Kirjoittaja Aihe: 307 - Ksenonvalojen jälkiasennus  (Luettu 17326 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jean

  • Vieras
Vs: 307 - Ksenonvalojen jälkiasennus
« Vastaus #15 : 14.01.2010, 02:49:09 »
Itsekin tökkäsin muutossarjan keulille -05 FL farkkuun. Kyllä on valtava ero valotehoissa verrattaessa halogeneihin. Olisiko juuri Ollot olleet nämä minunkin laittamat tuikut ja asennus meni juurikin niin helposti kuin "holkki" tuossa aiemmin kertoi. Itse en vain tiedä miten "holkki" sai menemään 1,5h asennukseen, kyllä tuntiin pitää päästä. ;D Pitkät odottelee tuolla peräkontissa, kunnes ehdin ne johonkin sisätiloihin asentamaan.

Mitä muuten arvelette, mahtuisiko/kannattaisiko lyhyiden ballastit nakata sinne suojakumin sisäpuolelle eli polttimon taakse? Ajattelin kaikesta laittomuudesta huolimatta pitää näitä lyhtyjä ikuisesti - yritän kesällä jopa katsastaa kärryn ksenoneineen. Valokuvio ksenoneillakin on hyvä ja valoa on riittävästi, mutta kuvittelenko vain että valokuvio lyhyillä on turhan lyhyt? Haluaisin nähdä lyhyillä 10-20m pidemmälle.

holkki

  • Vieras
Vs: 307 - Ksenonvalojen jälkiasennus
« Vastaus #16 : 14.01.2010, 21:35:35 »
Asentamalla xenonit kaukovaloihin mennään jonkun matkaa "pimeässä" ennen kuin valot lämpenee... no,onhan niitä "tehdas-xenoneja",onkohan samaa vaivaa? En myöskään arvaisi nostaa lähivaloja ylemmäksi,alkaa häikäisemään.Linssi-tyyppinen umpio antaa tarkan valokuvion , muttei juurikaan hajavaloa . Myös katsastus reissulla xenon-valojen paljastuminen aiheuttaa todennäköisesti merkinnän rekisteriotteeseen mikä taas näkyy tienpäällä helposti "virannomaisvalvonnassa".Aika vaivaton vaihtaa polttimot ja irroittaa ballastin johdot leimalle mennessä.Jos joku foorumilta vaihtaa kaukovalot FL:ään xenoneille , mielelläni otan vastaan kokemuksia!

jean

  • Vieras
Vs: 307 - Ksenonvalojen jälkiasennus
« Vastaus #17 : 14.01.2010, 21:49:34 »
Kaukovalot laitettu ksenoneiksi. Muistin merkin väärin - nämä ovat AMP:it.
Asennus oli näihinkin erittäin helppo ja nopea.

Nopean ilta-ajelun äsken pimeällä kävin ja kyllä on tautisen kirkkaat pitkät. Syttymisviive on olematon, joten se ei häiritse. Ainut mikä todella häiritsee ja johon myös tarvitsen kaiketi joltain apua on se, että pitkien valokuvio/valokeila muuttui lyhytmäisiksi.. eli valoa tuli siihen eteen todella paljon ja valokeilaan ei tahdo tulla pituutta.

Olisiko foorumilaisilla ehdotuksia valokuvion korjaamiseksi? Täytyykö polttimoa hinata vähän taaksepäin vai säätää umpiosta (voiko siitä säätää?) valokuviota?

Lyhyillä valoilla en huomannut mitään ongelmia valokuvion kanssa. Laitoin muuten lyhyiden ballastit siihen umpion suojamuovin taakse kiinni - nätisti sopi.  ;D

jean

  • Vieras
Vs: 307 - Ksenonvalojen jälkiasennus
« Vastaus #18 : 15.01.2010, 21:01:16 »
Vai olisiko tuossa juuri se vikakin jo mainittuna: "valoa tuli siihen eteen todella paljon" = sen kirkkaus muodostaa valomuurin, jonka yli ei enää näe sitä varsinaista kauas kantavaa valoa. Periaatteessa tuota voisi kokeilla korjata nostamalla kaukovaloa, mutta en tiedä onko se edes mahdollista, lähivaloon koskematta ???

