen tuntuu olevan hieman väkinäistä, kunnes se taas "herää" n. 3400 kierroksen jälkeen. Vitosvaihteella taas vastaavasti auto ei loivassa ylämäessä juuri edes enää kiihdy noilla kierroksilla, vaan on heitettävä nelosta silmään että saa kierrokset ylemmäs. Ymmärrän toki että auton alkaa kulkea paremmin silloin kun lähestytään parhaan tehon ja väännön kierrosaluetta (120hv/6000 ja 160Nm/4250), ja kierrosten ollessa 4500 paremmalla puolella auton kulussa ei olekaan moittimista ja auto ikäänkuin ampaisee eteenpäin (tai ampaisee nyt niinkun 120hv auto nyt ylipäänsä voi ampaista...).

Olen kuullut useammastakin suusta - ja mitä on testejä uskominen (itsella ei ole vertailukohtaa tai kokemusta muista VTi koneista) - niin tehon pitäisi tulla tuossa VTi koneessa aika lineaarisesti ja varsinaista "piikkiä" ylärekisterissä ei pitäisi olla, mutta tässä yksilössä tuntuu olevan. Voisiko esim. tuo muuttuva venttiilien ajoitus tms. olla poissa kohdiltaan? Voisiko se edes aiheuttaa ko. tehonpuutteen tunteen? Toisessa yhteydessä olen myös kirjoittanut mahdollisesta pakoputken vuodosta mikä autossa on saattanut olla (välillä kylmänä omituinen pörinä matalilla kierroksilla), mutta Automaan mukaan mitään vuotoa ei ole (tarkistettiin kaksi kertaa). Auto oli muuten viime kuussa huollossa Mäkelän Koneessa ja mitään vikakoodeja ei ilmeisesti löytynyt, enkä huomannut tätä vikaa (ominaisuutta?) siinä yhteydessä tuoda muutenkaan esille.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 716
Vs: 308 - Tehonpuute (VTi 120)
« Vastaus #1 : 13.12.2011, 15:51:26 »
Ohjelmapäivitys ja tarkistaa tuleeko 100% ku kaasu on pohjassa. N. 3500 kohdalla se kyllä kuuluu herätä paremmin. Oletko tulppia tuohon vaihtanut.
Peugeot 3008 hybrid

martymcfly

  • Vieras
Vs: 308 - Tehonpuute (VTi 120)
« Vastaus #2 : 14.12.2011, 11:01:36 »
Auto ostettiin Automaasta aika tarkalleen vuosi sitten, jolloin siihen tehtiin heidän toimestaan laajempi 60 tkm huolto, johon ilmeisesti kuuluu myöskin tulppien vaihto. Sen jälkeen kilometrejä tullut vain n. 5000, joten uskoisin että ne ovat vielä iskussa. Tosin koska myyjä oli myös huollon tekijä (ja maksaja), voisi tietysti ajatella niinkin että voiton maksimoimiseksi eivät tehneetkään huoltoa ohjelman mukaisesti, vaan löivät vaan leiman vihkoon... Kehtaisivatko? Tosin huoltokuitissa on tulpatkin listattuna, mutta pirustako tuota tietää onko ne vaihdettu.

Eikös huolloissa autot aina päivitetä automaattisesti uusimmalla softalla jos sellainen on tullut? Ja onko VTi:lle edes tullut softapäivityksiä? Muistaakseni kysyin tätä ohimennen jossain Pösö huollossa viime keväänä, ja huollon ajanvaraus tsekkas asian ja totesi ettei softapäivityksiä heidän tietojensa mukaan VTi:llä ole.

Legge

  • Vieras
Vs: 308 - Tehonpuute (VTi 120)
« Vastaus #3 : 14.12.2011, 11:04:34 »
Ei tarkasteta päivityksiä ainakaan minun kokemuksen mukaan. Tarkastavat, jos pyytää...ja yleensä myös veloittavat ainakin, jos ei ole takuu voimassa.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 716
Vs: 308 - Tehonpuute (VTi 120)
« Vastaus #4 : 14.12.2011, 12:34:06 »
Kannattaa myös jarrut herkistellä edestä ja takaa ja tarkistaa, ettei käsijarru ole liian tiukalle säädetty. Pienikin laahustus tuntuu kiihdytyksissä ja kulutuksissa.
Peugeot 3008 hybrid

