Kirjoittaja Aihe: 106 - Jakohihnan katkeaminen (TU)  (Luettu 6412 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

uffa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 94
106 - Jakohihnan katkeaminen (TU)
« : 25.10.2013, 15:38:53 »
Auto: 1992 106 1,4 XR (TU3M, KDY, yksipistesuihkutus, Bosch Mono-Jetronic A 2.2, VF31CKDY250113278, DAM 5567/05.02.1992).

Meni siis eukon kauppakassista jakohihna poikki, liikennevaloista lähtiessä sammahti. Muutaman kerran kokeilin startata kunnes outo käynnistysääni antoi epäilyksen, joten avasin hihnan suojan ja katkihan se oli. Auto siis tuon allekirjoituksen värkki.

Meneekö kansi uusiksi ja mitä kaikkea on mahdollisesti mennyt hajalle? Selviääkö remmin vaihdolla vai kannen vai koko koneen?

Varaosiahan on saatavilla kohtuuhintaan käytettynäkin, joten minkä koneen kannet siis sopivat tuohon? Jakohihnaa myydään eri pituista ja sitten vissiin on olemassa hopeakoppaista kanttakin... Miten siis löydän sopivan kannen mikäli se pitää uusia? Ja kumpiko jakohihna tuohon kuuluu?
1987 309 1,9 GTI (XU9JA, B6D, Bosch LE2-Jetronic)

Ou812

  • Vieras
Vs: 106 - Jakohihnan katkeaminen (TU)
« Vastaus #1 : 25.10.2013, 16:29:09 »
Serviceboxista löytyy auton vin- numerolla tarkat varaosakoodit.

http://public.servicebox.peugeot.com

uffa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 94
Vs: 106 - Jakohihnan katkeaminen (TU)
« Vastaus #2 : 25.10.2013, 16:40:45 »
Joo kiitos tuosta, olihan se kyllä tiedossa. Toki tuolta huomasin että hihna on 108, mutta muut asiat sitten onkin vähän epäselviä.
Yhteensopivuudet eri mallien osien kesken kiinnostaisi myös.
« Viimeksi muokattu: 25.10.2013, 17:04:44 kirjoittanut uffa »
1987 309 1,9 GTI (XU9JA, B6D, Bosch LE2-Jetronic)

plagu

  • Vieras
Vs: 106 - Jakohihnan katkeaminen (TU)
« Vastaus #3 : 25.10.2013, 17:15:56 »
Jos kyseessä on tuo allekirjoituksen auto niin paaliin ja uutta suoleen.

tmex

  • Vieras
Vs: 106 - Jakohihnan katkeaminen (TU)
« Vastaus #4 : 25.10.2013, 17:33:52 »
Hö,Mitä keskakulutusta ja luonnonvarojen tuhlausta onkaan ostaa uusi auto. Romikselta käytetty kansi,varaosaliikkesta uusi jakoremmi, kannentiiviste ja uudet kannen pultit. Jakohihna paikalleen, kannenpultit momenttiin ja kovaa ajoa.

plagu

  • Vieras
Vs: 106 - Jakohihnan katkeaminen (TU)
« Vastaus #5 : 25.10.2013, 17:34:47 »
Mikäs siinä jos on ylimääräistä aikaa, kuitenkin remppaan menevillä rahoilla ostaa lähes 10v tuoreemman käyttiksen.

Esim itse ostin 400 eurolla, vm 2000 Xantian automaatti-ilmastoinnilla, kun tuosta Rellusta meni kone, ajellut tuolla jo ~15tkm. Nyt se joutaisi myydä mutten ole saanut aikaiseksi  ::)

