Kirjoittaja Aihe: 308 - Tehonpuute (VTi 120)  (Luettu 11517 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

308huolto

  • Vieras
Vs: 308 - Tehonpuute (VTi 120)
« Vastaus #15 : 24.07.2012, 14:42:14 »
Auto: 2008 308 1,6 VTi 120 Premium (VF34C5FWC550787888, 28 000 km).

Minulla on 308, jossa on sama tauti, kone vaan örisee kun kiihdytää ja tehoja ei ole, tehot löytyvät vasta siellä 4000 rpm paikeilla. Vikakoodit on luettu, niitäkään ei ole, autolla on ajettu vain 28 000 km, eli uuden karhea vielä. 2008 kevällä ostettu.

Minulla on aika Laakoselle jossa taas tarkistetaan ne vikakoodit ja ohjelmapäivitys, mutta olen pessimisti, ei se sillä korjaannu. Siis ajoin uudella 208 malilla jossa sama kone se veti lineaarisest ja ilman örinää, eikä se koneen ääni kuulunut sisää kuin 308 mallissa, kun vedättää.

Eli onko tietoo mikä vaivaa pösöä?

martymcfly

  • Vieras
Vs: 308 - Tehonpuute (VTi 120)
« Vastaus #16 : 11.09.2012, 20:36:13 »
Viitisen kuukautta sitten viimeksi asiasta päivitin, ja koska autolla vielä pääsee niin asialle ei ole tehty mitään tuon huhtikuisen korjausyriksen jälkeen. Vaimokaan - joka autolla ajaa - ei ole asiaa esille tuonut, kunnes tänään totesti että nyt alkaa tuntua tosi tukkoiselta. Kävin itsekin sitten vastentahtoisesti heittämässä lenkin, ja kulkupuoli on kuin onkin entistä tukalampaa: muut oireet kuten ennenkin, mutta nyt 2200 rpm:n jälkeen entistä nuhaisempi, ja 3-5 vaihteella tuo ns. aikaisempi eloon herääminen 3500rpm:n jälkeen on entistä laimeampaa. Motarilla tosi lievään ylämäkeen en saanut auto kiihtymään 120 vauhdista enää mihinkään, en edes nelosella. Vastaavasti lievään alamäkeen tyhjällä tiellä sain kelattua mittarinopeutta vajaa 150kmh, ennekuin kiihtyminen tasamaalle tultaessa tyssäsi.

Mainittujen aikaisempien oireiden lisäksi jostain koneen alta tai pakosarjan alkupäästä kuuluu nyt selvää korkeataajuista resonoinninomaista sirinää, joka ei juuri kuulu auton sisään mutta sen kuulee hyvin kun ajaa ikkuna auki, tai kun kaasuttelee paikallaan. Sen lisäksi uutena oireena on selvä ajoittainen nykiminen tasakaasulla ajettaessa.

Asialle alkaa olla pakko tehdä jotain, ja tuo huollon epäily katalysaattorin rikkinäisyydestä voi pitää paikkansa, etenkin koska tuo sirinä sopisi tulevaksi juuri imusajan yhteydessä olevasta katista. Tosin koska voihan tuo sirinä olla kaikesta muusta riippumatonta pakosarjan lämpösuojan tms. resonointiakin, niin haluaisin asiaa ja tekniikkaa paremmin tuntevilta - ennekuin turhaan lähden vaihdattamaan kallista kattia - kysyä että voiko viallinen lambda-anturi aiheuttaa tehon häviämistä? Ilmeisesti ko. anturit ei herjaa vikakoodia vaikka ei toimisikaan.

Siksi kyselen että kun asiaa ja oireita taas googlailin niin tuo tuli muutamalla muun merkin palstalla tämä asia vastaan. Ja oishan tuo antureiden vaihto melkolailla edullisempi kuin katti jos se vika niissä on...

Saiko muuten edellinen kirjoittaja nimim. 308huolto ongelmalleen diagnoosia ja/tai ratkaisua?
« Viimeksi muokattu: 11.09.2012, 21:01:34 kirjoittanut martymcfly »

Premium

  • Vieras
Vs: 308 - Tehonpuute (VTi 120)
« Vastaus #17 : 11.09.2012, 20:57:58 »
Ulkomaisilla sivustoilla on raportoitu jakopääongelmista myös VTi-moottoreissa (Mini, Peugeot, Citroen). Nokka-akselien ajoitus on mennyt pieleen.

martymcfly

  • Vieras
Vs: 308 - Tehonpuute (VTi 120)
« Vastaus #18 : 11.09.2012, 21:00:49 »
Huhtikuussa jakopää tarkistettu ja kiristin vaihdettu varmuudeksi, ei kuulemma ollut vika tuossa vaan sen puolesta kaikki oli kondiksessa.

