Kirjoittaja Aihe: 406 - Kaasuläpän asentotunnistin (XU10J4R)  (Luettu 8195 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Arde

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 492
406 - Kaasuläpän asentotunnistin (XU10J4R)
« : 30.01.2007, 11:43:54 »
Auto: 2000 406 GW ST 2,0 (XU10J4R, automaattivaihteisto).

Olen välillä huomannut 406:n kiihtyvyydessä/kaasuun reagoimisessa eroja, eikös kaasuläpässä ole jokin potikka joka kertoo tietokoneelle kaasuläpän asennon ja seoksen sen mukaan? Ajattelin vain olisiko potikka kulunut tms. onko vastaavia huomioita?
Skoda Fabia 1.2 TSI Autom. -15 Style MonteCarlo
Ent. Peugeot 407 SW 2.2 Sport -05 Automaatti

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 406 - Kaasuläpän asentotunnistin (XU10J4R)
« Vastaus #1 : 30.01.2007, 14:47:31 »
Itsekin huomasin, mutta minun tapauksessa syy oli varmastikin ilman ja koneen lämpötila yhdistettynä ilmastointilaitteen toimintaan ja omaan mielentilaan. Onko sinulla ero suurempi kuin noista johtuvat erot?
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Arde

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 492
Vs: 406 - Kaasuläpän asentotunnistin (XU10J4R)
« Vastaus #2 : 30.01.2007, 15:33:53 »
Voisi melkein sanoa että samaa luokkaa, joskus vaan tuntuu että auto kulkee ja kiihtyy ihan eri tavalla  ::)
Onko potikka yleisesti kuluva osa vai kestääkö koko auton iän - siis onko sitä edes olemassa?
Skoda Fabia 1.2 TSI Autom. -15 Style MonteCarlo
Ent. Peugeot 407 SW 2.2 Sport -05 Automaatti

mpetajaj

  • Vieras
Vs: 406 - Kaasuläpän asentotunnistin (XU10J4R)
« Vastaus #3 : 28.04.2007, 19:46:54 »
...siis onko sitä edes olemassa?

Onhan se potikka olemassa kaasuläppäkotelon alapuolella kaasuläpän akselissa. Käytännössä tuo potikka on tavallinen säätövastus, joka päästää lävitseen sitä suuremman jännitteen, mitä enemmän kaasu on auki. Kyllähän tuo potikka kuluu, mutta tyypillisin vika on lienee samanlainen kuin itselläni oli, eli vastuksessa on jossain katkos. Minulla se oli kaasuläpän kiinni asennon kohdalla, jolloin tyhjäkäynti heitteli ja välillä auto sammahteli valoissa. Muutoin toimi normaalisti.

Jos auton kiihtyvyydessä tuntuu olevan vaihtelua, ainoa vika kaasuläpän asentoanturin puolesta mielestäni voisi olla huono liitin. Jos liitin on löysällä ja aiheuttaa välillä anturin antamaan jännitteeseen ylimääräistä vastusta, voi ECU luulla kaasun olevan pienemmällä kuin se oikeasti on.

AS16

  • Vieras
Vs: 406 - Kaasuläpän asentotunnistin (XU10J4R)
« Vastaus #4 : 02.05.2007, 18:08:25 »
Kun siihen kaasuläppäkoteloon kondensoituu vettä  kosteilla keleillä ja pakkasellakin. Kun sitten talvisin jäätyy se vesi sinne tiivisteen väleihin ja rikkoo sen niin alkaa vuotamaan kaikki vesi sinne purkkiin :-[ Ja tunnetusti vesi ja elektroniikka on hyvin huono yhdistelmä.Itse olen tuohon farkkuuni(1.8 EW-kone) värkännyt imuilman lämmityksen sieltä pakosarjalta ja kun olen sitä nyt(siis vaimo)ajellut niin eipä ole esiintynyt tuota vesipurkki-ilmiötä enään paitsi heti viime syksynä kun unohdin laittaa/vaihtaa sen ilmanoton :-[

E:Ja ongelmaahan ei olisi ollenkaan jos se potikka sijaitsisi läppäkotelon yläpinnalla ;)
« Viimeksi muokattu: 02.05.2007, 18:13:19 kirjoittanut AS16 »

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Kaasuläpän asentotunnistin (XU10J4R)
« Vastaus #5 : 07.05.2007, 15:37:27 »
Osaako joku kertoa potikan ohjearvot, voisiko olla mahd. syy huonoon kylmäkäyntiin?

