Kirjoittaja Aihe: 405 - E85-etanolipolttoaineen käyttö (XU7JP)  (Luettu 9250 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poppelstein

  • Vieras
405 - E85-etanolipolttoaineen käyttö (XU7JP)
« : 22.11.2016, 20:31:10 »
Auto: 1994 405 1,8 GLX (XU7JP).

Okei elikkäs tässä on nyt pyörinyt sellainen ajatus että rupeaisi noilla pääasiassa etanolia sisältävillä polttoaineilla ajelemaan, onko kukaan sattunu kokeilemaan noita muunnos-kittejä, esim: https://holvi.com/shop/FuelFlexFinland/ ja https://eflexfuel.fi/e85_muutossarja, neljänollavitosessa (ruiskuissa tietenkin)?

Jotenkin tuntuu vähän hassulta että mikä tahansa ruisku voitaisiin tehdä etanolia ymmärtäväksi tuollaisella sarjalla.

Suurimmat hyödyt tuossa polttoaineessa on hiton hyvä puristuskestävyys ja viileämpi palaminen bensiiniin verrattuna, mutta jotenkin nuo ominaisuudet eivät tunnu vanhassa perus-käyttöautossa mitenkään hyödyllisiltä, varsinkaan talvella kun sinne koppiinkin olisi kiva saada moottorista lämpöä mahdollisimman nopeasti ja myös kylmäkäynnistyvyys on etanolilla hankalampaa. Jossain T16-mallissa nuohan olisi todella hyviä ominaisuuksia, ehkä jopa Mi-kuudessatoistakin. Suurin ja itseäni eniten häiritsevä haittapuoli on kyseisen polttoaineen matalampi energiapitoisuus, eli soppaa kuluu väkisin enemmän.  Mutta silti kaikkien polttoainefirmojen mukaan E85 tulee halvemmaksi huomattavan edullisen hintansa takia joka tapauksessa, jos tämä pätee, niin kyllähän tuolla polttoaineella ajelisi oikein mielellään.

Aion tässä lähipäivinä tehdä jotain äärimmäisen typerää ja heittää tuohon käyttiksen (perus 405 vm´94 1800cc GLX ruiskulla, täysin orkkis) tankkiin tuota E85-polttoainetta ja katsoa mitä tapahtuu.

Tämmöistä mutuilua tuli mieleen aiheesta, minkälaisia ajatuksia nämä modernit polttoaineet ja niiden muutossarjat ovat muissa herättäneet?

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 405 - E85-etanolipolttoaineen käyttö (XU7JP)
« Vastaus #1 : 23.11.2016, 07:35:41 »
Epäonnistunut kokeiluhan tuosta tulee ilman E85 boxia. Nykyisillä bensiinin hinnoilla ei kannata muutekaan, jos ei aja yli 30000 km vuodessa. Ikiliikkujaa ei ole keksitty, kuten etanolin energiasisällöstä ja muustakin itse E85 muutoksen tekijänä esität. Herra nimeltä TeuRas foorumilla kertoo kokemukset ja ohjaa boxitoimittajan luokse. Menestystä projektiisi  ;).

https://eflexfuel.fi/saastolaskuri

Ps. Laskin oman autoni kulutuksen ja ajon perusteella 135 euroa/vuodessa, eli boxin takaisinmaksuaika 4 vuotta. Päästöt laskurin mukaan 1350 kg/vuodessa vähemmän CO2:sta. Fossiilisten päästöjen tausta pitäisi tutkia...

« Viimeksi muokattu: 23.11.2016, 07:43:52 kirjoittanut JPL »
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

Poppelstein

  • Vieras
Vs: 405 - E85-etanolipolttoaineen käyttö (XU7JP)
« Vastaus #3 : 24.11.2016, 01:38:57 »
Okkei eli 120km ajettu pelkällä eekasivitosella. Se että kaikki ei nyt toiminut ihan miten pitäisi ei minään yllätyksenänä tullut mutta ei tuo mikään katastrofikaan ollut. Anyway, raportoidaan.

Ensimmäisenä pienillä kierroksilla auto alkoi vastaamaan kaasuun hieman oudosti (erittäin vaikea selittää tarkalleen miten), muuta ongelmaa ei vielä ilmennyt. Sitten motarille, aluksi kiihdytys 160km/h asti ei ongelmia, sitten hiljennys sataseen ja moista ajoa jokunen kilometri. Sitten muutaman kilometrin jälkeen syttyi K-valo ja veto alkoi samalla sekunnilla nykimään tiheästi, rampista ylös ja tien sivuun ihmettelemään. Tyhjäkäynti oli sekavaa ja laite meinasi sammua, pysyi kuitenkin nippanappa käynnissä. Paikallaan kaasu pohjassa rajoitinta vasten muutama sekunti, K-valo sammui ja tyhjäkäynti normalisoitui. Matka jatkuu takaisin motarille, seuraavalle rampille ja kaikki ok. Sitten kahdeksankympin tielle tasaista ajoa vetämään, viiden minuutin päästä K-valo syttyi ja veto alkoi taas nykimään tiheästi, kaasu pohjaan, veto normalisoitui ja K-valo sammui. Nämä oireet ovat täysin satunnaisia, välillä menee kahdeksankympin alueella tasaisella ajolla ilman ongelmia ja välillä ei. K-valo syttyy aina kun käyntihäiriöitä ilmenee, ja sammuu kun käynti normalisoituu.

