Kirjoittaja Aihe: 405 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeussäätö  (Luettu 22826 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Arto-86

  • Vieras
Arkistoitu ohje: 405 - Lämmityslaitteen puhallin toimii katkonaisesti
Arkistoitu ohje: 405 - Lämmityslaitteen puhallin toimii vain täydellä teholla
Arkistoitu ohje: 405 - Lämmityslaitteen puhallin toimii vain täydellä teholla (ohjainyksikkö)



Ongelma:

Auto: 1992 405.

Eli tilanne on tälläinen: aluksi tuuletin pyöri vain täydellä nopeudella mutta sitten vähän ajan päästä moottori alkoi pitää hirveää meteliä eikä suostunut pyörimään kuin harvoin. Lopuksi moottori ei enään suostunut tekemään mitään. Ostin sitten käytetyn moottorin missä pitäisi toimia kaikki nopeudet, mutta kun laitoin uuden moottorin kiinni niin se ei toiminutkaan. Mittasin liittimestä että sinne ei enään tule virtaa ollenkaan. Sitten mittasin säätimen liittimistä virtaa ja sinne ei tullut kuin yksi 12V jännite (mikä menee säätimen valoille koska ne toimivat). Pitäisikö säätimeen tulla toinen 12V mikä sitten menisi säädettynä moottorille. Sulake on kuitenkin kaikesta huolimatta ehjä. Onko systeemissä esim. joku rele mikä olisi sanonut itsensä irti? Tarvisin kipeästi neuvoja koska näin kesällä on aika lämmin ilman tuuletinta ja taas sateella saa nauttia höyrysaunan tunnelmasta.

Kyse on nyt siitä, että tuuletin ei toimi ollenkaan. Ei vanhalla, eikä uudella moottorilla. Olen vaihtanut kokonaan uuden moottori-paketin, eli vastukset ja kaikki mitä siinä samassa nipussa on. Säätimeen ei tule tällä hetkellä, kuin yhdestä johdosta virtaa, mikä luultavasti on tarkoitettu säätimen valoille.

Ratkaisu:

Ratkaisu löytyi yhdestä puhaltimen johdon liittimestä joka sijaitsi hanskalokeron takana. Oli liitin palanut niin pahasti että johdot olivat lähteneet irti.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 405 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeussäätö
« Vastaus #1 : 01.06.2006, 15:40:49 »
Käsittääkseni kaikissa pösöissä joissa on portaaton puhaltimen nopeuden säätö, järjestelmästä löytyy rele joka kytkee puhaltimelle suoraan täyden virran kun säädin käännetään täysille.

Kaikissa uudemmissa on, esim 1988 309:ssä ei ole.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 405 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeussäätö
« Vastaus #2 : 01.06.2006, 15:43:26 »
Onko tuuletin portaaton, vaikka säätimessä tuntuu pykälät? Mikähän/missähän kyseinen rele on?

ei ole ja 405:ssa on vielä niinkin että vaikka portaita on 12, nopeuksia on vain 6.

En ole varma mutta rele voisi löytyä 405:sen tapauksessa moottorin säätösysteemin = teho transistorin kanssa samalta piiri levyltä = itse puhallin moottorin yhteydestä (muistaakseni)

haulla löytyy korjaus ohje siihen jos puhallin ei toimi kuin täysillä.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Vipe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 162
Vs: 405 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeussäätö
« Vastaus #3 : 14.09.2006, 19:35:47 »
Reipas vuosi sitten vaihdoin tuon kuuluisan vastuksen, joka on siinä lämppärin puhaltimen elektroniikkaosassa (säätövastus?). Tuota ennen laite toimi vain potikan asennossa "täysillä", jolloin myös nopeus oli "täysillä". Muut säätimen pykälät olivat mykkiä.

