Kirjoittaja Aihe: 307 - Etuoven sähköinen lasinnostin ei toimi oikein  (Luettu 10687 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Putput

  • Vieras
Auto: 2004 307 SW 1,6 (120 000 km).

Repsikan puoleinen sähköikkuna on alkanut temppuilla.

Ensimmäisen kerran vika ilmeni ajossa. Eli ikkunaa sulkiessa lasi meni kiinni kuten pitikin, mutta tuli saman tien itsestään takaisin lähes puoleenväliin ja jäi siihen asentoon. Tovin renkkaamisen jälkeen ikkuna jäi kiinni.

Tässä välissä ehti noin viikon verran olla taukoa, kun toisella kerralla samat oireet. Tosin niin että auto oli ollut pysäköitynä. Taas noin kymmenen sulkemisyrityskerran jälkeen ikkuna jäi lopulta kiinni. Vika on sinänsä kosmeettinen, mutta haittaa ilkeästi esimerkiksi kaupunkipysäköintiä.

Kiitos jo etukäteen jos asia saisi valaistusta!

mikkiZ

  • Vieras
Vs: 307 - Etuoven sähköinen lasinnostin ei toimi oikein
« Vastaus #1 : 05.07.2011, 18:37:52 »
Mahtoiko olla kuumakin päivä? Oma -02.n temppuilee helteellä, auttaa kun kädellä "avustaa" lasin ylös. Liekkö lasin tiivisteiden turpoaminen vai mikä, mutta tosiaan vain kovasaa auringon paisteessa ilmennyt. Alas laskuhan johtuu siitä ett lasi luule jotain olevan välissä...

pertsa

  • Vieras
Vs: 307 - Etuoven sähköinen lasinnostin ei toimi oikein
« Vastaus #2 : 06.07.2011, 11:18:34 »
Nuo Putputin kirjoittamat ongelmat viittaisi oikean ikkunan jomman kumman, kuskin tai vänkärin ovessa olevan sähkönappulan kettuiluun.

Minulla edellisessä kotterossa, Berlingo, lasinnostin lopetti toimintansa. Syyksi paljastui pihalla kasvava tammi, josta oli tippunut mahlaa tai jotain rähmää auton päälle, myös siis laseille. Noh, kun ikkunoita availi, se rähmä tietysti joutui ja tarttui alatiivisteeseen. Jossain vaiheessa liimaa oli tiivisteessä niin paljon, että ikkuna ei enää jaksanutkaan nousta ylös ilman apua. Homma hoitui pelkällä vedellä ja rätillä, mutta "vikaa" sai etsiä jonkin aikaa!

tupu

  • Vieras
Vs: 307 - Etuoven sähköinen lasinnostin ei toimi oikein
« Vastaus #3 : 02.03.2013, 08:58:27 »
Auto: 2002 307 1,6. 

Kuskinpuoleisen lasin sähköinen nosto-laskukytkin on seonnut. Puoliksi avonnaista ikkunaa sulkiessa se lähtee kumpaan suuntaan tahansa (yleensä ensimmäisellä kerralla alaspäin). Vika on esiintynyt puolen vuoden ajan. Onko vika nostimen "kuolemaksi", sillä se saattaa tehdä sen useaan kertaa peräkkäin. Lasin ollessa ihan alhaalla se lähtee ylöspäin. Eilen se kehtas jumiutua sinne ala-asentoon. Usean yrityksen jälkeen se suostui kuitenkin nousemaan ylös.  Olen putsannut lasin ja tiivisteen useaan otteeseen, eli lasin nihkeyteen en usko.

sulo2604

  • Vieras
Vs: 307 - Etuoven sähköinen lasinnostin ei toimi oikein
« Vastaus #4 : 02.03.2013, 13:12:36 »
Todennäköisesti "puristussuojaus" laukeaa, eli lasi liikkuu nihkeästi. Itsellä oli sama vika, siihen auttoi koneiston avaus, purku, puhdistus ja voitelu.

ier

  • Vieras
Vs: 307 - Etuoven sähköinen lasinnostin ei toimi oikein
« Vastaus #5 : 07.03.2013, 09:41:01 »
Auto: 2001 307 2,0 XSi.

Mulla sama homma vaivasi. Menee se ohjaus sekaisin, jos ikkuna on jäässä ja yrittää aukaista. Kun menet autoon, paina lasin nostimen nappula alas ja käännä virrat päälle ja päästä nappula ylös niin pitäis resetoitua.

Olikohan se jotenkin noin? Taisi ohje löytyä jopa ohjekirjasta, jos oikein muistan.

