Kirjoittaja Aihe: 307 - Käyntiongelmat (TU)  (Luettu 8879 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hopoikku

  • Vieras
307 - Käyntiongelmat (TU)
« : 23.01.2016, 16:05:36 »
Auto: 2003 307 1,6 (TU5JP4, VF33CNFUB82964426).

Moottorin vikavalo palaa, ei ota kunnolla kierroksia, ravistaa ja nykii. Auto on juuri huollettu; öljynvaihdot ja öljyproppu, jarruneste, jakohihna, kytkinhuolto, jousituksen alatukivarret, pallonivel sekä pakoputki (takapönttö). Kerran käynnistetty pakosta kylmänä, jolloin nyki, mutta pystyi ajamaan kuitenkin, tosin matalilla kierroksilla (ajoin vain n. 3 km).

Tänään lämppärin jälkeen käynnistyi ok, mutta oltuaan pari tuntia pikkupakkasilla ulkona parkissa ajon (7 km) jälkeen, tuli tenkkapoo. Parinsadan metrin ajon jälkeen vilkutti moottorivikaa, kierroksia otti vain talla pohjassa n. 2000 maksimissaan ja nyki hulluna. Ajoin tien sivuun. Ensin ei meinanut käynnistyä enää uudelleen, mutta 20 min odottelun jälkeen starttasi. Kierrokset tippuivat, ellei kaasuttanut vähän väliä ja kun vauhti kasvoi 50 km/h, myös tärisi. Moottorin vikavalo paloi nyt yhtäjaksoisesti.

Mistä ensinnäkin tietää, onko katalysaattoria? Rek.otteessa ei sitä lue, eikä ohjekirjassa. Akku vaihdettu n. 4 v sitten. Ei paljoa ajettu sen jälkeen. Missä muualla voi olla vikaa? Uskaltaako ajaa huoltamolle 20 km päähän?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 148
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Käyntiongelmat (TU)
« Vastaus #1 : 23.01.2016, 16:17:00 »
Tota, ensinnä auto on juuri huollettu ja vika alkoi karkeasti huollon jälkeen? Tarkalleen ottaen auto huollettiin koska? Ja hajosi/hyytyi koska? Jossain määrin toivoisin että olisi ollut merkkihuolto koska huolto sisältää hinauspalvelun.

Kaikissa 1991 tai jotain vuoden jälkeen on ollut katalysaattori, Mutta sellasta joskus luki käyttöohjeessa että jos moottorin vika valo palaa niin ei ole ratkaiseva vika, jos vilkkuu niin ei saisi jatkaa ajoa. Noi muuten en osaa kamalasti kommentoida tota toimintaa, melkein pyytäisi testeriä että vähän näkisi mitä auton mielestä on pielessä.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

hopoikku

  • Vieras
Vs: 307 - Käyntiongelmat (TU)
« Vastaus #2 : 23.01.2016, 16:57:33 »
Auto huollettiin muuten kuin pakoputken osalta vajaa kk sitten. Ajoin huoltamolta kotiin, auto ok. Seuraava käynnistys ja pakoputki oli puhki. Takapönttö vaihtoon. Ajoin kotiin ja seuraavasta käynnistyksestä kylmänä alkoi tämä ongelma. Kokeilin äsken ja nyt myös antipolllution faut rävähtää taululle.

Voiko liittyä sytytystulppiin? Olen lukenut täältä, että joku muukin oli vaihdattanut takapöntön ja sen jälkeen olikin vaihdettava tulpat. Miten nämä voivat toisiinsa liittyä vai onko sattumaa? Onnistuuko sytytyspuolan vaihto yhtä helposti kuin tulpan?

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 719
Vs: 307 - Käyntiongelmat (TU)
« Vastaus #3 : 23.01.2016, 17:00:13 »
Puola sökö. Helppo vaihtaa. Moottorin päältä vain suojamuovi pois, puolan liitin irti, puolan kiinnitysruuvit irti, nosta puola pois ja uusi tilalle sekä kasaus.
Peugeot 3008 hybrid

hopoikku

  • Vieras
Vs: 307 - Käyntiongelmat (TU)
« Vastaus #4 : 23.01.2016, 17:06:20 »
Jees, jos ei tuon pahempaa ole. Kantsiiko ensin tarkistaa tulpat vai näkeekö puolasta onko se rikki? Tartteeko jotakin erikoistyökaluja puolan vaihtoon? Puolia saanee Biltemasta (ei mitään kokemusta autoista ennestään)?

hopoikku

  • Vieras
Vs: 307 - Käyntiongelmat (TU)
« Vastaus #5 : 25.01.2016, 11:48:03 »
Palatakseni aiheeseen. Luin että ilmojen lämmetessä pösöillä olisi ihan tyyppivikana käynnistysongelmat. Käskettiiin kaasutella josko ongelma poistuisi. Toisaalla kiellettiin kaasuttelemasta. Onko siis keinoa selvittää onko vika todellakin sytytystulpissa/puolassa ennenkuin niitä alkaa vaihtaa? Näkeekö puolasta onko se rikki? Ei kuitenkaan ole ihan ilmainen osa, jos vika onkin vain yhdessä tulpassa.