Tämän ensimmäisen korjauksen seurauksena puhaltimeen tuli pari nopeuspykälää lisää nopeimmille pyörimisnopeuksille täyden puhalluksen lisäksi. Nopeussäätimessä olis siis yhä runsaasti "tyhjiä" paikkoja. Puhallin sammui, kun säätöpotikkaa pyöritti pois noilta kolmelta yläpään säätöalueelta (siis vastapäivään).

Nyt sitten tuo korjaus petti tai jotain -> puhallin toimi enää asennossa "täysillä" jolloin puhallin puhalsi "täysillä". Muissa säätimen asennoissa puhallin siis mykkä, kuten ennen ensimmäistä korjausta. Kävin hakemassa uuden vastuksen. Tällä kertaa sain liikkeestä erilaisen vastuksen kuin viimeksi, mutta ajattelin että kyllä se on oikea, kun ne siellä firmassa tietää heti kun sanoo "Pösön puhaltimen..." Kolvasin uuden vastuksen paikalleen ja nytpä puhallin puhaltaa täysillä jokaisessa säätöpotikan asennossa. Sitä ei siis saa sammumaan ollenkaan!

Siis missä vika? Onko uusi vastus väärä? Onko koko elektroniikkaosa (siis piirilevy ja kaikki siihen liittyvät osat) käyttökelvoton, kun vastusta  on siihen tinattu jo useampaan otteeseen? Kannattaako enää kokeilla uudella osalla, kun hinta pyörii kympin tuntumassa? Voiko vikaa olla siinä säätöpotikassa itsessään? Meinaan, että pitääkö ostaa uusi elektroniikkaosa motonetista hintaan 59e vai onko muita vaihtoehtoja? Niin ja onko tuo motonetin osa edes se mitä tarvitsen?

Vastus on todennäköisesti transistori. Kävin purkaamolta puhaltimen joka toimi samalla lailla kuin sulla. Aiempi omistaja oli vaihtanut transistorin kahteen MJ 2955:seen (tehonkesto 60V 15A). Vaihdoin transistorit kahteen BDX 66 B (100V 16A). Alkuperäinen transistori on T 1829-1 (60V 20A) 1 kpl.

Puhaltimensäätö rupesi toimimaan niin kuin pitääkin.

j2k

  • Vieras
Vs: 405 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeussäätö
« Vastaus #4 : 28.11.2006, 16:36:53 »
Ongelma:

Tuli 405:seen (1. mallisarja) sellainen ongelma että lämmityslaitteen moottori pyörii vain kun kytkin on nopeimmassa asennossa. Muissa asennoissa puhallin on täysin mykkä. Mistäköhän vikaa kannattaisi lähteä etsimään. Missähän moottorin etuvastus sijaitsee?

Ratkaisu:

Joo sieltähän se löytyi moottorin vierestä kun irroitti moottorin. Vaihdoin transistorin ja alkoi pelaamaan. Alkuperäinen transistori oli T 1829-1. Rempan kustannukset 5,4 euroa.

Samael

  • Vieras
Vs: 405 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeussäätö
« Vastaus #5 : 29.11.2006, 09:01:24 »
Ainakin 1989 mallisessa se "etuvastus" tehotransistori on samassa paketissa puhaltimen moottorin kanssa. Suurimmalla nopeudella se toimii juuri siksi kun rele ohittaa tuon säätö systeemin. Haulla löytyy varmasti korjausohjeet.

Edellinen kirjoittaja on hyvinkin oikeassa..

