Kirjoittaja Aihe: 207 - Jakohihnan katkeaminen  (Luettu 6009 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PeugeotVekke

  • Vieras
Vs: 207 - Jakohihnan katkeaminen
« Vastaus #15 : 26.10.2019, 23:30:41 »
Kysytään vielä kampien ja nokkien ajoituksesta jo valmiiksi. Olen YouTubesta koittanut kaivaa videoita ja sieltä löytyy paljon videoita joissa jakohihna vaihdetaan mutta tällöin kampi ja nokat ovat synkassa. Näitä caseja on vähemmän joissa ei ne eivät ole synkassa.

Löysin oheisen videon alkaen n. 6.30 joka on paras mitä olen löytänyt https://www.youtube.com/watch?v=GQ4ldGW3QUw
Tässä on jätetty kaikki männät keskitasoon kantta kiinnittäessä. Sitten haettu nokat kohdalleen ja lopuksi käännetään kampiakselista merkkiin. Onko tämä paras ja ainut tapa? Kampiakselihan pyörii kaksi kierrosta nokan pyöriessä yhden. Kampiakselin kierrokset ovat kuitenkin käsittääkseni identtiset joten onko sillä väliä kummalla kierroksella ollaan suhteessa nokkaan?

Lisäksi minua mietityttää se että mitä jos vetään kampiakselin ohi, silloinhan männät ottavat taas kiinni avoimiin venttiileihin ja taas ollaan kusessa. Miten tämä pitäisi oikein hoitaa? Oletteko muuten käyttäneet moottorin kannatinpalkkia vai ihan vaan pukkia/tunkkia moottorin alla

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 207 - Jakohihnan katkeaminen
« Vastaus #16 : 27.10.2019, 01:05:53 »
Ei ole väliä kummalla kierroksella kampiakseli on. Eli kampiakselille/ alakertaan lukitustappi paikoilleen ja sama nokille. Tuo kampiakseli kannattaa ehkä jo lukita paikoilleen ennen kuin kannen asentaa, niin samalla voi varmistua siitä, että männät on oikeassa kohdassa, yleisesti keskikohdassa. Kun kaikki lukitustapit on kohdillaan niin myös jako on kohdallaan -> hihna paikoilleen

PeugeotVekke

  • Vieras
Vs: 207 - Jakohihnan katkeaminen
« Vastaus #17 : 27.10.2019, 06:03:13 »
Tuon videon perusteella kampiakselin lukitusasento on siinä missä 1 ja 4 männät ovat ääriasennossa ylhäällä. Jos kampiakseli lukitaan tuohon niin silloinhan nokkien haku saa venttiilit ottamaan taas mäntiin? Nähdäkseni se kampiakseli on pakko hakea paikkaansa viimeiseksi sokkona.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 207 - Jakohihnan katkeaminen
« Vastaus #18 : 27.10.2019, 09:30:21 »
En katsonut videota joten jos se on noin niin silloin kannattaa varmasti jättää männät niin ettei mikään ole yläkuolokohdassa. Viimeksi sitten hakee kampiakselin lukituksen paikoilleen. Eikä tuota nyt niin sokkona tarvi tehdä, jättää vaikka kampiakselin 1/4 tai 1/2 kierrosta vajaaksi niin tietää aika tarkkaan missä männät on verrattuna lukitustapin paikkaan?

Toiseksi, eikös nokissakin ole jotenkin ilmoitettu niiden oikea asemointi? Ja kun nokat on noin kohdillaan (venttiilijouset tuon nokan kuitenkin pakottaa lähimpään "välitilaan"), niin silloin avoimet venttiilit on kuitenkin niiden sylinterien kohdilla joissa mäntä on ala-asennossa eli riski osumisesta on olematon. Itse en ainakaan pyörittäisi mitään (kampiakselia tai nokkia siis) sen suuremmin ennen kuin ajoitus on kohdillaan.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 877
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 207 - Jakohihnan katkeaminen
« Vastaus #19 : 27.10.2019, 09:59:17 »
Komppaan Timppaa. Jos tapit on kohdallaan, niin ei voi mennä väärin. Kannattaa tehdä harkiten ja hieman apuja voi pyytää enemmän kokemusta saaneilta asentajilta. Jakopään asennuksessa on omat kikkansa, mutta tuo perusmoottori on simppeleli (jos vertaa vaikka V6:seen.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

PeugeotVekke

  • Vieras
Vs: 207 - Jakohihnan katkeaminen
« Vastaus #20 : 01.11.2019, 08:16:47 »
Pari imuventtiiliä ja neljä pakoventtiiliä oli väärinä. Nyt odotellaan osia ja kokeillaan saada auto liikkeelle.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 877
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 207 - Jakohihnan katkeaminen
« Vastaus #21 : 01.11.2019, 08:39:31 »
Osa ollut varmaan eripituisia, kun ei muussanut kaikkia venttiilejä. Tai sitten hihna poikki kerralla. Peukkua moottorin uuteen kukkumiseen ja tiivis ohje muodostunee samalla muille, jota ei toivottavasti usein tarvittaisi.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

matias123

  • Vieras
Vs: 207 - Jakohihnan katkeaminen
« Vastaus #22 : 02.11.2019, 10:55:28 »
Liekö ajettu Oulun seudulla, jossa hihnoja katkeaa ennenaikaisesti?