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 287
Vs: 308 - Tehonpuute (VTi 120)
« Vastaus #5 : 14.12.2011, 16:43:03 »
Tulppien vaihto on noin satasen hintainen operaatio eikä välttämättä pyytämättä tehdä 60 000km huollossa vti koneisiin.

martymcfly

  • Vieras
Vs: 308 - Tehonpuute (VTi 120)
« Vastaus #6 : 14.12.2011, 18:42:04 »
60tkm huolto tehtiin ennen luovutusta mutta kaupanteon jälkeen Automaan piikkiin, ja ko. huollon työselosteesta löytyy seuraava kohta: V - 5960L0 SYTYTYSTULPPA 4.0 47.24 €, eli tuon mukaan 4kpl on vaihdettu (teoreettiseen) yhteishintaan vajaat 48€ (oletan että ilman töiden osuutta), mutta kuten aikaisemmin totesin mistäs tuonkin sitten itse varmistaa.

Sain aikanaan Automaasta koko huoltohistorian meilattuna heidän järjestelmästään, ja äsken sitä taas läpikäydessäni en löytänyt siitä minkään huollon kohdalta mitään etäisestikään softapäivitykseen liittyvää. Pitääpä soitella hieman ympäriinsä ja kysellä josko VTi:hin on ylipäänsä päivityksiä tullut, ja kuinka monta oravannahkaa siitä pitää kärsiä. Samalla vois tietysti tsekkauttaa mahdolliset vikakoodit, vaikka eihän tuo auto mitään ole tosin vikavalojen tms. muodossa herjaillut.

Muuan toinen

  • Vieras
Vs: 308 - Tehonpuute (VTi 120)
« Vastaus #7 : 15.12.2011, 18:36:39 »
Halpa kokeilu: Jos on 95 viinabensaa tankissa niin kannattaa ajaa keltavalolle asti tankki tyhjäksi ja tankata 98ia tankki täyteen. Auttoi mulla vanhan 307:n 1,6:n vääntöongelmiin. Ei maksa kuin 5c/l tää kokeilu.

martymcfly

  • Vieras
Vs: 308 - Tehonpuute (VTi 120)
« Vastaus #8 : 23.04.2012, 23:27:32 »
No niin, päivitystä tähänkin. Sain vihdoinkin vietyä huoltoon mutta valitettavan laihoin tuloksin:

- Vikakoodit luettu, jarruvalokatkaisijassa vika, katkaisija vaihdettu
- Softapäivitys tehty
- VVT venttiilien tarkastus ja puhdistus
- Jaon ajoituksen tarkastus ja kiristimen vaihto (vaikka jaossa ei mitään oleellista heittoa ollutkaan)

Millään yllämainitulla toimenpiteellä ei ollut mitään vaikutusta, vaan autosta on edelleen puhti poissa. Kaikenkaikkiaan vian etsintään käytettiin useita tunteja (lasku osineen n. 630€ ilman että mitään tuli oikeasti korjatuksi, syö miestä), ja vian epäillään nyt olevan rikkinäisessä katalysaattorissa. Ainut huono puoli tässä on se että tämäkään ei ole varmaa, ja uusi pakosarja katalysaattoreineen maksaa 930€ (plus pikkuosia ja parin tunnin asennukset), joka on suht kallis toimenpide tehtäväksi ihan vaan muuten vaan ilman varmuutta että se edes auttaa. Nyt just tosin ois lunastusautosta saatavana käytetty muutaman tonnin ajettu katti 350€:lla, mutta tällöinkin kustannus asennuksineen nousee tuonne 600€:n tietämille, joka on edelleen paljon rahaa mahdollisesti tyhjästä, etenkin kun yli 600€ on jo palanut tähänkin hommaan.

Eikö ole mitään muuta tapaa todeta katalysaattorin rikkoontuminen kuin ostamalla uusi? Ja oisko kellään muita vinkkejä miten edetä asiassa? Vika edelleen ihan sama kuin ketjun ekassa viestissä, ja lisäyksenä vielä oireisiin on ikäänkuin imuäänen voimakas kuuluminen etenkin tuolla kierrosalueella missä teho on kateissa.