Simppelisti laitettuna satunnaista isoa häiriötä ajoittain. Kaasu pohjassa ei häiriöitä ilmene lainkaan missään tilanteessa. Lisää keittoa tankkiin ja kovaa ajoa, katotaan miten homma jatkuu.

-irbe-

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 58
Vs: 405 - E85-etanolipolttoaineen käyttö (XU7JP)
« Vastaus #4 : 24.11.2016, 15:58:40 »
Moi,
Olen ajanut vuoden 1998 306 1.8 automaatilla viidettä tai kuudetta vuotta etanolilla.
Ostin sellaisen e85 boxin ranskasta ja hyvin on toiminut. Ainoana miinuksena on talvella hieman huono kylmäkäynnistyvyys (yleensä kolmas kerta starttaa talvella). Koska masiina on aina ollut janoinen, niin tuntuu että e85-soppaa ei mene yhtään sen enempää kuin ennen bensaakaan.
Sitten kokeilin samaa 1,1l  vm.2002  P206:een pösöön ilman e85-muunnossarjaa. Kun bensan määrä tankissä laimentui 1/4-osaan niin auton kompuutteri ei enää pystynyt mielestään rikastamaan laihaa seosta riittävästi ja sytytti moottorin merkkivalon.  Hieman kun lotrasi lisää bensaa joukkoon ja kuittasi vikavalon pois se myös pysyi poissa eikä syttynyt enää.
Että näin..
t: Irfan




Poppelstein

  • Vieras
Vs: 405 - E85-etanolipolttoaineen käyttö (XU7JP)
« Vastaus #5 : 24.11.2016, 19:52:34 »
Terve Irfan!
1. Ajoitko pelkällä eekasivitosella ilman boksia ja mitkä olivat kokemukset?
2. Tilasitko E85- boksin internetistä, jos näin, niin pystyistkö laittamaan linkin?
3. Oliko boksin asentaminen hankala homma, tarvittiinko siihen ammattilaista?
4. Mikä omistamasi 306:n moottorin tyyppi on?

Kiitos vastauksista etukäteen  :)

-irbe-

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 58
Vs: 405 - E85-etanolipolttoaineen käyttö (XU7JP)
« Vastaus #6 : 24.11.2016, 22:20:39 »
Moi,
1. P306:a en kokeillut etanolilla ilman boxia. Ajoin nimittäin vanhat bensat kylmästi lähes loppuun ja sokkihoitona tankkasin sen 50 L etanolia tilalle. Ja siinähän meni hetki ennenkuin kärry tottui uuteen löpöön ja kompuutteri sai säädettyä omat karttansa kuntoon vaikka oli boxi kiinni.
Eli nyki ja ei tuntunut vastaavan oikeen kaasuun. Automaattilaatikko oli ihmeessään että mitä pykälää tässä pitäisi vaihtaa päälle. :-)
2. Netistä, mutta seuraavaksi suosin ihan suomalaista. Meinaan sovittaa murkulan myös P-308:een. Suomiversio tuntuu luotettavammalta ja on huomattavasti halvempikin.
Tässä kuitenkin linkit:
http://www.ecofuelbox.com/fr/Kit-Ethanol-4-Cylindres.html
http://fuelflexfinland.fi/yrityksestamme/tuotteemme/

3. Helppo asennus, jos vaan seuraa ohjeita.
4. XU7JP

t: Irfan

hejuni

  • Vieras
Vs: 405 - E85-etanolipolttoaineen käyttö (XU7JP)
« Vastaus #7 : 25.11.2016, 06:09:29 »
Omia kokeiluja tuli tehtyä Renaultin -99 Scenicillä - siihen ei tarvinnut oikeastaan mitään bokseja, mutta rajattu määrä (n.50%) RE85 tankissa ja auto toimi kuten pitikin. Lientä kuitenkin meni enempi.  Peugeot 406 muutossarjalla, toimi hienosti.  Hiukan oli tehonpuutetta jossain vaiheessa kierroslukualueella.  Ainetta meni n 1 litra enemmän ja kylmäkäynnistys oli aika onneton, roikan nokasta lähti hyvin, mutta lämmitysaika piti olla pitkä.  Audi 100 -91 ei tykännyt RE85 yhtään.  Huono käytös koko kierroslukualueella.  Renault Espace -00 toimi, mutta vain rajatulla määrällä sekoitetta.  Citroen -01 kestää myös n 50% seoksen.  Näissä kokeiluissa pitää muistaa, että lähtötilanne on kuitenkin se normibensa eli menee hetki ennenkuin liemet sekoittuvat. Alkuun voi tuntua että toimii, mutta ongelmat alkavat aika pian, mikäli tankkaa pelkkää RE85:sta.   ECU ratkaisee tuon polttoaineen syöttökartan, joka on vanhemmissa autoissa aika laaja.  Nykyautoihin en ole edes yrittänyt testata.  Ja bensansuodatin kannattaa vaihtaa aika pian kun olet aloittanut tuon viinan kanssa läträämisen.  Puhdistaa mukavasti kaikki polttoaineputket + muut  ruosteista ja muista epäpuhtauksista.