PekkaTi

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 717
Vs: 307 - Etuoven sähköinen lasinnostin ei toimi oikein
« Vastaus #6 : 12.03.2013, 14:33:15 »
Ohjekirjassa näyttää olevan näin:

Lainaus
Aktivointi akun irti kytkemisen jälkeen tai jos niissä on toimintahäiriö:

- Päästä kytkin vapaaksi ja paina sitä uudelleen, kunnes ikkuna on sulkeutunut kokonaan.
- Pidä kytkintä alhaalla vielä noin sekunnin ajan ikkunan sulkeutumisesta.
- Ikkuna sulkeutuu automaattisesti painamalla kytkimestä.
- Kun ikkuna on alhaalla, paina painiketta uudelleen noin sekunnin ajan.

Näiden toimenpiteiden aikana puristussuoja ei ole toiminnassa

Tosin, kun itse luen tuota niin jää vielä hiukan epäselväksi mitä tuossa nyt pitää tehdä? Sulkeminen tapahtuu ylöspäin, aukaiseminen alaspäin, eli jo tämä on minulle ristiriitaista: "Pidä kytkintä alhaalla vielä noin sekunnin ajan ikkunan sulkeutumisesta."
Nykyinen: 308 SW Active 112 e-HDi 2-tronic vm. 2012
Edelliset: 307 Wagon Premium Plus HDi (66 kW), vm. 2007, 306 ST HDi (66 kW) vm. 2001, Renault 19 TXE Chamade vm. 1991, Peugeot 205 vm. 1985



tijuhe

  • Vieras
Vs: 307 - Etuoven sähköinen lasinnostin ei toimi oikein
« Vastaus #7 : 12.03.2013, 19:45:36 »
Englanninkielisessä ohjekirjassa on näin:

Lainaus
Reinitialisation of the windows
Following reconnection of the battery or in the event of a malfunction:
- release the switch and pull it again until it closes completely,
- hold the switch for approximately one second after closing,
- press the switch to lower the window automatically,
- when the window has reached the low position, press the switch again for approximately one second.
The safety auto-reverse function is not active during these operations

Eli ensin vedetään ylös kunnes kiinni + n. 1s, sitten painetaan alas (ikkuna aukeaa automaattisesti) ja viimeiseksi kun ikkuna on auennut kokonaan, painetaan uudelleen alas n. 1s ajan.

Jos itselläni on minkä tahansa laitteen suomenkielisessä ohjekirjassa jotain epäselvää, yritän etsiä käsiini englanninkielisen ohjekirjan koska niissä on usein kerrottu oikein tai ainakin selkeämmin.

Pitääpä itsekin kokeilla tuota kun ikkunat ovat temppuilleet jo jonkin aikaa. Tosin olen melko varma, että vika on kuskin oven kytkimissä kun välillä ikkunat toimivat kunnolla ja välillä automatiikka on häviksissä ja muutenkin hankala löytää kytkimistä asentoa, jossa ikkunat liikkuisivat, mutta pelkääjän ikkuna on toiminut pelkääjän oven kytkimestä koko ajan kunnolla.

PekkaTi

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 717
Vs: 307 - Etuoven sähköinen lasinnostin ei toimi oikein
« Vastaus #8 : 13.03.2013, 06:58:11 »
Auto: 2007 307 Wagon 1,6 HDi 90 Premium Plus (66 kW).

Tämä lienee nyt jokin trendi. ;D Minulla apukuskin ikkuna ei toimi oikein kuskin puolen namiskasta, mutta omastaan toimii ihan OK. Jos yritän saada ikkunaa kiinni, se lähteekin alas. Sitten kun vetäisen namiskaa kerran ylös, ikkuna nousee automatiikalla ylös ja kiinni. Alas menee ongelmitta.
Nykyinen: 308 SW Active 112 e-HDi 2-tronic vm. 2012
Edelliset: 307 Wagon Premium Plus HDi (66 kW), vm. 2007, 306 ST HDi (66 kW) vm. 2001, Renault 19 TXE Chamade vm. 1991, Peugeot 205 vm. 1985



Juissi80

  • Vieras
Vs: 307 - Etuoven sähköinen lasinnostin ei toimi oikein
« Vastaus #9 : 18.06.2016, 19:24:01 »
Auto: 2001 307 1,6 (TU5JP4).

Miten kuskin sähkölasin pitää toimia, mulla automaattinostoa käyttäessä, kiinnimenon jälkeen avaa ikkunaa auki kolmanneksen. Katoin jo, ettei tiivisteiden välissä ainakaan näkynyt/tuntunut mitään, mikä laukaisis jonku turva avauksen. Onko tuolla oven sisällä tai muualla jotain antureita, missä voi olla vikaa, tai jotain säätöä mikä olis nyt liian herkällä?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Etuoven sähköinen lasinnostin ei toimi oikein
« Vastaus #10 : 18.06.2016, 19:33:49 »
Mulla ainakin hävis kaikki mielenkiintoiset oireet kun sopeutti uudestaan voimanrajoittimen. Esim etuikkuna ei mennyt kiinni kaikosäätimestä lainkaan. Akku oli jossain vaihdeessa irti ja sen jälkeen lasi piti sulkea muutama sentti kerrallaan aina pitämällä pytkintä ylhäällä kunnes lasi pysähtyi. Tuon jälkeen alkoi ikkuna sulkeutua myös kaukossätimestä.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Juissi80