Lämmityslaitteen moottorin irroittamalla löydät luultavasti vian. Vastus on kiinni moottorissa, jäähdytysripojen kera, et voi erehtyä. Helpoiten sen korjaat vaihtamalla koko osan, mutta ongelma saattaa ratketa myös vaihtamalla transistorin/transistorit.. mallista riippuen niitä on yksi tai kaksi kappaletta.. sijaitsee keskellä vastusta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeussäätö
« Vastaus #7 : 07.02.2011, 02:38:43 »
Ilman ilmastointilaitetta olevissa 1. mallisarjan autoissa puhaltimen valmistaja on Behr (6441 85) tai Valeo (6441 G3), mutta ilmastoiduissa aina Valeo (6441 G5). Puhaltimen nopeutta säätelevä ohjainyksikkö (Behr 6441 86, Valeo 6441 78 tai Ipra 6441 79) on kiinnitetty puhaltimen rungon sisäpuolelle ja sen saa esille vasta puhaltimen irrottamisen jälkeen (kuva).

405 (1. mallisarja), lämmityslaite
405 (1. mallisarja), lämmityslaitteen puhallin

6441 85, HTR AIR PULLER, LEFT HAND DRIVE EXCEPT AIR CONDITIONING, 243,00 e (Behr)
6441 G3, HTR AIR PULLER, LEFT HAND DRIVE EXCEPT AIR CONDITIONING, 241,00 e (Valeo)
6441 G5, HTR AIR PULLER, LEFT HAND DRIVE AND AIR CONDITIONING, 228,00 e (Valeo)

6441 86, CONTROL MODULE, FOR BOSCH MOTOR, 119,00 e (Behr)
6441 78, CONTROL MODULE, 194,00 e (Valeo)
6441 79, NFP, CONTROL MODULE, IPRA - 90411, 135,00 e (Ipra)

Myös ilman ilmastointilaitetta olevissa 2. mallisarjan autoissa puhaltimen valmistaja on Behr (6441 85) tai Valeo (6441 G3), mutta ilmastoiduissa aina Valeo (6441 G5). Puhaltimen nopeutta säätelevä ohjainyksikkö (Behr 6441 86 tai Valeo 6441 78) on kiinnitetty puhaltimen rungon sisäpuolelle ja sen saa esille vasta puhaltimen irrottamisen jälkeen (kuva).

405 (2. mallisarja), lämmityslaite
405 (2. mallisarja), lämmityslaitteen puhallin

Ei ilmastointia (BEHR, WITHOUT AIR CONDITIONING AND WITHOUT REGULATION AIRCON/TEMP):

6441 85, HTR AIR PULLER, WITHOUT AIR CONDITIONING AND WITHOUT REGULATION AIRCON/TEMP, 243,00 e
6441 86, CONTROL MODULE, WITHOUT AIR CONDITIONING AND WITHOUT REGULATION AIRCON/TEMP, 119,00 e

Ei ilmastointia (VALEO THERMIQUE, WITHOUT AIR CONDITIONING AND WITH SIMPLE REGULATION AIRCON/TEMP):

6441 G3, HTR AIR PULLER, LEFT HAND DRIVE AND WITHOUT AIR CONDITIONING AND WITH SIMPLE REGULATION AIRCON/TEMP, 241,00 e
6441 78, CONTROL MODULE, WITHOUT AIR CONDITIONING AND WITH SIMPLE REGULATION AIRCON/TEMP, 194,00 e

Ilmastoinnilla (VALEO THERMIQUE, AIR CONDITIONING):

6441 G5, HTR AIR PULLER, LEFT HAND DRIVE AND AIR CONDITIONING, 228,00 e
6441 78, CONTROL MODULE, AIR CONDITIONING, 194,00 e

Kuvia Motonetin myymästä mallien 106, 405, 406, 605 ja Partner (sekä Citroen AX, Berlingo, Saxo, Xantia, XM, Xsara ja ZX) lämmityslaitteen puhaltimen ohjausyksiköstä 48-8591. Valeon valmistama osa 698032 vastaa Peugeotin alkuperäisosaa 6441 78. Motonet:

Lainaus
Lämmitysl esivastus PSA/Valeo, 48-8591, P405 Esivastus/elektroniikkaosa (sis puhaltimeen) [1988 - 1997], 69,50 e

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.





« Viimeksi muokattu: 07.02.2011, 02:57:43 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info