Kirjoittaja Aihe: 307 - Männän vaihto (TU5JP4)  (Luettu 6377 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 144
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Männän vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #15 : 10.06.2016, 06:02:04 »
Jos on nosturi niin kokonaisen koneen vaihtaa yllättävän äkkiä
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

tmex

  • Vieras
Vs: 307 - Männän vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #16 : 10.06.2016, 07:15:58 »
Veikkaan, sieltä on vaan pakovenu palanu :) ei sen kummempaa.

Sitikkapuoskari

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 239
Vs: 307 - Männän vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #17 : 10.06.2016, 08:22:35 »
Kannattaako heikoilla taidoilla ryhtyä moiseen? Olis eka TU-kone jossa mäntä rikki. Ei kai ole kyseessä venttiilien tarttuminen. Käynnistä kaasupohjassa pitkään.

Juissi80

  • Vieras
Vs: 307 - Männän vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #18 : 10.06.2016, 09:10:10 »
Ei välttämättä kannata, mutta tässä nyt jo ollaan. =D
Ja on tässä ympärillä tietotaitoa, ukot ovat vaan niin kiireisiä, että hyvä kun puhelimeen välillä vastaavat.

Ja oon mä jonkun verran koneita räplännyt, ei se sielunelämä niin vieras ole, mutta mäntää en tosiaan oo vaihtanut kun kakspyöräsiin.

Toi on nyt sellasessa vaiheessa, että lähen just hakemaan torxhylsysarjaa, että saan noi kannenpultit auki, sitten on viisaampi.

Hirveesti toivon, että vika olis venttiileissä, mutta sen näkönen se mäntä on (mitä sitä nyt pääsee näkemään) että olis halkeama.

Palaan tähän, kunhan kansi on irti.

Salmiakkipatonki

  • Vieras
Vs: 307 - Männän vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #19 : 10.06.2016, 09:16:22 »
Kannattaako heikoilla taidoilla ryhtyä moiseen? Olis eka TU-kone jossa mäntä rikki. Ei kai ole kyseessä venttiilien tarttuminen. Käynnistä kaasupohjassa pitkään.

Kun heikoilla taidoilla aloittaa, voi vahvemmilla lopettaa ;) Ei vaikuta suurelta taloudelliselta riskiltä tekemällä oppimisen toteuttamiseen, jos kerran intoa riittää ;D

Late

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 493
Vs: 307 - Männän vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #20 : 10.06.2016, 09:17:04 »
Kannen pultit voi käyttää uudestaan. Pitää vain mitata etteivät ole venyneet liikaa. Voin kattella viralliset mitat.

Juissi80

  • Vieras
Vs: 307 - Männän vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #21 : 10.06.2016, 09:40:02 »
Se ois hyvä, kiitos!

Koitin eilen etsiä tietoa, noi kannenpultit on ilmeisesti kokoa E-14, ovat sen verran syvällä, ettei pääse oikein kunnolla katsomaan.

Juissi80

  • Vieras
Vs: 307 - Männän vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #22 : 10.06.2016, 15:10:43 »
Joo, kansi on irti, oli ne kannenpultit torx hylsy e14. Tosin pitkää hylsyäkin joutui vielä kaventamaan, että mahtui avaamaan reunimmaiset pultit.

Tosi positiivista on se, ettei mäntä tosiaan ole vaurioitunut, sylinterikin näytti hyvältä, mukava olla väärässä tälläisessä. Oma osaaminen taas vähän loppuu tähän, en osaa silmällä sanoa, mikä venttiili vuotaisi, kaikki seetit oli ihan ok siistin näköisiä. Kansipahvissakaan en nähnyt mitään selvää jälkeä, että olisi kussut toisen sylinterin puolelle. Vai onko tuosta sitten nostaja mennyt?

Joka tapauksessa ei tarvii purkaa enempää. =)

Oisko se nyt fiksua jättää sekä kannen päälle, että mäntien päälle likoomaan polttoöljyä viikonlopun yli. En varmaankaan sen kummempaa tuolle viikonlopun aikana saa tehtyä, ellei täältä ilmoittaudu joku tietäjä kurkkaamaan tuota kantta.