Jykke

  • Vieras
Vs: 308 - Tehonpuute (VTi 120)
« Vastaus #19 : 12.09.2012, 07:44:10 »
Jos mahdollista tarkista OBD lukijalla "long term fuel trim" (esim. Scanmaster-ELM) . Jos prosentit huitelee 10% paikkeilla, niin kyseessä voi silti olla jakoon liittyvä ongelma. Noista Vti koneista en sen paremmin tiedä, mutta tekniikka on kai pitkälti samaa kuin THP koneissa venttiilien säätöautomatiikkaa lukuunottamatta. Noilla kilometreillä voisi kyseessä olla myös imupuolen karstoittuminen. Oireet ovat ainakin hyvin pitkälti samat kuin tukkoisella THP:lla.

martymcfly

  • Vieras
Vs: 308 - Tehonpuute (VTi 120)
« Vastaus #20 : 17.09.2012, 18:56:17 »
Tilannepäivitys: olen etsinyt netistä ja soittelemalla käytettyä järkevän hintaista katalysaattoria, laihoin tuloksin. Jouduin sitten sattumalta tänään menemään ko. autolla töihin, ja ajattelin että (vaikka olen tehnyt sen ennenkin ilman vaikutusta) kokeillaan nyt sitten vielä kerran "hieman polkea" sitä motarilla josko tuo mitään auttais. Ajelin töihin Helsingin keskustaan Lahden moottoritietä reippaasti kiihdytellen ja jatkuvasti yhtä vaihdetta pienempää kuin tarpeellista käyttäen: ei tulosta. Tein saman juuri äsken kotiintulomatkalla, ja ihan loppumatkasta pääsin kiihdyttämään ihan tyhjälle tielle ja ajattelin että "nyt!". Kaasu ihan pohjassa rajoittimelle saakka, kakkonen päälle ja sama - ja s**tana! - hieman alle 6:ssa tonnissa tuntui pieni nykäisy, ja kun vaihdoin kolmoselle ja jatkoin kiihdytystä niin yhtäkkiä autossa oli potkua ihan toiseen malliin.  :o ;D

Pidensin sitten kotimatkaa hieman ja kävin heittämässä kunnon lenkin, ja auto veti kaikilla vaihteilla tasaisesti ja terhaakkasti läpi koko kierrosalueen. Oli hieman jopa naurussa pitelemistä kun yhtäkkiä vitosellakin lievään ylämäkeen sai helposti kelattua lisää vauhtia, kun vielä aamulla oli pitänyt samaisella Lahdentiellä Viikin kohdalla loivassa ylämäessä vaihtaa kolmoselle että pääsi pakusta ohi.

En tiedä sitten mitä tapahtui, oliko pakari tukossa vai lensikö katin sisukset paloina tielle vai jotain muuta, mutta nyt auto tuntuu kulkevan normaalisti. Katsastus on parin viikon sisällä, mutta ei taida päästömittauksessakaan näkyä vaikka katti olisikin "tyhjä"? Sikäli tuo jonkin tukossaoleminen kuulostaa mattimeikäläisestä loogiselta, koska auton edellinen hieman vanhempi omistaja asua Lauttasaaressa ja työskentelikin Espoossa, joten voisi olettaa että hänen ajamansa 66tkm olivat pääsääntösesti nk. nurkka-ajoa. Sen jälkeen oma vaimo ei ole 10tkm:n aikana ajanut kertaakaan yli 80km/h, ei koskaan moottoritiellä, ja yleensä aina matalia kierroksia käyttäen (viimeisen 5tkm:n keskinopeus ajotietokoneen mukaan on jotain 23km/h) . Anyway, jatkan asian seuraamista ja auton "polkemista" (kohtuudella tietysti) loppuviikon, ja varmasti ei olisi typerä ajatus tehdä jotain pidempääkin lenkkiä motarilla että mahdolliset karstat palavat pois.

Tarinan opetus tähän saakka? Kaasun kohtuuton käyttö on aliarvostettua. :)

ATS

  • Vieras
Vs: 308 - Tehonpuute (VTi 120)
« Vastaus #21 : 17.09.2012, 19:03:54 »
Katin sisukset tai imusarjan töhkät saivat kyytiä ?

Ja yleensäkin topicin aiheeseen liittyen  niin varsinhan tehottomia nuo mopojen moottorit ovat vallan (jos niihin oikeisiin moteureihin vertaa).