TeURaS

  • Vieras
Vs: 405 - E85-etanolipolttoaineen käyttö (XU7JP)
« Vastaus #8 : 25.11.2016, 23:28:49 »
Minä olen kirjoittanut tälle ja Citroen-Foorumille tästä Etanolilla ajelemisesta. Autoja jotka on etanolilla kulkenut C5 V6, 407 V6 ja C4 VTS.
Etanolilla pystyy ajamaan ilman boxia, mutta se tulee jossain vaiheessa sytyttämään vikavalon ja aiheuttamaan "Antipollution faultin" koska auton omassa ECU:ssa ei riitä säätövara. Yleensä ranskalainen kestää noin 40% etanolia tankin sisällöstä ihan vielä joten kuten kakistellen ja siitä isompi pitoisuus "no go". Mikäli tankkasit E85 siten, että sinulla oli yhtään bensiiniä jäljellä tankissa et ole ajanut puhtaalla E85:lla. Se vaatii muutaman tankin merkkivalolle asti ajamista ja tankkausta, että päästään sinne 76-78% etanolia mikä suomessa on aikalailla maksimi. eFlexFuel boxihan kertoo sinulle suoraan bluetooth yhteyden kautta, että paljonko sulla on järjestelmässä etanoliprosentti ja mikä on suuttimien käyttöaste sekä mikä on lohkolle asettamasi lämpötila-anturin lukema.

Ehdottomasti järkevin ja ainut boxi minkä suostun laittamaan on suomalaisten pirkanmaalla valmistama eFlexfuel! Boxin idea on loistava: Johtosarja suuttimille kiinni ja etanolianturi polttoainelinjaan ja lämpötila-anturi lohkolle kylmästartteja varten. Laite lukee auton omaa ruiskutuspulssia ja etanoliprosenttia polttoaineessa ja pidentää sen mukaan ruiskutusaikaa jolloin sitä etanolia ruiskutetaan riittävä määrä ja autoon ei tule tehonhävikkiä ja se toimii juuri kuten pitää. Kylmäkäynnistyksiä varten lohkolle tulee lämpötila-antrui jonka lukemaa laite käyttää oppiakseen kylmärikastuksen lämpötiloja. Tässä esimerkkivideo vanhasta C5 V6 joka onyt on jo uuden Citroenistin omistuksessa: https://www.youtube.com/watch?v=U3ffLAGASXk Startin jälkeen kuuluva ratina on ilmastoinnin puhallin joka ei tykännyt kylmästä. Muutoin auto lähti ilman lohkolämmityksiä tai mitään käytiin ihan hienosti.
Tämä toinen viedeo näyttää miten se oppimisprosessi sen laitteen kohdalla menee:https://www.youtube.com/watch?v=bRz0M9uqQ_8&t=2s Eka lyhyt startti ja auto ei lähde. Sitten toinen lyhyt startti ja auto lähtee kyllä käyntiin, mutta ei pysy käynnissä. Kolmannella startilla boxi löytää oikeat asetukset ja auto jää käymään ja kuten videolta huomaan lähtee oikeein mukavasti rullailemaan.

Suosittelen lukemaan Citroen-Foorumilta sekä tältä Peugeot foorumilta tuoltta Projektit osiosta nämä minun eFlexfuel kokemukset. Siellä on monta valmista vastausta tulevalle etanoliautoilijalle ja siellä on monet väittelyt jo valmiiksi käyty.

Sitten vielä sananen siitä, että miksikö ei sitten osta joku ulkomaalainen boxi ovathan ne ihan hurjasti paljon halvempia. No siihen voin sanoa, että mitä niistä on tullut otettua selvää, niin karuimmissa tapauksissa nämä "lambda ohjatut laitteet" oikeasti ohjaavat sitä sun lambdaa elikkä pakottavat autolle lambda arvon 1 jolloin auto luulee, että palamistapahtuma on ihanteellinen, vaikka sulta tulis Chernobyl putkea pitkin pihalle.

Mulla on muuten eFlexFuel boxia varten alennuskoodeja tarjolla, että mikäli tarvitset ja aiot tehdä järkiratkaisun. Tuet suomalaista työtä ja varmistat sen, että mikäli on mitään kysyttävää voit soittaa ja saat vastauksen selkeällä Suomenkielellä. Itse olen StepOneTechin poikain kanssa pitänyt jo vuoden yhteyttä vaikka kuinka paljon ja ovathan he Citroen-Foorumin puolelle kirjoitelleet itsekkin, kun kotisohvien puuhapatet kaipasivat valistusta.
« Viimeksi muokattu: 25.11.2016, 23:48:15 kirjoittanut TeURaS »