Onko kaasuttelusta haittaa? Näkeekö tai kuuleeko jostain jos toimii vain kolmella moottorilla? Alkaa vikoja olla siinä tahdissa että rakas pösö pitänee myydä, kukkaro ei enää kestä...

tmex

  • Vieras
Vs: 307 - Käyntiongelmat (TU)
« Vastaus #6 : 25.01.2016, 11:55:00 »
Ei meidän pösöllä, 307 bensa, ole muita käyntiongelmia kuin puolasta johtuvat. Kolme puolaa on mennyt 100 tkm taipaleella, liikkeestä ostetulle tuli takuu ja se vaihdettiinkiin takuuna. Sytytystulpan kunto saattaa paljastaa jos puola on sökö.

micco

  • Vieras
Vs: 307 - Käyntiongelmat (TU)
« Vastaus #7 : 25.01.2016, 11:57:11 »
Ja tulppien vaihdon laiminlyönti vie puolia. Valitettavasti joskus syynä on jaon hyppääminen kovilla pakkasilla tuossa koneessa myös. Puolaa voit tutkia irroittamalla sen, viemällä sisälle ja poistamalla peltikannen. Jos näkyy halkeamia on puola varmuudella rikki. Toisaalta se voi olla rikki vaikka näyttää ehjältä. Sitä ei oikein voi mitata luotettavasti. Jos halki niin epoksilla joskus korjaus onnistuu oikeinkin hyvin.

hopoikku

  • Vieras
Vs: 307 - Käyntiongelmat (TU)
« Vastaus #8 : 25.01.2016, 13:17:57 »
Lisää vinkkejä vikaan liittyen: nyt nollakelillä auto käynnistyi hienosti mutta ilmoitti antipollution fault, piippasi ja jätti moottorivian valon päälle. Kävi tyhjäkäyntiä hyvin. Kokeilin polkaista kaadua ja heti 2000 kierroksen kohdalla sammui. Uusi käynnistys taas hienosti, kaasua ja sammuminen. Edelleenkin tulppa/puolavika? Katselin Motonetin puolia... Siinä puolassahan on aina kiinni kaikki 4 puolaa joten miten täällä on vaihdeltu vain yhtä/kahta? (Pitäisköhän vaihtaa alaa, auton korjaus alkaa olla kiinnostavaa.)

ATS

  • Vieras
Vs: 307 - Käyntiongelmat (TU)
« Vastaus #9 : 25.01.2016, 13:31:10 »
Puolapaketti kyseessä jossa kaikki neljä ovat yhdessä valetussa "paketissa". Puolakansi nimellä Motonetissä ja tällä numerolla sieltä löytyvä: 10-1176, 119,90 e.

hopoikku

  • Vieras
Vs: 307 - Käyntiongelmat (TU)
« Vastaus #10 : 25.01.2016, 13:39:12 »
Eli sitä saa yksittäisiäkin puolia ostettua? Jos näin niin kannattaako vaihtaa yksittäin? Se puola jonka kohdalta joku sulake olisi rikki? Vai kaikki sulakkeet kerralla ja katson sitten auttoiko? Jos sulakkeet vaihdan ensin niin rikkooko mahdollinen risa puola sulakkeen uudelleen? Vai toisinpäin eli risa sulake hajottaa puolan?

micco

  • Vieras
Vs: 307 - Käyntiongelmat (TU)
« Vastaus #11 : 25.01.2016, 13:50:36 »
Ei vaan puolakasetti on yksi yksikkö mikä kattaa kaikki neljä sylinteriä. Mister-autosta saa kaikista halvimmalla puolia, osta laatumerkki esim. Valeo.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 307 - Käyntiongelmat (TU)
« Vastaus #12 : 25.01.2016, 14:59:57 »
Toisaalta se voi olla rikki vaikka näyttää ehjältä. Sitä ei oikein voi mitata luotettavasti.

Puolan voi testata tuollaisella testitulpalla (HEI spark tester), jollaisen voi tietysti rakentaa itsekin, kun miettii mitä tekee. Tuo vaatii niin suuren jännitteen läpilyöntiin, että sillä saa luotettavan testituloksen myös normaalissa ilmassa testatessa.



https://www.fastenal.com/products/details/0245717

Tuo kirjoittaja suosittelee juuri tuota HEI-tulppaa. Mainosta varmaankin.

http://easyautodiagnostics.com/misc-index/cop-ignition-coil-tests-2

starship

  • Vieras
Vs: 307 - Käyntiongelmat (TU)
« Vastaus #13 : 25.01.2016, 20:16:42 »
Tämä puolapaketti on vain rakennettu niin huonosti että lyö helposti kipinän runkoon.Niissä tulpalle menevissä jatkoissa on tehty jousivirityksiä ja ne nokeentuvat helposti ja kun yritin purkaa niin kipinät ovat haurastuttaneet muovin että halkeaa helposti.

ATS

  • Vieras
Vs: 307 - Käyntiongelmat (TU)
« Vastaus #14 : 25.01.2016, 20:41:32 »
Eikös nuo kumitutitkin tule tuossa uudessa mukana?