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 333
Vs: 308 - Tehonpuute (VTi 120)
« Vastaus #22 : 17.09.2012, 20:28:14 »
Katsastuksessa selviää onko katissa ollut vikaa :)
406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 406 Coupe 2.0 -98, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99

martymcfly

  • Vieras
Vs: 308 - Tehonpuute (VTi 120)
« Vastaus #23 : 19.09.2012, 11:25:14 »
Dodii, ojasta allikkoon. Auto on siis toiminut pari päivää mainiosti, mutta tänään pölähti työmatkalla "Depollution system faulty" -ilmoitus ruutuun. Ilmeisesti ongelmat jatkuvat nyt hieman toisenlaisina, vaikkakin todennäköisesti edelleen liittyen edelliseen vikaan ja kattiin/pakosarjaan/lambda antureihin tms. Pikkuhuolto ja vianetsintä buukattu ensi tiistaille ja kauhunsekaisella mielenkiinnolla odotan että mitä löytyy.  :-\

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 801
Vs: 308 - Tehonpuute (VTi 120)
« Vastaus #24 : 19.09.2012, 20:22:10 »
Katti siis poistui pakoputken päästä pihalle. Se kyllä näkyy pakokaasumittauksessa, joka onkin suositeltavaa tehdä tuossa tilanteessa ennen kuin alkaa vaihtelemaan mitään kalliita osia. Kertoo lahjomattomasti jos katti on hajalla.

martymcfly

  • Vieras
Vs: 308 - Tehonpuute (VTi 120)
« Vastaus #25 : 25.09.2012, 17:24:45 »
Do dii, auto huollettu ja samalla vianetsintä viety vihdoin menestyksellisesti maaliin. Eli melko yllätyksettömästi katti p*skana, sisukset kilisee ja CO päästöt yli rajojen niin että paukkuu. Koska uutta en 970 egen (plus asennus) hintaan osta, niin pitää näemää alkaa etsimään jostain käytettyä. Onneksi periaatteessa aikaa on tammikuuhun ennekuin auto pitää katsastaa, mutta rahanmenon lisäksi huonona puolena se että neuvoteltiin just ton vaihdosta kun sopiva vaihturikin oli löytynyt, mutta eipä tuo taida kelvata vaihdossa tuossa kunnossa. Ja toisaalta nyt kun sen korjaukseenkin menee taas vähimmilläänkin 500-600€, niin pakko varmaan pitää vuosi lisää. Nyt syö miestä, ihan aikuisten oikeasti. >:(

Edit: when it rains, it pours. Vaimo tuli jut kotiin töistä, oli ollut matkassa 5008:lla ja onnistunut peruutettaessa kolhimaan oikean etulokasuojan ja oven etuosan betoniporsaaseen. Kivat jäljet. Auto on tosin liisari joten sydän ei itke verta, mutta kuitenkin. Ei paras päivä.
« Viimeksi muokattu: 25.09.2012, 18:01:15 kirjoittanut martymcfly »

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 719
Vs: 308 - Tehonpuute (VTi 120)
« Vastaus #26 : 25.09.2012, 19:28:57 »
Katso kat tarjontaa ebayn kautta. Suomessa kun on noita hintoja nostettu ihan mukavasti.
Peugeot 3008 hybrid

martymcfly

  • Vieras
Vs: 308 - Tehonpuute (VTi 120)
« Vastaus #27 : 13.10.2012, 09:57:14 »
Tilasin katin lopulta Iso-Britanniasta, josta se saapui saapui viikossa (josta prosessista lisää: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=43194.msg280684#msg280684) ja se asennettiin viime torstaina Vantaan Autokorjaamolla. Nyt pelittää kenties paremmin kun se on meidän omistuksessa koskaan pelittänyt, teho palasi ja alavääntöäkin on nyt ihan toiseen malliin.

Koko prosessille tuli hintaa about 1300€, ensin vianetsintään ja pikkukorjauksiin vajaat 700€ Mäkelän Koneessa, sitten uusi katti Briteistä vajaan 400€:n hintaan jo lopuksi sen asennus Vantaan Autokorjaamolla hintaan n. 200€. Hyvä että auto on nyt kunnossa mutta harmittaa lähinnä se että siksi alunperin ostettiin 3 vuotta vanha auto että just näitä "isompia" remppoja ei vielä tulisi, tuon 1300€ ois kovasti voinut käyttää muuhunkin. No, ehkä ens kerralla. Tai ei ehkä sittenkään, koska jos meikä saa tahtonsa läpi niin tuo 308 lähtee pihasta hyvinkin pian ja korvautunee toisella about samanikäisellä käytetyllä pösöllä. Eli rahan meno lienee tulevaisuudessakin taattu.  ;D