Mittasin potikkaa aamulla:
Kiinni 0,52v ja auki 4,64v

Jännite-alue OK, eli mikäli vastusalueella ei ole katkoksia (jos luotettavasti todettu ?) ei vika ole potentiometrissä.

Kannattaa toki huomioida moottorin käynnin aiheuttaman kiihtyvyyden (värinät jne.) aiheuttamat mahdolliset mikrokatkokset laahainvastuksissa. -> Anturivika, josta jää vikakoodi.


Arde

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 492
Vs: 406 - Kaasuläpän asentotunnistin (XU10J4R)
« Vastaus #6 : 12.04.2009, 13:05:47 »
Kävin sitten ostamassa (nyt jo) Motonetistä "kaasuläpän säätimen" (en ymmärrä nimeä, eihän se mitään säädä) mutta omassa automaatissani on "säätimessä" kaksi liitintä, mutta ostamassani vain yksi jossa kolme johtoa, saako osaa tarvikkeena mistään vai pitääkö kääntyä Automaan puoleen?
Skoda Fabia 1.2 TSI Autom. -15 Style MonteCarlo
Ent. Peugeot 407 SW 2.2 Sport -05 Automaatti

Skeba

  • Vieras
Vs: 406 - Kaasuläpän asentotunnistin (XU10J4R)
« Vastaus #7 : 19.04.2009, 19:56:41 »
Olethan tarkastanut, että kaasuvaijeri vetää pohjaan asti, ettei ole vaijeri venynyt?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Kaasuläpän asentotunnistin (XU10J4R)
« Vastaus #8 : 22.04.2009, 02:05:08 »
Auto: 2000 406 GW ST 2,0 (XU10J4R, automaattivaihteisto).

Lisäsin autosi tietoihin aiemmasta viestistäsi löytämäni koneen mallimerkinnän XU10J4R, joka ilmeisesti on oikein.

Kävin sitten ostamassa (nyt jo) Motonetistä "kaasuläpän säätimen" (en ymmärrä nimeä, eihän se mitään säädä) mutta omassa automaatissani on "säätimessä" kaksi liitintä, mutta ostamassani vain yksi jossa kolme johtoa, saako osaa tarvikkeena mistään vai pitääkö kääntyä Automaan puoleen?

Ainakin Motonetista ostamasi osa on väärä kuten huomasitkin ja ei siellä muuta ole tarjollakaan:

http://www.motonet.fi/motonet/renderProductList.jsp?vehicleGroup=434&year=-1
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/281421/9

Lainaus
SÄHKÖ JA POLTTOAINE / POLTTOAINEJÄRJESTELMÄ / RUISKUPUMPUT JA RUISKUOSAT / KAASULÄPPÄKYTKIMET JA SÄÄTIMET
Kaasuläppäsäädin "Bosch"122009   28-1421   406 1,8-16V/2,0-16V/Tbo/3,0-V6 ->00 Kaasuläppäsäädin [1996 - 2000]   49,90 e

Motonetin listaamat "tunnistetiedot" ovat puutteelliset, koska esim. 2,0-litraisissa koneissa XU10J4R ja EW10J4 on käytetty eri osia ja lisäksi automaattivaihteistollisessa on oma osansa (406:n vaijerikäyttöisellä kaasuläpällä varustetussa EW10J4-moottorissa asentotunnistin on 1628 JX):

406 (2. mallisarja), INJECTION XU10J4R

1628 1E, POTENTIOMETER, INJECTION XU10J4R AND BVM (manuaali, Peugeot: 129,00 e, Citroen 70,00 e, Saksan Peugeot: 85,93 e)
1628 1F, POTENTIOMETER, INJECTION XU10J4R AND BVA (automaatti, Peugeot: 459,00 e, Citroen: 217,00 e, Saksan Peugeot: 256,61 e)