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
Vs: 106 - Jakohihnan katkeaminen (TU)
« Vastaus #6 : 25.10.2013, 17:34:55 »
Milloin viimeksi jakohihna vaihdettu?
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

uffa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 94
Vs: 106 - Jakohihnan katkeaminen (TU)
« Vastaus #7 : 25.10.2013, 17:40:40 »
1.5v sitten kuuleman mukaan kun haettiin. Eihän tuo kallis ole laittaakkaan jos itse tekee. Kansia saa viiteenkymppiin, muut osat päälle niin satasen homma.
Mutta koneistamolla meinasivat että ei välttämättä ole venttiilit vääntyneet. Eli taidan kokeilla ihan vaan remmin vaihtoa näin aluksi...parinkympin sijoitus
« Viimeksi muokattu: 25.10.2013, 17:44:06 kirjoittanut uffa »
1987 309 1,9 GTI (XU9JA, B6D, Bosch LE2-Jetronic)

uffa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 94
Vs: 106 - Jakohihnan katkeaminen (TU)
« Vastaus #8 : 25.10.2013, 17:43:13 »
Mikäs siinä jos on ylimääräistä aikaa, kuitenkin remppaan menevillä rahoilla ostaa lähes 10v tuoreemman käyttiksen.

Esim itse ostin 400eurolla, vm2000 xantian automaattiilmastoinnilla kun tuosta rellusta meni kone, ajellut tuolla jo ~15tkm. Nyt se joutaisi myydä mutten ole saanut aikaiseksi  ::)

Nojoo, mulla oli tollanen 98 farmari Xantia. Maksoi 300 ja myin viidellä. Ei oikein toiminut eukolla kauppakassina. Kyllähän tuo pösön pistän kasaan vielä, halvallahan nuo saa kuntoon ku ite tekee
1987 309 1,9 GTI (XU9JA, B6D, Bosch LE2-Jetronic)

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 106 - Jakohihnan katkeaminen (TU)
« Vastaus #9 : 25.10.2013, 21:05:36 »
Ihan hyvin mahdollista, että ei ole mitään mennyt joutokäynnillä. Kokeilet vaan uudella hihnalla. Siinä on vielä niin helppo, että se on alta tunnin homma. Ja jos onkin mennyt venttiili, niin niitähän saa viidellä eurolla eBaysta. Paaliin höpisijät kannattaa ohittaa. Kyllähän se aikusen miehen pitää itte tietää eikä naapurilta kysellä mitä milloinkin kannattaa tehdä.

uffa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 94
Vs: 106 - Jakohihnan katkeaminen (TU)
« Vastaus #10 : 25.10.2013, 21:46:04 »
Joo kyllähän tämä ruuvailu on enemmänkin tällainen henkireikä ja harrastus. Harmi vaan kun taloakin pitää rakentaa täs samalla ja uusi tallikin odottaa tekijäänsä. Aika ja sää ei oikein ole nyt puolella...taivasalla näitä ei oikein tällä iällä aina huvita tehdä...
1987 309 1,9 GTI (XU9JA, B6D, Bosch LE2-Jetronic)

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
Vs: 106 - Jakohihnan katkeaminen (TU)
« Vastaus #11 : 25.10.2013, 21:54:29 »
Venttiilikantta kokonaisuutena tuskin kannattaa uusia, ellei halvalla saa. Jos tarmoa riittää, niin kuntoon vain.
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

uffa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 94
Vs: 106 - Jakohihnan katkeaminen (TU)
« Vastaus #12 : 25.10.2013, 22:16:08 »
Jos nyt pahin skenario iskee eli kansi irti niin mitäs tuossa uivaputkisessa koneessa kandee ottaa huomioon kannen irroituksessa? Miten ne putket pysyy siellä liikkumatta kantta irroitettaessa?
1987 309 1,9 GTI (XU9JA, B6D, Bosch LE2-Jetronic)

Benkku

  • Vieras
Vs: 106 - Jakohihnan katkeaminen (TU)
« Vastaus #13 : 25.10.2013, 23:43:30 »
Kannen irroitustekniikka tietty. Kantta ei nosteta, vaan ohjainholkit napautetaan alas lohkoon ja kantta kierretään vaakatasossa, kunnes irtoaa tiivisteestä jonka jälkeen vasta nostetaan.

antsu

  • Vieras
Vs: 106 - Jakohihnan katkeaminen (TU)
« Vastaus #14 : 25.10.2013, 23:52:30 »
Eikä sitten saa pyöräyttää enää moottoria ellei putkia ole lukittu paikoilleen. Saahan liikkuneet putket tietenkin takaisin, mutta teettää turhaa työtä.