PeugeotVekke

  • Vieras
Vs: 207 - Jakohihnan katkeaminen
« Vastaus #23 : 02.11.2019, 20:17:58 »
Ykkösen sisällä nuo 35 000 km tuolla hihnalla on ajettu. Huonoa tsäkää, toisaalta nyt näyttää että itse tekemällä tuon saa liikkeelle jakohihnan vaihdon hinnalla. Toki näillä keleillä ulkona remppaaminen on yksiselitteisen hanurista.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 974
Vs: 207 - Jakohihnan katkeaminen
« Vastaus #24 : 02.11.2019, 23:39:26 »
No onhan olosuhteet pahat kun vielä on ollut sateista!

PeugeotVekke

  • Vieras
Vs: 207 - Jakohihnan katkeaminen
« Vastaus #25 : 16.11.2019, 19:23:37 »
Nyt alkaa auto olemaan kasassa ja murheet jatkuvat. Lähdin starttaamaan autoa niin anti theft fault päälle. Joku rele naksuttaa niin pirusti ja mitään muuta ei tapahdu takapyyhkijän heilumisen lisäksi. Nyt alkaa usko loppumaan.

Tuo rele alkaa paukuttamaan siis heti kun akun kytkee. Ei pyöritä starttia, ei saa valoja päälle ei mitään. Koitan nyt ensiavuksi ladata akun mutta pikaisella googlauksella tuokin vaiva voi olla aika haastava.
« Viimeksi muokattu: 16.11.2019, 20:15:54 kirjoittanut PeugeotVekke »

timoan

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 104
Vs: 207 - Jakohihnan katkeaminen
« Vastaus #26 : 17.11.2019, 11:13:53 »
Ettei kukaan lähde tekemään hölmöyksiä, oikaistaan/kerrataan perusasioita:

- moottoria kasatessa ajoitus laitetaan AINA ja poikkeuksetta kohdalleen ennen moottorin kasausta. On moottoreita, kuten Subarun 80-luvun boxerit, joissa moottori mahtuu pyörimään, mutta nekin on helpompi ajoittaa kone auki.
- venttiilejä ei ole eri pituisia. Se, että vain osa venttiileistä saa kipeää, johtuu siitä, mihin asentoon nokka-akseli jää hihnan katketessa ja miten pitkän matkan moottori pyörähtää. Voi olla niin hyvä säkä, että moottoria ollaan sammuttamassa tai käynnistämässä hihnan katketessa ja moottorin pyöriminen lakkaa ensimmäisen venttiilin osuessa mäntään. Voi myös olla, että jako hyppää ensin pari pykälää ja kone pyörii useamman kierroksen ja hajottaa lähes kaikki venttiilit. Ja kaikki siltä väliltä.

Viimeisin vaihe projektissa kuulostaa sähkövialta. Tarkista aluksi, että kaikki rempasta irroitettu liittimet on kiinni. Sitten auto piuhan päähän. Oireet kuulostavat valitettavan paljon BSI/BSM-oireilta.

PeugeotVekke

  • Vieras
Vs: 207 - Jakohihnan katkeaminen
« Vastaus #27 : 17.11.2019, 11:25:54 »
Akun lataus auttoi. Äsken lähti käymään.. Vähän savuttaa jostain mutta katsoo sitä tarkemmin kun saan moniurahihnan paikalleen. Laitan tarkempaa toimintaohjeita remontista illalla.

timoan

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 104
Vs: 207 - Jakohihnan katkeaminen
« Vastaus #28 : 17.11.2019, 11:36:48 »
Hyvä homma.

Savutus (pakoputkesta) ei välttämättä tarkoita mitään, jos loppuu muutaman minuutin käyttämisen jälkeen eikä tule takaisin. Jos käryää konehuoneessa, niin hieman tarkkailua. Se on todennäköisesti vain remontissa pakosarjaan tai moottorin kuumeneviin osiin joutunutta rasvaa tai jäähdytysnestettä. Kone kuumaksi pari kertaa, niin loppuu.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 877
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 207 - Jakohihnan katkeaminen
« Vastaus #29 : 17.11.2019, 11:55:47 »
Työvoitto. Yhteevedon paikka kuvineen. Eikun Pözöttelee.. :)
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -