Kirjoittaja Aihe: 308 - Öljypohja (HDi)  (Luettu 1672 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mate_1974

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 12
308 - Öljypohja (HDi)
« : 02.05.2020, 18:18:18 »
Auto: 2009 308 1,6 HDi

Tämä koskee kyllä aikalailla kaikkia koneita, jossa on tuollainen ikävä pokkaus propun luona.

Tuossa 1,6 litran HDi koneesa on oljypohjassa propun kohdalla ikävä pokkaus, joka estää kaikkien öljyjen valumisen pois, ja joka sitten kerää pohjalle lietettä.

Tein nyt viikonloppuna tuohon autoon kuvan näköisen muutoksen öljypohjaan, jossa proppu vedettiin alaspäin käyttäen kierretankoa + sopivaa hylsyä. itse alasvetoon ei tarvinnut käyttää kummoista voimaa, tuli kevyesti vääntämällä. Välillä tarkistin kuinka alas tuo oli tullut.

Tuon propun alasvedon jälkeen öljyä tuli vielä ehkä n 0,3-0,4 litraa. Huuhtelin tuon jälkeen auton öljypohjan dieselillä useaan otteesen jonka laitoin mittatikun putkesta ratilla sisään ja annoin vaikuttaa.
Huuhtelin n tunnin sisään kolme eri kertaa dieselillä, sitten jätin yön ajaksi vielä dieselin vaikuttamaan (n 2 litraa, ja aamulla kun laskin ne pois, oli ne edelleen tosi mustan näköiset.
Ilmeisesti sinne oli jäänyt melkoinen moskakerros, josta toivottavasti nyt suurin osa poistui.

Näin jälkikäteen mietittynä, ois voinut laittaa suoraan vaan n 3-4 litraa dieseliä mittatikusta öljyjen poiston jälkeen, antanut olla siellä yön yli, ois luultavasti toiminut ihan yhtä hyvin.
täytyy kokeilla tuo seuraavan kerran kun vaihtaa öljyt.

Ohessa näkyy vastaava työ jonkun muun tekemänä.
https://www.youtube.com/watch?v=phjR7jFUOK0
« Viimeksi muokattu: 02.05.2020, 19:14:57 kirjoittanut mate_1974 »

Ranskalainen GT

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 446
Vs: 308 - Öljypohja (HDi)
« Vastaus #1 : 02.05.2020, 18:38:39 »
Downforce huononi, varsinkin maastossa.
Onko tuo sakkaongelma ratkaistu myöhemmissä öljypohjissa. Toimiiko imupoisto paremmin? Luulisi sakkaa jäävän millä tahansa poistotyylillä, jos on päässyt pohjalle jäykistymään. Huuhtelu auttanee.
Civic, Sportside 4,3l, Sportside 5,7l, Caprice Classic 5,0l, Suburban 6,5l, Chevy Van 6,5l, Chrysler 300M 3,5l -00, Citroen Berlingo 1,6l -03, Citroen C5 break 2,0l -06, Grand Picasso 2,0l -08, Chevrolet Silverado Duramax 6,6l -03, Citroen C5 Tourer 2,0l -10, Peugeot 508 GT 2,2l -11, Peugeot 3008 Allure BlueHdi 120 autom. 1,6l -18, Peugeot 508GT 2,0l -15, Opel Vivaro -20, Peugeot 3008 GT Hybrid 225 - 21.