Kirjoittaja Aihe: 307 - Narisee  (Luettu 9057 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

TT22

  • Vieras
307 - Narisee
« : 17.08.2005, 08:12:12 »
Tere

Ihan pakko laittaa tälle puolelle tämä juttu. Tuossa talvella paljonkin keskusteltiin 307:ssa takaanta kuuluvasta naputuksesta/narinasta ja yleisin korjaus oli takaoven lukon vastakappaleessa olevan holkin lyhennys. Nytpä minulle valkeni (karvaalla) tavalla toinenkin "korjaus" liittyen ilmeisesti tuohon ongelmaan. Kuskin puolen takapenkin selkänoja oli tosi vaikea saada aukeamaan (selkänojan lukitus), aikani temmottua  sain sen toimimaan ja asia jäi silleen kunnes tuossa muutama päivä sitten asentelin roinaa konttiin ja katseeni kiinnittyi selkänojan lukituksen vastakappaleeseen (metalli lenkkiin) ja kas kummaa siihenhän oli kierretty kunnon sähkärin pika-apua eli "erkkaa" :shock: !!!!!! Ja tämä erkkahan oli mennyt ruttuun ja aiheutti lukituksen jumiutumisen!!! Eli (voi viddu) pösö huollossa tehdään "patentteja" UUSIIN autoihin kuin ennen vanhaan vanhoihin läjiin!!!!! Kyllä on pösöllä konstit vähissä jos teipillä ruvetaan autoa parsimaan kokoon!!! Tämä kyllä kyseenalaistaa autooni tehdyt  (ja tekemättömät) muut takuu "korjaukset" sekä yleisesti huollon tason! Enpä enää ihmettele ettei autoani saada kaikilta osin kuntoon kun ei se erkkakaan joka paikkaan käy :wink:  Tarkastakaapa omistanne tuo sama kohta...Omastani nyin teipit pois molemmilta puolilta jotta ei aiheuta enempää ongelmia! Onkohan tuo korjausohje tullut Rankasta? :roll:  Pojjaat panee faxia Ranskaan että pari laatikkoa sitä mustaa sähkärin teippiä mercii bu quu :lol: Että sillai ja omat erkat ens kerralla huoltoon mukaan :P

GoldMember

  • Vieras
Vs: 307 - Narisee
« Vastaus #1 : 29.08.2005, 17:13:53 »
Tuli jo lueskeltua muita postauksia 307 kitinöistä..

Kyse on 2002-malllisesta 307 1.6:sta, ajettu noin 40 000 km. Kun autolla lähtee liikkeelle tai vaihtaa esim 1:ltä 2:lle tai ajaa töyssyyn hitaassa vauhdissa (moottorin ääni ei peitä) kuuluu ärsyttävä kitisevä ääni. Ääni oikeastaan toistuu aina kun moottori/vaihdelaatikkopaketti heilahtaa.

Pikahuollossa ehdotettiin äänen tulevan pakosarjan sekä varsinaisen pakoputken välissä olevasta joustavammasta putkesta.

Tulisiko kenelläkään mieleen muuta lähdettä moiselle äänelle? Joku koneen kiinnike / kumityyny?

Etujousituksen ropiseva ääni (huomaa helpoiten soratiellä) vituttaa myös, mutta siihen löytyikin jo pari vinkkiä toisista postauksista, kuin myös tietyn kierrosalueen resonointi.. Näitä sivuääniä lukuunottamatta auto on ollut sellainen kuin odotettiinkin.

hanski

  • Vieras
Vs: 307 - Narisee
« Vastaus #2 : 29.08.2005, 21:09:41 »
Lainaus käyttäjältä: "GoldMember"
. Kun autolla lähtee liikkeelle tai vaihtaa esim 1:ltä 2:lle tai ajaa töyssyyn hitaassa vauhdissa (moottorin ääni ei peitä) kuuluu ärsyttävä kitisevä ääni. Ääni oikeastaan toistuu aina kun moottori/vaihdelaatikkopaketti heilahtaa.

Pikahuollossa ehdotettiin äänen tulevan pakosarjan sekä varsinaisen pakoputken välissä olevasta joustavammasta putkesta.


