Kirjoittaja Aihe: 306 - Lämmityslaitteen kennon vaihto  (Luettu 10707 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

KMS

  • Vieras
306 - Lämmityslaitteen kennon vaihto
« : 19.08.2006, 23:31:03 »
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 306 - Lämmityslaitteen kennon vaihto


Auto: 1996 306 1,9 XRDT.

Airbagin takana oleva töpseli neuvotaan Haynesin kirjassa vetamään ylös. Tämä on hiukan vaikeasti tulkittava kohta, mutta asiaa helpotta kun huomaa, että töpseli on todellakin vai tökkästy airbagin perään ja se lähtee pois ihan vetämällä. Suoraan ulospäin.

Kojelautaa ei ole ehdottomasti pakko kantaa autosta kokonaan ulos kennon vaihtoa varten. Esimerkiksi johtosarjan läpivienti rintapellissä voi jäädä paikalleen. Näinkin saa kojelautaa vedettyä riittävästi ulos ja nostettua apumiehen puoleisen pään apumiehen penkille sen verran, että lämmityslaitteen ja sen kennon mahtuu juuri ja juuri purkamaan. Kuitenkin esim. mittaristo, lämppärin säädin, vilkun ja pyyhkimen viikset (virtalukon johtoa ei tarvitse irrottaa) sekä keskikonsoli pitää purkaa pois. Lisäksi tuulilasin pyyhin sekä ilmanottoaukon suojakumi. Sekä johdoista mm. sulakerasian töpseli ja jarruvalon anturi.

Purkutyö on parasta aloittaa ohjauspyörästä ja vilkkuviiksistä sekä mittaristosta. Seuraavaksi irrottaa pyyhkimen sulat ja purkaa pyyhinkoneiston. Ja samalla, kun on keulapellin alla, irrottaa letkuliittimen kennosta ja pyöräyttää auki kojelaudan ja lämmityslaitteen kiinnitykset (6 mm:n mutterit, avainväli 10 mm)

Kokoonpanossa sotkeentuu tupakansytyttimen virtajohto helposti radion johtonippuun ja tämä saattaa aiheuttaa hieman ärräpäitä...

Kokoonpanoa jouduttaa myös se että, kennon liitintä paikalleen tunkiessa: laita O-rengas tiivisteet KENNON naarasholkkien sisään holkin olkapäätä vasten. Voitele letkuparissa oleva muoviliitin astianpesuaineella ja tuuppaa tunnustellen O-renkaita vasten ja paina lujasti. Sen pitäisi luiskahtaa kevyen oloiseti paikoilleen eikä saisi kammeta mihinkään suuntaan. Muutoin O-rengas menee ryttyyn eikä liitos pidä. O-renkaita ei myöskään pidä yrittää saada paikalleen laittamalla ne valmiiksi letkujen päässä olevien holkkien päälle. Se ei onnistu niin.

En suosittele kennoston vaihtoa kenellekään, joka ei ole ennestään purkanut muutamaa toisenmerkkistä kojeluataa ja saanut jo yhden koottuakin. Sen verran viheliäinen ja teräväreunainen työstettävä 306:n kojelauta on.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.



Huom! Kuvat ovat toisesta autosta (1998 306 1,9 XRDT).

eerikkaveikka

  • Vieras
Vs: 306 - Lämmityslaitteen kennon vaihto
« Vastaus #1 : 17.01.2010, 15:41:28 »
Ongelma:

Auto: 1995 306 1,9 TD (397 000 km).

Miksi autosta hajosi lämmityslaitteen kenno? Kuinka tuo vaihdetaan järkevästi?

Ratkaisu:

Kenno vaihdettu, hyvät kannustukset näiltä sivuilta. Syy löytyi kennon hajoamiseen: kennon pohjalla tai päässä tuloputkiin nähden täynnä roskaa niin paljon, ettei se tahtonut tulla ulos.

Vielä tilpehööriä paikoilleen, mutta virrat tulee kaikkialle. Sanoisin, että ellet ole koskaan mitään sisuskaluja purkanut, jättää siihen. 10 tuntia kahdelta mieheltä tänään. Laittakaa se raitisilmasuodatin tuloputken päähän ilmanottoon, tästä kai oli kysymys minun tapauksessa, vetää ilmasta töhkää.

Lämmöt ovat huippuluokkaa, vikana siis likainen kenno eli säleikkö tukossa ja puiden roskasta. Koeajo todistaa, että se on ollut tukossa silloin ostaessa 2004. Osa maksoi 68 e, sekin oli vaihtoehdoista Valeo ja alkuperäinen eri merkkiä. Teimme siihen oman sovelluksen ja toimii.

AS16

  • Vieras
Vs: 306 - Lämmityslaitteen kennon vaihto
« Vastaus #2 : 18.01.2010, 06:14:27 »
Katkeaako se musta kotelo jossa ne läpät ilmansuuntia vaihtaa keskeltä kahtia. Minulla on merkkiliikkeen räjäytyskuvia. kenno sijaitsee siellä lähellä ikkunan reunaa. Olen nimittäin purkanut sen maskin kokonaan irti ja sitä johtosarjaa ei siis tarvitse rintapellistä irrottaa. Rattia en vielä irrottanu vaan taitoin siitä keskimmäisestä irti. Kuvissa kotelo alapäästään kiinni keskikonsolissa ,eli sekö katkeaa. Vaan yläpää puretaan?

Katkeaa, parilla pultilla on kiinni ne puoliskot. Hankalampi oikeastaan on saada ne klipsut ehjinä aukeamaan jolla se "paketti" halkeaa, mutta kun laittaa takaisin niin ruuveja käyttäen taas saa tiiviiksi. Ymmärrät varmasti, mistä on kyse, kun se pakkaus on kädessäsi. Koko paketti on siis irrotettava sieltä ensiksi.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Lämmityslaitteen kennon vaihto
« Vastaus #3 : 29.01.2011, 13:51:35 »
Ohjeita ranskaksi (valitettavasti osa kuvista puuttuu):

http://www.forum-auto.com/pole-technique/section12/sujet376923.htm
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info