Tutkin asiaa ja valomuurista ei kyllä voi olla kysymys, nimittäin pitkät eivät näytä ainakaan pidemmälle kuin lyhyet vaikka mistäpäin asiaa tarkastelisi.
Eli kyse on siitä että valokuvio muodostuu eteen ja liian lyhyeksi pitkillä ajovaloilla. Voikohan noita pitkiä säätää erikseen?

tth

  • Vieras
Vs: 307 - Ksenonvalojen jälkiasennus
« Vastaus #19 : 15.01.2010, 21:14:09 »
Tutkin asiaa ja valomuurista ei kyllä voi olla kysymys, nimittäin pitkät eivät näytä ainakaan pidemmälle kuin lyhyet vaikka mistäpäin asiaa tarkastelisi.
Eli kyse on siitä että valokuvio muodostuu eteen ja liian lyhyeksi pitkillä ajovaloilla. Voikohan noita pitkiä säätää erikseen?

Kannattaa varmistaa, että polttimot ovat kunnolla paikoillaan ja että polttimon kirkkain osa (se pallukka) on edes suurin piirtein samassa kohtaa heijastinta kuin alkuperäisen halogeenipolttimon lanka. 307:n valojen säädöistä en tiedä, 406:ssa ei voi säätää pitkiä erikseen. Kokeile katsoa montako säätöruuvia sieltä umpiosta löytyy.

jean

  • Vieras
Vs: 307 - Ksenonvalojen jälkiasennus
« Vastaus #20 : 15.01.2010, 22:49:45 »
Nonniin..

En ehtinyt tth:n neuvoja kuunnella, vaan menin irroittamaan molemmat polttimot ja laitoin ne uudelleen paikalleen.
Ja kas, nyt valokuvio on kuin suoraan jostain oppikirjasta. Polttimot siis eivät olleet jostain syystä aivan pohjassa. Polttimot asettuivat muutamia millejä syvemmälle mitä aiemmin. Nyt siis valoilla näkee todella hyvin. Täysin tyytyväinen olen - eipä taida olla paluuta halogeeneihin.

Valojen säätöä en siis alkanut katsomaan lainkaan, ei liene tarvekaan kun nyt valot näyttävät oikein. Ajattelin mielessäni että vika olisi ollut siinä että polttimot ovat liian syvällä ja sen vuoksi valo tulee eteen, mutta se olikin toisinpäin. Nyt ei myöskään aiemmin sanotun kaltaista "valomuuria" pääse muodostumaan lainkaan.

jean

  • Vieras
Vs: 307 - Ksenonvalojen jälkiasennus
« Vastaus #21 : 17.01.2010, 23:29:53 »
307 FL tekee vakiopitkilläkin todella kirkaan kohdan aivan auton eteen. Toki heijastimet ja vastaavat näkyvät myös kaukaa.

Voi olla. En ole huomannut/kiinnittänyt huomiota itselläni sellaiseen. Ainakaan tällä hetkellä ei tule mitään erityisen kirkasta kohtaa aivan auton eteen vaan valokuvio tuntuu tasaiselta.

jleinonen

  • Vieras
Vs: 307 - Ksenonvalojen jälkiasennus
« Vastaus #22 : 18.01.2010, 13:03:41 »
Voi olla. En ole huomannut/kiinnittänyt huomiota itselläni sellaiseen. Ainakaan tällä hetkellä ei tule mitään erityisen kirkasta kohtaa aivan auton eteen vaan valokuvio tuntuu tasaiselta.