Boschin luettelon mukaan:

Peugeot 1628 1E = Bosch 0 280 122 003
Peugeot 1628 1F = Bosch 0 280 122 005

Sen sijaan Motonetin luettelon osalle 28-1421 ilmoitetetaan "Bosch-vastaavuudeksi" 0 280 122 009, joka puolestaan vastaa Peugeotin osaa 1628 8V, jota ei siis ole tarkoitettu autoosi (tosin 28-1421 sopinee manuaalivaihteistolliseen moottoriin tarkoitetun alkup. osan 1628 1E tilalle, koska tarvikevalmistajilla on usein tapana tarjota ainakin teoreettisesti laajempaa yhteensopivuutta; ks. alempaa Hellan osan tiedot).

Bosch-jälleenmyyjältä tilaamalla pitäisi löytyä sopiva osa 0 280 122 005 (1628 1F) ja luultavasti hinta on alhaisempi kuin Peugeotin 459 e (!) ja Citroenin 217 e... Kannattaa silti vertailla muutaman eri tarvikeliikkeen tarjouksia. Anna myyjäliikkeen varmistaa osanumero ennen tilaamista, jottei tule väärää osaa. Fiatilta, Ferrarilta, Fordilta, Ivecolta ja Lancialtakin voi kysyä. ;-)

Tässä erään hakukoneella löytyneen saksalaisen nettikaupan hintoja:

http://www.teilesuche24.de/ersatzteile/sensor-drosselklappenstellung,bosch_280122005 (185,40 e)
http://www.teilesuche24.de/ersatzteile/sensor-drosselklappenstellung,bosch_280122003 (74,00 e)

Näyttää olevan Boschillakin automaattivaihteistolliseen autoon tarkoitettu osa yli 100 euroa kalliimpi. Tuolta löytyy myös Hellan ja Pierburgin valmistamia vaihtoehtoja ja kuvat osista:

http://www.teilesuche24.de/pkw,peugeot,406-break-8e-f,96,2-0-16v,8/drosselklappensensor,100706

Manuaalivaihteistolla varustetun moottorin kaasuläpän asentotunnistimessa (1628 1E) on yksi kolminapainen liitin:



Automaattivaihteistolla varustetun moottorin kaasuläpän asentotunnistimessa (1628 1F) on kaksi kolminapaista liitintä:

« Viimeksi muokattu: 15.07.2010, 19:06:49 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Kaasuläpän asentotunnistin (XU10J4R)
« Vastaus #9 : 22.04.2009, 04:20:19 »
Bosch-jälleenmyyjältä tilaamalla pitäisi löytyä sopiva osa 0 280 122 005.

Tammer-Diesel Oy:ssä ovh hinta, luokkaa 170 euroa ja esim. web-kaupassa Britanniassa 45 GBP (+15 GBP postikulut).
http://www.autotekelectronics.com/public/part.php?partid=13825&img=1

Kyseessä kulutusosa, joten käytettyä osaa ei juuri kannata hankkia, varsinkaan enintään muutaman kympin hinta-erolla.
http://cgi.ebay.co.uk/Peugeot-406-throttle-position-sensor-bosch-0280122005_W0QQitemZ270368175818QQcmdZViewItemQQptZUK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM?hash=item270368175818&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1689%7C66%3A2%7C65%3A12%7C39%3A1%7C240%3A1318
« Viimeksi muokattu: 22.04.2009, 04:25:43 kirjoittanut Benkku »

Arde

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 492
Vs: 406 - Kaasuläpän asentotunnistin (XU10J4R)
« Vastaus #10 : 22.04.2009, 14:08:06 »
Kiitokset selvityksestä, nyt näyttää siltä että toistaiseksi en lähde osaa vaihtamaan ;) olisi tietysti hyvä testata ensin vaikuttaako vaihtaminen mitään ennen 170e sijoitusta.
Skoda Fabia 1.2 TSI Autom. -15 Style MonteCarlo
Ent. Peugeot 407 SW 2.2 Sport -05 Automaatti