  • Vieras
Vs: 307 - Etuoven sähköinen lasinnostin ei toimi oikein
« Vastaus #11 : 09.07.2016, 21:58:56 »
Lasinnostin jatkaa pelleilyään, ei siis oo missään vaiheessa mulla toiminut kunnolla, vaan automaatilla ja manuaalisesti nostaessa kun tulee ylös, niin laukasee ilmeeati turvaominaisuuden, ja laskee ikkunaa alas. Oon tähän mennessä koittanut "kalibroida" ton lasin (tosin vaikeaa, koska yläasennossa ei voi pitää sekunti painettuna, lasi aukeaa), ottanu irti kytkinpaketin ja putsannut ja just irrotin ovipahvin ja rasvailin mekanismin. Silti tekee samaa, vänkärin puolella toimii. En oo myöskään löytänyt tiivisteidwn välistä mitään likaa, tms.

Saan kohta hyppysiini pp2000:n pääseeks sieltä näpräämään tota, esim. poistaa sen turva-asetuksen, tai muuttaa sen arvoja. Nyt jos siihen laittaa käden väliin, niin ei edea purista, kun jo avaa. Tosin ei se kovempaa purista toisellakaan puolella.

Tvalo

  • Vieras
Vs: 307 - Etuoven sähköinen lasinnostin ei toimi oikein
« Vastaus #12 : 01.09.2016, 23:03:20 »
Minulla 307 SW:ssä vm. 2008 kaikki sähkölasien ongelmat loppuivat kun vaihdoin kuskin oven kytkinpaneelin. Aikaisemmin sekä kuskin että apukuskin lasit elivät omaa elämäänsä ja en enää uskaltanut kumpaakaan juuri käyttää, sillä niiden ylössaanti oli aina tuurista kiinni. Tilasin netistä tarvikevaraosan (noin 20€) kotiintoimitettuna ja äärimmäisen yksinkertaisen vaihto-operaation jälkeen kaikki on toiminut kuin unelma.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 066
Vs: 307 - Etuoven sähköinen lasinnostin ei toimi oikein
« Vastaus #13 : 02.09.2016, 07:34:02 »
Auto: 2006 307 SW 2,0.

Vastaavan ongelman ratkaisin putsaamalla kytkinten alla olevan piirilevyn + kytkinten piirilevyyn koskevat kontaktipinnat. Ennen tuota ikkunoiden ylös saanti oli ihan tuurikauppaa. Sama fiksaus muuten toimi myös 406:ssa kun lasi ei enää noussutkaan ylös.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Tupu

  • Vieras
Vs: 307 - Etuoven sähköinen lasinnostin ei toimi oikein
« Vastaus #14 : 17.10.2016, 17:11:27 »
Auto: 2002 307 1,6. 

Kuskinpuoleisen lasin sähköinen nosto-laskukytkin on seonnut. Puoliksi avonnaista ikkunaa sulkiessa se lähtee kumpaan suuntaan tahansa (yleensä ensimmäisellä kerralla alaspäin). Vika on esiintynyt puolen vuoden ajan. Onko vika nostimen "kuolemaksi", sillä se saattaa tehdä sen useaan kertaa peräkkäin. Lasin ollessa ihan alhaalla se lähtee ylöspäin. Eilen se kehtas jumiutua sinne ala-asentoon. Usean yrityksen jälkeen se suostui kuitenkin nousemaan ylös.  Olen putsannut lasin ja tiivisteen useaan otteeseen, eli lasin nihkeyteen en usko.

Nyt pojat ratkaiskaa jo monta vuotta autoani vaivannut ongelma. (Ettehän Te kaikki pojat voi olla hämäläisiä.)

Ovikytkimestä ovilasin nostaminen ei edelleenkään tahdo onnistua, vaan joutuu sähköttämään lukuisia kertoja (jopa kymmeniä ja taas kymmeniä kertoja) saadakseen lasin kiinni. Toinen tapa on se, että pysähtyy, sammuttaa kone ja lukita ovet, ja sen jälkeen taas käynnistää auto ja jatkaa matkaa. Kolme vuotta sitten Te puhuitte liukkauden puutteesta. Tämänhän minä tyttö testasin  laittamalla lasiin liukuvoidetta.  Mutta eihän se liukkaudesta ole kiinni. Ikkunahan nousee aina ylös kun lukitsee oven.  Oikeanpuoleinen lasi toimii kytkimellä aina ihan oikein.

Onkohan siellä oven välissä jotain elektroniikkaa, vai voisiko se kytkin jollain tapaa vain sekoilla. Pystyykö sen kytkimen testata, korjata tai putsata. 

Terveiset Suomen Turusta
Tupu