Komppaan. Enemmän kuulostaa valojen suuntausongelmalta jos tulee kirkas kohta auton eteen. Tai joku muu ongelma kuten väärä polttimoiden asennus.

holkki

  • Vieras
Vs: 307 - Ksenonvalojen jälkiasennus
« Vastaus #23 : 18.01.2010, 22:17:17 »
Helposti tulee jälkiasennus-xenoneilla ongelmia valokuvion kanssa.Perinteinen heijastava umpio on suhteellisen tarkka polttimon asennon ja koon suhteen toisin kun (olettaisin) linssi-tyyppinen umpio.Myös hajavalon määrä kasvaa kohtuuttomasti valo määrän kasvaessa. Liikenteessä tulee vastaan jonkun verran corolla-virityksiä , jonka valokuviosta kanssa-autoilijat saavat "nauttia".No joo, kaukovaloilla ajettaessa "häiritsevää" häikäisyä tulee suhteessa vähemmän , tuskin kukaan tahallaan" pitkillä päin ajaa ". Taidan hommata myös xenonit pitkiin,kiitos kommenteista/vinkeistä!

antsu

  • Vieras
Vs: 307 - Ksenonvalojen jälkiasennus
« Vastaus #24 : 19.01.2010, 07:53:16 »
Perinteinen heijastava umpio on suhteellisen tarkka polttimon asennon ja koon suhteen toisin kun (olettaisin) linssi-tyyppinen umpio.

Minulla ei ole käytännön kokemusta lamppujen toiminnasta, mutta ei linssistö ainakaan teoriassa ole optisesti yhtään sen helpompi kuin peiliheijastinsysteemikään. Molemmissa on polttimon oltava jokseenkin tarkasti oikealla paikallaan tai toimii huonosti.

Pesukarhu

  • Vieras
Vs: 307 - Ksenonvalojen jälkiasennus
« Vastaus #25 : 14.02.2010, 15:29:05 »
Kukas on saanut laitettua vanhakoppaisen H1-pitkiin xenonit? Ostin samanlaisen sarjan, jota aiemminkin olen käyttänyt (kaikki muut polttimot H7, joissa metallikantaiset polttimot), mutta kanta onkin näissä muovia ja turhan paksu. Lisäksi aikani pyörittelin tuota lamppua, ja mielestäni se ei sovi kuin yhteen asentoon, sellaiseen jossa heti kannan takana oleva paksu kohta johtoja jää poikittain niihin lukitusjousiin nähden. Nämä yhdessä, niin ei toivoakaan saada jousia kiinni.

Jotenkin tiukkaan se polttimo sinne kuitenkin meni, kun yritin ottaa pois, niin se koko metallikehikko, jossa ne jouset ovat kiinni yms. irtosi sieltä. Kuitenkin se sinne meni painamalla takaisin ja halogeeni näyttää edelleen oikeaan suuntaan. Kuuluiko tuon olla irtoava, vai hajotinko tuosta nyt jotain, vaikka vielä toimiikin? Jos kuului, niin sittenhän ne voisi ottaa sieltä irti, ja koittaa vielä pöydällä, että saisiko sitä polttimoa siihen kiinni. Ja onko jollain ollut metallikantaisia H1:ä?

Peugeot 307 SW

  • Vieras
Vs: 307 - Ksenonvalojen jälkiasennus
« Vastaus #26 : 20.06.2010, 22:50:56 »
Onko kukaan laittanut pitkiin xenoneita uusi keulaisessa? Miten pärjää tuolla että xenon vie oman aikansa kirkastua?

mopsipug

  • Vieras
Vs: 307 - Ksenonvalojen jälkiasennus
« Vastaus #27 : 10.10.2010, 19:11:39 »
Olen omaan mopsivaunuuni asentanut jälkiasennusksenonit sekä lyhkäsille että pitkille. Lyhkäsille on Cobran miniballastit 5000K polttimoin ja pitkille on 'perinteiset' isommat ballastit myös 5000K polttimoin. Cobran miniballastit aiheutti jälkiasennusmankan jumiutumisen pitkiä kytkiessä, joten asensin ko. ballastit lopulta lyhkäsille. Molemmat ballastit sain mahtumaan umpioiden sisään, vaikkakin asennuksen helpottamiseksi jouduin irrottamaan puskurin, jotta sain umpiot pöydälle. Ballastit ovat sen verran väljästi umpioiden sisällä, että korkeudensäätökin vielä pelaa normaalisti.

Pitkiä kytkiessä on tosiaan pieni 'pimeä' hetki, ehkä noin 10 sekuntia, mutta käytännössä en ole kokenut sen olevan kovin haitallinen. Tämä siksi, että tuo pimeä hetki ilmenee vain ensimmäisellä pitkien kytkemisellä kylmillä polttimoilla tai kun edellisestä kytkennästä on ehtinyt kulua riittävän kauan, että polttimot ovat jo jäähtyneet. Lämpimillä polttimoilla täysi teho tulee siis käytännössä välittömästi, eli mm. silloin kun joutuu vastaantulevan liikenteen takia vaihtamaan lyhyille ja kohtaamisen jälkeen taas kytkee pitkät (olettaen ettei ole kovin ruuhkaisaa). Voin oman kokemukseni perusteella suositella jälkiasennusksenoneita myös pitkille, on sen verran mukava nähdä kunnolla pilkkopimeässä.

mopsipug

  • Vieras
Vs: 307 - Ksenonvalojen jälkiasennus
« Vastaus #28 : 15.10.2010, 23:58:19 »
Täytyy täsmentää hieman edellistä viestiäni: Vaikka omat kokemukseni jälkiasennusksenoneista on myönteisiä, niin en suinkaan yllytä/suosittele kenenkään ryhtyvän muuttamaan autonsa ajovaloja laittomiksi asentamalla jälkiasennusksenonit. Vaikka 307 faceliftin halogeeniumpion 'lasissa' onkin hyväksyntä myös kaasupurkauspolttimolle (DC00 tms.), niin ei halogeeniumpion muista osista kaikki ole hyväksytty käytettäväksi kuin ainoastaan halogeenipolttimoin. Hyväksynnät molemmille valonlähteille umpion lasissa on kai siksi, että samaa lasia käytettäneen molemmissa umpiotyypeissä. Vaikka sitten asentaisi automaattisen ajovalojen korkeudensäädön lampunpesureiden kaveriksi, ei umpio kokonaisuutena muutu hyväksytyksi käytettäväksi kaasupurkauspolttimoiden kanssa. Tämä vain selvennykseksi, sillä tästä asiasta löytyy myös päinvastaista informaatiota.

Itseäni ei kuitenkaan niinkään huoleta autoni ajovalojen laittomuus, sillä arvostan parempien ajovalojen tuomaa parempaa näkyvyyttä pimässä ajettaessa ja sen myötä lisääntynyttä turvallisuutta. Ja mitä kanssa-autoilijoiden häikäisyyn tulee, niin FL 307:n linssiumpiosta tuleva hajavalo on melko vähäistä ja toisaalta olen tavannut pahemmin häikäiseviä alkuperäisksenoneitakin liikenteessä, ainakin jokin Audin malli (olisikohan A4?), jossa on myös LED-huomiovalot. Katsastuksen ajaksi olen varmuuden vuoksi asentanut halogeenipolttimot paikalleen, ettei tule otteeseen korjauskehoitusta. Jokainen asentakoon jälkiasennusksenoneita omalla luvalla ja vastuulla.

Bringings

  • Vieras
Vs: 307 - Ksenonvalojen jälkiasennus
« Vastaus #29 : 12.11.2010, 19:27:30 »
Terve.

Mitenkä hoituu halogeeni pitkien vaihto xenoneiksi? Lyhyinä on jo alkuperäiset xenonit. Mitä xenon sarjassa pitää siis olla? Auto on 05 FL malli