Ai niin, ja 98:lla on ajeltu koko ajan, ja tuon ekan viestin jälkeen on nyt testattu jo pari muutakin samalla koneella olevaa samanlaista autoa ja ero on huomattava.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 308 - Tehonpuute (VTi 120)
« Vastaus #9 : 23.04.2012, 23:51:57 »
Jos katalysaattorin kenno on murtunut, se voi tukkia pakokaasujen virtaustietä. Tehojen pitäisi silloin olla kadoksissa etenkin huippukierroksilla, ei alle 3400 kohdalla. Jos pakosarja tai putken alkupää on halki jostain, voisi se sotkea moottorin toimintaa.

Itse lähtisin kuuntelemaan konehuoneesta ja alta päin, että kuuluuko vuodon ääniä esimerkiksi ensimmäisestä pakoputken liitoksesta, siitä katalysaattorin takaa. Seuraavaksi jos päästäisi putken alkupään irti, ja heiluttelemalla kokeilisi katalysaattorin kennon kuntoa, ja etsisi mahdollisia halkeamia putkesta.

Tutki myös, onko imuputket oikein ja tiiviisti paikoillaan, onko ilmansuodatin ok, onko imusarja ja mahdolliset resonaattorit ehjiä ja tiiviisti paikoillaan jne.

Onkos tuossa moottorissa muuttuva imusarjan pituus tai vastaava mekanismi? Sen toimintakunto?

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 287
Vs: 308 - Tehonpuute (VTi 120)
« Vastaus #10 : 24.04.2012, 10:23:53 »
Kuukausi sitten keskustellessa paikallisen pösöliikkeen takuupäällikön kanssa mainitsi VTI koneiden imusarjoja pitäneen liimailla useampia. En silloin tajunnut tarkemmin kysellä, että miksi. Mutta voisiko autossasi olla tätä ongelmaa. Toisaalta luulisi tarkastuksissa imusarjaongelman löytyneen.

Premium

  • Vieras
Vs: 308 - Tehonpuute (VTi 120)
« Vastaus #11 : 24.04.2012, 10:35:06 »
Noin vähän ajetulla autolla en suoralta kädeltä hyväksyisi tuommoisia kustannuksia - ainakin osittain olisi maahantuojan tultava vastaan. Korjaamon kanssa olisi ENSIN yhteisesti todettava koeajolla, että ongelmia on tehon tuotossa, ja sitten korjausten jälkeen taas koeajon muodossa todeta, että ongelmat ovat poistuneet. Edes osahinnan maksamisen edellytyksenä tulisi olla että viat on korjattu.

martymcfly

  • Vieras
Vs: 308 - Tehonpuute (VTi 120)
« Vastaus #12 : 24.04.2012, 10:55:37 »
No en periaatteessa hyväksy minäkään mutta kun en ole - tai siis vaimo ei ole - edes auton eka omistaja ja tuo huolto missä kävin ei ole edes se liike mistä auton ostin (ja joka tapauksessa 6kk virhevastuu on ollut ummessa ajat sitten), joten käsittääkseni on aika paha vedota yhtään mihinkään.

Premium

  • Vieras
Vs: 308 - Tehonpuute (VTi 120)
« Vastaus #13 : 24.04.2012, 12:27:25 »
Voi pyytää/vaatia merkkikorjaamoa tiedustelemaan korvausasiaa maahantuojalta - maahantuoja joko tulee vastaan kustannuksissa tai sitten ei. 

martymcfly

  • Vieras
Vs: 308 - Tehonpuute (VTi 120)
« Vastaus #14 : 24.04.2012, 14:05:31 »
Kuukausi sitten keskustellessa paikallisen pösöliikkeen takuupäällikön kanssa mainitsi VTI koneiden imusarjoja pitäneen liimailla useampia...

Mikä liike oli kyseessä? Voisin soittaa kaverille ja kysyä tarkemmin asiasta, eli miten ko. vika oireilee jne.

Voi pyytää/vaatia merkkikorjaamoa tiedustelemaan korvausasiaa maahantuojalta - maahantuoja joko tulee vastaan kustannuksissa tai sitten ei. 

Voishan tuota kokeilla, pyytää ainakin että vian etsintä ja paikallistaminen menisi maahantuojan piikkiin kun tuohon sitä aikaa (rahaa) tuntuu tuhraantuvan.