Minä olen kirjoittanut tälle ja Citroen-Foorumille tästä Etanolilla ajelemisesta. Autoja jotka on etanolilla kulkenut C5 V6, 407 V6 ja C4 VTS.
Etanolilla pystyy ajamaan ilman boxia, mutta se tulee jossain vaiheessa sytyttämään vikavalon ja aiheuttamaan "Antipollution faultin" koska auton omassa ECU:ssa ei riitä säätövara. Yleensä ranskalainen kestää noin 40% etanolia tankin sisällöstä ihan vielä joten kuten kakistellen ja siitä isompi pitoisuus "no go". Mikäli tankkasit E85 siten, että sinulla oli yhtään bensiiniä jäljellä tankissa et ole ajanut puhtaalla E85:lla. Se vaatii muutaman tankin merkkivalolle asti ajamista ja tankkausta, että päästään sinne 76-78% etanolia mikä suomessa on aikalailla maksimi. eFlexFuel boxihan kertoo sinulle suoraan bluetooth yhteyden kautta, että paljonko sulla on järjestelmässä etanoliprosentti ja mikä on suuttimien käyttöaste sekä mikä on lohkolle asettamasi lämpötila-anturin lukema.
Ehdottomasti järkevin ja ainut boxi minkä suostun laittamaan on suomalaisten pirkanmaalla valmistama eFlexfuel! Boxin idea on loistava: Johtosarja suuttimille kiinni ja etanolianturi polttoainelinjaan ja lämpötila-anturi lohkolle kylmästartteja varten. Laite lukee auton omaa ruiskutuspulssia ja etanoliprosenttia polttoaineessa ja pidentää sen mukaan ruiskutusaikaa jolloin sitä etanolia ruiskutetaan riittävä määrä ja autoon ei tule tehonhävikkiä ja se toimii juuri kuten pitää. Kylmäkäynnistyksiä varten lohkolle tulee lämpötila-antrui jonka lukemaa laite käyttää oppiakseen kylmärikastuksen lämpötiloja. Tässä esimerkkivideo vanhasta C5 V6 joka onyt on jo uuden Citroenistin omistuksessa:
https://www.youtube.com/watch?v=U3ffLAGASXk Startin jälkeen kuuluva ratina on ilmastoinnin puhallin joka ei tykännyt kylmästä. Muutoin auto lähti ilman lohkolämmityksiä tai mitään käytiin ihan hienosti.
Tämä toinen viedeo näyttää miten se oppimisprosessi sen laitteen kohdalla menee:
https://www.youtube.com/watch?v=bRz0M9uqQ_8&t=2s Eka lyhyt startti ja auto ei lähde. Sitten toinen lyhyt startti ja auto lähtee kyllä käyntiin, mutta ei pysy käynnissä. Kolmannella startilla boxi löytää oikeat asetukset ja auto jää käymään ja kuten videolta huomaan lähtee oikeein mukavasti rullailemaan.
Suosittelen lukemaan Citroen-Foorumilta sekä tältä Peugeot foorumilta tuoltta Projektit osiosta nämä minun eFlexfuel kokemukset. Siellä on monta valmista vastausta tulevalle etanoliautoilijalle ja siellä on monet väittelyt jo valmiiksi käyty.
Sitten vielä sananen siitä, että miksikö ei sitten osta joku ulkomaalainen boxi ovathan ne ihan hurjasti paljon halvempia. No siihen voin sanoa, että mitä niistä on tullut otettua selvää, niin karuimmissa tapauksissa nämä "lambda ohjatut laitteet" oikeasti ohjaavat sitä sun lambdaa elikkä pakottavat autolle lambda arvon 1 jolloin auto luulee, että palamistapahtuma on ihanteellinen, vaikka sulta tulis Chernobyl putkea pitkin pihalle.
Mulla on muuten eFlexFuel boxia varten alennuskoodeja tarjolla, että mikäli tarvitset ja aiot tehdä järkiratkaisun. Tuet suomalaista työtä ja varmistat sen, että mikäli on mitään kysyttävää voit soittaa ja saat vastauksen selkeällä Suomenkielellä. Itse olen StepOneTechin poikain kanssa pitänyt jo vuoden yhteyttä vaikka kuinka paljon ja ovathan he Citroen-Foorumin puolelle kirjoitelleet itsekkin, kun kotisohvien puuhapatet kaipasivat valistusta.