Tuo sama rassaava kitinä kuului myös vanhassa 1.6:mme juuri tuolta pakosarjan ja pakoputken joustavasta liitoksesta.

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 869
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: 307 - Narisee
« Vastaus #3 : 29.08.2005, 22:34:43 »
Lainaus käyttäjältä: "hanski"
Lainaus käyttäjältä: "GoldMember"
. Kun autolla lähtee liikkeelle tai vaihtaa esim 1:ltä 2:lle tai ajaa töyssyyn hitaassa vauhdissa (moottorin ääni ei peitä) kuuluu ärsyttävä kitisevä ääni. Ääni oikeastaan toistuu aina kun moottori/vaihdelaatikkopaketti heilahtaa.

Pikahuollossa ehdotettiin äänen tulevan pakosarjan sekä varsinaisen pakoputken välissä olevasta joustavammasta putkesta.


Tuo sama rassaava kitinä kuului myös vanhassa 1.6:mme juuri tuolta pakosarjan ja pakoputken joustavasta liitoksesta.


Auttaisiko kuparitahna?
Peugeot RCZ HDI FAP

ppenttin

  • Vieras
Vs: 307 - Narisee
« Vastaus #4 : 07.09.2005, 12:21:01 »
Sama vikinä vaivaa meidän 307 SW HDI:täkin. Auto on 03 mallinen ja sillä on ajettu hieman yli 100tkm. Moottorin väristessä, usein kytkintä nostettaessa ääni on niin voimakas, että ohikulkeva automies kiinnittää siihen huomion. Tämä luonnollisesti nakertaa minun katu-uskottavuuttani autoilijana.

HDI:ssähän tuo pakoputken lähtö pakosarjasta turbon jälkeen tulee putkella ja sitten siinä on tuo joustava ristiin punottu putkiosuus, joten en oikein tiedä voisiko tuo turbon ja siitä lähtevän putken liitos pitää tuollaista vikinää. Mutta ääni on kyllä metalleiden hinkkaamisesta kielivä. Täytyy kurkistaa tuonne mahdottoman hankalaan paikkaan, kun huolto ei selkeää ääntä kuullut. Taisivat kuunnella siten kylmää konetta. Lämpimässä konessa täytyy ollakin sitten jo pahasti kuulovikainen, jos moista ääntä ei erota.

Pugfan

  • Vieras
Vs: 307 - Narisee
« Vastaus #5 : 07.09.2005, 13:03:16 »
Lainaus käyttäjältä: "ppenttin"
Sama vikinä vaivaa meidän 307 SW HDI:täkin. Auto on 03 mallinen ja sillä on ajettu hieman yli 100tkm. Moottorin väristessä, usein kytkintä nostettaessa ääni on niin voimakas, että ohikulkeva automies kiinnittää siihen huomion. Tämä luonnollisesti nakertaa minun katu-uskottavuuttani autoilijana.


Ettei pyöräntuennassa olisi mitään väljyyttä, lähinnä sellaisessa paikassa, joka päästäisi pyörän liikkumaan pituussuunnassa.  :roll:

SW

  • Vieras
Vs: 307 - Narisee
« Vastaus #6 : 08.09.2005, 06:58:24 »
Mulla on  kans alkanut kuulumaan pakittaessa ja liikkeelle lähtiessä ja töyssyissä vikinää.

auto 307SW 1.6 2003

ajettu 44000km

Onko keneltäkään saatu tuota vikaa kuntoon?

Ens viikolla autolla huolto

Katsovat muuten uudelleen ohjaustehostimenkin.Oon käyttänyt kampanjan takia jo yhden kerran.

Huollossa sanottiin että on  tullut uusi kampanja.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 148
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Narisee
« Vastaus #7 : 08.09.2005, 07:07:01 »
Lainaus käyttäjältä: "SW"
Katsovat muuten uudelleen ohjaustehostimenkin.Oon käyttänyt kampanjan takia jo yhden kerran.

Huollossa sanottiin että on  tullut uusi kampanja.

Samaa olen kuullut, edellinen kampanja ei vissiin ollut kuin ensiapu...
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

ppenttin

  • Vieras
Vs: 307 - Narisee
« Vastaus #8 : 09.09.2005, 17:21:41 »
SW:n vikinä ei tule pyöräntuennoista. Joskus aiemmin on 306:ssa ollut kyllä tällainen pyöräntuennan ääni, mutta ei nyt. Ääni on vaikea saada aikaan käsipelissä vaikkapa moottoria heiluttamalla, joten diagnoosikin on hankala. Otteiden täytyisi olla hieman rivakammat tai käyttää kättä pidempää.

Nyt kun olen kuunnellut ääntä auton ulkopuolella, huomaa sen erityisen helposti käynnistyksen ja sammutuksen yhteydessä. Voisiko auton alustassa olla jokin lämpösuojalevy tai vastaava resonoimassa. Toinen mikä juolahti mieleen on itse moottorin tuenta ja sen vulkanointi, koska varsinkin dieselissä on äänen johtuvuuden takia varsin joustavat tyynyt. Täytynee tarkistaa.

Mutta jos jollakulla vikinän alkuperä varmuudella selviää, odotan innolla syytä.

SW

  • Vieras
Vs: 307 - Narisee
« Vastaus #9 : 28.09.2005, 06:55:40 »
Nyt on vaihdettu pakosarjan ja pakoputken välinen  putki ja vikinä on loppunut.

Toivottavasti lopullisesti.

Pannari

  • Vieras
Vs: 307 - Narisee
« Vastaus #10 : 15.02.2006, 11:09:13 »
Etupäästä alkoi kuulua enenevässä määrin omituista "naksahtelua" käännyttäessä. Jos tiellä vielä vähän epätasaisuuksia "naksahtelu" kuuluu varmasti oli veto päällä tai ei. Koiranluut vaihdettiin pari kuukautta sitten. Tämä naksahtelu on ihan erilaista. Tuntuu värähtelynä autossa, mutta ei kuitenkaan tunnu ohjauspyörään. Liittyyköhän mitenkään siihen, että kiihdyttäessä varsinkin tuossa 2000 kiekan pinnassa tuntuu pientä "tutinaa". Vetoakseli, alatukivarsi vaiko joku pallonivel...

jovaskai

  • Vieras
Vs: 307 - Narisee
« Vastaus #11 : 15.02.2006, 23:01:40 »
Etupäästä alkoi kuulua enenevässä määrin omituista "naksahtelua" käännyttäessä.

Alapallonivel aiheutti ainakin omassa 307:ssani tuon tyyppistä ääntä... Juuri käännettäessä, se viittaa alapalloniveleen. Mulla oli oikea väljä ja kuului naksahtelu, kun kääntyi vasemmalle.

Pannari

  • Vieras
Vs: 307 - Narisee
« Vastaus #12 : 16.02.2006, 11:29:55 »
Jep, kiitti vinkistä. Tutkailin omaa kääntyilemistä ja huomasin tosiaan, että vasemmalle käännyttäessä se aina naksahtelee. Pitänee kipittää huoltoon...

Pannari

  • Vieras
Vs: 307 - Narisee
« Vastaus #13 : 06.07.2006, 09:12:17 »
Menee kyllä pikkuisen yli hilseen. Nuo yllämainitut narinat häipyivät ilmojen lämmettyä ja samantien häipyivät myös mielestä. Mutta kun on kunnon vesisade niin eiköhän se keula ala naksumaan ja paukkumaan, taas kun on kuivaa, äänet häviää kummallisesti... Ei voi kun ihmeltellä  ???

KMJ

  • Vieras
Vs: 307 - Narisee
« Vastaus #14 : 06.07.2006, 09:43:45 »
Lainaus
Mutta kun on kunnon vesisade niin eiköhän se keula ala naksumaan ja paukkumaan, taas kun on kuivaa, äänet häviää kummallisesti... Ei voi kun ihmeltellä 

Mulla oli ongelmana naksahtelu käännettäessä erityisesti, kun autolla lähti rotvallin reunan yli parkkikselta tai kun kääntämiseen liittyi auton sivuttaisheilahdus. Ongelma esiintyi vain hiljaisissa nopeuksissa ja erityisesti talvella / märällä. Ongelma poistui täysin kumiletkunpalojen asentamisella etuvakaajan kiinnityspisteisiin auton pohjassa. Kuulemma pikkuhomma tehdä vaikka itse. Automaa otti työstä n. 40 EUR huollon yhteydessä.