Osku407

  • Vieras
Vs: 307 - Männän vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #23 : 10.06.2016, 15:38:05 »
Ku ottaa nokat pois niin venttiilit sulkeutuu tai vaihtoehtoisesti veivaa nokkia siten että venttiilit sulkeutuu. Huomaa jo silmällä mikä venttiili jää kantamaan ja jos epäselvyyttä ni siihenkin löpökikka luonaa (laittaa palotilan täyteen löpöä) ja kattoo fikkarin kans imu ja pakopuolelle mistä kanavasta alkaa nestettä valua. Pystyy jo siitä päättelee mikä tai mitkä venttiilit o vammaisia. Tietysti tulpanreikään kannattaa laittaa tukkoon ettei turhaan siitä valuttele :)

Juissi80

  • Vieras
Vs: 307 - Männän vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #24 : 10.06.2016, 15:53:37 »
Noniin. Olin laittamassa polttoöljyä palotiloihin likoomaan viikonlopuksi, jakopäästä lukien ekassa ja kolmannessa pysyy polttoöljy.
Toinen (se jossa oli vaan puolet puristuksia ja neljäs valuttaa pakosarjaan dieselin, kakkonen tosi nopeasti, nelonen hitaammin.

Eli miten mä tästä etenen? Ei, en voi viedä koneistamolle, eli DIY. Nokka-akselit irti, ja venttiilit irti? Voiko noi vielä esim hioa, vai ostanko heti neljä uutta pakovenaa?

Kiitos taas neuvoista.

Osku407

  • Vieras
Vs: 307 - Männän vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #25 : 10.06.2016, 16:16:28 »
Ja olit kääntäny nokat siten että venttiilit oli kiinni? Etkä kaikkiin lorauttanu samaan aikaan? Toki tos tilantees voi varmaa suoraa ottaa nokat pois ja kokeil vielä uudestaa valumisia.
Ku otat nokkapukit pois niin laita ne oikeaan järjestykseen pako ja imunokka erilleen, vaik nokkapukit niiden viereen oikeille kohdille ja ne pultit myöskin oikeaan järjestykseen. En tiedä meneeks niis joku öljyura toisenpuolen pulteissa vai miten toteutettu öljynkierto ton nokis.
Tarvit jonku millä sit painaa venttiilijousen kasaan myydään jossai motonetis yleismallisii puristimii, sielt venttiilivarren yläpäästä lähtee semmonen kaksosanen sokka? En muist mil nimel sitä kutsutaa.. Mut jokatapaukses ne visusti talteen ku on pieniä osia jotka hukkuu helposti, puristin auki ja sit saat venttiililautasen ja jousen pois ja tadaa, venttiili tuleekin sieltä jo käteen.

Edit; nii ja ku saat jostain oikeat venttiilit löydettyä jostain niin myöskin esim. Motonetistä saa hommaan tarkoitettua hiomatahnaa ja sellasen imukuppisysteemin millä voi hioa venttiilin istumaan tiiviisti.

Edit edit; nii ja paa ne paininkupit myöskin oikeaan järjestykseen
« Viimeksi muokattu: 10.06.2016, 16:28:47 kirjoittanut Osku407 »

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 531
Vs: 307 - Männän vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #26 : 10.06.2016, 18:12:49 »
Oisko se paineilma sylinteriin kova sana kun otat ne nokat  pois.

Juissi80

  • Vieras
Vs: 307 - Männän vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #27 : 10.06.2016, 18:15:50 »
Ei tarvi paineilmaa, pitää väsää venttiilinjousen painin, onneks pajalla on mistä tehä. Mulla on siis jo kansi pöydällä.

Joo laitan ton järjestyksen ylös. Meinasin et otan vain pakopuolen nokka-akselin irti, kaikki venttiilit irti, ja hion. Kaks uutta haen siihen joka eniten vuosi, motonetissa niitä näytti olevan.

Onko tietoa, onks toi nokkapukki myös liimattu tohon kanteen, vaikuttais siltä, tai joku tiivistemassa, tms?

Toinen kysymys, onko se oletettavaa, että tuolta ois hajonnu nostaja ja sen takia venttiili? Meinasin, että kun venttiilitkin meni tilaukseen, niin jos on oletettavaa, että npstaja on rikki, niin tilaan myös sen.

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 531
Vs: 307 - Männän vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #28 : 10.06.2016, 20:14:31 »
Lähinnä aattelin et oisit sen vuotopaikan selvittäny ensin sillä paineilmalla.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 966
Vs: 307 - Männän vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #29 : 10.06.2016, 23:09:19 »
Jos kone on käynyt likaisilla öljyillä, saattaa olla hyvä uusia kaikki nostimet. Kun venttiili irrotetaan ohjurista saattaa lukkoura olla terävä ja leikata tiivisteen huulen. Riippuu venttiilistä, jossain on loivemmat särmät eikä mitään vahinkoa tapahdu. Kun venttiilit asennetaan, käytetään muovisuojusta joka estää huulta leikkautumasta. Koneistamolla kyllä tietävät tarvitaanko suojusta.